Connect with us

Marknadsnyheter

Så fungerar vår unika plattform – ett system av system

Published

on

Railway Metrics and Dynamics utvecklar och säljer en unik plattform för analys och övervakning i realtid av både rullande materiel och infrastruktur. Lösningen gör det möjligt att hantera alla typer av tillgångar proaktivt och prediktivt. Den unika mjukvaruplattformen är navet för datainsamling och analys.

Plattformen används idag för förvaltning av tillgångar. så kallad asset management, inom järnvägsbranschen. Inledningsvis har RMD valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men plattformen kan med fördel användas på exempelvis infrastruktur såsom broar.

Effektivare, säkrare och mer lönsamma järnvägsaffärer

För järnvägsbranschens aktörer gör RMD:s system det möjligt att bedriva transporter med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet.

Det kanske viktigaste med Railway Metrics and Dynamics är att bolaget inte bara utvecklar sensorer och analyserar enorma mängder data – de har också kompetens som verkligen förstår gångdynamik och interaktionen mellan järnvägshjul och räls.

RMD kan järnväg. De förstår och förklarar dynamiken mellan hjul och räl och analyserar avvikelserna för att hitta orsakerna och RMD:s plattform är den enda på marknaden som täcker in hela järnvägssystemet – från fast infrastruktur till enskilda fordon – med en enda mätutrustning.

System av system – ett unikt ekosystem

RMD:s plattform är ett unikt ekosystem som bäst beskrivs som ett så kallat system av system. Enkelt förklarat är det en samling av uppgiftsorienterade och unikt dedikerade system, som tillsammans skapar ett nytt, mer komplext system som erbjuder ännu mer funktionalitet och prestanda än vad summan av de ingående systemen klarar var för sig.

Själva hjärtat i RMD:s systemplattform är PMU-sensorn. Den identifierar i realtid rörelsemönster och mäter acceleration i tre dimensioner. Alla dessa rörelser verifieras mot unika algoritmer. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras runt om i världen – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet.

PMU-sensorn patenterades 2016 i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Australien och USA. Sedan dess har den optimerats för serieproduktion och den första serien är levererad och installerad hos kunder i Sverige och Schweiz.

Sensorerna kommunicerar med molnet

Prestandaövervakningsenheten (PMU) är en realtidssensor som lätt kan monteras på till exempel en järnvägsboggi, det vill säga de hjulpar som bär upp vagnen. Varje PMU-sensor är utrustad med en GPS och två accelerometrar som mäter rörelser i tre dimensioner.

Sensorerna kommunicerar med molnet via internetanslutning. Sensorn går att fästa på en rad olika ställen på järnvägsvagnar och lokomotiv utan någon som helst åverkan på fordonen. Den kan sitta i olika positioner på en vagn eller en boggiram, eller monteras på en strömavtagare. I samtliga fall används rejält starka magneter.

PMU-sensor har både vanligt batteri och ett uppladdningsbart batteri kopplat till en solcell. Det vanliga batteriets livslängd är cirka sex års kontinuerlig drift. Den inbyggda solcellen och det uppladdningsbara batteriet gör exempelvis det möjligt att skicka och ta emot data betydligt oftare.

Optimerad strömförbrukning

Nyckeln till enhetens långa livslängd är att den kan arbeta också i viloläge. Om inget oväntat händer, skannar sensorn av befintliga vibrationsdata i bakgrunden tills en anomali upptäcks. PMU-sensorn har mikrokontroller installerade och en CPU med integrerat arbetsminne och programminne.

PMU-sensorn är utformad för att optimera strömförbrukningen, samtidigt som den kan upptäcka allt som potentiellt kan vara fel. Det betyder att den ”vaknar” för att sända oväntade data som samlats in, eller för planerad kommunikation och synkning med molnet.

PMU-sensorerna kan också användas för att bevaka fast infrastruktur, till exempel järnvägsbroar. Genom att placera en sensor på en bro, vet man i realtid när ett tåg närmar sig eftersom det tåget också har en PMU. Det gör det möjligt att fånga upp interaktionen mellan brokonstruktionen och tåget.

Machine Learning Lab bygger framtidens lösningar

Railway Metrics and Dynamics har ett eget Machine Learning Lab i Stockholm för löpande utveckling av algoritmer, AI-modeller och mjukvara. Här finns all den hårdvara som krävs för att utveckla plattformen på bästa sätt, servrar för datalagring och beräkning, en komplett verkstad för att skapa och montera verktyg och utrustning för att samla in data och ett kreativt kontorsrum för att odla nya idéer.

Algoritmerna måste hela tiden utvecklas och just nu pågår ett intensivt arbete inom ramen för en innovationsupphandling för Trafikverket, där dessa ska användas för att detektera och förutse fel på signaler och kontaktledningar. Ett nytt patent för användande på strömavtagare, så kallade pantografer, finns också för Sverige.

Machine Learning Lab fungerar som en central punkt och bas för alla RMD:s satsningar. Den största fördelen med labbet är att RMD har en plats där man kan konsolidera lärdomar och kompetens och bygga för framtiden. Stockholm erbjuder dessutom Sveriges bredaste kompetens inom området.

Men viktigast av allt är att bolaget har rätt mix, en unik expertis från järnvägsbranschen i kombination med unik expertis inom dataanalys och maskininlärning. Vi är verkligen branschpionjärer.

Järnvägskameran en viktig säkerhetsfördel

Järnvägskameran är unik i sitt slag och kan enkelt appliceras av lokföraren till exempel när tåget behöver backa. Potentialen för backkameran är mycket stor. De flesta järnvägsföretag har behov av en sådan lösning.

Tack vare bildöverföringen i realtid kan lokföraren också använda kameran vid backning. Kamerabilden dyker upp i RMD:s Dashboard när den fästs i slutet av tåget, vilket eliminerar behovet av ytterligare en person/signalgivare som står oskyddad längst bak på tåget. Detta har stora säkerhetsfördelar.

Järnvägskameran använder WebRTC-teknik, vilket innebär att de överför video till RMD:s Dashboard i realtid, så länge det finns en internetanslutning. Denna teknik har stöd hos alla större plattformar och moderna webbläsare. Järnvägskameran är batteridriven och kan till exempel laddas av föraren i hytten när den inte används.

En annan unik aspekt är att trafikledningen eller andra som behöver se bilderna kan få tillgång till videoströmmen samtidigt, oavsett var de befinner sig med hjälp av vår Dashboard.

Alla tågvändningar lagras så länge kunden önskar. Skulle en olycka inträffa, kan de lagrade bilderna gås igenom och ge viktig information om orsaken till olyckan.

Kameran kan också användas för inspektion

Vi ser stor potential i järnvägskameran som en del av vårt erbjudande och den har flera användningsområden än att backa tåg. Det schweiziska vagnuthyrningsföretaget Wascosa använder till exempel kameran till sin nya ballastvagnen för att inspektera arbetet på motsatt sida vagnen när den sprider ballast. Det sparar både tid och pengar för entreprenörerna.

I mars 2023 klarade järnvägskameran framgångsrikt sitt första test på ett riktigt tåg och under våren har ett pilotprojekt genomförts med två kameror på ett godståg i reguljär trafik.

Serieproduktionen påbörjas under Q2/Q3 2023.

Lastlåssensor säkrar trailertåg

Lastlåssensorn verifierar att alla trailervagnar är korrekt lastade i ett godståg. Efter den allvarliga olyckan på Stora Bältbron 2019 har det inträffat flera liknande incidenter med trailers på järnvägsvagnar.

Tågförare och trafikledning kan med RMD:s lösning i realtid övervaka att alla trailervagnar är låsta på rätt sätt via Dashboarden.

Lastlåssensorn har enorm potential och kan till och med bli regulatorisk.

Sensor som väger godståg automatiserar fakturering

Viktsensorn övervakar vikten på tåg med hjälp av radar. Det är en patenterad state of the art-lösning som kommer att lösa många utmaningar för både järnvägsbolag och infrastrukturförvaltare. Utvecklingen av sensorenheten pågår för fullt och RMD räknar med att kunna utföra tester i kundmiljö under hösten 2023.

Patentet kan enkelt förklaras med att radarenheter används för att mäta hur tungt ett tåg är lastat. Sensorn levererar hela tiden in realtidsdata till RMD:s plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.

Det finns flera tydliga fördelar med lastviktssensorer för järnvägsbolag. Några av dessa är:

  • Godsbolag kan automatisera faktureringen.
  • Möjlighet till överlastning försvinner, vilket minskar både slitage på infrastruktur och överdebitering av operatörer.
  • Järnvägsoperatörer kan automatiskt debiteras rätt spåravgift.

Sensorer för kontaktledningar och hjulprofiler

Ett återkommande problem för järnvägen är till exempel slitna strömavtagare som kan gripa tag i kontaktledningen och riva ner den, vilket orsakar långa avbrott i tågtrafiken. Kontaktledningar slits också över tid och kräver regelbundet underhåll.

En utmaning är att förstå när det är dags för underhåll och RMD tillhandahåller därför bättre metoder för att identifiera strömavtagarens och kontaktledningens status så att underhåll kan utföras i rätt tid.

Radarenheter och accelerometrar används för att mäta olika parametrar mellan kontaktledning och pantograf och på så sätt leverera in data till RMD:s plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.

Hjulprofilsensorn är det nyaste tillskottet i familjen. Denna sensor är fortfarande i utvecklingsstadiet. Sensorn läser av hjulprofilen i realtid för att optimera hjulunderhållet.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.