Connect with us

Marknadsnyheter

Så här optimerar du livslängden på däck för lätta lastbilar – rätt lufttryck, däckkonstruktion och rätt förvaring viktigt

Published

on

För lågt lufttryck är en vanlig orsak till däckskador på lätta lastbilar. Alla känner inte till att däck på lätta lastbilar ska ha högre lufttryck. Rätt lufttryck förbättrar både körsäkerheten och ökar livslängden på däcken. Även däckkonstruktionen och rätt förvaring av däcken mellan säsongerna påverkar livslängden på däcken.

– För lågt lufttryck i förhållande till belastningen är ofta orsaken till skador på däckets konstruktion. För lågt lufttryck gör däcket för elastiskt under belastning vilket gör att däckkonstruktionen blir för varm. Däcket slits också snabbare, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Många känner inte till att däck på en lätt lastbil ska ha högre lufttryck. Som exempel nämner Emil Sundholm däckdimensionen 235/65 R16 C.

– När fordonet är maximalt lastat krävs att däcken ska ha ett lufttryck på 575 kPa. Som jämförelse har ett personbilsdäck i dimensionen 205/55 R16 en lufttrycksrekommendation på 240 – 260 kPa. Märkningen för det rekommenderade lufttrycket anges ofta på förarsidans dörrsida eller på tanklockets insida och anges även i instruktionsboken, berättar Emil Sundholm.

Utöver däckets livslängd påverkar lufttrycket även körsäkerheten, bränsleförbrukningen och slitstyrkan. Om lufttrycket är för lågt så är det svårare att hantera bilen vid extrema situationer, bränsleförbrukningen ökar och däckens livslängd förkortas avsevärt. Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden.

På grund av högre lufttryck rekommenderar Emil Sundholm att ventilerna på däck för lätta lastbilar ska vara metallventiler.

Fiber som finns i skottsäkra västar ökar slitstyrkan

Ibland ser man att en lätt lastbil har däck som är avsedda för personbilar. Emil Sundholm tycker inte att det är en bra idé utan lätta lastbilar ska ha C-däck som är speciellt utvecklade för dessa fordon.

– Stomkonstruktionen, stålbältespaketet under slitbanan och gummiblandningen på däck för lätta lastbilar är mer slitstarka och skräddarsydda för mer krävande bruk. De robusta däcken för lätta lastbilar har också lägre värmeutveckling vilket minskar risken för däckskador, säger Emil Sundholm.

Vid köp av däck till lätta lastbilar bör man också uppmärksamma vilka material däcket innehåller och hur slitstarkt det är. Nokian Tyres Hakka och Hakkapeliitta däck för lätta lastbilar har förstärkta däcksidor som innehåller Aramid-fiber. Även flygplans- och militärindustrin använder Aramid-fiber.

– Aramid-förstärkta däcksidor ger bra skydd mot stick- och skärskador och ger betydligt bättre skydd än ett vanligt däck om man till exempel råkar köra i ett djupt hål på vägen eller på en trottoarkant. Aramid-fiber skyddar mot allvarliga skador och däcket blir inte förstört, säger Emil Sundholm.

Kontrollera även däckslitaget och mönsterdjupet

Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men säkerhetsegenskaperna försämras betydligt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Speciellt ökar risken för vattenplaning och även bromssträckan på vått väglag blir längre.

– Lätta lastbilar körs ofta dagligen och det blir många mil. Därför är det bra att skifta om hjulen så att framdäck flyttas till bakaxeln och bakdäck fram åtminstone en gång under säsongen. På det sättet slits däcken mer jämnt och de håller längre. Däcken på drivaxeln slits vanligtvis snabbare än däcken på frirullande axeln. Det går att spara en hel del pengar när däcken kan användas optimalt, påminner Emil Sundholm.

Även förhållandena där däcken förvaras mellan säsongerna påverkar deras livslängd. Förvaringen bör ske i ett mörkt, svalt och torrt utrymme inomhus. Till exempel UV-ljus eller fel temperatur kan försämra däckens gummiblandning.

– Många förvarar sina däck i ett däckhotell som har optimala förvaringsförhållanden. Ofta ingår också tvätt och kontroll i priset för förvaringen, säger Emil Sundholm.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin  IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som sätter värde på säkerhet och hållbarhet. Inspirerade av vår skandinaviska bakgrund tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger dig trygghet i alla körförhållanden. Vår däckkedja Vianor erbjuder däck och bilservice. Bolagets omsättning uppgick till cirka 1,3 miljarder euro år 2020 och antalet anställda är cirka 4 600. Nokian Tyres  aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys