Connect with us

Marknadsnyheter

Regeringen missar helheten i sitt förslag om elsparkcyklar

Published

on

Regeringen har idag föreslagit ett parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Nordic Micromobility Association, som är elsparkcykelföretagens branschorganisation i Norden, anser att regeringen missar möjligheten att skapa en långsiktigt hållbar reglering med sitt förslag. Förslaget kommer istället att försvåra utvecklingen av klimatsmarta transporter i svenska städer.

Nordic Micromobility Association (NMA) har under lång tid drivit att regeringen skulle ta ett helhetsgrepp för att skapa ett långsiktigt fungerande och hållbart regelverk som våra medlemsföretag kan bedriva sin verksamhet inom. Tyvärr har man valt bort denna möjlighet och föreslår istället ett förbud som riskerar att försvåra utvecklingen av hållbar, klimatvänlig delad mobilitet i våra städer.

Det flesta operatörer har redan idag implementerat en rad initiativ för att få användare att parkera mer ansvarsfullt och på anvisade platser. Utmaningen ligger framförallt i att det finns för få anvisade parkeringsplatser för mikromobilitet och att städer har svårt att skapa fler sådana platser. När regeringen nu ensidigt fokuserar på ett förbud, utan att hjälpa Sveriges kommuner med hur de ska kunna frigöra mer utrymme för parkering av klimatsmarta transportalternativ, riskerar utvecklingen av dessa istället att avstanna. Användarna vill ha enkel tillgång till elsparkcyklar, och städerna behöver miljövänliga transporter i linje med Sveriges gröna omställning. Detta förbud är en alltför enkel och missriktad lösning på ett betydligt mer komplext problem. Istället behövs ett helhetsgrepp från regeringens sida för att ta fram verktyg som hjälper kommunerna till en hållbar hantering av mikromobilitet, där flera faktorer som grön omställning, trafiksäkerhet, fordonsstandard, arbetsförhållanden och tillgänglighet tas i beaktning. 

Eftersom regeringen kringgår fordonsklassningssystemet och beskriver elsparkcyklarna utifrån att elmotorerna inte ”överstiger 250 watt”, sätter man också stopp för en trafiksäker utveckling av fordonen där watt-gränsen tas bort – något som den egna myndigheten Transportstyrelsen verkar för. Transportstyrelsen har tidigare pekat ut just watt-gränsen som hinder för innovation och fordonsutveckling, vilket är av vikt för att skapa än säkrare fordon.

NMA hade hellre sett att regeringen, i dialog med branschen och kommunerna, hade tagit fram förslag för utbyggnad av infrastruktur som underlättar för elsparkcyklar och annan hållbar delad mobilitet likt i städer såsom Paris, New York och Lyon. Det är detta som behövs i kombination med fler ytor för att parkera och framföra fordon som utgör framgångsrika och miljövänliga alternativ till personbilstrafik i linje med den gröna omställningen.

Presskontakter
Bird

Jonas Lefébure
Senior Public Policy Manager
press@bird.co 
jonas.lefebure@bird.co

+47 455 19 113

Bolt
David Mothander
Public Policy Manager – Nordics
david.mothander@bolt.eu  
+46 76 340 24 28

Lime
Fredrik Timell

Public Affairs Sr. Manager – Nordics
fredrik.timell@li.me  
press-sw@li.me 
+46 70 288 05 92

Superpedestrian
Ross Ringham
Director of Communications, EMEA
ross.ringham@superpedestrian.com

+44 753 606 78 58

TIER Mobility
Sofia Juhlin
Head of Marketing Nordics
sofia.juhlin@tier.app

press@tier.app
​​​​​​​+46 763 400 404

Voi
Kristina Hunter Nilsson
Vice President Communication
press@voiapp.io

+46 73 6911413

Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association (NMA) är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst elsparkcykeloperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Deras primära mål är att upprätthålla höga standarder för mikromobilitetstjänster i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. Medlemmar är Bird, Bolt, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.