Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordmånga vill ha skuldsanering

Published

on

Intresset för skuldsanering är större än någonsin, visar nya siffror. Aldrig tidigare har så många personer ansökt om skuldsanering som under årets första sex månader.
Det finns ett stort behov, säger Per-Olof Lindh, enhetschef på Kronofogden. Många människor har levt i ekonomisk utsatthet i åratal. Det är bra att fler nu tar steget att ansöka.


– Man kan se skuldsanering som en ekonomisk rehabilitering, där någon som har haft skulder i många år får möjlighet att starta om med nya förutsättningar, säger enhetschef Per-Olof Lindh. Foto: Kronofogden.

Efter en lagändring i november 2016 har antalet personer som ansöker om skuldsanering ökat kraftigt. Första halvåret 2019 var det fler än någonsin tidigare. Fram till den sista juni i år hade nästan 10 900 personer ansökt. Det motsvarar en ökning med cirka 15 procent jämfört med första halvåret i fjol, och en ökning med knappt 4 procent jämfört med förra rekordåret 2017. Antalet ansökningar ökar i alla län förutom Kalmar, Norrbotten, Jämtland och Värmland.

Ofta är det större förändringar i livet som leder till ekonomiska problem, exempelvis en skilsmässa, arbetslöshet eller sjukdom. De senaste åren har även skulder kopplade till spel synts allt oftare i ansökningarna. Skuld och skam gör att många väntar för länge innan de ber om hjälp.

– En stor andel av de människor vi möter lever med mycket små marginaler. Vissa har tappat livsgnistan, andra skäms över sin situation. För dessa personer kan en skuldsanering vara en livsavgörande vändning; en chans att återvända till ett liv där ekonomin inte alltid spelar huvudrollen, säger Per-Olof Lindh.

Mer pengar behövs för att korta väntetider och minska antalet överskuldsatta

Rekordintresset ledde inledningsvis till långa väntetider för dem som ansöker. För att hantera det ökade antalet ansökningar fick Kronofogden en tillfällig höjning av anslaget på 30 miljoner kronor per år under perioden 2017–2019.

Myndigheten har därefter rekryterat och effektiviserat. Det har gett resultat och de som söker får nu besked snabbare. Men inflödet fortsätter att öka. Sedan lagändringen 2016 har antalet ansökningar mer än fördubblats. För att kunna hålla väntetiderna på acceptabla nivåer även i fortsättningen vill Kronofogden därför att budgettillskottet på 30 miljoner kronor om året permanentas.

I enlighet med uppdraget att motverka överskuldsättning vill Kronofogden även inleda en satsning på att minska antalet personer som har haft skulder i mer än 20 år. Syftet är att informera om möjligheten att söka skuldsanering. För att kunna genomföra det arbetet utan att riskera andra verksamheter har myndigheten begärt ytterligare 80 miljoner kronor under perioden 2020–2022.

Kontakt och mer information

Du hittar statistik på läns- och kommunnivå i en bifogad excelfil längst ner i pressmeddelandet. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.

Fakta om skuldsanering och lagändringen 2016

  • Skuldsanering innebär att du slipper betala hela eller delar av din skuld. För att kunna få skuldsanering ska du sakna möjlighet att betala skulderna inom överskådlig tid. Det behöver inte handla om stora skulder – det är din personliga situation som avgör.
  • Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden, antingen digitalt eller genom att fylla i en pappersblankett. Kommunens budget- och skuldrådgivare kan hjälpa till.
  • När Kronofogden har beslutat om skuldsanering görs en betalningsplan. Lite förenklat innebär det att du får leva på existensminimum i några år, oftast fem. Alla inkomster som överstiger den nivån går till att betala skulderna. När fem år har gått är du skuldfri.
  • Lagändringen i november 2016 har gjort det enklare att ansöka om skuldsanering. Kronofogden efterfrågar färre uppgifter och det går även att ansöka på webben. Det finns också förändringar som syftar till att göra det lättare att klara av skuldsaneringen. En av förändringarna är att du har två betalningsfria månader per år. En annan är att du betalar en summa per månad till Kronofogden som sedan fördelar till dem som ska ha betalt. Tidigare låg det ansvaret på den skuldsatta. En tredje nyhet är att Kronofogden tar hänsyn till hur barn påverkas av att växa upp med överskuldsatta föräldrar. Det innebär att personer med barn kan beviljas en förkortad betalningsplan.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ekonomin sviktar i Göteborg – värst inom bygg och tillverkning

Published

on

By

Göteborgsregionen drabbades av avmattande konjunktur under tredje kvartalet 2024, särskilt inom bygg, tillverkning och tjänster. Konjunkturindikatorn hamnar nu på 92,9, vilket är i det nedre spannet för ”normalsvagt”. Det visar Business Region Göteborgs fjärde konjunkturrapport för året.

Jämfört med samma period 2023 har läget förbättrats något, men försämrats jämfört med förra kvartalet. Den svagare tillväxten påverkar bygg- och tjänstesektorn, och framför allt tillverkning där företagen faktiskt signalerar lågkonjunktur. Handeln visar samtidigt mer positiva siffror jämfört med föregående kvartal.

Konkurserna fortsätter att öka. Under perioden juli till september 2024 har 209 av regionens företag gått i konkurs, en ökning med drygt 18 procent jämfört med samma period året innan.

De samlade förväntningarna är att Göteborgsregionens ekonomi går mot ett mer normalt läge tidigast under andra halvan av 2025.

Svagare tillväxt och ökande arbetslöshet

Arbetslösheten fortsätter öka. Göteborgsregionen har nu cirka 4 000 färre sysselsatta på årsbasis, och arbetslösheten har stigit till 6,3 procent. I Sverige landade snittet på 6,9 procents arbetslöshet.

– Jobbtillväxten har tappat tempo det senaste året och är nu nere på negativa tillväxttal. Våra förväntningar är att jobbtillförseln kommer att dämpas ytterligare under återstoden av 2024. Jobbtillväxten väntas inte bli positiv igen förrän framåt halvårsskiftet 2025, säger Peter Warda, senior analytiker på Business Region Göteborg.

Arbetslösheten ökar kraftigast för ungdomar, jämfört med ett år tillbaka. I oktober 2024 var till exempel arbetslösheten bland regionens ungdomar 18–24 år 7,3 procent.

Vikande export ger dipp inom tillverkning

Göteborgsregionens tillverkningsföretag står inför en utmanande period med vikande exportmarknader och minskad efterfrågan. Produktionsvolymen ökade endast marginellt under tredje kvartalet trots högt kapacitetsutnyttjande. Mängden anställda har dock ökat något och lönsamheten upplevs ha stigit marginellt. Framåt är tillverkningsföretagen dock mer pessimistiska, och väntar sig en nedgång i produktionsvolym under årets sista kvartal. Tre av fyra företag menar att en dålig efterfrågan begränsar produktionen.

Även Göteborgsregionens tjänstesektor upplever en nedåtgående konjunktur med försämrad lönsamhet. Oroande är att tre av fem företag i tjänstesektorn uppger att verksamheten begränsas av svag efterfrågan. Fler företag har minskat personalstyrkan under det tredje kvartalet, än motsatt. Trots det något dystra läget finns tecken på optimism, med förväntningar om ökad efterfrågan på sex månaders sikt.  Smolk i bägaren är dock att många tror att de kommer att minska personalstyrkan även under årets sista kvartal.

Byggsektorn kämpar vidare med svag efterfrågan. Under det tredje kvartalet uppgav sju av tio byggföretag att byggvolymerna minskat. Många företag ser även att minskande anbudspriser bidrar till osäkerheten på marknaden, medan andra menar att finansieringssvårigheter hämmar byggandet. En följd är att fler byggföretag har minskat personalstyrkan under perioden. Trots utmaningarna tror många att anbudspriserna kan öka något under fjärde kvartalet och det finns en försiktig optimism om framtiden på längre sikt.

Bäst går handeln

Handelssektorn står sig relativt väl, och stärks ytterligare med en ökad försäljningsvolym under det tredje kvartalet. Pilen visar på normalstark konjunktur. Däremot har lönsamheten fortsatt att minska, vilket kan kopplas till högre kostnader och pressade marginaler. Sysselsättningen har stabiliserats i sektorn. Andelen företag som anställt fler överstiger de som minskat antalet anställda. Denna stabilitet speglas även i framtidsutsikterna, där fler handelsföretag förväntar sig en ökad försäljning och viss tillväxt av personalstyrkan under årets sista kvartal.

– Avmattningen vi ser i Göteborgskonjunkturen förklaras framför allt av att företagen är oroliga för en svagare global efterfrågan framåt. På hemmaplan är det däremot ljusare tongångar, eftersom hushållen gynnas av sänkta räntor. Handeln är optimistisk, åtminstone när det gäller volymer, säger Henrik Einarsson, analyschef på Business Region Göteborg.

Konjunkturrapport #4 2024 bifogas.

Kontaktpersoner:

Henrik Einarsson, etableringschef, Business Region Göteborg
henrik.einarsson@businessregion.se
telefon: 031-367 61 27

Peter Warda, senior analytiker, Business Region Göteborg
peter.warda@businessregion.se
telefon: 031-367 62 11

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

MECA och Mekonomen kraftsamlar för ökat kunderbjudande i Luleå

Published

on

By

MECA och Mekonomen gör gemensam sak i Luleå för att skapa ett ännu bättre kunderbjudande. I november 2024 kraftsamlar verksamheterna i en gemensam lokal som kommer att ge både ökad service och bredare produktutbud.

– Vi kommer närapå dubbla vår lageryta samtidigt som vi behåller vår Mekonomen konsumentbutik, precis som tidigare.  Vi tror oss framåt kunna erbjuda våra verkstadskunder mer driftsäkra leveranser. Vi kommer även att få en högre bemanning och har alltså inga övertaligheter i personal i samband med flytten, säger Leif Andersson, regional försäljningschef Mekonomen Company.

Idag försörjer MECA och Mekonomen i Luleå verkstäderna i och runt Luleå med reservdelar och produkter kopplat till bilen. De båda marknadsledande koncepten kommer fortsatt att finnas kvar, precis som tidigare, fast med mer kraft att serva kunderna.

– Utbudet och tillgängligheten kommer att förbättras avsevärt samtidigt som rutinerna för verkstadskunderna fortsätter precis som förut. Vårt mål är självklart att framöver fortsätta att utveckla vårt erbjudande, både mot våra verkstadskunder och bilägare, säger Leif Andersson.

Mekonomens butikskoncept finns representerat runt om i landet och butikerna tillhandahåller bil- och fordonsrelaterade produkter till bilägare men också ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

MECAs expresslager har ett primärt fokus på att leverera ett brett produktutbud till verkstadskunderna.

Varumärkena har hört till samma organisation sedan 2012 och man bildar tillsammans Sveriges största verkstadskedja med över 1000 anslutna verkstäder och cirka 200 butiker och expresslager från norr till söder.

Ny gemensam adress:
Spantgatan 4
973 46 Luleå

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Andersson 
Regional försäljningschef
leif.andersson@mekonomencompany.se 

MECA är en ledande aktör på eftermarknaden för fordonsrelaterade reservdelar, verktyg och verkstadsutrustning. Verksamheten vilar på en effektiv distribution av reservdelar och verktyg via expresslager runt om i landet till professionella bilverkstäder. Verksamhetens primära fokus syftar till en sak; ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service. MECA verkstadskoncept är Sveriges snabbast växande verkstadskedja med över 300 anslutna verkstäder. Läs mer om oss på meca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop Butiker & Stormarknader tecknar exklusivt ramavtal med Sollentuna kommun

Published

on

By

Från och med november kan drygt 120 enheter inom Sollentuna kommun beställa mat via coop.se och få levererat från Coop Butiker & Stormarknaders e-handelshubb Stora Coop Häggvik. Den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor och ramavtalet gäller i två år med option till förlängning med 1+1 år.

Coop Butiker & Stormarknader har som exklusiv leverantör ingått ramavtal med Sollentuna kommun gällande leverans av konsumentförpackade livsmedel till kommunens olika verksamheter inkluderat kommunens lokala energi- och miljöbolag Sollentuna Energi och Miljö, fastighetsbolaget Sollentunahem AB och kommunens eget vård- och omsorgsbolag SOLOM AB. I och med detta får 124 beställande enheter inom kommunen tillgång till den fysiska butikens hela sortiment inklusive lokalt sortiment, bageri, fisk och chark till stormarknadspriser. Ramavtalet gäller i två år med option för kommunen att förlänga avtalet med 1+1 år och den förväntade årsvolymen ligger på cirka 3 miljoner kronor.

– Vi är oerhört glada och stolta att kunna meddela Sollentuna kommuns olika verksamheter denna goda nyhet. Vi har via vår e-handelshubb Stora Coop Häggvik erbjudit onlinehandel med hemkörning till Sollentunaborna sedan november 2022 och att nu få tillfälle att erbjuda även kommunens olika verksamheter samma service känns fantastiskt, säger Cecilia Röcklinger Hjalmarsson, Key Account Manager B2B på Coop Butiker & Stormarknader.

– Det är verkligen roligt att vårt business to business-erbjudande upplevs tilltalande och konkurrenskraftigt och att det börjar sprida sig i allt vidare kretsar. Samtidigt som allt fler hemtjänstkunder får upp ögonen för möjligheten att själva beställa online och få hemlevererat upptäcker allt fler företag, organisationer och offentliga verksamheter fördelarna. Bidragande orsaker bakom detta tror jag är vår satsning på decentraliserade e-handelshubbar runt om i vårt verksamhetsområde vilket medför smidiga och frekventa leveranser liksom tillgång den fysiska storhandelns hela sortiment och prisläge, men även våra lösningar för smidigare betalningar, mindre administration och bättre överblick oavsett om inköpet sker online eller i våra butiker, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader och Föreningen Coop Östra.

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.