Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordsnabba beslut inom bygglov – fler automatiserade beslut i Nacka

Published

on

I Nacka kommun fortsätter utvecklingen inom automatiserat beslutsfattande genom att nu låta en robot fatta beslut i ytterligare tre ärendekategorier. Därmed fattas automatiserade beslut i e-tjänster inom fem vanliga ärendetyper, vilket medför att 26% av besluten kan fattas på bara några minuter, istället för att ta dagar eller veckor.

Resultatet blir rekordsnabba, trygga besked för den som ansöker och en förbättrad arbetsmiljö för lovhandläggarna, som nu kan ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter. 

Automatisering av arbetsflöden sker sedan flera år tillbaka i många av Nackas verksamheter. Målet är att låta systemen utföra vanligt förekommande repetitiva arbetsuppgifter för att frigöra tid för mänskliga möten på plats, via telefon och digitalt – med fokus på att vara tillgängliga när vi behövs och att kunna ge bästa service och råd.

Bättre arbetsmiljö för handläggarna

En av bygglovhandläggarna i Nacka är Sofie Hofvander (till vänster på bilden här ovanför), som har jobbat i hela 18 år med bygglov och hon kan nu se sina arbetsuppgifter utvecklas till att bli ännu mer serviceinriktade än någonsin – en utveckling som hon välkomnar:

– Jag tycker bäst om att jobba med ärenden från privatpersoner eftersom de ofta har mindre kunskaper om bygglovsprocessen, berättar hon och förklarar att mail inte är hennes favoritväg för att hålla kontakt med kunderna:

– Jag vill prata i telefon med kunden för att skapa en relation, kunna svara på frågor direkt, lösa problem och förklara ordentligt om det behövs, berättar hon.

Sofies erfarenhet och viljan att hela tiden förbättra den gemensamma servicen till kund har varit ovärderlig i enhetens utveckling, betonar gruppchefen för utveckling och service, Björn Rune (till höger på bilden här ovanför):

– Sofie har varit med och identifierat vilka beslut som bör automatiseras till förmån för andra ärenden som kan kräva mer hjälp och stöd till den som ska skicka in sin ansökan.

– Som bygglovhandläggare ska du kunna svara på alla inkommande ärenden, oavsett vilka frågor och synpunkter som kommer in, och våra handläggare har en hög kompetens och kan besvara frågor från både företag och privatpersoner som hör av sig, berättar Björn, som betonar att alla enhetens medarbetare bidrar till utvecklingen med olika perspektiv och erfarenheter.

Snabbare och effektivare service

Bygglovenheten i Nacka har sedan tidigare automatiserat beslut för installation av eldstad och anslutning till kommunalt vatten och avlopp. Med denna senaste utökning omfattas nu även beslut om slutbesked för utvändig ändring, slutbesked för anmälan om tillbyggnad samt slutbesked för marklov för trädfällning. Dessa ärendetyper står för en stor del av inkommande ärenden, som nu kan hanteras snabbt och säkert utan behov av en manuell bedömning, då de enbart kräver att alla nödvändiga handlingar har inkommit och är kompletta. Om inte alla handlingar redan finns på plats, så får den som ansöker upp kontrollfrågor som hjälper den fram till en färdig ansökan om slutbesked.

”Delegationen av beslut följer vår ambition”

– Automatiserat beslutsfattande är en fantastisk möjlighet för oss att kunna erbjuda Nackaborna en så effektiv och rättssäker service som möjligt. Vi har i nämnden haft en tydlig ambition redan från lagändringen 2022 att möjliggöra och utveckla det automatiska beslutsfattandet och nu kommer en fjärdedel av våra beslut att beslutas av en automatisk beslutsfunktion, förklarar Johan Krogh (C), ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Automatiserade beslut kortar alla handläggningstider

– När vi nu går vidare med att automatisera tre ytterligare ärendetyper som har höga volymer och tydliga riktlinjer kan vi korta ner handläggningstiden för enklare beslut avsevärt, något som direkt bidrar till att korta den totala handläggningstiden – även för mer komplexa ärenden som kräver mer manuell handläggning när handläggarna inte måste ägna tid åt återkommande enklare arbetsmoment, säger Maria Melcher, biträdande klimat- och miljödirektör med ansvar för bygglovenheten.

Hon förklarar vidare hur ärenden valts ut för automatiserat beslutsfattande:

– Automatisering passar särskilt bra för ärenden med höga volymer och tydliga riktlinjer. Vi har under de senaste två åren börjat med lågt hängande frukter och kommer att fortsätta automatisera beslut där det är möjligt.

Nöjda kunder

Bygglovenheten arbetar med tjänstedesign i utvecklingen av sina e-tjänster och samlar in feedback från kunder genom både uppföljande telefonsamtal och fritextsvar. Synpunkterna bidrar direkt till utvecklingen av tjänsterna. 
Responsen från Nackabor som använt e-tjänster med automatiserade beslut har varit mycket positiv.

Flera användare har uttryckt sin uppskattning för hur smidigt och snabbt processen fungerar: ”Fantastiskt snabbt och bra. Imponerande att Nacka är framstående i den digitala utvecklingen,” skriver en av dem. ”Toppen! Detta var nytt för mig, så jag blev mycket positivt överraskad,” säger en annan.

Bakgrund

Nacka kommun har länge varit i framkant när det gäller digitalisering och automatisering av arbetsflöden. När lagändringen sommaren 2022 öppnade för att kommuner skulle kunna fatta automatiserade beslut inom bygglov så blev Nacka först ut i Sverige och några kommuner har följt efter sedan dess.

De automatiserade besluten för installation av eldstad och anslutning till kommunalt VA följdes upp och visade att de varit 100% korrekta beslut. Nu är det dags för ytterligare tre beslutstyper att automatiseras, vilket är ett viktigt steg i kommunens strävan att möta morgondagens behov och krav på effektivitet. Precis som tidigare, så kommer även dessa beslut att följas upp manuellt för att säkerställa att beslutsfattandet är korrekt.

Med denna utökade automatisering fortsätter Nacka kommun sin väg som föregångare inom digitalisering och effektivisering av kommunal service, och möjliggör därmed en modern och tillgänglig samhällsbyggnadsprocess.

Fakta: Nacka kommuns resa inom automatiserat beslutsfattande

2022

Kommunallagen ändrades och öppnade möjligheten för automatiserade beslut i kommuner. Sedan decennier har lagen medgivit automatiserade beslut i statliga myndigheter.

2023

Nacka blev först i Sverige med automatiserade beslut inom bygglov för eldstad och VA, med 100 procent korrekthet i utfallet.

2024

Automatiseringen utökades till fler beslutstyper. Totalt hanteras nu 26% av besluten på bygglovenheten automatiskt, medan övriga ärenden än så länge kräver manuell handläggning.

Effekt

Handläggningstiden för dessa ärenden har reducerats från i vissa fall flera veckor eller dagar till bara några minuter! Bekräftelse på inskickat ärende kommer till kund via SMS, oftast precis innan SMS om att slutligt beslut har fattats – allt för att hålla kunden uppdaterad.

Maria Melcher
Biträdande klimat- och miljödirektör Nacka kommun och ansvarig för bygglovenheten
maria.melcher@nacka.se
Tel: 070-456 21 27

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.