Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordkvartal med organisk tillväxt på 9% och marginal på 27%, Plarium-förvärvet förväntas fördubbla koncernens intäkter

Published

on

Vi har levererat på vår helårsprognos efter ett starkt Kv4. De redovisade intäkterna ökade med 6% under Kv4 jämfört med föregående år och med 3% för helåret i fasta valutakurser och ökade med 15% från Kv3 2024. Utvecklingen under Kv4 drevs till stor del av Snowprint som nästan fördubblade intäkterna jämfört med samma period föregående år, ett starkt kvartal från InnoGames och tillväxt på årsbasis från PlaySimple, driven av geografisk expansion och nya titlar. Våra lönsamma investeringar i användarförvärv (UA) i det säsongsmässigt starka Kv3 gav god effekt och våra totala investeringar i användarförvärv ökade med 11% jämfört med samma period föregående år och med 21% jämfört med Kv3. Vi investerade 40% av de totala intäkterna i UA under kvartalet, understödda av den mer gynnsamma marknadsföringsmiljön. UA-investeringarna var upp från 38% både under Kv4 2023 och Kv3 2024. Justerad EBITDA ökade med 4% jämfört med samma period föregående år och med 17% från Kv3, drivet av Snowprints starka utveckling och försäljningstillväxten i InnoGames och PlaySimple. Vi redovisade en stark marginal på 27% för Kv4 och 28% för helåret. Vi genererade 327 Mkr i kassaflöde från den löpande verksamheten under kvartalet, med en stark kassagenerering på 71% för helåret.

Finansiella höjdpunkter fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 8% till 1 693 (1 571) Mkr jämfört med föregående år (9% organisk tillväxt) och ökade med 6% i fasta valutakurser
  • Kostnader för användarförvärv uppgick till 677 (600) Mkr, motsvarande 40% (38%) av intäkterna
  • Justerad EBITDA ökade med 4% jämfört med föregående år till 455 (439) Mkr med en justerad EBITDA-marginal på 27% (28%), inklusive en justering på 138 Mkr för transaktionskostnader och omvärdering av sälj- och köpoptioner
  • Redovisad EBITDA uppgick till 317 (420) Mkr och EBIT till 170 (259) Mkr
  • Finansnetto om -325 (-187) Mkr, inklusive omvärdering av prestationsbaserade tilläggsköpeskillingar, drivet av underliggande valutakursdifferenser, utestående skuld för C-aktier och omvärdering av sälj-/köpoptioner hänförlig till underliggande resultatförbättring i Snowprint. Ränte- intäkterna uppgick till 34 Mkr (36)
  • Skatt uppgick till -87 (-184) Mkr
  • Totalt nettoresultat uppgick till -242 (-112) Mkr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 327 (292) Mkr
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3 543 (2 956) Mkr med en kassagenerering på 71% för 12-månadersperioden som slutar 31 december 2024

Finansiella höjdpunkter helåret 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 3% till 6 015 (5 829) Mkr i både rapporterade och fasta valutakurser
  • Kostnader för användarförvärv uppgick till 2 222 (2 254) Mkr, motsvarande 37% (39%) av intäkterna
  • Justerad EBITDA uppgick till 1 666 (1 548) Mkr, en ökning med 8% och en justerad EBITDA-marginal på 28% (27%)
  • Redovisad EBITDA uppgick till 1 476 (1 439) Mkr och EBIT till 901 (885) Mkr
  • Finansnettot uppgick till -719 (-325) Mkr, varav ränteintäkter 129 (162) Mkr
  • Totalt nettoresultat -210 (164) Mkr och resultat per aktie före utspädning -1,74 (1,33) kr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 340 (1 258) Mkr
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3 543 (2 956) Mkr
  • Framgångsrikt levererat enligt prognosen för 2024

Finansiell översikt

(Mkr) Kv4
2024
Kv4
2023
Helår
2024
Helår
2023
Nettoomsättning 1 693 1 571 6 015 5 829
EBIT/Rörelseresultat 170 259 901 885
EBITDA 317 420 1 476 1 439
Justerad EBITDA 455 439 1 666 1 548
Periodens resultat -242 -112 -210 164
Kassaflöde från löpande verksamhet 327 292 1,340 1 258
Resultat per aktie före utspädning, kr -2,03 -0,91 -1,74 1,33
Resultat per aktie efter utspädning, kr -2,02 -0,91 -1,73 1,32
Tillväxt
Försäljningstillväxt, % 8% 13% 3% 5%
Valutakurseffekter 2% 1% 0% 5%
Försäljningstillväxt rensat för valutaeffekter 6% 12% 3% 0%
varav organisk tillväxt 9% 3% -1% -2%

Koncernchef & VD har ordet

Fokuserad högkvalitativ portfölj levererar stark organisk tillväxt och rekordvinst under Kv4

Jag är mycket nöjd över att idag presentera ett starkt fjärde kvartal. Vi avslutade 2024 på en hög nivå och levererade på vår helårsprognos. Under fjärde kvartalet tog vi också ett stort kliv på vägen mot att nå vår ambition att bli en ledande internationell spelkoncern med relevant skala, genom att teckna ett avtal om att förvärva Plarium, utvecklarna av den internationella mobilsuccén RAID: Shadow Legends.

Under det fjärde kvartalet hade vi en intensiv period både i termer av speluppdateringar, vår live-ops-kalender och antalet events i våra spel. Detta gjorde det möjligt för oss att fortsätta generera positivt momentum i de flesta av våra studios och leverera på de höga förväntningar vi haft för detta år, och det andra halvåret i synnerhet.  

Vi redovisade en stark organisk tillväxt på 9% under fjärde kvartalet, med en organisk försäljning på -1% för helåret. Vår tillväxt drevs av en enastående prestation från Snowprint, ett mycket starkt kvartal från InnoGames och bra momentum från PlaySimple, drivet av den geografiska expansionen av deras ordspel på lokala språk och nya casualtitlar.

Snowprint inkluderades för första gången i vår organiska tillväxt i detta kvartal, då vi förvärvade dem i oktober 2023. Vi fortsätter att vara både nöjda och imponerade över den höga takt och kvaliteten på det innehåll som studion levererar.  

Försäljningen i fasta valutakurser ökade med 6% under fjärde kvartalet jämfört med föregående år och med 3% för helåret. Försäljningen ökade också med 15% sekventiellt i fasta valutakurser, vilket drivs av ett positivt momentum i vår marknadsföring och monetärisering. Detta gjorde att vi kunde leverera en försäljningstillväxt i fasta valutakurser i mitten av vårt prognosspann på 1-5%.

Vi fortsätter att bygga positivt momentum i verksamheten

Intäkterna från PlaySimple ökade jämfört med föregående år och var påtagligt högre än under tredje kvartalet 2024, tack vare resultaten från de lokala språkversionerna av Crossword Jam och Word Search Explorer, samt studions nya spel som lanserats tidigare under året. Den starka ökningen från tredje kvartalet 2024 återspeglade också att en intäktsbokning från en tredje part försenades från Kv3 till Kv4. Prisdynamiken för digitala annonsvisningar fortsatte att vara något dämpad under fjärde kvartalet, och vi såg en något lägre ökning av eCPM1-nivåerna efter Thanksgiving än under föregående år.

InnoGames hade ett positivt kvartal och redovisade högre försäljning både jämfört med föregående år och från tredje kvartalet 2024, drivet av starka events i Forge of Empires. Studion förbättrade framgångsrikt resultaten för enskilda events under kvartalet och lanserade ett extra event i spelet jämfört med fjärde kvartalet 2023. InnoGames nya titel Heroes of History har haft bra tidig dynamik och har presterat bättre än studions tidigare lanserade nya spel på jämförbar basis.

Snowprints intäkter fördubblades nästan under fjärde kvartalet jämfört med föregående år och växte kraftigt från tredje kvartalet, tack vare fortsatt mycket stark prestation från Warhammer 40,000: Tacticus. Tillväxten återspeglade en stark live-ops-kalender i kombination med kontinuerliga uppdateringar av innehåll i spelet. Snowprint fortsatte också att arbeta på en desktopversion av spelet, som kommer att lanseras i år.

Hutch redovisade lägre intäkter både jämfört med föregående år och sekventiellt. Studion fortsatte att utveckla innehållet i F1 Clash och Top Drives under kvartalet och är fokuserade på en större uppdatering av Forza Customs, som lanserades fjärde kvartalet 2023. Shaun Rutland, som är medgrundare av Hutch, tillträdde som styrelseordförande för studion i början av 2025. Han fortsätter att vara involverad i verksamheten och arbetar nära tillsammans med koncernens ledningsgrupp och MTG:s CPO Oliver Bulloss som har tillträtt som interim Co-CEO tills en permanent ersättare hittats.

Ninja Kiwis intäkter minskade under fjärde kvartalet både jämfört med samma period föregående år och från det tredje kvartalet 2024. Bloons TD 6 introducerade två något mindre uppdateringar under kvartalet, medan studion fokuserade på den lanseringen av större nedladdningsbart innehåll (DLC) för spelet som kom ut två dagar sen. Bloons Card Storm mjuklanserades i oktober och studion fortsätter att utveckla spelet baserat på tidiga lärdomar. Ninja Kiwi tillkännagav också två nya spel under fjärde kvartalet. Det första är Fightland, vilket kommer att vara ett spel där ett stort antal spelare slåss för att vinna på en gemensam arena. Det andra är Zombie Assault: Resurgence, som bygger vidare på framgången med SAS Zombie Assault 4 från 2017.

Vi redovisar en stark lönsamhet samtidigt som vi fortsätter att investera i vår framtid genom disciplinerade användarförvärv

Vi investerade totalt 677 Mkr i användarförvärv (s.k. user acquisition eller UA) under kvartalet. Detta motsvarade 40% av våra totala intäkter och var upp från 38% under både fjärde kvartalet 2023 och tredje kvartalet 2024. Det var också en ökning med 11% jämfört med samma period föregående år och en ökning med 21% från tredje kvartalet 2024 i fasta valutakurser, då vi såg goda möjligheter att investera i UA både i våra midcore- och casual-spel. Ökningen var relativt jämnt fördelad mellan Snowprint, InnoGames och PlaySimple.

Vi redovisade en rekordhög justerad EBITDA under kvartalet trots de ökade kostnaderna för användarförvärv. Detta berodde främst på en stark tillväxt av mobil- och browserintäkter, kombinerat med högre volym av, och överlag mer framgångsrika, events i våra större spel. Vi gynnades också av förseningen av intäkter från en tredje part som jag nämnde tidigare, vilket påverkade vår lönsamhet positivt under kvartalet.

Vår totala justerade EBITDA uppgick därför till 455 Mkr under fjärde kvartalet och 1 666 Mkr för helåret 2024. Detta motsvarade en ökning med 4% under fjärde kvartalet jämfört med föregående år och en ökning med 8% för helåret. Det är värt att notera att vi gynnades av vissa positiva effekter under fjärde kvartalet 2023, vilket innebar att den underliggande vinstökningen jämfört med föregående år skulle ha varit ännu starkare.

Vår verksamhet fortsatte att vara kraftigt kassagenererande och vi uppnådde en stark kassagenerering på 71% för helåret 2024, vilket var långt över vår långsiktiga förväntan på 50-60%. Det höga resultatet återspeglade positiva timingeffekter på rörelsekapitalet, en positiv effekt från ökade ränteintäkter under kvartalet, samt vår disciplinerade kapitalallokering och låga CAPEX-nivåer. Detta möjliggjorde en god underliggande konvertering från vinst till kassa. Det är värt att påpeka att även om timingeffekterna var till vår fördel under fjärde kvartalet och helåret, förväntar vi oss att de kommer att fluktuera under 2025 och vi fortsätter därför att vara bekväma med vårt långsiktiga intervall.

Vi utvecklas mot att bli en ledande branschaktör med avancerad teknik och förstklassiga verktyg

Våra resultat för 2024 demonstrerar tydligt styrkan och expertisen som finns i våra studios. På midcore-sidan har vi uppvisat en stark förmåga att anpassa oss till rådande marknadsförhållanden, genom att alltid försöka nå nästa nivå när det gäller kvalitet och volym på live-ops och innehåll och events i spelen. Samtidigt bibehåller vi en stark marknadsföringsdisciplin. Tack vare detta har spelarna i genomsnitt spenderat mer i många av våra mest framgångsrika titlar. På casual-sidan behövde vi anpassa oss till Googles förändringar av annonsbudgivningen, och PlaySimple agerade på ett imponerande sätt genom att anpassa flera av sina populära spel för att nå nya geografiska målgrupper, vilket ökade vår användarbas och framtida förmåga till monetärisering.

Vi går nu in i en otroligt spännande tid för vår koncern. I november 2024 tecknade vi ett avtal om att förvärva Plarium, utvecklarna av den globala superhiten RAID: Shadow Legends. Det här är en tranformativ affär som adderar en av världens bästa långlivade midcore-titlar till vår portfölj. Plarium har också starka verktyg för både marknadsföring och monetärisering. Genom att slå ihop MTG och Plarium kommer vi att kunna dra nytta av en av vår industris bästa portföljer av teknologier, verktyg och kunskap för att accelerera och driva våra spel.

Förvärvet kommer att göra det möjligt för oss att ta ett stort kliv mot att uppfylla vår ambition att bli en ledande gamingkoncern med relevant skala. Det innebär också att vi skapar ett gemensamt ekosystem med branschledande verktyg som kan erbjuda gamingbolag möjligheten att driva tempot i sin utveckling och accelerera tillväxten.

Vi räknar med att stänga affären under de närmaste veckorna. Detta kommer att vara startpunkten för nästa kapitel i vår transformativa resa som koncern.

Vi har mycket jobb framför oss. Vårt mål är att ge våra studios möjligheten att arbeta tillsammans på ett nytt sätt. Ett sätt som gör det möjligt för dem att fortsätta skapa fantastiska, populära spel, samtidigt som vi ser till att de kan dra nytta av några av branschens bästa verktyg för långsiktig monetärisering av sina IP:n.

Vi fortsätter vi att exekvera på det aktieåterköpsprogram som godkändes av årsstämman 2024. Vi kommer även att ansöka om ett nytt mandat för återköp av aktier från årsstämman 2025.

Tack för att ni har följt våra framsteg. Jag ser fram emot att dela ytterligare nyheter och uppdateringar med er framöver.

Maria Redin

Koncernchef & VD, Modern Times Group MTG AB

1) Effektiv kostnad per tusen exponeringar

Levererad prognos för 2024

MTG:s prognos för 2024 var att den redovisade försäljningstillväxten för helåret skulle landa inom intervallet 1 till 5% på en valutajusterad basis. Prognosen för den redovisade justerade EBITDA-marginalen för helåret var mellan 26% och 29%. MTG har levererat på denna prognos och redovisade en försäljningstillväxt på 3% på en valutajusterad basis och en justerad EBITDA-marginal på 28% för helåret 2024.

Vår målsättning är att presentera det nya MTG för våra investerare och andra intressenter under en kapitalmarknadsdag, som vi nu förväntar oss kommer att äga rum under tredje kvartalet 2025.

Aktieägarinformation

MTG:s årsstämma 2025

Årsstämma hålls den 15 maj 2025 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med förslag skriftligen antingen via post till ”Bolagssekreteraren”, Modern Times Group MTG AB, Årsstämma, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige eller via e-post till agm@mtg.com minst sju veckor före årsstämman för att garantera att ärendet kan inkluderas i kallelsen till årsstämman. Ytterligare information om hur och när registrering ska ske kommer att offentliggöras före årsstämman.

Valberedning inför årsstämma 2025

I enlighet med den process som godkändes av MTG:s aktieägare avseende processen för valberedningen har valberedning

sammankallats för att ta fram förslag till årsstämman 2025.

Valberedningen består av:

  • Christian Rauda, utsedd av EHM Holding GmbH
  • Klaus Roehrig, utsedd av Active Ownership Corporation
  • Malin Björkmo, utsedd av Handelsbanken Fonder AB and
  • Simon Duffy, styrelsens ordförande

I enlighet med tidigare praxis utnämnde valberedningens ledamöter Christian Rauda, som representerade den största aktieägaren den sista vardagen i augusti 2024, till valberedningens ordförande.

Se följande sektion på MTG.com för information om valberedningens arbete.

Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med förslag skriftligen till agm@mtg.com eller till ”Bolagssekreteraren”, Modern Times Group MTG AB, Årsstämma, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige.

Finansiell kalender

Post Datum
Kvartalsrapport Kv1 2025 29 april 2025
Årsstämma 2025 15 maj 2025
Halvårsrapport 2025 18 juli 2025
Kvartalsrapport Kv3 2025 23 oktober 2025

Frågor?

Anton Gourman, VP Communications                 
Direkt: +46 73 661 8488, anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Telefonkonferens 

MTG bjuder in till en livestreaming och telefonkonferens klockan 10:00 CET idag, den 6 februari 2025. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska.

Hur du deltar:

  • För att delta via livestream, använd denna länk.
  • För att delta via telefon, registrera dig på denna länk. Efter att du har registrerat dig får du ett telefonnummer och ett konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.
  • Du kan ställa frågor via telefon under telefonkonferensen eller genom att använda Q&A-verktyget via livestream.

Modern Times Group MTG AB (publ) – org.nr: 556309-9158 – Telefon: +46 (0) 8-562 000 50

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklingsbolag med populära globala IP inom ett stort antal genrer för casual-spel och mid-core-segmentet. Koncernen har fokus på att öka portföljbolagens tillväxt samt stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv drivkraft inom konsolideringen av gamingbranschen och en strategisk köpare av gamingbolag över hela världen. MTG har sina rötter i Sverige och bygger på en internationell kultur med globalt fotfäste. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Denna information är sådan information som Modern Times Group MTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 februari 2025 kl. 07.30 CET.

Denna delårsrapport innehåller uttalanden som bland annat gäller MTG:s finansiella ställning och resultat som till sin natur är framåtblickande. Sådana uttalanden utgör inga historiska fakta utan representerar framförallt MTG:s framtida förväntningar. MTG anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och säkerhetsfaktorer i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen skiljer sig väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av MTG:s marknadsställning, tillväxt i gamingbranschen samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i MTG, dess koncernbolag och gamingbranschen som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt gällande lag, tar MTG inte på sig något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och midcore-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.