Connect with us

Marknadsnyheter

Re-commerce-bolaget inom möbler, Mjuk, utökar sin verksamhet i Sverige – tar in 30 miljoner

Published

on

Återförsäljare i möbelbranschen brottas med överskottslager och returnerade produkter – som tar upp dyrbar lagerplats och som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. Mjuks cirkulära marknadsplats är en helhetslösning där ansvarsfulla företag kan sälja kvalitetsprodukter till konsumenter som vill fynda och leva mer hållbart.

Finländska re-commerce-bolaget Mjuk utökar sin verksamhet i Sverige och har framgångsrikt tagit in 30 miljoner kr från riskkapitalbolagen Trind VC, Alliance VC, Superhero Capital, Lifeline Ventures samt affärsänglar. 5,9 miljoner av investeringen består av eget kapitallån av Finnvera. Med den nya investeringen kommer Mjuk att påskynda tillväxten mot lönsamhet och förstärka varumärkeskännedomen i Sverige, både inom B2B och B2C. Företaget sålde nästan 10 000 möbler i Sverige, endast under 2022.

“Vi är glada att få välkomna nya investerare ombord och tackar samtidigt våra befintliga investerare för deras fortsatta stöd mot en mer cirkulär ekonomi i möbelbranschen. Att ha ledande nordiska fonder som stöder oss i en utmanande investeringsmiljö visar att våra affärs- och tjänstemodeller fungerar och har potential att fånga en betydande del av möbelåterförsäljningsmarknaden”, säger Rickard Zilliacus, VD och medgrundare av Mjuk. 

Möbler är ett av världens största konsumentsegment och den absolut största kategorin på second hand-sajter. Dock utgör möbler även en stadigt växande del av avfallet som hamnar på soptippen, enligt en studie från the Environmental Protection Agency. Enligt nya beräkningar kan våra soptippar svämmas över av möbler i en aldrig tidigare skådad takt, på grund av inredningsboomen från COVID-19-pandemin. 

Mjuk är en cirkulär marknadsplats och erbjuder en helhetslösning som förenklar processen med att sälja möbler för både företag och konsumenter. Det innebär second hand-möbler, överskottslager och återförsäljarreturer som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. De mest populära produkterna i Sverige är felfria designprodukter från brandsamarbeten, unika vintagefynd, särskilt bord och förvaringsmöbler, neutrala soffor och färgglada mattor. Designmöbler från Hay, Decotique och Kartell hör till svenskarnas mest populära köp.

“Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Mjuk. Med deras hjälp kan vi lösa en utmaning som är gemensam för många aktörer inom möbelbranschen – hur man hanterar produkter som av olika skäl inte längre passar in i vår normala försäljningsprocess, exempelvis returer och showroomprodukter. Mjuk erbjuder en hållbar lösning för denna utmaning, vilket möjliggör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet”, säger Fanny Larsson, Country Manager Sweden hos SOFACOMPANY. 

Mjuk hanterar hela processen från upphämtning och rengöring till fotografering, förvaring, marknadsföring, försäljning och leverans – vilket gör köp- och säljupplevelsen smidig. Framgångarna för Mjuks tjänster syns i den ovanligt höga och fortsatt ökade kundnöjdheten på 4,1/5, vilket är ovanligt i möbelbranschen.

Stora fastigheter och företag som Wolt har även de upptäckt Mjuk som ett hållbart sätt att bli av med möbler under flytt eller renovering, medan återförsäljare vill ha ett enkelt sätt att sälja vidare returer, projekt- eller showroomsmöbler som inte längre kan säljas via normala kanaler. Samtidigt vill tillverkare sänka sina kostnader genom att sälja prototyper eller felfria andraklass-produkter. 

“Problemet som Mjuk tacklar är enormt: miljoner ton möbler bränns eller kastas på soptippen varje dag året runt, medan helt fungerande möbler ratas på grund av förändrade preferenser, flytt eller behov. På Trind ser vi att Mjuk är exceptionellt välpositionerade att dra fördel av den ständigt ökande trenden av cirkulär ekonomi och medveten konsumtion, samt vara ledande inom hållbar möbelförsäljning”, säger Reima Linnanvirta, partner hos Trind VC. 

Mjuks sätt att kombinera logistik och teknologi till en effektiv återförsäljningstjänst är avgörande – möbler är stora och skrymmande vilket betyder dyr lagerplats – och det finns hundratusentals olika modeller och prisklasser, fler än inom någon annan återförsäljningskategori. Genom att förenkla processen för säljare minskar Mjuk risken väsentligt för att möbler ska hamna på soptippen. 

“Vi är glada över att fortsätta stödja teamet på Mjuk eftersom de har visat en väldigt stark kundutveckling i Sverige och Finland sedan vår första investering. Vi tror att marknaden bara är i sin linda och vi förväntar oss att se en betydande tillväxt inom möbelåterförsäljningsmarknaden de kommande åren. Mjuk har en tydlig ambition och förmåga att bygga en ledande plattform i Europa” , säger Juha Lindfors, Managing Partner på Lifeline Ventures. 

Sedan lanseringen 2019 har Mjuk ökat sina intäkter med 100 procent varje år och hade intäkter på 35 miljoner under 2022, med en solid kundbas i Sverige och Finland.

“Vårt mål är inget mindre än att omkullkasta möbelbranschen helt och inleda ett nytt, exceptionellt bekvämt sätt att både sälja och köpa möbler – alltid med de bästa erbjudandena och priserna. Fast furniture-kulturen kommer alltmer ikapp fast fashion vad gäller dess negativa miljöpåverkan. I Sverige vill vi att köparens första kommentar ska vara: ’Har du kollat Mjuk?’ innan man köper några nya möbler”, avslutar Zilliacus. 

###

För mer information:

Presskit med bilder

Rickard Zilliacus, CEO

Mjuk
rickard@mjuk.fi

Mjuk

Mjuk är en innovativ end-to-end re-commerce marknadsplats för möbler. Mjuk grundades i Helsingfors, Finland, år 2019 av Rickard Zilliacus, Max Heino och Casper von Pfaler. Med ett starkt fokus på hållbarhet och enkelhet förenklar Mjuk processen att sälja och köpa möbler för både konsumenter, företag och andra aktörer inom möbelbranschen. Mjuks helhetslösning innefattar all logistik från upphämtning, rengöring och förvaring till kundservice och försäljning. År 2021 lanserade Mjuk sin första internationella hub i Stockholm, Sverige, och är nu verksamma både i Finland och Sverige. Utöver att plattformen hjälper företag och konsumenter att sälja möbler erbjuder Mjuk också möbelfynd med rabatter upp till 80 %. Mjuk säljer både professionellt rengjorda second hand-möbler samt felfria produkter direkt från återförsäljare och varumärken. För mer information, besök www.mjuk.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.