Connect with us

Marknadsnyheter

Så här ökar du elbilens räckvidd

Published

on

Det bästa sättet att öka elbilens räckvidd är att köra ekonomiskt. Ett aggressivt körsätt med kraftiga accelerationer kräver både mer energi och sliter på däck. Kör du lugnt och förutseende sparar du energi och däcken håller längre. Även hastigheten har en stor betydelse på energiförbrukningen.

– Räckvidden varierar beroende om du kör i stan eller på en motorväg. Ju fortare du kör desto kortare blir räckvidden. Elbilens luftmotstånd ökar i takt med fartökningen, när hastigheten fördubblas så fyrfaldigas luftmotståndet, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres.

Genom att köra ekonomiskt håller också bilens däck längre. Investeringar i bra däck och bilens service betalar sig tillbaka i form av att bilens energiförbrukning minskar.

– Alla åtgärder som sparar däck sparar även miljö och kostnaderna för bilkörning, säger Emil Sundholm.

Ett nästan tomt batteri ger högre laddeffekt än ett välladdat batteri

En längre resa med en elbil går ofta fortare när batterieffekten är nere på 10-20 procent innan du stannar och laddar det. Ett nästan tomt batteri har alltid en högre laddeffekt än ett välladdat batteri. Även laddningstiden blir betydligt längre när batteriets laddnivå ligger på 60 procent eller högre. Resetiden blir kortare om du laddar batteriet från 10 till cirka 50 procent två gånger under en resa i stället för att stanna en gång och ladda batteriet från 10 till 90 procent. Även andra elbilister blir nöjda när det finns fler lediga laddstolpar.

– Det är vanligt att det blir köer på populära laddstationer längs de stora vägarna under de värsta semesterhelgerna och därför är det klokt att välja andra tider för en lång resa. Hemma eller på resedestinationen ska du förstås ladda batteriet fullt innan du startar resan, rekommenderar Emil Sundholm.

Använd växelläge N i utförsbacke

Även om elbilarna har en funktion som omvandlar bilens rörelseenergi till el genom att ladda batteriet så är det bra att ställa växelspaken till N i en lång utförsbacke. Då slutar elmotorerna dra och bromsa och rörelseenergin försvinner till luftmotståndet på ett naturligt sätt. Nyttoeffekten ligger endast på 60-70 procent när bilens rörelseenergi omvandlas till el medan all rörelseenergi går till att vinna luftmotståndet och andra typer av motstånd när bilen rullar fri i N-läge.

– Till exempel bör skidboxen tas bort när den inte används. Luftmotståndet ökar och därmed minskar räckvidden betydligt i högre hastigheter om skidboxen finns monterad på bilens tak, säger Emil Sundholm.

Fem komihåg om däck till en elbil:

  1. Elbilar och laddhybrider ska ha däck som ger säkra köregenskaper. Alla sommar- och vinterdäck från Nokian Tyres är utvecklade för att fungera säkert och hållbart både på bilar som har en förbränningsmotor och på elbilar. Däckens konstruktion, slitbanegummiblandning och mönster är utvecklade för att ge stabilitet och grepp i undanmanöver även på tyngre elbilar. Samtidigt minimeras däckens rullmotstånd.
  1. Lågt däckljud är också en viktig egenskap på däck för elbilar. Specialdäck för elbilar och laddhybrider ökar komforten genom att bland annat innehålla speciell ljuddämpningsteknik. Jämfört med bilar med förbränningsmotor har elbilar lågt motorljud och ett lågt däckljud ökar körkomforten.
  1. Rätt lufttryck är viktigt och trycket bör kontrolleras regelbundet. Lufttrycket påverkar däckens rullmotstånd och därmed elbilens räckvidd. Ju högre lufttryck desto lägre rullmotstånd. Lufttrycket ska ökas med 0,1-0,2 bar när bilen lastas tungt. Det skadar inte däcket medan för lågt lufttryck kan skada däckets konstruktion och öka däckslitaget.
  1. Rotera hjulen med jämna mellanrum, framhjulen bak och tvärtom. Om skillnaden i mönsterdjupet mellan fram- och bakdäcken är över två millimeter är det dags att rotera hjulen. På det sättet slits däcken jämnt och de håller längre. Viktigt att komma ihåg är dock att om skillnaden i slitaget mellan fram- och bakdäcken är stor ska de minst slitna däcken monteras på bakaxeln, vilket bland annat minskar risken för vattenplaning.
  1. Kontrollera regelbundet däckens slitageform. På motorstarka elbilar kan till exempel länkarmar och bussningar bli slitna fortare vilket kan göra att däcken slits ojämnt. Om du märker ojämnt däckslitage är det bra att låta en bilverkstad kontrollera bilen.

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2022 sysselsatte företaget cirka 4 500 anställda och hade en omsättning på cirka 1 350 miljoner euro, alla segment medräknade. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.