Connect with us

Marknadsnyheter

Så påverkas olika branscher ekonomiskt av attackerna i Röda havet

Published

on

Företag står inför den senaste utmaningen i leveranskedjan när handelsfartyg undviker en av världens mest trafikerade sjöfartsrutter. De ekonomiska konsekvenserna varierar från sektor till sektor. Företag som har lärt sig av det senaste årens störningar kommer dock att ha bättre förutsättningar att hantera de nuvarande problemen.

Global CIO Equity at Allianz Global Investors
Virginie Maisonneuve, Global CIO Equity at Allianz Global Investors förklarar i en krönika hur olika branscher påverkas av attackerna i Röda havet.

Många företag håller för närvarande noga koll på händelserna i Röda havet: Houthi-rebellernas attacker mot handelsfartyg får rederier att leda bort sina fartyg från en av världens mest trafikerade sjöfartsrutter. Attackerna utgör ett allvarligt hot mot den globala handeln. Omkring en tredjedel av världens containertransporter strömmar genom Suezkanalen, som i första hand förbinder Europa och Asien. Hittills har störningen inte påverkat leveranskedjor och företag i samma utsträckning som covid-19-pandemin. Men, förlängda oroligheter kan leda till förseningar i leveranser och högre kostnader för företagen – och i slutändan för konsumenterna – vilket kan utlösa ett nytt inflationstryck. För investeringar skapar detta en blandad bild för olika sektorer.

Kortsiktiga möjligheter för rederier
På kort sikt kan en eventuell ökning av rederiernas lönsamhet förväntas. Enligt World Container Index har containerpriserna stigit med 61% under de två sista veckorna i december. Under överskådlig framtid kommer många företag att avleda sina fartyg från Röda havet till den längre alternativa rutten runt Godahoppsudden vid Afrikas södra spets – vilket lägger till cirka 10 dagar till resan. Förändringen bör bidra till att absorbera en del av överskottskapaciteten, eftersom längre restider kräver fler fartyg. Längre transporttider bör också stödja tillväxten av rörelsekapitalet. Men trots detta är ändå försiktighet berättigad när det gäller utsikterna för rederier. Om attackerna avtar – inte minst på grund av de motåtgärder som USA och Storbritannien vidtagit – kommer containerraterna att sjunka igen och överkapaciteten kommer återigen visa sig vara en utmaning. Samtidigt kan flygfraktföretag också dra nytta av det, eftersom företag som normalt skulle ha transporterat sina varor till sjöss kommer att försöka säkerställa snabbare leverans av sina varor.

Stigande kostnader inom detaljhandeln
Detaljhandeln är troligen mest drabbad av konflikterna, eftersom en stor andel är beroende av varutransporter från asiatiska tillverkare. Längre leveranstider kan leda till förseningar i upphandlingen av varor och högre kostnader. J.P. Morgan uppskattar att fraktkostnaderna för modehandlare står för cirka 4% av kostnaden för sålda varor och 2% av omsättningen. Förseningar i sjötransporter kan därför få vissa återförsäljare att skicka varor med högre värde med flygfrakt – till en högre kostnad. Detta mildras av befintliga lagernivåer, som i allmänhet är höga och fraktkostnaderna är vanligtvis låsta över längre tidsperioder. Som ett resultat av detta kommer den fulla effekten på avistakurserna först efter en tid. Men om fraktpriserna från Asien till Europa fördubblas eller tredubblas under en längre tidsperiod kommer dessa extra kostnader att minska vinstmarginalerna.

Ambivalens inom tekniksektorn
Påverkan på tekniksektorn kommer å andra sidan att vara blandad. De flesta teknikprodukter (inklusive halvledare, smartphones och bärbara datorer) fraktas med flyg och inte sjövägen. Företag som är beroende av större gods som transporteras till sjöss – som tv-apparater, maskiner och fordon – är därför mer utsatta. Särskilt biltillverkarna bör påverkas av utvecklingen i Röda havet, eftersom lagren här redan har minskat de senaste månaderna. Redan före den senaste störningen hade de dagliga charterpriserna för transoceanska bilfartyg enligt uppgift stigit till 105 000 USD, jämfört med cirka 16 000 USD för två år sedan. Leverantörer av halvledare till bilindustrin skulle i sin tur påverkas om biltransporter störs kraftigt. På andra håll kan teknikföretag verksamma inom områden som försvar och cybersäkerhet dra nytta av en intensifiering av konflikterna.

Katalysator för värden inom energi
Energiaktier är för närvarande gynnsamt värderade på grund av deras starka balansräkningar och fria kassaflöde. Tack vare nuvarande oljepriser kan höga utbetalningar till aktieägarna förväntas. Dessa kan bli ännu högre om kriget i Mellanöstern eskalerar. Enligt US Energy Information Administration transporterades 12% av all sjöburen olja som omsattes under första halvåret 2023 genom Bab al-Mandabsundet, SUMED-rörledningen (i Egypten) och Suezkanalen. Siffran för flytande naturgas var 8%. Så sent som i december ska olje- och bränsletanktrafiken i Röda havet ha varit stabil. Om rebellerna riktar sin uppmärksamhet mot Hormuzsundet – den smala vattenvägen mellan Oman och Iran genom vilken omkring en femtedel av all världens olja flödar varje dag – skulle detta vara en viktig katalysator för oljepriserna – och potentiellt för energilagren.

Fokus på kvalitet
Många företag har gjort sina hemläxor som svar på de senaste omvälvningarna i den globala handeln – från Covid-19-pandemin till kriget mellan Ryssland och Ukraina till handelsspänningarna mellan USA och Kina. Situationen i Röda havet kan ytterligare påskynda den regionalisering av försörjningskedjor som redan pågår. Många företag har redan testat ”nearshoring”, det vill säga flytt av produktions- eller leveransverksamhet till ett land som ligger närmare efterfrågan på de tillverkade produkterna. Och många fler företag investerar i teknik som ger dem bättre överblick över sina leveranskedjor och lagerhantering för att undvika förseningar och flaskhalsar på grund av störningar. Kvalitetsföretag som har byggt upp mer motståndskraft i sin verksamhet sedan pandemin kommer bättre att klara av dagens utmaningar och absorbera eventuella högre kostnader. Det beror på att de även kan erbjuda viktiga produkter till priser som inte har en betydande negativ inverkan på deras marknadsandel.

 

Virginie Maisonneuve, Global CIO Equity at Allianz Global Investors

 

 

 

Mikael Zillén
Presskontakt Sverige
mikael.zillen@boxcomm.se

Allianz Global Investors är en ledande global aktiv kapitalförvaltare. Bolaget tillhandahåller produkter inom de flesta tillgångsslag och deras expertis sträcker sig från utvecklade till tillväxtmarknader, från enskilda länder till globala strategier, från tematiska till sektorsportföljer. De har ett särskilt starkt engagemang inom ESG och Impact Investing vilket inte minst visar sig i att de som aktieägare aktivt driver hållbarhetsfrågor och i deras arbete med att ta fram nya standarder inom området.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.