Connect with us

Marknadsnyheter

Regeringen förstärker innovations- och forskningsprogram som ska bidra till framtidens digitala lösningar

Published

on

Vinnova får i uppdrag att öka insatserna i innovations- och forskningsprogrammet Avancerad digitalisering. Programmet bygger på en privat-offentlig samverkan där näringslivet matchar den statliga insatsen krona för krona. Genom samarbetet vill regeringen bidra till en mer offensiv nationell teknikagenda. Vinnova ska under 2023 lägga minst 300 miljoner kronor och under åren 2024–2027 minst 500 miljoner kronor per år.

Utvecklingen inom en lång rad framväxande teknikområden är mycket snabb samtidigt som den globala konkurrensen hårdnar. Forsknings-, handels- och säkerhetsfrågor har blivit alltmer tätt sammanflätade och det finns behov av målmedvetna och långsiktiga satsningar. 

– Sveriges förmåga att utveckla, använda och exportera avancerad teknik är central för utvecklingen av vår konkurrenskraft, vårt näringsliv och vår säkerhet. Sverige ska vara ett land där nästa generations avancerade och kraftfulla digitala lösningar utvecklas, inte minst för att klara den gröna omställningen, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. 

Sverige har många världsledande företag och regeringen ser det svenska näringslivet som ett drivhus för välstånd och innovation. Företag, lärosäten och institut har betydelsefulla roller för att Sveriges position som en stark innovations- och forskningsnation och som högteknologiskt land i världsklass ska kunna vidareutvecklas. 

– Framtidens lösningar, utvecklade i Sverige, kommer att vara till nytta för hela samhället inklusive den offentliga förvaltningen. För att samhället ska kunna göra en digital omställning krävs god samverkan mellan det privata och det offentliga, stabil digital infrastruktur och innovativa tillämpningar inom till exempel artificiell intelligens. Myndigheter måste också möta upp med snabba och effektiva tillstånds- och tillsynsprocesser, säger civilminister Erik Slottner.

Vinnova genomför i dag insatser inom bland annat AI, kvant, elektroniska komponenter och system samt i programmet Avancerad digitalisering. Avancerad digitalisering initierades 2021 med visionen om att Sverige och det svenska näringslivet ska tillhöra de främsta i världen när det gäller såväl utveckling av digital teknik inom utvalda styrkeområden som att snabbt införa och se effekterna av ny teknik inom olika branscher och samhällssektorer.

Presskontakt:
Andia Gemsjö
Pressekreterare hos energi- och näringsminister Ebba Busch
Mobil 076-126 18 28
andia.gemsjo@regeringskansliet.se 

Michaela Binning
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Mobil 076-139 04 63
michaela.binning@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rightbridge Ventures portföljbolag Adventure Box lanserar Crazy Frog tävling på Kogama-plattformen

Published

on

By

Rightbridge Ventures portföljbolag Adventure Box lanserar en första tävling tillsammans med Crazy Frog. Tävlingen syftar till att öka användarbasen för båda parterna och startar den 21 mars.

Rightbridge Ventures presenterade det strategiska partnerskapet mellan Crazy Frog och Adventure Box den 22 februari, och de två parterna har sedan dess arbetat tillsammans för att lansera ett första samarbete. Det inledande projektet kommer att släppas den 21 mars 2024 och pågår till den 30 april. Tävlingen är en kreativ, rolig, engagerande och enkel tävling där fans av Crazy Frog och användare av Adventure Box-plattformen Kogama kommer att skapa bilder, scener och spel baserade på deras favoritkaraktär från musikvideorna av det globala fenomenet Crazy Frog och tävlar om limited edition priser.

Claes Kalborg kommenterar: “Vi är glada över att lansera det första projektet tillsammans med Adventure box och Crazy Frog. Denna tävling är ett fantastiskt sätt att engagera användare och fans över hela världen. Vi tror att det kommer att bli en rolig resa för alla inblandade, oavsett ålder. Dessutom är det en win-win för båda sidor! Vi förväntar oss nya användare som hoppar på Kogama, och Crazy Frog-fans kan dyka djupare in i sin fandom.”

Detta samarbete och tävling görs mellan de två parterna där Adventure Box, med sina 500 000 aktiva användare per månad och över fyra miljoner skapade spel, kommer att initiera samarbetet med det världsberömda fenomenet Crazy Frog, som har totalt mer än åtta miljarder visningar på sina berömda YouTube-videor och mer än 15 miljoner följare på YouTube.

Se tävlingsdetaljer och kampanjvideo här:

Game-Making Contest: Crazy Frog! – KoGaMa – Play, Create And Share Multiplayer Games

KOGAMA – CRAZY FROG!! Builder competition. 2024 – YouTube

För ytterligare förfrågningar, vänligen kontakta:

Claes Kalborg – VD för Rightbridge Ventures Group AB

Telefon: +46 73 444 55 07

E-post: Claes.Kalborg@rightbridge.se

Om Rightbridge Ventures:

RightBridge Ventures är ett compounder- och investeringsföretag baserat i Stockholm (Sverige) som är dedikerat till att investera i företag som formar framtiden för e-sport och spel som en del av den digitala medie- och underhållningsindustrin. För mer information besök www.rightbridge.se. RightBridge Ventures Group AB (publ)’s aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market och bolagets certifierade rådgivare är Corpura Fondkommission AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Elons huvudägare växlar ut aktier till sina ägare

Published

on

By

Elons huvudägare växlar ut 14% av sitt innehav till sina ägare (från 65% till 56% av totalt ägande).

Elons största ägare Elon Group Holding AB (som ägs av Elons butiksägare i samtliga nordiska länder) har sedan december 2023 växlat ut delar av sitt aktieinnehav i Elon AB till sina ägare. Efter förändringen har Elon Group Holding AB 56,2% av aktierna i Elon AB. Minskningen från 65% innebär en ökad tillgänglighet av aktier på marknaden. 

”Genom vår huvudägares agerande har vi två positiva effekter; en stark stabil ägare samtidigt som det frigörs aktier för öppen handel”, säger Stefan Lebrot VD Elon Group AB.

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Mail:
stefan.lebrot@elongroup.se
Tel: +46 76-762 63 29

Camilla Waldmark, IR- & Kommunikationsansvarig Elon Group AB
Mail:
camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 70 570 11 94

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 335 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.
Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Servicec (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar. Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SLP uppnår sitt mål om installerad effekt i solceller i förtid

Published

on

By

SLP har uppnått sitt mål om att ha 15 MW installerad effekt i solceller. Målet antogs vid ingången av 2023 med ambitionen att uppnås vid utgången av 2025. De 15 MW är fördelade på 35 olika fastigheter av totalt 99 fastigheter.

”Det är mycket glädjande att vi redan nu uppnår målet för installerad solcellseffekt. Vi fortsätter vår expansion och arbetar kontinuerligt med att optimera våra fastigheter med fokus på minskade driftskostnader och ökad hållbarhet. På detta sätt har vi framgångsrikt energioptimerat delar av vår fastighetsportfölj men det finns mycket kvar att göra”, säger Tommy Åstrand, vd på SLP.

SLP förädlar och förvaltar logistikfastigheter som har stora och platta tak vilket ger goda förutsättningar för att installera solcellsanläggningar. Investeringar i solceller leder inte bara till förbättrat driftsnetto utan minskar också risken för prisvolatilitet och kapacitetsbrist på el.

SLP:s hållbarhetsramverk revideras vartannat år varpå nya målsättningar antas från och med 2025.

För ytterligare information:
Tommy Åstrand, vd på SLP, telefon: 0705-455 997

Om SLP – Swedish Logistic Property
Swedish Logistic Property – SLP – är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. Värdetillväxt skapas genom löpande utveckling och förädling av fastigheterna, som är belägna i Sveriges viktigaste logistikpunkter. Fastighetsbeståndet omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 970 000 kvm. SLP är en partner som tar ansvar och därmed skapar värden för såväl hyresgäster som för bolaget och dess aktieägare. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information om SLP: slproperty.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.