Connect with us

Marknadsnyheter

Regionstyrelsen 17 oktober

Published

on

ti, okt 17, 2017 14:31 CET

Vid sammanträdet 17 oktober beslutade regionstyrelsen bland annat att godkänna en kraftsamling för att få unga att fullfölja sina studier, delårsrapport augusti 2017 och projektavtal för Västlänken.

Återrapporten om fullföljda studier godkänns

Folkhälsokommittén fick uppdraget att samordna det övergripande arbetet för handlingsplan fullföljda studier 2017-2020. Kommittén har nu gjort sin första återrapport, där arbetet under 2017 beskrivs och där rekommendationer för 2018  finns.

Aktiviteter pågår inom samtliga delområden. Rapporten föreslår sex rekommendationer för att förbättra förutsättningarna för barn och unga att fullfölja sina studier.

  • Föreslå regeringen att bli pilotregion för en sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård.
  • Utveckla tjänstemannastrukturen för samverkan mellan VGR och samtliga kommunalförbund.
  • Säkerställa och utveckla genomförandet av hembesök från BVC utifrån identifierade behov och brister.
  • Säkerställa att barn inte används som språktolkar i VGR-finansierade verksamheter.
  • Skapa en strategi för VGR:s insatser för att öka barn och ungdomars fysiska aktivitet.
  • Stärka förutsättningarna för samtliga folkhögskolor genom att inrätta deltagarstödsteam med psykosocial- och specialpedagogisk profession.

Regionstyrelsen godkänner rapporten ”Kraftsamling fullföljda studier – uppföljning 2017 samt rekommendationer för prioritering 2018” och föreslår att berörda nämnder, styrelser och kommittéer vidtar åtgärder för att genomföra de föreslagna rekommendationerna. Regiondirektören får i uppdrag att samordna genomförandet.

För mer information klicka på länken nedan:

Här kan du läsa mer om kraftsamlingen att få unga att fullfölja sina studier

Delårsrapport augusti 2017

Västra Götalandsregionen (VGR) visar ett överskott i augusti med 1 407 miljoner kronor och bortsett från sjukhusen har VGR:s verksamheter en ekonomi i balans och prognoser bättre än budget.Helårsprognosen visar ett överskott med 900 miljoner kronor, vilket är 764 miljoner kronor bättre än budget.

Bakgrunden till det förbättrade resultatet finns i antaganden om att VGR erhåller utökade statsbidrag för läkemedel och förlossningsvård samt får lägre personal- och övriga kostnader. Beroende på regionfullmäktiges beslut om storstadsförhandlingen 21 november kan VGR:s resultat 2017 komma att belastas med en kostnad på 810 miljoner kronor. Denna kostnad avser VGR:s andel för medfinansiering av kollektivtrafikåtgärder inom Göteborgs stad.

Viktiga händelser under året

  • Under året har en överenskommelse nåtts mellan Sverigeförhandlingen, Göteborgs stad och VGR avseende storstadsåtgärder för kollektivtrafik och cykeltrafik för ca 7 miljarder kronor.
  • En ny stambana på sträckan Göteborg-Borås har gjorts till gemensam och högsta prioritet för VGR och de 49 kommunerna i påverkansarbetet mot nationell infrastrukturplan.
  • Det första halvåret 2017 har visat på en fortsatt ökning av marknadsandelen för kollektivtrafiken jämfört med bilen – 31 procent jämfört med drygt 28 procent 2016.
  • Inom hälso- och sjukvården finns det flera positiva tendenser. För första gången på många år minskar köerna inom specialistsjukvården. Antal väntade mer än 90 dagar till besök och behandling har minskat med 5 000 personer den senaste 12-månadersperioden.
  • I maj antog regionfullmäktige en gemensam strategi för omställning av hälso- och sjukvården. Under hösten pågår ett intensivt arbete för att omsätta framtagna genomförandeplanerna i konkreta aktiviteter.
  • Inom arbetet med framtidens vårdinformationsmiljö pågår en ett omfattande arbete inför upphandling av ett nytt kärnsystem. Under hösten kommer mer än tusen medarbetare i regionen att på olika sätt engageras i kvalitetssäkringen av kraven.
  • Inom arbetsmiljöområdet har en rad olika insatser lett till en minskning av sjukfrånvaron från 6,8 procent 2016 till 6,5 procent i år.
  • Implementeringen av arbetsgivarvarumärket har startat och ett strategiskt vägval har gjorts för det fortsatta arbetet med VGR:s organisationsvarumärke.
  • Genom att arrangera och delarrangera 12 seminarium på Almedalsveckan har VGR lyft och synliggjort några av sina viktigaste frågor.
  • Genom nya rutiner för samordnat deltagande vid mässor och arrangemang, har VGR som helhet blivit tydligare, fått mer genomslagskraft samt blivit mer kostnadseffektiva. Ett exempel är West Pride där samtliga förvaltningar deltog gemensamt som VGR.

Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige godkänner delårsrapporten augusti 2017 för VGR. Dessutom föreslås regionfullmäktige att bland annat besluta följande:

  • Att ställa sig bakom hälso- och sjukvårdsstyrelsens (HSS) beslut om tillgänglighetssatsningar
  • Att uppdra åt regionstyrelsen att ersätta HSS med upp till 105 miljoner kronor vid ett redovisat underskott som kan härledas till beslutet om ”brutna tak”
  • Att uppdra åt nämnder och styrelser att när de beslutar om nya satsningar eller uppdrag ska beslutet omfatta en redovisning av eventuella förändringar i personalbehov som behövs för att genomföra beslutet
  • Att uppdra åt sjukhusstyrelserna att vidta åtgärder för att säkerställa att den negativa utvecklingen inom kvalitets- och patientsäkerhetsområdet bryts
  • Att uppdra åt HSS och sjukhusens styrelser att revidera gällande program och åtgärdsplaner för tillgänglighet till akutmottagningarna i syfte att säkerställa att målet om vistelsetid på akutmottagningarna uppnås
  • Att  uppdra åt regionstyrelsen att i bokslutsdispositionerna för 2017 göra en sammanvägd bedömning av det ekonomiska resultatet och av hur respektive sjukhus når måluppfyllelse och förbättringar inom de högprioriterade områdena.
  • Att uppdra åt regionstyrelsen och HSS att aktivt följa utvecklingen och att HSS vid behov ska samordna hälso-och sjukvårdsnämndernas insatser samt för egen del vidta ytterligare åtgärder för att förbättra tillgängligheten.

Länk till delårsrapport augusti 2017

Projektavtal för Västlänkens järnväg genom centrala Göteborg godkänns

Västsvenska paketet är en finansieringslösning för infrastruktur som bidrar till att Västsverige kan växa och utvecklas. Parterna är Trafikverket, Västra Götalandsregionen Göteborgs Stad, göteborgsregionens kommunalförbund och region Halland. För att reglera omfattning för bland annat genomförande och finansiering finns en rad projektavtal.

Projektavtalet för Västlänken byggnation Projekt 102 är det första i en rad projektavtal som ska tecknas mellan parterna. Västlänken, byggnation 102, innefattar en ny järnvägsförbindelse som ska byggas genom de centrala delarna av Göteborg.

Projektavtalet för Västlänken byggnation Projekt 102 tilldelar projektet 17,5 miljarder för genomförande och färdigställande. Avtalet innebär inte några ytterligare finansiella åtaganden än de redan beslutade.

Regionstyrelsen godkänner projektavtal för Västlänken byggnation Projekt 102.

Kontaktpersoner

Regiondirektör Ann-Sofi Lodin, 0706-32 11 65

Regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M), 0730-98 48 00

Regionstyrelsens vice ordförande Helen Eliasson (S), 0761-41 02 69

Kommunikatörer: Anna Liljenberg 0761-42 63 72, Thomas Schulz 0700-20 79 72

Om regionstyrelsen

Regionstyrelsen består av 15 heltidsarvoderade ledamöter och är regionens ledande politiska förvaltningsorgan. Den ska vara väl informerad om och ha ansvaret för hela regionens utveckling och följa de frågor som kan ha inverkan på dess utveckling. Regionstyrelsen ska företräda regionen utåt och ha uppsikt över nämndernas och bolagens verksamhet. Regionstyrelsen ansvarar även för beredningen av ärenden till regionfullmäktige.

Regionstyrelsens handlingar

Regionstyrelsen ledamöter

Partierna i Västra Götalandsregionen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Östersjöns fiskemöjligheter för 2025 beslutade

Published

on

By

Under tisdagen den 22 oktober beslutade jordbruks- och fiskerådet om fiskemöjligheter i Östersjön för 2025.

Sverige drev den mest restriktiva ståndpunkten i förhandlingen och verkade för att nå så lågt satta kvoter som möjligt för att påskynda återhämtningen av Östersjöns fiskbestånd, särskilt för strömmingen.

Förhandlingarna som föregick beslutet var tuffa och kvotförslagen från andra medlemsstater under förhandlingarna var betydligt högre än kommissionens förslag. Beslut fattas med kvalificerad majoritet vilket innebär att Sverige behöver kompromissa för att kunna påverka slutresultatet.

– Från svensk sida har vi drivit på för att pressa slutresultatet nedåt. Eftersom vi hade önskat ännu lägre kvoter är vi inte nöjda, men att vi satt kvar vid bordet och gjorde skillnad innebär ungefär 15 000 ton lägre kvoter för strömming än om vi hade ställt oss vid sidan av, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.

Resultatet från ministermötet innebär att kvoterna sätts till den lägsta nivån i ICES-intervall (den vetenskapliga rådgivningen) för både det centrala och det bottniska strömmingsbeståndet. Sverige hade dock velat se mer restriktiva kvoter.

Beslutet innebär vidare att det småskaliga fisket efter sill till humankonsumtion kan fortsätta i Öresund. För svensk del har vi även säkrat ett fortsatt fritidsfiske efter odlad lax där bifångster av vildlax ska återutsättas eftersom det inte påverkar de vilda laxbestånden. 

Sverige tog fram och fick även igenom ett totalt pelagiskt trålförbud i större delen av centrala Östersjön, från Hanöbukten till Finska viken, till skydd för skarpsillens rekrytering och lek under tre månader vilket även kan skapa fördelar för strömmingens återhämtning. Sverige ville ha en längre period men kommer nu tillsammans med flera andra medlemsländer frivilligt lägga till ytterligare en månad till skydd för skarpsill. I det förslaget har vi bevakat att regleringen inte oproportionerligt drabbar svenskt småskaligt kustnära fiske.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Sabina Jansson Bernhardsson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 073-029 10 12
sabina.jansson.bernhardsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma den 23 oktober 2024 i Chosa Oncology AB

Published

on

By

 

Idag, den 23 oktober 2024, hölls extra bolagsstämma i Chosa Oncology AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

 

Val och arvodering av ny styrelseledamot

Stämman beslutade i enlighet med Buhl Krone Holding ApS (”Buhl Krone”) förslag att välja Fred R. Hirsch som ny styrelseledamot vid sidan av befintliga styrelseledamöter.

Stämman beslutade vidare, i enlighet med Buhl Krones förslag, att styrelsearvode om 45 000 kronor (motsvarande en årlig ersättning om 75 000 kronor) ska utgå till Fred R. Hirsch för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Lund den 23 oktober 2024
Chosa Oncology AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Buhl Jensen, VD
Peter@chosa.bio  
+ 45 21 60 89 22

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2024.

 

CHOSA i korthet

CHOSA Oncology AB är ett onkologiskt bioteknikföretag som leds av ett erfaret internationellt team med specialister inom onkologi, läkemedelsutveckling, genomföra kliniska prövningar, regulatorisk expertis samt affärsutveckling. CHOSA avser att ingå avtal om partnerskap eller utlicensiering av LiPlaCis® och DRP®.

 

Om LiPlaCis® och DRP®

CHOSA fokuserar på sent stadium av klinisk utveckling av LiPlaCis® och dess diagnostikverktyg DRP® som CHOSA har världsomspännande rättigheter till. Cisplatin DRP är det enda beprövade testet för att förutse och därigenom välja vem som ska behandlas och vilken patient som kommer att dra mest nytta av cisplatin-behandlingen. Bröstcancer: CHOSA har starka kliniska fas 2b-data i metastaserad bröstcancer, som visar att patienter som valts ut av DRP® svarade bättre på behandlingen; har längre progressionsfri överlevnad; och kanske till och med en totalt sett längre överlevnad än de patienter som identifierades som osannolikt att svara bra på behandlingen. Lungcancer: Cisplatin-DRP har tidigare visat sin förmåga att förutse värdet av cisplatinbehandling vid lungcancer. Cisplatinbehandling efter operation är en standard som tydligt ökar botandet av lungcancer, men inte alltid, och tills nu vet inte läkarna vem som kommer att ha nytta av cisplatin och vem som borde ha något annat. Det är här cisplatin DRP kan spela en avgörande roll. Cisplatin DRP validerades i en blindad retrospektiv studie i två lungcancerpatientkohorter som fick cisplatin efter operation för att döda kvarvarande tumörceller. Således hade patienter med de 10 % högsta poängen en 3-årsöverlevnad på 90 % medan patienterna med de lägsta 10 % poängen hade mycket lägre överlevnad med endast 40 % som överlevde 3 år1.

 

Immunterapi Der er en ny udvikling som yderligere giver værdi til vores DRP. Cisplatin har visat sig ofta at aktivera immunsystemet (göra kalla tumörer heta), vilket gör tumörer mottagliga för PD1-hämmare. Denna synergi är särskilt viktig men inte begränsad till behandling av lungcancer, blåscancer och huvud- och halscancer. I den ständigt växande marknaden för PD1-behandlingar är konkurrensen är hård. Här särskiljer sig vårt företag genom vår möjlighet att kunna förutsäga om cisplatin kommer kunna ge synergier med PD1. Att kunna erbjuda PD1 förutsägelse är en stor konkurrensfördel för oss.

 

 

 

1) Buhl et al PLOS One doi: 10.1371/journal.pone0194609
DRP® är ett registrerat varumärke som tillhör Allarity Therapeutics, Inc. och används under licens beviljad till CHOSA Oncology.

LiPlaCis är inlicensierad från Allarity Therapeutics Ltd och LiPlasome Pharma ApS.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förslag för att motverka körkortsturism skickas på remiss

Published

on

By

Nu remitteras Transportstyrelsens förslag på lagändringar som ska motverka så kallad körkortsturism. Ändringarna ska göra det svårare att byta till sig ett svenskt körkort genom att först få ett tredjelandskörkort utbytt i ett annat EES-land.

– Jag ser allvarligt på de risker för körkortsturism och misstankar om organiserat fusk som Transportstyrelsen har pekat på i sin granskning. Nu remitterar vi Transportstyrelsens förslag för att snabbt kunna gå vidare med de föreslagna åtgärderna, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Körkortsturism innebär att personer som bor permanent i Sverige åker till ett annat EES-land för att där antingen byta ut ett tredjelandskörkort eller få ett nytt körkort utfärdat. Detta EES-körkort kan sedan i Sverige bytas till ett svenskt körkort utifrån reglerna om ömsesidigt erkännande av körkort inom EES-området.

Orsaken till körkortsturism är främst att andra länder inom EU i vissa fall accepterar utbyte av tredjelandskörkort från fler länder än vad Sverige gör.

Transportstyrelsen presenterade den 30 september i år en granskning av ansökningar om utbyten av utländska körkort och pekade bland annat på risker för körkortsturism, samt misstanke om organiserat fusk och brottslighet kopplat till utfärdande av körkort utomlands.

Mot bakgrund av problemen, som även uppmärksammats i media, har Transportstyrelsen skickat en framställan till regeringen om att körkortslagen ska ändras för att minska körkortsturismen. Transportstyrelsen anser att de föreslagna åtgärderna kan leda till färre förare i den svenska trafiken som kör med svenskt körkort utan att ha de teoretiska kunskaper och praktiska förmågor som den svenska förarprocessen är tänkt att säkerställa.

– Det är förstås viktigt att förare med svenskt körkort har de kunskaper som körkortet är ett kvitto på. Transportstyrelsens förslag innebär att utbyte av utländska EES-körkort till svenska ska kunna nekas och myndigheten bedömer att förslagen kommer leda till att körkortsturismen som den ser ut i dag försvåras betydligt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Transportstyrelsen föreslår som främsta förslag i framställan att Sverige som huvudregel inte ska byta ut EES-körkort om de utfärdats efter utbyte av ett tredjelandskörkort. Undantag ska göras om fullständigt prov gjorts i EES-landet, körkortet är utfärdat av de länder Sverige har utbytesavtal med eller om körkortshavaren har haft körkortsbehörigheten i en EES-stat i minst fem år innan permanent bosättning i Sverige.

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet skickar nu Transportstyrelsens förslag på remiss för att ta del av remissinstansernas synpunkter.

Bakgrund

Mer information om granskningen och framställan på Transportstyrelsens webbplats: Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen – Transportstyrelsen

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.