Connect with us

Marknadsnyheter

Så påverkas ekonomin för ett pensionärspar 2023

Published

on

Hur kommer ekonomin för ett pensionärspar påverkas nu när en lågkonjunktur står för dörren?
– Det kommer att kännas i plånboken för många pensionärer som enligt vår uträkning kan få en kostnadsökning på 60 procent 2023 jämfört med för två år sedan, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Det har varit stora prisökningar på bland annat mat, el och drivmedel under det senaste året men även på hygienartiklar, kläder och fritidsaktiviteter. Nya siffror och en uträkning från Länsförsäkringar och Konsumentverket visar hur mycket högre hushållskostnaderna kan bli för en pensionär 2023 jämfört med 2020.

Hushållsutgifter för ett par som gått i pension och bor i en bostadsrätt som köptes 2010 väntas öka rejält 2023. I våra uträkningar har vi tittat på de stigande priserna på livsmedel, kläder, hygien, fritid och räntekostnader på bolån. Vi har inte räknat in kostnader för uppvärmning av bostad eller drivmedel.

Under 2020 hade paret hushållsutgifter på drygt 11 000 kronor per månad. För 2023 kommer den siffran landa på knappt 18 000 kronor – alltså en ökning med 60 procent. Det samtidigt som att garantipensionen ökar med 8,7 procent och den allmänna pensionen med drygt 3 procent nästa år.

– På två år har det ekonomiska klimatet förändrats drastiskt. Sedan 2020 har en genomsnittlig pensionär inte fått i närmelsevis så mycket mer i plånboken. Pensionärer står nu inför en tid som först och främst handlar om att övervintra, säger Trifa Chireh, som menar att många hushåll kommer behöva se över sina utgifter och sitt sparande. Många kanske till och med måste börja arbeta igen för att klara av de höga utgifterna.

Så mycket ökar kostnaderna per månad för ett pensionärspar

2020 Stockholm Göteborg Malmö
Bostad 1 334 kr 1 089 kr 984 kr
Kläder 980 kr 980 kr 980 kr
Mat 4 980 kr 4 980 kr 4 980 kr
Hushållets utgifter* 2 260 kr 2 260 kr 2 260 kr
Fritid 1 120 kr 1 120 kr 1 120 kr
Hygien 960 kr 960 kr 960 kr
Mobil 300 kr 300 kr 300 kr
Summa 11 934 kr 11 689 kr 11 584 kr
2023 Stockholm Göteborg Malmö
Bostad 3 520 kr 2 878 kr 2 601 kr
Kläder 1 300 kr 1 300 kr 1 300 kr
Mat 6 140 kr 6 140 kr 6 140 kr
Hushållets utgifter* 4 490 kr 4 490 kr 4 490 kr
Fritid 1 220 kr 1 220 kr 1 220 kr
Hygien 1 340 kr 1 340 kr 1 340 kr
Mobil 200 kr 200 kr 200 kr
Summa 18 215 kr 17 568 kr 17 291 kr

*Förbrukningsvaror, hemutrustning, medier, hushållsel

Områden 2020 2023 Skillnad 2020–2023
Stockholm 11 934 kr 18 215 kr 6 281 kr
Göteborg 11 689 kr 17 568 kr 5 879 kr
Malmö 11 584 kr 17 291 kr 5 707 kr

Så har vi räknat

Priset på en bostadsrätt 90 kvm (Svensk Mäklarstatistik) som köptes 2010. Vi har räknat in att paret sålde en villa på 140 kvm samma år. Ränta jan 2021 (1,4 %). Ränta jan 2023 (3,7 %) med en belåningsgrad på 25 procent inkl. ränteavdrag. Då paret bor i en bostadsrätt har vi endast räknat med hushållsel. Vi har även räknat bort kostnaden för drivmedel. Kostnaderna för mat, hygien, kläder samt andra kostnader kopplat till ett hushåll 65+ är tagna från Konsumentverket.

För ytterligare information kontakta:
Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, telefon 073–094 28 52
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 41 850, [email protected]

 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Cint Group redovisar lägre omsättning än förväntat, påverkat av makroekonomiska faktorer och högre andel reverseringar

Published

on

By

Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet 2022 uppgick till cirka 80,3 MEUR jämfört med 44,8 MEUR samma kvartal föregående år. På proformabasis1 ökade nettoomsättningen med cirka 5,3 procent och 0,1 procent exklusive valutaeffekter.  

Den oförändrade nettoomsättningen proforma (exklusive valutaeffekter) under kvartalet jämfört med föregående år påverkades av:

  • Makroekonomiska faktorer, vilka fortsatt gjorde många kunder försiktiga med att påbörja nya projekt under kvartalet; en utveckling vi noterat på nästan samtliga geografiska marknader, kundsegment och kunder.
  • Betydligt högre andel reverseringar jämfört med tidigare kvartal. Sedan mitten av 2022 har branschen noterat en markant ökning av bedrägerier med en betydligt ökad andel reverseringar från den ”typiska” nivån om cirka 5 procent. Ökningen i andelen reverseringar under det fjärde kvartalet 2022 jämfört med samma kvartal 2021 hade en negativ inverkan på omsättningstillväxten med cirka 5 procentenheter.

Reverseringar (dvs. levererade enkätsvar som bedöms bedrägliga) är en branschövergripande företeelse. I egenskap av en ledande aktör inom branschen har Cint tagit initiativ till att sammanföra relevanta aktörer för att adressera frågan. I tillägg till detta arbetar vi på att förbättra vår tekniska lösning för att bättre kunna identifiera och förebygga bedrägerier. Dessa initiativ kommer bidra till att ta oss tillbaka ned till mer normaliserade nivåer av reverseringar.

Bruttomarginalen uppgick till cirka 60,6 procent och justerad EBITDA uppgick till cirka 13,5 MEUR, med en justerad EBITDA-marginal om 16,8 procent i kvartalet. Bruttomarginalen proforma i fjärde kvartalet 2021 uppgick till 62,0 procent och justerad EBITDA proforma uppgick till 11,5 MEUR, motsvarande en EBITDA-marginal om 15,2 procent.

“Att återfå tillväxtmomentum är vår högsta prioritet. Vi har därför fokuserat ytterligare på våra kommersiella insatser samt på tekniska och branschgemensamma initiativ för att bekämpa bedrägerier”, kommenterar Tom Buehlmann, VD.

Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Cint kommer att publicera helårsrapporten för 2022 klockan 08.00 den 22 februari 2023.

           1) Proformasiffrorna omfattar Cint organisk och Lucid och exkluderar intäkter hänförliga till Ryssland.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Patrik Linzenbold, Head of IR                                                                 Olivier Lefranc, CFO                     
Tel: +46 708 252 630                                                                              Tel: +33 6 15 01 00 55
Email: [email protected]                                                          Email: [email protected]

Denna information är sådan information som Cint Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonerna ovan, för offentliggörande den 2 februari 2023 kl. 22:50 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.