Marknadsnyheter
Rugvista Group AB (publ) – publicerar delårsrapport för januari – september 2024
Utmanande marknad och jämförelsetal
Tredje kvartalet
- Nettoomsättningen var MSEK 144,8 (159,6) motsvarande en minskning med -9,3% (24,7%).
- Organisk nettoomsättningstillväxt var -7,1% (14,1%).
- Bruttomarginalen uppgick till 62,4% (62,7%).
- Rörelseresultatet uppgick till MSEK 9,0 (18,6) och rörelsemarginalen uppgick till 6,2% (11,7%).
- Periodens resultat uppgick till MSEK 7,9 (15,2).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK 0,38 (0,73).
- Genomsnittligt NPS-värde (Net Promotor Score) var 62 (68) och genomsnittligt Trustpilot-värde var 4,7 (4,8).
Kommentarer från Ebba Ljungerud, VD
Under tredje kvartalet var köpkraften hos europeiska hushåll fortsatt svag, även om vi mot slutet av kvartalet såg tidiga tecken på förbättrat konsumentförtroende, särskilt i Norden och då främst i Sverige. Detta har ännu inte resulterat i ökad försäljning, och perioden präglades fortsatt av försiktiga, prismedvetna konsumenter.
Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 144,8 miljoner SEK, en minskning med -9,3 % (24,7 %) jämfört med samma period förra året. En av de främsta orsakerna till nedgången var det lägre genomsnittliga ordervärdet (AOV), primärt drivet av priskänsliga kunder. Vi ser behovet av att balansera ordervolym med AOV. Även om en ökning av ordrar är positivt, är stabilisering och tillväxt av AOV också en prioritering. Vi arbetar kontinuerligt med att optimera denna balans, och det kommer att vara ett fokusområde under Q4 och framåt.
Rörelseresultatet uppgick till 9,0 (18,6) miljoner SEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,2 % (11,7 %). Den lägre rörelsemarginalen berodde främst på den lägre nettoomsättningen och ökade personalkostnader som delvis var relaterade till kostnader för avgående VD.
Vi är fokuserade och förberedda på den kommande högsäsongen i Q4 med bra lagernivåer för att säkerställa att vi kan möta kundernas efterfrågan. Dessutom fortsätter vi att stärka våra kundreseinitiativ, med målet att erbjuda en exceptionell shoppingupplevelse som främjar lojalitet och återkommande köp i alla våra olika mattkategorier.
Som VD sedan den 1 oktober ser jag mycket fram emot att leda Rugvista framåt mot att leverera på vår vision och våra mål tillsammans med våra starka och ambitiösa team. Vi har en stark finansiell ställning med en nettokassa på 137 miljoner SEK vid periodens slut som ger oss möjlighet att genomföra våra strategiska investeringar. Jag vill rikta ett varmt tack till alla medarbetare för deras engagemang och hårda arbete, och till våra aktieägare för ert fortsatta förtroende och stöd.
Telefonkonferens i samband med publicering av delårsrapporten
I samband med publiceringen av delårsrapporten kommer Ebba Ljungerud (CEO) och Joakim Tuvner (CFO) hålla en telefonkonferens och webbsändning den 7 november 2024 kl. 09.00 CET. Presentationen hålls på engelska.
För att delta i telefonkonferensen (med möjlighet att ställa muntliga frågor)
Registrera dig via: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50049715
Efter registrering får du telefonnummer och ett konferens-ID för inloggning. Det är också möjligt att medverka i telefonkonferensen via koncernens hemsida: https://www.rugvistagroup.com/se/report/kv3-2024/
För att delta via webbsändningen (med möjlighet att ställa skriftliga frågor)
Delta via: https://ir.financialhearings.com/rugvista-group-q3-2024
Delårsrapporten och presentationen finns tillgängliga på Rugvista-koncernens hemsida: https://www.Rugvistagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/
Kontaktinformation
Ebba Ljungerud, CEO
Ebba.Ljungerud@rugvista.com
Joakim Tuvner, CFO
Joakim.Tuvner@rugvista.com
InvestorRelations@rugvistagroup.com
Denna rapport innehåller sådan information som Rugvista Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 november 2024 kl. 07.30 CET.
Certified advisor
FNCA Sweden AB
Box 5216
Nybrogatan 34
SE 102 45 Stockholm
Om Rugvista
Rugvista är en av Europas ledande ”direct-to-consumer” e-handlare. Rugvista säljer mattor via egna webbutiker tillgängliga på 20 olika språk under varumärkena Rugvista och CarpetVista. Bolaget grundades 2005 och erbjuder ett brett och relevant utbud av prisvärda kvalitativa design- och traditionella mattor. Rugvista erbjuder fri frakt och kostnadsfri retur till kunder inom EU.
Verksamheten är indelad i tre segment: Privatpersoner (B2C), Företagskunder (B2B), samt Marknadsplatser & Övrigt (MPO). Privatpersoner representerar konsumentmarknaden och är Rugvistas huvudsakliga segment.
Antalet medarbetare inom Rugvista Group är cirka 100 FTE:er och bolaget har sitt huvudkontor i Malmö. Rugvista Group AB (publ) aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market under symbolen ”RUG”.
Marknadsnyheter
Företagarförbundet tar ledningen i hållbarhetsarbetet för småföretag
Företagarförbundet presenterar stolt sin nya hållbarhetsresa – en vägledning som hjälper små och medelstora företag att integrera hållbara affärsmetoder och bidra till en bättre framtid. Genom samarbete, utbildning och strategiska insatser, tar Företagarförbundet ansvar för att stärka småföretagens roll i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.
Under de senaste åren har hållbarhet blivit ett alltmer centralt fokus inom näringslivet, men för många småföretag kan det vara svårt att hitta rätt vägar och verktyg för att arbeta hållbart. Företagarförbundets hållbarhetsresa syftar till att göra hållbarhetsarbete mer tillgängligt och konkret för företag med begränsade resurser. Genom att erbjuda praktiska utbildningar, verktyg och nätverk, vill vi ge småföretag de bästa förutsättningarna för att ta små steg och vara del av den gröna omställningen utan att kompromissa med lönsamheten.
”Vi ser hållbarhet som en investering för framtiden. Småföretagen utgör ryggraden i Sveriges ekonomi och har stor potential att påverka. Genom att ge våra medlemmar rätt stöd och kunskap, bidrar vi till en mer hållbar affärsmodell som skapar värde både för företagen och samhället i stort,” säger Andreas Pragsten, ansvarig för hållbarhetsresan på Företagarförbundet.
Med denna satsning visar Företagarförbundet sitt engagemang för att inte bara stödja sina medlemmar i deras företagsutveckling utan också att ta ett aktivt samhällsansvar. Företagarförbundet bjuder in sina medlemmar, samarbetspartners att starta sitt företags hållbarhetsresa.
Företagarförbundet – En partner för småföretagens framgång och hållbara framtid
Andreas Pragsten
Ansvarig för Hållbarhetsresan hos Företagarförbundet
070-429 96 24
www.ff.se/hallbarhet
Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.
Marknadsnyheter
Sömnrapport från Sleep Cycle: Amerikaner upplevde mindre stress och sov bättre under valnatten 2024 jämfört med 2020
Sleep Cycle, det ledande företaget inom sömnteknik, släppte idag sin sömnrapport för presidentvalet 2024, och kan avslöja överraskande siffror om hur USA-valet påverkade – eller inte påverkade – amerikanernas sömn. Antalet användare som markerade dagen som stressig föll kraftigt, endast 18 procent jämfört med en vanlig tisdag i oktober 2024, vilket är en kraftig minskning från de 54 procent som rapporterade valdagen 2020 som stressig.
Rapporten bygger på anonymiserad data från över 593,000 sömnsessioner i USA där användare frivilligt har delat med sig av sin sömndata från valnatten samt från de fyra tisdagarna före valnatten och resultat från en enkät i Sleep Cycle-appen. Den fullständiga rapporten visar data fördelat per delstat och åldersgrupp jämfört med valnatten 2020: https://www.sleepcycle.com/how-does-election-night-impact-americans-sleep/
Rapportens viktigaste fynd:
- 34,2 procent av användarna uppgav att valet 2024 påverkade deras sömn, en minskning jämfört med 2020 då 44,2 procent av användarna uppgav att valet påverkade deras sömn.
- Utav de 34,2 procent som uppgav att valet hade påverkat dem, uppgav 92,7 procent att deras sömn hade blivit negativt påverkad. Detta är en minskning med 4 procent från 2020, då 96,5 procent av 44,2 procent angav att deras sömn påverkats negativt.
- 2024 stannade de flesta åldersgrupper uppe längre än på valnatten 2020 – men det finns en åldersgrupp som inte gjorde det. Personer i åldern 18–24 gick till sängs 2 minuter tidigare än det föregående valet.
- Den åldersgrupp som stannade uppe längst, jämfört med det förra valet, var personer i åldern 55–64, som gick och lade sig 11 minuter senare än förra valet.
Erik Jivmark, VD på Sleep Cycle, kommenterar resultaten och noterar att det snabba valresultat kan ha bidragit till bättre sömn för många användare “Vår data från valnatten 2024 visar en intressant förändring, med en märkbart lägre påverkan på sömn och stress jämfört med 2020,” säger Jivmark och lägger till. ”Även om valnatten ofta innebär ökad stress och spänning, visar årets data en lugnare respons, vilket bidrar till förbättrad sömn – ett överraskande resultat med tanke på den spänning som funnits kring valet.”
Rapporten tydliggör värdet av den data som Sleep Cycle besitter och företagets ledande roll inom sömnanalys. Händelser i omvärlden påverkar våra förutsättningar för en god natts sömn, och Sleep Cycle vill stödja sina användare i att hantera detta. God sömn är grunden för ett balanserat liv, och nu när valnatten är över uppmuntrar Sleep Cycle användarna att återgå till regelbundna sömnvanor med stöd av appens guidade meditationer, djupgående statistik och coachning.
För mer information
Jonna Grenfeldt | Pressansvarig på Sleep Cycle
+46 70 735 7539 | jonna.grenfeldt@sleepcycle.com
Om Sleep Cycle
Med miljoner dagliga aktiva användare och över tre miljarder nätter analyserade i fler än 150 länder är Sleep Cycle den ledande appen för sömnmonitorering och en av de mest använda tjänsterna för förbättring av sömnhälsa världen över. Sleep Cycles uppdrag är att förbättra den globala hälsan genom att få människor världen över att sova bättre. Sedan lansering 2009 har Sleep Cycle hjälpt miljoner människor förstå sina sömnvanor och förbättra sin sömn. Mobilapplikationen hjälper användare somna lättare, läser av och analyserar sömnen under natten, väcker användaren i lätt sömnfas och ger insikt i hur sömnkvalitet på bästa sätt förbättras. Sleep Cycle är en av världens mest omfattande källor för sömnstatistik och bidrar till sömnforskning och rapportering över hela världen. Sleep Cycle är noterat på Nasdaq Stockholm under tickern SLEEP och har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige.
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 07.11.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
07.11.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 07.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
140 410 |
10,86 |
1 524 319,04 |
XSTO |
111 277 |
10,82 |
1 204 545,92 |
XCSE |
27 406 |
10,85 |
297 488,85 |
Summa |
279 093 |
10,84 |
3 026 353,81 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,6395 och DKK till EUR 7,4573
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 873 563 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke