Marknadsnyheter
Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar
on, jun 27, 2018 10:00 CET
Efter tio års tester under faktiska körförhållanden tillsammans med kunder och samarbetspartners presenterar Renault Trucks andra generationen helt eldrivna fordon: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E., ett komplett utbud från 3,5 till 26 ton som passar för stadstrafik. Renault Trucks D och Renault Trucks D Wide Z.E. kommer att tillverkas i Renault Trucks fabrik i Blainville-sur-Orne, Frankrike och kommer ut på marknaden 2019. Renault Master Z.E. kommer att finnas tillgänglig under 2018.
För att svara upp mot de snabba förändringarna inom urbana transporter lanserar Renault Trucks andra generationen av eldrivna lastbilar. Renault Trucks serie Z.E., består av Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E., sträcker sig från 3,5 till 26 ton och täcker in hela registret från varudistribution och leveranser till sophämtning.
För Renault Trucks var elektromobilitet redan från början svaret på problematiken med luftkvalitet och buller och för att minska koldioxidutsläppen. I över tio års tid har bolaget testat eldrivna lastbilar tillsammans med sina kunder och samarbetspartners för att samla information om användningsförhållanden, batterikapacitet, användning av laddstationer och specifika underhållskrav för eldrivna lastbilar.
Dessa praktiska tester har också gjort att Renault Trucks kunder och samarbetspartners kan hjälpa sina egna kunder att ta till sig el-tekniken. Renault Trucks har över tio års erfarenhet av helt eldrivna lastbilar tack vare Renault Maxity.
”För tio år sedan var vi pionjärerna som förespråkade eldrivna lastbilar för att förbättra luftkvaliteten i städerna. Idag kan vi erbjuda ett utbud av elfordon med beprövad prestanda, och våra experter är redo att hjälpa kunderna med övergången till elektromobilitet”, säger Renault Trucks VD Bruno Blin.
De senaste tekniska framstegen har gjort eldrivna lastbilar till ett ekonomiskt hållbart alternativ vilket har lett till att Renault Trucks lanserar ett komplett utbud av Z.E.
Bestämmelserna för stadsområden är ofta stränga, men fordonen i Renault Trucks serie Z.E. klarar dem. De är lösningen för att skona luftkvalitet och minska köer, eftersom de möjliggör bullerfria leveranser alla tider på dygnet och varken släpper ut föroreningar eller koldioxid.
Några företag inom transportbranschen har redan valt elektromobilitet. Ett av dessa företag är XPO Logistics.
”På XPO föregår vi med gott exempel när transportbranschen nu blir allt mer medveten om behovet av alternativa lösningar”, säger Luis Gomez, transportchef på XPO Logistics Europe. ”Vi kan rekommendera Renault Trucks när det gäller att investera i utveckling av elfordon, som är ett praktiskt sätt att nå nollutsläpp.
Suez följer också lanseringen av Renault Trucks serie Z.E med intresse.
”Vi är mycket nöjda med att se en konkurrenskraftig ny industriell lösning komma ut på marknaden och att kunna samarbeta med Renault Trucks”, förklarar Edouard Hénaut, direktör för lokala tjänster på Suez. ”Den nya eldrivna lastbilen gör att Suez kan hjälpa våra kunder att minska koldioxidutsläppen genom en miljövänlig och tyst lösning för sophämtning som innebär nollutsläpp.
Renault Trucks Master Z.E., som ska släppas i september 2018, passar för leveranser den sista biten fram till dörren och ger tillgång till innerstadszoner med stränga trafikrestriktioner. Batteriet i detta helt eldrivna fordon tar sex timmar att ladda.
Lastkapaciteten är samma som hos den konventionella dieseldrivna Renault Master. Serien Master Z.E. finns i sex varianter utformade för att uppfylla alla krav från företag som arbetar i stadsmiljöer.
För att skydda föraren och lasten har Master Z.E. utrustats med backkamera, backradarsystem och backspegel med vidvinkel som standard.
Den specialdesignade 16-tonsversionen av Renault Trucks D Z.E. är perfekt för stadstrafik och temperaturreglerade leveranser. Renault Trucks D Wide Z.E. kommer att släppas i en 26-tonsversion för effektiv sophämtning. Båda modellerna kommer att tillverkas i Renault Trucks fabrik i Blainville-sur-Orne, Normandie i Frankrike under andra halvåret 2019.
En medeltung Renault Trucks Z.E.-lastbil har en räckvidd på upp till 300 km beroende på användning och batterikonfiguration. Batteripaketet är den dyraste posten när man köper en eldriven lastbil. För Renault Trucks är det uteslutet att kompromissa med nyttolast eller kostnadseffektivitet, därför kommer det att finnas olika räckvidder anpassade till kundernas behov.
Tack vare den snabba DC-laddningen kan litiumjonbatterierna i Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E. laddas fullt på så kort tid som 1–2 timmar. Med AC-ladddning över natten tar det 12 timmar att ladda ett 300-kWh-batteri.
27 juni, 2018
Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Séveryne Molard,
tel +33 (0)4 81 93 09 52 severyne.molard@renault-trucks.com
För fler nyheter besök www.volvogroup.se
Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter nästan 100 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2017 cirka 335 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke