Connect with us

Marknadsnyheter

Resurs Holding Delårsrapport januari—mars 2021

Published

on

”Samhällsnedstängningarna för att minska smittspridningen har framförallt påverkat den danska och norska marknaden negativt under årets första månader. Vi har genomfört ett antal olika aktiviteter för att vända den lägre nyutlåningen och mot slutet av kvartalet såg vi positiva tecken.” Nils Carlsson, VD Resurs Holding AB

1 januari—31 mars 2021*

  • Utlåning till allmänheten ökade med 1% och uppgick till 31 592 MSEK, en ökning i lokal valuta med 2%.
  • Rörelsens intäkter minskade med 5% till 850 MSEK
  • Rörelsens kostnader minskade med 3% till 354 MSEK
  • Kreditförlustnivån uppgick till 2,5% (3,4%), exklusive den extra kreditreserveringen om 75 MSEK, som gjordes första kvartalet föregående år på grund av covid-19, är jämförelsetalet 2,4%.
  • Rörelseresultatet ökade med 12% till 301 MSEK, exklusive den extra kreditreserveringen i första kvartalet föregående år minskade rörelseresultatet med 12%.
  • Resultat per aktie ökade med 12% till 1,14 SEK per aktie, före och efter utspädning.
     

VD kommenterar

Resan mot nya mål. Transformationsresan pågår och det råder full aktivitet i hela den nordiska organisationen. Under första kvartalet 2021 har vårt fokus varit att omvandla Resurs Bank till en betydligt mer datadriven och tech-orienterad finansiell aktör för att kunna erbjuda den nordiska marknaden innovativa lösningar och tjänster.

Arbetet för att genomföra ett antal viktiga investeringar i affärsdrivande IT-projekt och tekniska lösningar pågår, samtidigt ökar vi andelen molnbaserade system i koncernen. Dessa förändringar kommer att göra oss väsentligt snabbare i vår utveckling av nya och bättre tjänster till våra kunder.

Förändring inifrån och ut. Under kvartalet har vi genomfört en 360-gradersundersökning där vi intervjuat investerare, kunder, partners, medarbetare, allmänheten och opinionsbildare om deras syn och förväntningar på ett värdeskapande Resurs och vår bransch, idag och i framtiden. Insikterna från undersökningen ger oss en tydlig bild av möjligheter och omvärldens förväntningar på oss som bank. Detta kommer att ligga till grund inför strategiska val i vår förflyttning, till att bli en mer attraktiv och relevant finansiell aktör som även tar en tydligare och mer aktiv roll i ett hållbart samhälle.

Stabila genom pandemin. Totalt ökade utlåning till allmänheten med 1 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, i lokal valuta var ökningen 2 procent. Den restriktivare kreditbedömning som infördes vid pandemins start låg kvar och begränsade tillväxten. Trots pandemins fortsatta framfart ser vi inget förändrat betalningsmönster hos våra kunder och kreditförlusterna var stabila. Covid-19 har däremot påverkat verksamheten under första kvartalet. Samhällsnedstängningarna för att minska smittspridningen har framförallt påverkat den danska och norska marknaden negativt under årets första månader. Vi har genomfört ett antal olika aktiviteter för att vända den lägre nyutlåningen och mot slutet av kvartalet såg vi positiva tecken. En bred diversifiering inom nordisk detaljhandel ger också viktig motståndskraft och en förmåga att kompensera branscher med vikande efterfrågan med andra som klarat sig relativt bättre.

Förändringens vindar i Norge. Sedan införandet av det nya regelverket 2019 har den norska marknaden  minskat samtidigt som konkurrensen varit hög, vilket inneburit lägre nyutlåning och högre andel kunder som avslutat sina lån i förtid. Under kvartalet ser vi positiva effekter i nyutlåningen där vi, med hjälp av effektivare verktyg och kundbearbetning, kan erbjuda konkurrenskraftiga erbjudanden på marknaden. För att förutse och hantera de kunder som avslutar sina lån i förtid arbetar vi bland annat med datadriven prediktiv modellering. 

Den stadigt växande e-handeln. Covid-19 har förändrat konsumtionsmönstret på marknaden i sin helhet där förflyttningen mot e-handel går allt snabbare. Detta ser vi även inom Resurs där e-handelförsäljningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år har ökat med över 20 procent och idag kommer 40 procent av vår försäljning inom retail finance från e-handel. Vårt erbjudande i kombination med flexibla finansieringslösningar gör att vi vinner många nya partnersamarbeten inom just e-handel.

Digitala verktyg förbättrar kundupplevelsen. Under kvartalet har vi lanserat en första funktion där vi drar nytta av Open Banking-teknologin, vilken ger möjlighet för kunden att digitalt verifiera sin inkomst. Kreditansökan går snabbare och smidigare för kunderna och ger oss enklare administration och än högre precision i våra kreditbedömningar. Detta är enbart början på de stora möjligheter vi ser inom Open Banking och under året kommer vi lansera ytterligare funktionalitet som skapar kund- och partnervärde.

Under kvartalet har vi även lanserat ett Partner Success Program inom retail finance som innebär att vi tar utvecklingen av samarbetet med befintliga partners till en ny, digital och automatiserad nivå där vi får en större möjlighet att nå ut till fler partners på ett mer effektivt sätt. Exempelvis har vi automatiserat onboarding-processen, digitaliserat kommunikationen samt infört kunskapsdelning i form av webinars och digitala utbildningar.

Höjt kreditbetyg efter kvartalets utgång. Det är glädjande att vårt kreditbetyg i april höjdes från BBB- till BBB (stable outlook), med en motivering om våra möjligheter att attrahera nya samarbetspartners samt en förbättrad nordisk konsumentkreditmarknad. Det kommer innebära ännu bättre finansierings-möjligheter för oss i framtiden.

Save the date. Vi lämnar första kvartalet bakom oss med ett starkt fotfäste på vår fortsatta resa mot en mer konkurrenskraftig, hållbar och lönsam bank. Den 29e september planerar vi att genomföra en kapitalmarknadsdag i Stockholm där kommer vi att berätta mer om transformationsresan, vår strategi och målbild framåt.

Nils Carlsson, VD Resurs Holding AB

Mer information:
Nils Carlsson, CEO, nils.carlsson@resurs.se, +46 766 44 77 00
Claes Wenthzel, interim CFO, claes.wenthzel@resurs.se, +46 42 382000
Sofie Tarring Lindell, Head of IR & Group Control, sofie.tarringlindell@resurs.se, +46 73 644 33 95

Denna information är sådan information som Resurs Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2021 kl 07.30

Om Resurs Holding:

Resurs Holding (Resurs), som verkar genom dotterbolagen Resurs Bank och Solid Försäkring, är ledande inom retail finance i Norden och erbjuder betallösningar, konsumentlån och nischade försäkringsprodukter. Resurs Bank har sedan starten 1977 etablerat sig som en ledande partner för säljdrivande betal- och lojalitetslösningar för butik och e-handel och därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 6 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 bankoktroj och står under tillsyn av Finansinspektionen. Resurskoncernen har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vid utgången av det första kvartalet 2021 uppgick antalet anställda till 702 personer och låneboken till 31,6 miljarder SEK. Resurs är noterat på Nasdaq Stockholm.

* Vissa nyckeltal som anges i detta avsnitt är inte upprättade i enlighet med IFRS eller kapitaltäckningsregelverket, d.v.s. är alternativa nyckeltal. Beräkningar och avstämning mot information i de finansiella rapporterna av dessa nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiella rapporter. Definitioner av nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiell data. I detta avsnitt refererar förändring och jämförelsesiffror till samma period föregående år. Detsamma gäller för övriga textavsnitt i delårsrapporten, resultatposter och kassaflöde jämförs med samma period föregående år. Undantag är finansiell ställning där jämförelsesiffran avser 31 december 2020.


 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.