Connect with us

Marknadsnyheter

Rugvista Group AB (publ) – publicerar delårsrapport för januari – september 2024

Published

on

Utmanande marknad och jämförelsetal

Tredje kvartalet

  • Nettoomsättningen var MSEK 144,8 (159,6) motsvarande en minskning med -9,3% (24,7%).
  • Organisk nettoomsättningstillväxt var -7,1% (14,1%).
  • Bruttomarginalen uppgick till 62,4% (62,7%).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 9,0 (18,6) och rörelsemarginalen uppgick till 6,2% (11,7%).
  • Periodens resultat uppgick till MSEK 7,9 (15,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK 0,38 (0,73).
  • Genomsnittligt NPS-värde (Net Promotor Score) var 62 (68) och genomsnittligt Trustpilot-värde var 4,7 (4,8).

Kommentarer från Ebba Ljungerud, VD

Under tredje kvartalet var köpkraften hos europeiska hushåll fortsatt svag, även om vi mot slutet av kvartalet såg tidiga tecken på förbättrat konsumentförtroende, särskilt i Norden och då främst i Sverige. Detta har ännu inte resulterat i ökad försäljning, och perioden präglades fortsatt av försiktiga, prismedvetna konsumenter.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 144,8 miljoner SEK, en minskning med -9,3 % (24,7 %) jämfört med samma period förra året. En av de främsta orsakerna till nedgången var det lägre genomsnittliga ordervärdet (AOV), primärt drivet av priskänsliga kunder. Vi ser behovet av att balansera ordervolym med AOV. Även om en ökning av ordrar är positivt, är stabilisering och tillväxt av AOV också en prioritering. Vi arbetar kontinuerligt med att optimera denna balans, och det kommer att vara ett fokusområde under Q4 och framåt.

Rörelseresultatet uppgick till 9,0 (18,6) miljoner SEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,2 % (11,7 %). Den lägre rörelsemarginalen berodde främst på den lägre nettoomsättningen och ökade personalkostnader som delvis var relaterade till kostnader för avgående VD.

Vi är fokuserade och förberedda på den kommande högsäsongen i Q4 med bra lagernivåer för att säkerställa att vi kan möta kundernas efterfrågan. Dessutom fortsätter vi att stärka våra kundreseinitiativ, med målet att erbjuda en exceptionell shoppingupplevelse som främjar lojalitet och återkommande köp i alla våra olika mattkategorier.

Som VD sedan den 1 oktober ser jag mycket fram emot att leda Rugvista framåt mot att leverera på vår vision och våra mål tillsammans med våra starka och ambitiösa team. Vi har en stark finansiell ställning med en nettokassa på 137 miljoner SEK vid periodens slut som ger oss möjlighet att genomföra våra strategiska investeringar. Jag vill rikta ett varmt tack till alla medarbetare för deras engagemang och hårda arbete, och till våra aktieägare för ert fortsatta förtroende och stöd.

Telefonkonferens i samband med publicering av delårsrapporten

I samband med publiceringen av delårsrapporten kommer Ebba Ljungerud (CEO) och Joakim Tuvner (CFO) hålla en telefonkonferens och webbsändning den 7 november 2024 kl. 09.00 CET. Presentationen hålls på engelska.

För att delta i telefonkonferensen (med möjlighet att ställa muntliga frågor)
Registrera dig via: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50049715

Efter registrering får du telefonnummer och ett konferens-ID för inloggning. Det är också möjligt att medverka i telefonkonferensen via koncernens hemsida: https://www.rugvistagroup.com/se/report/kv3-2024/

För att delta via webbsändningen (med möjlighet att ställa skriftliga frågor)
Delta via: https://ir.financialhearings.com/rugvista-group-q3-2024

Delårsrapporten och presentationen finns tillgängliga på Rugvista-koncernens hemsida: https://www.Rugvistagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/

Kontaktinformation

Ebba Ljungerud, CEO
Ebba.Ljungerud@rugvista.com

Joakim Tuvner, CFO
Joakim.Tuvner@rugvista.com
InvestorRelations@rugvistagroup.com

Denna rapport innehåller sådan information som Rugvista Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 november 2024 kl. 07.30 CET.

Certified advisor

FNCA Sweden AB
Box 5216
Nybrogatan 34
SE 102 45 Stockholm
 

Om Rugvista

Rugvista är en av Europas ledande ”direct-to-consumer” e-handlare. Rugvista säljer mattor via egna webbutiker tillgängliga på 20 olika språk under varumärkena Rugvista och CarpetVista. Bolaget grundades 2005 och erbjuder ett brett och relevant utbud av prisvärda kvalitativa design- och traditionella mattor. Rugvista erbjuder fri frakt och kostnadsfri retur till kunder inom EU.

Verksamheten är indelad i tre segment: Privatpersoner (B2C), Företagskunder (B2B), samt Marknadsplatser & Övrigt (MPO). Privatpersoner representerar konsumentmarknaden och är Rugvistas huvudsakliga segment.

Antalet medarbetare inom Rugvista Group är cirka 100 FTE:er och bolaget har sitt huvudkontor i Malmö. Rugvista Group AB (publ) aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market under symbolen ”RUG”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys