Marknadsnyheter
Re-commerce-bolaget inom möbler, Mjuk, utökar sin verksamhet i Sverige – tar in 30 miljoner


Återförsäljare i möbelbranschen brottas med överskottslager och returnerade produkter – som tar upp dyrbar lagerplats och som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. Mjuks cirkulära marknadsplats är en helhetslösning där ansvarsfulla företag kan sälja kvalitetsprodukter till konsumenter som vill fynda och leva mer hållbart.
Finländska re-commerce-bolaget Mjuk utökar sin verksamhet i Sverige och har framgångsrikt tagit in 30 miljoner kr från riskkapitalbolagen Trind VC, Alliance VC, Superhero Capital, Lifeline Ventures samt affärsänglar. 5,9 miljoner av investeringen består av eget kapitallån av Finnvera. Med den nya investeringen kommer Mjuk att påskynda tillväxten mot lönsamhet och förstärka varumärkeskännedomen i Sverige, både inom B2B och B2C. Företaget sålde nästan 10 000 möbler i Sverige, endast under 2022.
“Vi är glada att få välkomna nya investerare ombord och tackar samtidigt våra befintliga investerare för deras fortsatta stöd mot en mer cirkulär ekonomi i möbelbranschen. Att ha ledande nordiska fonder som stöder oss i en utmanande investeringsmiljö visar att våra affärs- och tjänstemodeller fungerar och har potential att fånga en betydande del av möbelåterförsäljningsmarknaden”, säger Rickard Zilliacus, VD och medgrundare av Mjuk.
Möbler är ett av världens största konsumentsegment och den absolut största kategorin på second hand-sajter. Dock utgör möbler även en stadigt växande del av avfallet som hamnar på soptippen, enligt en studie från the Environmental Protection Agency. Enligt nya beräkningar kan våra soptippar svämmas över av möbler i en aldrig tidigare skådad takt, på grund av inredningsboomen från COVID-19-pandemin.
Mjuk är en cirkulär marknadsplats och erbjuder en helhetslösning som förenklar processen med att sälja möbler för både företag och konsumenter. Det innebär second hand-möbler, överskottslager och återförsäljarreturer som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. De mest populära produkterna i Sverige är felfria designprodukter från brandsamarbeten, unika vintagefynd, särskilt bord och förvaringsmöbler, neutrala soffor och färgglada mattor. Designmöbler från Hay, Decotique och Kartell hör till svenskarnas mest populära köp.
“Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Mjuk. Med deras hjälp kan vi lösa en utmaning som är gemensam för många aktörer inom möbelbranschen – hur man hanterar produkter som av olika skäl inte längre passar in i vår normala försäljningsprocess, exempelvis returer och showroomprodukter. Mjuk erbjuder en hållbar lösning för denna utmaning, vilket möjliggör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet”, säger Fanny Larsson, Country Manager Sweden hos SOFACOMPANY.
Mjuk hanterar hela processen från upphämtning och rengöring till fotografering, förvaring, marknadsföring, försäljning och leverans – vilket gör köp- och säljupplevelsen smidig. Framgångarna för Mjuks tjänster syns i den ovanligt höga och fortsatt ökade kundnöjdheten på 4,1/5, vilket är ovanligt i möbelbranschen.
Stora fastigheter och företag som Wolt har även de upptäckt Mjuk som ett hållbart sätt att bli av med möbler under flytt eller renovering, medan återförsäljare vill ha ett enkelt sätt att sälja vidare returer, projekt- eller showroomsmöbler som inte längre kan säljas via normala kanaler. Samtidigt vill tillverkare sänka sina kostnader genom att sälja prototyper eller felfria andraklass-produkter.
“Problemet som Mjuk tacklar är enormt: miljoner ton möbler bränns eller kastas på soptippen varje dag året runt, medan helt fungerande möbler ratas på grund av förändrade preferenser, flytt eller behov. På Trind ser vi att Mjuk är exceptionellt välpositionerade att dra fördel av den ständigt ökande trenden av cirkulär ekonomi och medveten konsumtion, samt vara ledande inom hållbar möbelförsäljning”, säger Reima Linnanvirta, partner hos Trind VC.
Mjuks sätt att kombinera logistik och teknologi till en effektiv återförsäljningstjänst är avgörande – möbler är stora och skrymmande vilket betyder dyr lagerplats – och det finns hundratusentals olika modeller och prisklasser, fler än inom någon annan återförsäljningskategori. Genom att förenkla processen för säljare minskar Mjuk risken väsentligt för att möbler ska hamna på soptippen.
“Vi är glada över att fortsätta stödja teamet på Mjuk eftersom de har visat en väldigt stark kundutveckling i Sverige och Finland sedan vår första investering. Vi tror att marknaden bara är i sin linda och vi förväntar oss att se en betydande tillväxt inom möbelåterförsäljningsmarknaden de kommande åren. Mjuk har en tydlig ambition och förmåga att bygga en ledande plattform i Europa” , säger Juha Lindfors, Managing Partner på Lifeline Ventures.
Sedan lanseringen 2019 har Mjuk ökat sina intäkter med 100 procent varje år och hade intäkter på 35 miljoner under 2022, med en solid kundbas i Sverige och Finland.
“Vårt mål är inget mindre än att omkullkasta möbelbranschen helt och inleda ett nytt, exceptionellt bekvämt sätt att både sälja och köpa möbler – alltid med de bästa erbjudandena och priserna. Fast furniture-kulturen kommer alltmer ikapp fast fashion vad gäller dess negativa miljöpåverkan. I Sverige vill vi att köparens första kommentar ska vara: ’Har du kollat Mjuk?’ innan man köper några nya möbler”, avslutar Zilliacus.
###
För mer information:
Rickard Zilliacus, CEO
Mjuk
rickard@mjuk.fi
Mjuk
Mjuk är en innovativ end-to-end re-commerce marknadsplats för möbler. Mjuk grundades i Helsingfors, Finland, år 2019 av Rickard Zilliacus, Max Heino och Casper von Pfaler. Med ett starkt fokus på hållbarhet och enkelhet förenklar Mjuk processen att sälja och köpa möbler för både konsumenter, företag och andra aktörer inom möbelbranschen. Mjuks helhetslösning innefattar all logistik från upphämtning, rengöring och förvaring till kundservice och försäljning. År 2021 lanserade Mjuk sin första internationella hub i Stockholm, Sverige, och är nu verksamma både i Finland och Sverige. Utöver att plattformen hjälper företag och konsumenter att sälja möbler erbjuder Mjuk också möbelfynd med rabatter upp till 80 %. Mjuk säljer både professionellt rengjorda second hand-möbler samt felfria produkter direkt från återförsäljare och varumärken. För mer information, besök www.mjuk.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
YA Holding erhåller obligationsinnehavarnas godkännande för villkorsändringar i sitt befintliga obligationslån
YA Holding AB (publ) (“YA” eller “Bolaget”) meddelar att det skriftliga förfarandet som initierades den 13 september 2023 (det ”Skriftliga Förfarandet”) avseende vissa ändringar i villkoren för Bolagets seniora säkerställda hållbarhetslänkade företagsobligationer med ISIN SE0016831150 (“Obligationerna”) idag har avslutats.
Ett tillräckligt antal röster har erhållits för att uppnå kvorum och en tillräcklig majoritet av de deltagande obligationsinnehavarna har röstat för Bolagets begäran i enlighet med det Skriftliga Förfarandet. Obligationsinnehavarna har därmed godkänt villkorsändringarna som framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet.
Villkorsändringarna trädde ikraft idag kl. 15.00 i samband med att röstfristen löpte ut. De justerade villkoren för Obligationerna kommer att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida. Villkorsändringarna framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet som finns tillgänglig på Bolagets hemsida.
Avsändare
Martin Modig, VD YA Holding AB (publ)
För pressfrågor, vänligen kontakta:
Alice Hedin, tillförordnad pressekreterare
Tel: +46 (0) 70 878 91 05
E-mail: alice.hedin@ya.se
Marknadsnyheter
Önskar du som aktieägare i Hamlet BioPharma AB information från bolaget via e-post?
Följande information har nyligen skickats ut via brev-post till aktieägare i Hamlet BioPharma:
”Vill du ge oss din e-postadress för att få information från Hamlet BioPharma?
Vi vill från Hamlet BioPharma att så många aktieägare som möjligt ska nås av all information från Bolaget.
Hittills har det varit svårt för oss att nå alla, delvis på grund av olika informationspolicys hos era aktieförvaltare.
Via e-post skulle vi kunna skicka ut all information direkt till er.
Vi ber er därför att skicka oss er e-postadress till info@hamletbiopharma.com och godkänna att vi skickar information till din e-postadress.
Vi kommer att svara per mejl när vi får mejl från dig.
Du kan alltid besöka vår nya hemsida på www.hamletbiopharma.com och läsa mer om oss.”
För ytterligare information, vänligen kontakta
Catharina Svanborg, Styrelseordförande och grundare av Hamlet BioPharma, +46-709 42 65 49
catharina.svanborg@hamletpharma.com
Petter Segelman Lindqvist, CEO Hamlet BioPharma
petter.s.lindqvist@hamletbiopharma.com
Marknadsnyheter
Inbjudan: Presentation av Sandviks rapport för tredje kvartalet 2023
Sandvik publicerar sin rapport för tredje kvartalet måndagen den 23 oktober 2023, cirka kl. 11.30.
En kombinerad webcast och telefonkonferens för investerare, analytiker och finansiell media kommer att hållas kl. 13.00. Rapporten presenteras i en webcast och telefonkonferens av Stefan Widing, VD och koncernchef samt av Cecilia Felton, ekonomi- och finanschef.
Presentationen kommer att sändas direkt på vår hemsida home.sandvik/se
Kontaktinformation för konferenssamtal:
SE: +46 (0) 8 505 100 31
UK: +44 (0) 207 107 06 13
US: +1 (1) 631 570 56 13
Från cirka kl. 12.30 återfinns presentationsmaterial på home.sandvik/se
Stockholm, 2 oktober 2023
Sandvik AB
För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, Presschef, tel. 070 721 1008.
Sandvik-koncernen
Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2022 omkring 40 000 medarbetare och intäkter på cirka 112 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter7 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients