Marknadsnyheter
Rekordhög användartillväxt och god utveckling av intäkter och resultat


Delårsrapport januari-september 2024
Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 15% till 457,3 (398,7) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen. EBITDA-resultatet ökade med 15% till 167,4 (145,8) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 36,6% (36,6%). Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller.
Utdrag ur VD-ordet
”Nettoomsättningen ökade med 15% i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 457 (399) mkr. Alla våra tre intäktsslag bidrar till tillväxten. Våra återkommande intäkter, företagsintäkter och prenumerationsintäkter, ökar sammantaget med 35% och utgör nu 29% (25%) av våra totala intäkter. Våra annonsintäkter visar för första gången sedan fjärde kvartalet 2022 underliggande tillväxt och ökar med 8%. Valutakurseffekter hade under kvartalet en viss negativ påverkan på tillväxten, men trots det översteg våra totala intäkter det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Truecaller for Business, vårt företagserbjudande, ökade intäkterna med 48% till 65,8 (44,4) mkr och står nu för knappt 15% av de totala intäkterna. Prenumerationsintäkterna fortsätter att öka stadigt och uppgår under kvartalet till 67,3 (53,9) mkr, vilket motsvarar en tillväxt med 25%.
Även EBITDA ökade, med 15% till 167 (146) mkr, trots ökade investeringar i användartillväxt, samt ovan nämnda negativa valutakurseffekter. Lönsamheten var stabil med en EBITDA-marginal på 37% (37%).
Vi kommer under det fjärde kvartalet att lansera den största produktförbättringen hittills för Truecaller på iOS. De viktigaste förändringarna är att vi kommer att kunna erbjuda samma typ av samtalsidentifiering och spamblockering på iOS som på Android. Vår kommersiella strategi för den nya produkten kommer att vara att primärt göra den till en prenumerationsprodukt. Detta innebär att funktionaliteten i gratisversionen kommer begränsas och att antalet användare på iOS troligen kommer att minska under 2025 men att intäkterna från iOS kan öka betydligt.
Under tredje kvartalet uppnådde vi också vår hittills största ökning i antalet användare, 16 miljoner nya månatliga användare. Tillväxten är bred och sker i många länder och regioner.
Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller.
juli-september 2024 (Q3)
Jämförelsesiffror avser juli-september 2023
- Nettoomsättningen ökade med 15 procent och uppgick till 457,3 (398,7) Mkr.
- EBITDA ökade med 15 procent till 167,4 (145,8) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,6 (36,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 187,3 (161,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,0 (40,5) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 117,8 (105,0) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,29) kr före utspädning och 0,34 (0,29) kr efter utspädning.
- Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,5 miljoner till 413,5 (368,0) miljoner.
- Omsättningen ökade med 12 procent i Indien, med 27 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.
Januari-september 2024
Jämförelsesiffror avser januari-september 2023
- Nettoomsättningen ökade med 3 procent och uppgick till 1340,4 (1304,2) Mkr.
- EBITDA uppgick till 483,1 (534,4) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,0 (41,0) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 526,5 (572,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 39,3 (43,9) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 373,9 (420,1) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till 1,08 (1,86) kr före utspädning och 1,08 (1,86) kr efter utspädning.
- Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 42,1 miljoner till 398,1 (356,0) miljoner.
- Omsättningen ökade med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och med 21 procent i resten av världen medan den minskade med 2 procent i Indien.
Presentation av rapporten
Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en
webcast och telefonkonferens, den 7 november kl 13.00 CET. Presentationen kommer att
hållas på engelska.
Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.
https://ir.financialhearings.com/truecaller-q3-report-2024/register
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047240
För mer information, kontakta gärna:
Odd Bolin, CFO
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke