Connect with us

Marknadsnyheter

Riskline och Safeture inleder ett samarbete

Published

on

 

Safeture AB i Lund, har tecknat avtal med det danska analysföretaget Riskline om innehåll till företagets säkerhetsplattform.

Överenskommelsen är en viktig del i det fortsatta arbetet med en öppen plattform och möjlighet för användarna att välja en eller flera olika informationsleverantörer.

I en värld med geopolitisk osäkerhet och snabba förändringar är korrekt data och analys allt viktigare för att ta kloka beslut och agera snabbt kring anställdas säkerhet. Riskline är ett av världens ledande kunskapsföretag inom resesäkerhet. Företaget utnyttjar både AI och egna analytiker för att dagligen bearbeta mer än 100 000 källor och skapa användbara och aktuella riskbedömningar.

 

Samarbetet innebär att företag och organisationer över hela världen och som använder Safetures plattform, får tillgång till ännu mer riskinformation. Det är också helt i linje med Safetures ambition att erbjuda många olika informationsleverantörer och ge partners och deras kunder möjlighet att välja en eller flera lösningar efter behov.

 

          Riskline har funnits på vår radar under lång tid. I arbetet med att skapa en öppen teknisk lösning och bli ”agnostiker kring riskanalys” såg vi samarbetsmöjligheter. Genom att erbjuda Risklines kompetens tillsammans med vår tekniska plattform för kommunikation och positionering, skapas flera nya affärsmöjligheter, säger Magnus Hultman, VD för Safeture.

 

          Det är fantastiskt roligt att teckna ett partneravtal med ett annat nordiskt företag som hjälper människor att känna sig säkra och informerade, var de än befinner sig i världen. Vår data kommer att öka möjligheten för Safetures användare att fatta bättre beslut i en alltmer föränderlig riskmiljö, säger Kennet Nordlien, VD för Riskline.

 

Safetures världsledande tekniska plattform är utvecklad för att hantera organisationers resesäkerhet, risk- och krishantering och kommunikation. Med hjälp av plattformen, kan företag, organisationer och myndigheter, lokalisera sina anställda var som helst i världen, kommunicera med dem och stödja dem i kriser.  Samtidigt får användaren hela tiden uppdateringar med relevant och viktig information.

 

För ytterligare information, besök safeture.com eller kontakta:

VD Magnus Hultman: +46 706 00 81 66. magnus.hultman@safeture.com

 

Om Safeture
Safeture AB (grundades 2009) är ett SaaS-företag (Software as a Service) baserat i Sverige. Företaget erbjuder en komplett plattform designad för att hantera anställdas säkerhet och risk/krishantering. Genom ledande teknik och innovativa lösningar hjälper Safeture mer än 4 000 företag och organisationer över hela världen att skydda det som är viktigast – sin personal  och sina medarbetare. Safeture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market (ticker: SFTR). Erik Penser Bank AB är certifierad rådgivare. Ph: +46 8-463 83 00 E-mail: certifiedadviser@penser.se

 

Om Riskline

Riskline är sedan 2007 ett ledande analysföretag inom resesäkerhet, baserat i Köpenhamn. Riskline har informations- och analystjänster i världsklass och används både av mindre företag som Fortune 500-företag inom ett brett område av branscher.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser – en vardag i ständig rörelse

Published

on

By

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler. Reportageserien Vi på flygplatsen är uppskattad och lockar intresserade till de hundratals tjänster som Swedavia just nu rekryterar inför sommarens högtryck på Sveriges största flygplatser.

Inför sommaren då många vill flyga anställer flygplatserna mycket extra personal och rekryteringarna är i full gång. Det handlar både om säsongsanställningar för att möta upp ett ökat resande i kombination med semestertider även för flygplatspersonalen, men också om fasta anställningar. Hittills har närmare 200 säsongsanställda medarbetare till sommarsäsongen rekryterats, varav de flesta till Arlanda och Landvetter.

– Vi ser ett fortsatt ökat intresse för att arbeta på flygplats vilket vi förstås tycker är jätteroligt. Många är lockade av de spännande serviceroller som våra flygplatser kan erbjuda, men också av tjänster inom drift, underhåll, logistik och teknik. Serien Vi på flygplatsen väcker intresse och stärker bilden av de olika karriärmöjligheter och varierade vardag som våra flygplatser erbjuder och skapar stolthet och gemenskap hos de som redan arbetar hos Swedavia eller hos partners på flygplatsen, säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd Swedavia.

Parallellt med de pågående rekryteringarna har reportageserien Vi på flygplatsen börjat visas på Swedavias sociala och digitala kanaler under våren med ett nytt medarbetarporträtt per flygplats och vecka. Serien är uppskattad av både befintliga flygplatskollegor och av de som lockas av en karriär på möjligheternas arbetsplats. Här presenteras flygplatsmedarbetare på Sveriges två största flygplatser som berättar om sitt arbete, de varierade arbetsdagarna och vad som gör det roligt att gå till jobbet varje dag. Gemensamt för flygplatskollegorna, som arbetar inom service, IT, säkerhetsövervakning, utryckning, logistik och koordinering, är att de uppskattar att inte en dag är den andra lik.

Swedavias fokuserade arbete på att attrahera nya och befintliga medarbetare ger resultat. Karriärföretagen utsåg Swedavia till ett Karriärföretag 2024 och har även tilldelat Swedavia pris för Bästa Sociala Medier och Årets karriärsida 2023. Dessutom visade utsåg Karriärföretagens undersökning av topp 10 mest attraktiva arbetsgivare Swedavia som en av de mest attraktiva arbetsgivarna, framröstat av kategorin högskoleingenjörer.

– Det är glädjande att vårt arbete med att synliggöra Swedavia som arbetsgivare ger fint gensvar och det är verkligen något visst med att arbeta i flygplatsmiljön. Många av de som arbetat på flygplats tidigare söker sig tillbaka efter att ha provat på andra branscher och yrken. Förutom det spännande arbetet i olika operativa roller på flygplatsen, allt från tekniska roller till olika typer av service, finns möjligheter till en spännande karriär inom IT, datadriven utveckling, innovation och hållbarhet där Swedavia har väldigt många projekt som pågår och är på gång, avslutar Marie Wiksborg.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kulturrådet fördelar bidrag till landets kulturskolor

Published

on

By

Kulturrådet fördelar nu årets bidrag till 277 kommuner för att stärka utvecklingen i landets musik- och kulturskolor. Totalt fördelas 95 miljoner kronor till utvecklingssatsningar för kommunala kulturskolor, dels till enskilda kommuners satsningar, dels till utvecklingssatsningar där två eller flera kommuner samverkar.

Kulturrådet har regeringens uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till musik- och kulturskolor. Bidraget riktas särskilt till aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar, i glesbygd och i områden med socioekonomiska utmaningar. Medel beviljas även för att genomföra insatser för att nå nya målgrupper, för att erbjuda elever möjligheter till fördjupad undervisning och för verksamhet särskilt riktad till nationella minoriteter.

Utvecklingsbidraget gör det möjligt för kommunerna att nå barn och unga som inte tidigare varit med i kulturskolan. Över 80 procent av kommunerna söker i år medel för aktiviteter riktade mot nya målgrupper. Det kan handla om att starta nya ämnen som kulturläger på skollov, orkesterverksamhet och film-, spel och musikproduktion. Många kommuner vill också satsa på öppen verksamhet som inte kräver anmälan eller avgift.

– Genom att testa eller införa nya konstformer, nya mötesplatser och nya metoder breddas deltagandet och ger fler barn tillgång till kultur. Statsbidraget utgör ofta den enda möjligheten för kulturskolorna att utveckla sin verksamhet. Vi är glada över att regeringen har valt att förlänga bidraget, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet. 

Det är tydligt att många kommuner vill utveckla sin ordinarie verksamhet och ägna sig åt fördjupad undervisning. I de fallen kan det handla om att göra lektionerna längre, göra dem mer avancerade eller komplettera med teori inom konstområdet. Utvecklingsbidraget betyder mycket för kommunernas möjligheter att utveckla kulturskolan och ge fler barn och unga möjlighet att pröva och utöva kulturella och konstnärliga aktiviteter. Det märks både i de uppföljningar som görs och inte minst i omfattningen av antalet ansökningar. 

– Kommunerna söker för nästan tre gånger så mycket medel som vi har att fördela så utvecklingsbehovet är stort. Vi hoppas att utvecklingsbidraget till landets musik- och kulturskolor även fortsättningsvis kan bidra till att barn och ungas möjlighet till en kulturundervisning av hög kvalitet, ökar, säger Kajsa Ravin.

I ansökningarna syns många satsningar för att främja hälsa och motverka psykisk ohälsa bland barn och unga i kulturskolan. Ofta planeras satsningarna tillsammans med skolans organisation för elevhälsa. Ett exempel på satsningar med kultur och välmående i fokus är konceptet dans för hälsa.

Fler satsningar inom Kulturskolan
Under nästa år införs regeringens satsning på fritidskort för barn och unga. Kulturrådet kommer att ha en viktig roll i satsningen för att göra det möjligt för fler barn och unga att ägna sig åt konst och kultur på fritiden. I förberedelserna för fritidskortets lansering har Kulturrådet fått i uppdrag att stärka kapaciteten i den kommunala kulturskolan. Kulturrådet får använda 32 miljoner kronor för uppdraget. 

Mer information
Kulturrådet fördelar 95 miljoner i utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskolor. Musik- och kulturskolorna sökte för nästan 285 miljoner, Det går att söka för att genomföra satsningar i den egna kommunen och även för att genomföra satsningar i samverkan med andra kommuner. Totalt får 257 kommuner dela på ca 80 miljoner för satsningar i den egna kommunen. Satsningarna som görs av kommuner i samverkan får dela på 15 miljoner kronor och involverar sammanlagt 209 kommuner. Totalt kommer bidraget att bidra till mer konst och kultur för barn och unga i 96 procent av landets kommuner.

Läs mer
Beviljade enskilda projekt
Beviljade samverkansprojekt

Ytterligare information
Jenny Löfström Ellverson
Processledare
08 519 264 29
jenny.lofstrom@kulturradet.se

Helene Oljons
Pressansvarig
08 519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Hemsös årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämma i Hemsö Fastighets AB hölls den 24 april 2024 i Stockholm. Nedan följer besluten i sammandrag. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition
Stämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutade stämman att resultat för räkenskapsåret 2023 ska disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. 

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor
Stämman beslutade att styrelsen ska ha sex ordinarie styrelseledamöter, inklusive styrelseordförande och utan suppleanter.

Till styrelseledamöter omvaldes Maria Björklund, Staffan Hansén, Kerstin Hessius, David Mindus, Johanna Skogestig och Johan Thorell. Till styrelseordförande valdes Kerstin Hessius. Till revisor för en period om ett år valdes KPMG, med Peter Dahllöf som huvudansvarig revisor.

Val av styrelse- och utskottsarvode samt revisorsarvode
Stämman beslutade följande om arvoden. Arvode till styrelseordföranden ska utgå med 600 000 kronor per år och till ordinarie styrelseledamot med 285 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i revisionsutskottet ska utgå med 145 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i revisionsutskottet med 75 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i hållbarhetsutskottet ska utgå med 100 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i hållbarhetsutskottet med 50 000 kronor per år. Arvode för styrelsearbete eller utskottsarbete till styrelseledamot anställd i bolaget eller hos ägare ska inte utgå.

Arvode till revisorn ska utgå löpande enligt av bolaget godkänd räkning.

För vidare information vänligen kontakta:

Rutger Källén, vice vd och CFO                                                        08-501 170 35

Denna information är sådan information som Hemsö Fastighets AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 14:00 CET.

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,2 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2024 kreditbetyg AA- från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.