Marknadsnyheter
Relevance Communication Nordic AB Delårsrapport juli-september 2024
Juli– september 2024 Koncernen i sammandrag
• Nettoomsättningen uppgick till 9 636 TSEK (1 680 TSEK)
• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 431 TSEK (-287 TSEK)
• Resultat efter finansnetto uppgick till -1 350 MSEK (-445 TSEK)
• Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,04 SEK)
• Antal unika användare under perioden: 6 564 671 (4 473 769)
Juli – september 2024 Moderbolaget i sammandrag
• Nettoomsättningen uppgick till 8 888 TSEK (1 680 TSEK)
• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -204 TSEK (-287 TSEK)
• Resultat efter finansnetto uppgick till -335 TSEK (-445 TSEK)
• Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,04 SEK)
Väsentliga händelser under perioden
• Relevance Communications går mot strömmen. Dagens PS ökade annonsintäkterna med 100% första halvåret – 5 juli
• Nyhetssajten NEWS55 ökar antalet läsare med 298 procent – 5 augusti
• Relevance Communication Nordic AB slår nya rekord i augusti – 2 september
Väsentliga händelser efter periodens slut
• Relevance Communication Nordic AB har mer än fördubblat trafiken i år och tar bort betalväggar 4 oktober
• Dagens PS vinner svenska SEO-priset 2024 – 12 november
VD kommentar: ”Vi fortsätter att växa. Nu ska vi renodla!”
Det är glädjande att kunna presentera ett stabilt tredje kvartal för Relevance Communication Nordic AB, där vi fortsätter leverera enligt vår interna målsättning om tillväxt med ett positivt rörelseresultat före avskrivningar. Tredje kvartalet, som normalt är svagare än det andra på grund av sommarmånaderna, växer i jämförelse med Q2, vilket är ett starkt tecken.
Under juli-september 2024 uppgick nettoomsättningen till 9,6 MSEK, och det är en ökning med 4,7% jämfört med Q2 och en ökning med hela 35% om man jämför med Q1 i år. Rörelseresultatet före avskrivningar landade på 431 TSEK, vilket är en tydlig förbättring med 401% från Q2 och 134% i Q1. Resultatutvecklingen i det tredje kvartalet tyngs dessutom av engångskostnader på cirka 350 TSEK varav merparten härleds till förvärvet av Realtid. Det visar att vi har lyckats kombinera tillväxt med ett stabilt rörelseresultat och att vi dessutom bibehållit en positiv utveckling trots kvartalets säsongsmässiga utmaningar.
En betydande drivkraft bakom denna positiva resultatutveckling är vår ökade trafik, något vi har belyst i våra senaste pressmeddelanden. Under kvartalet nådde vi nästan 6,5 miljoner unika besökare vilket är en rejäl ökning, 46,7% närmare bestämt, från fyra miljoner unika besökare i föregående kvartal. Här har även köpet av Realtid bidragit positivt där trafiken har ökat med 67% jämfört med det förra kvartalet, vilket har gett starka annonsintäkter. Vår plan framöver är att intensifiera satsningarna på områdena börs, finans- och ekonomi, som inte bara driver trafik, utan även bidrar till långsiktigt hållbara intäktsströmmar. Våra sajter Dagens PS, Realtid och E55 ger både till fina synergier och en mycket gynnsam korsbefruktning inom området ekonomijournalistik. Stort tack till alla på redaktionen och våra läsare som tror på en öppen och transparent affärstidning. Framför allt tackar vi alla dryga 800 000 läsare i veckan som uppskattar en oberoende ekonomi och affärstidning utan betalväggar.
Som ett led i vår strategi att fokusera på trafik- och intäktsdrivande verksamhet har vi beslutat att avveckla Jobb55. Denna omstrukturering frigör resurser till våra kärnområden och kommer att bidra positivt till resultatet framåt. Om Jobb55 hade exkluderats redan under detta kvartal skulle resultatet ha varit ännu bättre, vilket visar på potentialen i vår nya inriktning.
Resultatet efter avskrivningar är fortsatt negativt, vilket främst beror på de betydande goodwillavskrivningar som vi gör i samband med förvärven av Dagens PS och Realtid. Trots detta är vi nöjda med ett positivt rörelseresultat före avskrivningar, vilket speglar vår operativa styrka och vårt fokus på tillväxt med lönsamhet.
Med denna positiva trend hoppas vi på ett fortsatt starkt avslutning på året. Ett stort tack till våra medarbetare och samarbetspartners som har bidragit till dessa framgångar – tillsammans bygger vi långsiktigt värde för våra aktieägare och intressenter.
Fredrik Lundberg
CEO/Verkställande direktör
För mer information, kontakta
Fredrik Lundberg, VD
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@relevancecom.se
Om Relevance Communication Nordic AB
Relevance Communication är ett svenskt mediehus lanserat våren 2024. Bolaget arbetar för att utveckla Nordens ledande datadrivna datasystem för nischmedia och kringliggande tjänster där nytänkande möter relevans och skapar värde för alla.
I Relevance-gruppen finns titlar som News55, Hälsa55, E55, DagensPS, Realtid samt bemanningsbolaget Jobb55.
Bolagets aktie (RLVNC) är sedan 2017 föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.
Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Relevance Communication Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2024 kl. 08.00.
Marknadsnyheter
Ingredion och Lantmännen bildar strategiskt partnerskap för att accelerera utvecklingen av växtbaserade proteiner
Avtalet utökar båda företagens kapacitet i en snabbt växande och utvecklande proteinmarknad.
Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), en ledande global leverantör av ingredienslösningar för livsmedel, drycker och industriella applikationer, och Lantmännen tillkännager ett nytt långsiktigt samarbete. Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, bioenergi, livsmedel och råvaror. Samarbetet kommer att inledas med att tillgodose den europeiska marknadens behov av konkurrenskraftiga, hållbart framställda och högkvalitativa ärtproteinisolat kombinerat med försäljning, produktinnovation och processförbättring.
Lantmännen kommer att investera 1,2 miljarder kronor i en modern anläggning i Sverige, samtidigt som man samarbetar med Ingredion för att utveckla en differentierad portfölj av växtbaserade proteinisolat baserade på gula ärtor. Byggandet av produktionsanläggningen kommer att slutföras under 2027.
– Genom samarbetet med Lantmännen utökar vi vår närvaro på den europeiska marknaden. Detta markerar en viktig milstolpe i vår strategi att befästa vår position som en global ledare inom den växtbaserade proteinindustrin, säger Mike O’Riordan, Ingredions Senior Vice President of Texture and Healthful Solutions i EMEA.
– Detta partnerskap gör det möjligt för oss att utnyttja våra kombinerade styrkor för att leverera överlägsna, hållbart framställda ärtproteinisolat som möter de föränderliga behoven på den globala marknaden, säger Mike O’Riordan.
– Samarbetet med Ingredion är en milstolpe för vår verksamhet inom växtbaserade proteiner, säger Lars-Gunnar Edh, vice vd för Lantmännens division Energy och vd för Lantmännen Biorefineries.
– Ingredions breda marknadsräckvidd och djupa expertis inom processteknik och produktutveckling kompletterar vår vertikalt integrerade produktionskapacitet på ett mycket bra sätt. Tillsammans är vi redo att revolutionera den växtbaserade proteinmarknaden med innovativa, högkvalitativa ärtproteinisolat, avslutar Lars-Gunnar Edh.
Mer information om vad som händer framöver inom växtbaserade proteiner finns på mässan Food Ingredients Europe den 19-21 november 2024 i Frankfurt, Tyskland. Träffa Ingredion i monter 3.1H90 och Lantmännen i monter 4.2 H53.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Ingredion
Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), med huvudkontor i en förort till Chicago, är en ledande global leverantör av ingredienslösningar som betjänar kunder i nästan 120 länder. Med en årlig nettoomsättning för 2023 på cirka 8 miljarder USD förvandlar företaget spannmål, frukt, grönsaker och andra växtbaserade material till mervärdeslösningar för livsmedels-, dryckes-, djurfoder-, bryggeri- och industrimarknaderna. Med Ingredion Idea Labs® innovationscenter runt om i världen och fler än 12 000 anställda skapar företaget tillsammans med kunder och uppfyller sitt syfte att föra samman potentialen hos människor, natur och teknik för att göra livet bättre. Besök ingredion.com för mer information och de senaste företagsnyheterna.
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
Marknadsnyheter
Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad
”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.
Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.
Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”
Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.
Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.
En mötesplats för framtiden
Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.
Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1
- Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
- Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
- Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
- Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).
Fakta om Haga Norra Kvarter 1
- Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
- Storlek: 27 000 kvm.
- Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
- Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
- Totalentreprenör: Zengun.
- Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Marknadsnyheter
Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad
”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.
Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.
Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”
Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.
Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.
En mötesplats för framtiden
Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.
Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1
- Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
- Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
- Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
- Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).
Fakta om Haga Norra Kvarter 1
- Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
- Storlek: 27 000 kvm.
- Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
- Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
- Totalentreprenör: Zengun.
- Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke