Marknadsnyheter
Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med +755 % den första timmen


Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med svindlande 755 procent i Sverige jämfört med en genomsnittlig dag och under morgontimmarna har Black Friday-försäljningen så långt ökat med 5 procent jämfört med 2021. De mest sålda produktkategorierna under Black Friday är hittills elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.
– Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday för att spara pengar och de senaste dagarna har vi fått bekräftat att veckans reor är fortsatt relevanta för konsumenter som vill spara tid och pengar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Ny realtids-shoppingdata från Klarna visar att:
- Elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter är de mest populära produktkategorierna jämfört med en genomsnittlig dag.
- Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Friday hittills i år – 59 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 41 procent av män.
- Kvinnor har främst köpt elektronik, kläder och skor och barnprodukter. Män har handlat inom samma kategorier men istället för barnprodukter har de köpt desto mer inom sport- och fritidsutrustning.
- Millennials (25-40 åringar) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (27%) och 18-24-åringar (19%) jämfört med en genomsnittlig dag.
- Invånarna i Södermanlands län, Västmanlands län och Blekinge län har varit mest angelägna om att dra nytta av rabatter och erbjudanden hittills under fredagen och har handlat 78%, 15% respektive 12% mer per capita än genomsnittet i landet.
Onlineshopping blir allt mer framträdande under Black Week:
En undersökning som genomfördes av analysbyrån Dynata i samarbete med Klarna inklusive 1033 svenskar under oktober och november visar att:
- 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året.
- Fler än varannan (56 %) uppger kommer att handla mer online under Black Week i år.
- De främsta anledningarna till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80%) och att det är lättare att jämföra priser online (77%). 75 procent väljer också att hellre handla online för att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment.
- Varannan svensk (54%) kommer att jämföra priser mellan återförsäljare för att hitta de billigaste produkterna.
Klarna Shoppingindex* – onlineförsäljning under Black Friday | ||
Region | Index – Försäljning online per capita(Sverige=100) |
Mest populära produktkategori |
Södermanlands län | 178 | Hem och trädgård |
Västmanlands län | 115 | Smycken och accessoarer |
Blekinge län | 112 | Elektronik |
Stockholms län | 109 | Elektronik |
Örebro län | 106 | Smycken och accessoarer |
Jönköpings län | 104 | Elektronik |
Uppsala län | 104 | Barnprodukter |
Norrbottens län | 103 | Sport- och fritidsprodukter |
Västra Götalandsregionen | 94 | Kläder och skor |
Västerbottens län | 93 | Sport- och fritidsprodukter |
Östergötlands län | 93 | Kläder och skor |
Kalmar län | 91 | Elektronik |
Region Skåne | 91 | Underhållning |
Gävleborgs län | 90 | Sport- och fritidsprodukter |
Dalarnas län | 89 | Sport- och fritidsprodukter |
Region Halland | 89 | Barnprodukter |
Värmlands län | 89 | Sport- och fritidsprodukter |
Region Gotland | 86 | Elektronik |
Kronobergs län | 80 | Smycken och accessoarer |
Västernorrlands län | 80 | Sport- och fritidsprodukter |
Jämtlands län | 70 | Sport- och fritidsprodukter |
* Shoppingindex: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.
Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.
För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke