Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordhög användartillväxt och god utveckling av intäkter och resultat

Published

on

Delårsrapport januari-september 2024

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 15% till 457,3 (398,7) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen. EBITDA-resultatet ökade med 15% till 167,4 (145,8) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 36,6% (36,6%). Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller.

Utdrag ur VD-ordet

”Nettoomsättningen ökade med 15% i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 457 (399) mkr. Alla våra tre intäktsslag bidrar till tillväxten. Våra återkommande intäkter, företagsintäkter och prenumerationsintäkter, ökar sammantaget med 35% och utgör nu 29% (25%) av våra totala intäkter. Våra annonsintäkter visar för första gången sedan fjärde kvartalet 2022 underliggande tillväxt och ökar med 8%. Valutakurseffekter hade under kvartalet en viss negativ påverkan på tillväxten, men trots det översteg våra totala intäkter det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Truecaller for Business, vårt företagserbjudande, ökade intäkterna med 48% till 65,8 (44,4) mkr och står nu för knappt 15% av de totala intäkterna. Prenumerationsintäkterna fortsätter att öka stadigt och uppgår under kvartalet till 67,3 (53,9) mkr, vilket motsvarar en tillväxt med 25%.

 

Även EBITDA ökade, med 15% till 167 (146) mkr, trots ökade investeringar i användartillväxt, samt ovan nämnda negativa valutakurseffekter. Lönsamheten var stabil med en EBITDA-marginal på 37% (37%).

 

Vi kommer under det fjärde kvartalet att lansera den största produktförbättringen hittills för Truecaller på iOS. De viktigaste förändringarna är att vi kommer att kunna erbjuda samma typ av samtalsidentifiering och spamblockering på iOS som på Android. Vår kommersiella strategi för den nya produkten kommer att vara att primärt göra den till en prenumerationsprodukt. Detta innebär att funktionaliteten i gratisversionen kommer begränsas och att antalet användare på iOS troligen kommer att minska under 2025 men att intäkterna från iOS kan öka betydligt.

 

Under tredje kvartalet uppnådde vi också vår hittills största ökning i antalet användare, 16 miljoner nya månatliga användare. Tillväxten är bred och sker i många länder och regioner.

 

Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller. 

juli-september 2024 (Q3)      

Jämförelsesiffror avser juli-september 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 15 procent och uppgick till 457,3 (398,7) Mkr.
  • EBITDA ökade med 15 procent till 167,4 (145,8) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,6 (36,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 187,3 (161,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,0 (40,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 117,8 (105,0) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,29) kr före utspädning och 0,34 (0,29) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,5 miljoner till 413,5 (368,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 12 procent i Indien, med 27 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.

Januari-september 2024      

Jämförelsesiffror avser januari-september 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 3 procent och uppgick till 1340,4 (1304,2) Mkr.
  • EBITDA uppgick till 483,1 (534,4) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,0 (41,0) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 526,5 (572,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 39,3 (43,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 373,9 (420,1) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,08 (1,86) kr före utspädning och 1,08 (1,86) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 42,1 miljoner till 398,1 (356,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och med 21 procent i resten av världen medan den minskade med 2 procent i Indien.

 

Presentation av rapporten  

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, den 7 november kl 13.00 CET. Presentationen kommer att

hållas på engelska.

 

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

https://ir.financialhearings.com/truecaller-q3-report-2024/register

 

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

 

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047240

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.