Marknadsnyheter
Regn, bländande sol eller värmebölja: Så blir du och bilen redo för midsommartrafiken


Midsommarhelgen är en av årets största trafikhelger. Dålig sikt, utmanande väderlek och bristande utrustning medför en ökad risk för trafikolyckor. Var sjätte bilist kör dessutom med trafikfarlig syn enligt statistik från Synbesiktningen* 2018. Synoptik och Bilprovningen tipsar om vad du ska tänka på för en tryggare och säkrare bilresa under midsommar.
Under midsommarhelgen är det många som ger sig ut på vägarna för att besöka vänner och familj runt om i landet. Enligt Trafikverket är torsdagen och söndagen de dagar på året då trafiken är som mest intensiv och risken för olyckor extra stor. Därför är det viktigt att föraren har god syn och sikt för sin och andra trafikanters säkerhet.
Var sjätte bilist har trafikfarlig syn
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Bilprovningen och Synoptik och är Sveriges största syntest av bilförare. Enligt senaste undersökningen som genomfördes i oktober 2018 har en av sex bilister trafikfarlig synskärpa.
– Siffrorna från Synbesiktningen är alarmerande, särskilt inför den stundande midsommarhelgen, som är Sveriges mest trafikintensiva. Bilister är stressade och många åker långväga för helgens firande. Det är ogynnsamma förhållanden som gör det extra viktigt att vara uppmärksam i trafiken. Som optiker vill jag därför råda alla som kör bil att vara noga med att kontrollera sin syn. Det kan vara ett av de enklaste sätten att undvika en trafikolycka, säger Maja Kalm Henefalk, legitimerad optiker på Synoptik i Linköping.
Bättre sikt med solglasögon och bra vindrutor
Väderleken kan också spela roll för trafiksäkerheten. Regn, bländande sol eller värmebölja är påfrestande för både förare och bil. Inför långresor och trafikintensiva helger är det extra viktigt att säkerställa att man är redo för vägarna.
– Det är alltid bra att ha ett par solglasögon redo i bilen så att du slipper bli bländad när solen tittar fam. En bländande sol är farligt i trafiken då sikten stundvis kan försvinna helt. Solglasögon är ett enkelt sätt att minska risken för en trafikolycka. Glasögonens färg är ofta kontrasthöjande och hjälper dig också att se vägmiljön bättre, säger Maja Kalm Henefalk.
För att säkerställa god sikt är det även viktigt att ta hand om vindrutorna och se till så att varken repor eller smuts försämrar sikten.
– Se till att spolarvätskan är ordentligt påfylld, och att bilrutorna är rena och avtorkade även på insidan. Torkarblad tenderar att bli hårda över tid vilket reducerar rengöringseffekten. Blir det kraftigt regn försämras sikten avsevärt och det blir extra viktigt att vara utrustad med bra vindrutetorkare som har gummi av bra kvalitet och som tål slitage och är mjuka vid kall väderlek, säger Morgan Isacsson, expert kontrollbesiktning på Bilprovningen.
Bättre väggrepp med bra däck
Hela bilen står och faller med däcken. Använd inte dubbfria vinterdäck på sommaren. Gummit är för mjukt för sommarvärme och däcken slits ut i förtid. Sommardäck och ett rekommenderat minsta mönsterdjup på 3 mm minskar risken för vattenplaning vid sommarskurar. Många av de personbilar som Bilprovningen underkände under 2018 på grund av anmärkningar på däcken hade för litet mönsterdjup, alternativt för slitet eller skadat däck.
– Under en värmebölja är det inte ovanligt att många bilister drabbas av punktering. Det beror ofta på ett för lågt däcktryck. Se därför över däcken innan resan. Om man är osäker på hur man gör så kan man komma in till oss för en delkontroll, säger Morgan Isacsson.
Tips inför sommartrafiken
- Satsa på bra solglasögon: Stark sol bländar dig som förare och gör att du ser sämre vad som händer i trafiken. Solglasögonens färg är ofta kontrasthöjande vilket gör att man ser vägmiljön bättre. Med UV-skydd och polariserande glas slipper man irriterande blänk och reflexer.
- Testa synen: Synen kan förändras långsamt utan att vi märker det, särskilt efter 45-årsåldern. Gör ett gratis syntest hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
- Se till att bilen har väl fungerande torkarblad. Torkarblad blir med tiden hårda och då försämras rengöringseffekten påtagligt. Vid byte av vindrutetorkare är ett tips att byta till torkarblad av erkänt bra kvalitet som har gummi som tål slitage och håller sig mjuka vid kall väderlek.
- Kolla däckens lufttryck och mönsterdjup: Värme är slitsamt för däcken, därför är det extra viktigt att du har rätt lufttryck. Rekommenderat lufttryck hittar du i bilens manual eller på en etikett ofta placerad på insidan av bilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe. Kolla trycket när däcken är kalla eftersom trycket ökar på varma däck. Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm men minst 3 mm rekommenderas eftersom ett mönsterdjup på mindre än 3 mm medför en påtagligt ökad risk för vattenplaning vid sommarskurar.
- Kolla motorn och kylarvätskan: Se över motorn så att den inte läcker och att kylarvätskenivån är rätt. En överhettad motor kan bli en både farlig och dyr affär.
- Se över tillbehören: Säkra att reservhjul, domkraft, varningstriangel och viltremsa finns med i bilen.
- Var en alert förare: Ta pauser och se till att du är utvilad så att du är förberedd om farliga situationer skulle uppstå. Det är alltid bra att ha med sig dryck i bilen om du skulle bli stående i bilkö i värmen.
* Källa: Synbesiktningen.se
Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn.
För mer information:
Maja Kalm Henefalk, legitimerad optiker Synoptik, tfn: 013-141810,
e-post: mkl@synoptik.se
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen, tfn: +46 (0)70-687 03 66,
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se
Morgan Isacsson, expert kontrollbesiktning, Bilprovningen, tfn: +46 (0)73-688 21 76,
e-post: morgan.isacsson@bilprovningen.se
Anders Ekhammar, presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering, tfn: +46 (0)70-7462579,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull bilkörning. Under 10 år har totalt cirka 24 000 syntester genomförts. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då körförhållandena ofta är extra svåra och kraven på bilförarnas syn därmed ökar. För mer information, besök www.synbesiktningen.se
Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Kort om Bilprovningen
Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 100 stationer och ca 600 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2018 omsatte företaget 647 MSEK. Bilprovningen grundades 1963 och ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke