Connect with us

Marknadsnyheter

Relevance Communication Nordic AB Delårsrapport april-juni 2024

Published

on

April – juni 2024  koncernen i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 9 202 TSEK (1 715 TSEK)

• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 86 TSEK (-321 TSEK)

• Resultat efter finansnetto uppgick till -1 338 MSEK (-496 TSEK)

• Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,05 SEK)
 

April – juni 2024 moderbolaget i sammandrag 

• Nettoomsättningen uppgick till 8 345 TSEK (1 715 TSEK)

• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -451 TSEK (-321 TSEK)

• Resultat efter finansnetto uppgick till – 520 TSEK (-496 TSEK)

• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,05 SEK)

• Antal unika användare under perioden: 4 473 769 (3 719 760)

Samtliga uppgifter inom parentes samt jämförande period föregående år i rapporten avser moderbolaget. Koncernen bildades i december 2023 genom förvärvet av Dagens PS AB. Antalet unika användare inom parentes är sammanslagda siffror av koncernens nuvarande sajter föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Ökade annonsintäkter i Dagens PS med 127 procent och nytt läsarrekord för bolagsgruppen under första kvartalet 2024 – 2 april

• News55 förvärvar Realtid – 16 april

• News55 AB byter namn till Relevance Communication Nordic AB – 2 maj

• Relevance Communication förstärker styrelsen – 5 juni

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

• Relevance Communications går mot strömmen – Dagens PS ökade annonsintäkterna med 110 % första halvåret – 5 juli

• Nyhetssajten News55 ökar antalet läsare med 298 % i juli jämfört med samma månad 2023 – 5 augusti

VD:s kommentar: ”Vi ser en mycket positiv utveckling i koncernen”

Det är med stor entusiasm jag presenterar vårt resultat för andra kvartalet 2024. Vi ser en mycket positiv utveckling i koncernen, där vår nettoomsättning uppgick till 9 202 TSEK, en betydande ökning från 7 109 TSEK som är motsvarande siffra för årets första kvartal. Denna kraftiga omsättningsökning är ett direkt resultat av vår starka trafik samt att det strategiskt viktiga förvärvet av Realtid Media AB:s medieverksamhet också bidrog positivt under juni månad.

Eftersom vår affär kring trafikintäkterna har ökat i betydelse har vi beslutat oss för att redovisa koncernens sammanlagda unika användare under perioden som en KPI i denna och kommande rapporter. Att säga att vi har haft en positiv trafikutveckling är att underdriva. Den har varit helt fantastisk och vi har under det andra kvartalet haft nästan 4,5 miljoner unika användare på våra sajter. (Källa GA4. För undvikande av missförstånd: vi har inte tagit hänsyn till den överlappning som kan förekomma mellan sajterna.) Det är en ökning med hela 25% jämfört med årets första kvartal.

Förvärvet av Realtid gör oss mycket starkare framåt. Det har redan gett oss en konkurrensfördel, och vi ser fram emot att integrera Realtid i vår tekniska plattform under tredje kvartalet. Denna integration förväntas ytterligare stärka vår trafik och skapa mervärde för både våra användare och annonsörer.

Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 86 TSEK, vilket innebär att vi lever upp till

vår målsättning att ha stark tillväxt och samtidigt kunna visa på svarta siffror före avskrivningar. Det visar att vi är på rätt väg och att vår strategi bär frukt. Resultatet tyngs något av redaktionella och administrativa engångskostnader om cirka 350 TSEK, vilket speglar den verksamhet vi nu skapar. Man ska även ha i åtanke att vi under det första halvåret lagt mycket fokus på att bygga en ny, gemensam organisation, en ny företagsstruktur och genomfört ett betydande förvärv.

Våra kostnader är således en naturlig del av den tillväxtfas vi nu befinner oss i, och vi är övertygade om att de kommer att ge positiva resultat framöver. Det är även glädjande att se att Jobb55 har visat en positiv utveckling, även om siffrorna än så länge är relativt blygsamma.

Vi befinner oss i en spännande tid med stora möjligheter framför oss. Våra satsningar på redaktionellt innehåll och teknisk utveckling är kärnan i vår långsiktiga tillväxtstrategi, och vi ser redan de positiva effekterna av dessa insatser. Framtiden ser ljus ut, och vi är övertygade om att vi kommer att fortsätta leverera värde till våra aktieägare och kunder.

Tack för ert fortsatta förtroende och stöd. Vi ser fram emot en stark och framgångsrik framtid tillsammans.

Fredrik Lundberg
VD, Relevance Communication Nordic AB

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg, VD 
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@relevancecom.se

Om Relevance Communication Nordic AB

Relevance Communication är ett svenskt mediehus lanserat våren 2024. Bolaget arbetar för att utveckla Nordens ledande datadrivna datasystem för nischmedia och kringliggande tjänster där nytänkande möter relevans och skapar värde för alla.
I Relevance-gruppen finns titlar som News55, Hälsa55, E55, DagensPS, Realtid samt bemanningsbolaget Jobb55. 
Bolagets aktie (RLVNC) är sedan 2017 föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Relevance Communication Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2024 kl. 08.30

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu startar Kooperationens år!

Published

on

By

FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.

– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.

Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.  

– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.

Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84

 

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.

www.svenskkooperation.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu startar Kooperationens år!

Published

on

By

FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.

– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.

Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.  

– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.

Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84

 

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.

www.svenskkooperation.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavia bjuder in till rekryteringsdagar på Sveriges största flygplatser – Arlanda och Landvetter

Published

on

By

För tredje året i rad satsar Swedavia vidare på att stärka tillgängligheten vid Sveriges största flygplatser – med rekryteringsdagar under januari 2025 på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Intresset för att jobba på flygplats har hittills varit stort. Sammanlagt finns flera hundra lediga jobb, med merparten säsongsjobb, hos Swedavia och flera av företagen som finns på flygplatserna.

Det känns mycket glädjande att det finns ett starkt intresse för att arbeta på Swedavias flygplatser. Det finns stora möjligheter att arbeta inom många olika yrken på våra flygplatser, både hos Swedavia och våra hundratals partners. Vi har tillsammans ett fantastiskt uppdrag som innebär att vi möjliggör för människor att mötas. Under rekryteringsdagarna rekryterar vi framför allt till säsongsjobb men också till andra tjänster för att säkra den svenska tillgängligheten långsiktigt, säger Marie Wiksborg, Direktör Affärsstöd, på Swedavia.

De närmaste åren bedöms flygbranschen behöva rekrytera hundratals nya medarbetare inom olika yrkeskategorier. Det finns lediga tjänster inom allt från arbeten som operativa flygplatsmedarbetare, airport officers, till it-ingenjörer, servicepersonal och nya medarbetare till säkerhetskontrollerna och gränskontrollerna.

På Arlanda finns 600 arbetsgivare och cirka 17 500 medarbetare och på Landvetter cirka 100 arbetsgivare och 3 500 medarbetare. Det gör flygplatserna till stora arbetsgivare i respektive region och Arlanda, till en av de största arbetsplatserna i Sverige.

Rekryteringsdagarna arrangeras av Swedavia tillsammans med företag som har verksamhet på flygplatserna. Under rekryteringsdagarna 2025 är det ett 30-tal respektive 15-tal företag som medverkar på rekryteringsdagarna på Arlanda och Landvetter.

Praktisk information:
Arlanda:
Måndag 20 januari. Kl. 11.00-17.00. Clarion.

Landvetter: Fredag 24 januari. ​Kl. 10.00-16.00​. Lokalen utanför Scandic hotel.

Information om rekryteringsdagarna:
Rekryteringsdag | Stockholm Arlanda Airport
Rekryteringsdag | Göteborg Landvetter Airport

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsatte under 2020 cirka 2,5 miljarder kronor och har närmare 2 600 medarbetare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.