Connect with us

Marknadsnyheter

Så revolutioneras världen av det digitala spelandet och internetkasino

Published

on

Hand som reglerar

Internetkasino har revolutionerat världen på många sätt. För bara några år sedan var det omöjligt att spela på internetkasino samt andra spel online med spelare från hela världen men nu kan man göra det med ett par knapptryckningar. Det har också blivit mycket enklare att skapa och dela egna spel vilket har lett till en explosion av innovativa idéer och nya typer av spelupplevelser. Det finns nu möjlighet att uppleva virtuella verkligheter som aldrig tidigare varit möjliga och detta har öppnat dörren för helt nya typer av interaktioner mellan människor. Spelare kan nu kommunicera med varandra i realtid, utforska virtuella miljöer tillsammans samt delta i gemensamma uppdrag. Allt detta har gjort det digitala spelandet till ett globalt fenomen som ständigt utvecklas och förnyas.

Bakgrund och utveckling av internetkasino samt online gaming

Online gaming har sina rötter i 1960- och 1970-talets arkadspel och började ta fart på allvar under 1980- och 1990-talet med datorspel som ”Doom” och ”Quake”. De breda möjligheterna till internetanslutning under 2000-talet innebar att allt fler människor fick möjlighet att uppleva olika internetkasino och annan online gaming. Fler och fler spel började utvecklas för att dra nytta av detta. Idag är det inte bara datorspel som finns online utan även konsolspel, mobilspel och virtual reality-spel.

Enligt nyhetsrapporter förväntades den globala spelmarknaden generera 152,1 miljarder dollar under 2019 vilket visar hur pass populärt och lönsamt spelandet online har blivit.

Den digitala revolutionens påverkan på spelandet

Den digitala revolutionen har haft en stor inverkan på spelandet. Förr i tiden var det vanligt att spela spel på konsoler eller datorer, men nu finns det många olika typer av digitala spel som kan nås från mobiltelefoner, surfplattor och andra enheter. Med utvecklingen av teknik och internet har det blivit möjligt för spelare att njuta av ett brett utbud av olika typer av spel, från klassiska bordsspel till moderna datorspel. Det finns nu många olika plattformar som erbjuder ett stort antal spel, vilket gör det lättare än någonsin att hitta något som passar ens smak. Spelandet på casino online har vuxit i popularitet och casino-plattformarna där du antingen kan jämföra olika spelsajter samt välja bland ett enormt utbud av spel, har ökat explosionsartat! Dessutom kan man ofta spela med andra online vilket ger en helt ny dimension till spelet. Många av dessa spel har också sociala funktioner som gör att man kan chatta med andra spelare, dela upplevelser och skapa gemenskap. Det finns också möjlighet att tävla mot andra spelare från hela världen vilket gör det ännu roligare. Allt detta har lett till att fler och fler människor uppskattar glädjen i att spela, oavsett om de är unga eller gamla. Med alla tekniska framsteg som skett sedan starten har digitalt spelande blivit allt mer realistiskt och engagerande än någonsin tidigare. Vi ser nu en hel generation som lever sina liv online vilket ger dem möjlighet att träffas och umgås på ett helt annat sätt än tidigare generationer gjorde. 

Det nuvarande läget för teknik inom spelindustrin

I en värld där tekniken ständigt utvecklas och förbättras är det ingen överraskning att den digitala spelindustrin har förändrats mycket de senaste åren. En av de mest spännande och diskuterade ämnena från senaste åren är den ökande användningen av robotar och artificiell intelligens (AI) inom området. Tekniken inom spelindustrin är redan väldigt avancerad. Speldesigners och utvecklare har infört robotar och AI på många sätt. Det möjliggör en mer levande och interaktiv spelupplevelse. Här är några exempel:

  • Lärande och anpassade spelmiljöer -AI har använts för att skapa lärande spelmiljöer där spelet anpassar sig efter spelarens beteende och kompetensnivå. Detta skapar utmanande och engagerande scenarier som håller spelaren stimulerad under längre perioder.
  • NPC beteende – AI medför komplext beteende hos icke-spelbara karaktärer (NPC) som bidrar till att skapa en mer dynamisk och realistisk upplevelse för spelaren. Exempel på detta kan ses i spel som Red Dead Redemption 2 och The Last of Us.
  • Röstigenkänning – AI-drivna röstassistenttekniker har introducerats i spel för att erbjuda en ny dimension av interaktion och spelupplevelse för användaren.

Tekniska trender och innovationer

En av de mest spännande teknikerna inom online gambling är virtuell verklighet (VR). VR förvandlar spelupplevelsen genom att skapa en mer realistisk och inlevelserik miljö för spelare som leder till ökad popularitet för online casinon och andra spelplattformar.

Blockchain-teknologi och kryptovalutor har introducerats i online gaming-industrin vilket erbjuder spelande med snabbare transaktioner, ökad säkerhet och anonymitet. Detta kan leda till en förändring i den digitala valuta som används inom industrin och även öppna dörren för nya spelmarknader.

Den största påverkan av robotar och AI-teknik inom spelbranschen är hur de förändrar spelarnas sätt att interagera med plattformar och användargränssnitt. Till exempel har virtuell och förstärkt verklighet blivit en allt populärare och mer överkomlig teknik för den genomsnittliga spelaren. Detta kan erbjuda helt nya spelupplevelser som är djupare och mer medryckande än någonsin tidigare.

Men en fara med Artificiell Intelligens kan vara att spelandet kan bli alltför automatiserat vilket skulle ta bort känslan av att spelaren faktiskt kontrollerar spelet och utfallet. Dessutom finns det oro kring hur mycket personlig information AI-teknikerna samlar in och hur denna information kan bli missbrukad.

Möjligheter och fördelar med den snabbt växande spelbranschen 

Spelbranschen på nätet har under de senaste åren haft en kraftig tillväxt och blivit en viktig del av vår vardag. Teknologiska framsteg, sociala och ekonomiska faktorer samt användarupplevelser har alla bidragit till att göra spelindustrin online allt mer intressant och attraktiv för många människor.

1. Teknologiska framsteg  

Ett av de största skälen till online-gamingens framgång är användandet av den senaste teknologin. Nya innovationer inom virtual reality, artificiell intelligens och grafik har lett till mer engagerande och realistiska spelupplevelser. För spelindustrin innebär detta att spelare kan uppleva en bredd och mångfald av produkter. Från enkla gratisspel till mer avancerade och innehållsrika spel.

2. Ökad tillgänglighet och bekvämlighet 

Online-gaming har gjort spel mer tillgängliga och bekväma för användare. Spelare kan nu spela på olika plattformar (dator, konsol, mobil, VR), och de kan göra det var och när de vill, så länge det finns en internetanslutning. Det innebär att fler människor kan ta del av nöjet och utmaningarna som spelandet online erbjuder oavsett var de befinner sig eller hur mycket tid de har tillgängligt.

3. Ekonomisk tillväxt 

Den snabbt växande spelindustrin online kan bidra till landets BNP tack vare skatteintäkter och pågående investeringar i tekniska innovationer och marknadsföring. Dessutom kan branschen skapa arbetstillfällen såsom inom kundtjänst, teknikutveckling och marknadsföring.

4. Underhållning och socialt engagemang 

Innovativa och interaktiva spel kan öka underhållningsvärdet och bidra till sociala nätverk mellan spelare vilket kan bidra till ökad gemenskap och socialt engagemang. Människor som inte har ett fysiskt socialt nätverk kan online få fina möjligheter till interaktion och samhörighet genom spelandet samt dess olika nätverk.

Utmaningar och nackdelar med digital spelindustri i stark utveckling

Spelindustrin online har under de senaste åren växt i en rasande takt och går ständigt in i nya marknader. Med denna snabba expansion kommer också en rad utmaningar och nackdelar som spelbranschen måste ta itu med. I den här artikeln utforskar vi några av de mest pressande problemen som denna snabbväxande spelindustri ställs inför.

1. Spelberoende och negativa sociala konsekvenser

En av de främsta utmaningarna för spelindustrin online är de potentiella biverkningarna av spelberoende. Den ökande risken för spelberoende växer med tillgången till spel på nätet dygnet runt och från bekvämligheten av ens eget hem. Detta kan öka spelandet och potentiellt leda till att fler människor utvecklar problem med spelmissbruk. För många människor kan spelandet bli en stor del av deras liv och i vissa fall leda till personliga och sociala problem såsom dålig ekonomi, försämrad hälsa och brist på kontakt med vänner och familj. Spelbolagen behöver bevaka och identifiera sådana fall samt vidta nödvändiga åtgärder för att hjälpa sina kunder.

2. Bedrägerier och hackare

När allt fler spelare världen över väljer att spela online så ökar också risken för att bli utsatt för bedrägerier och annan kriminell verksamhet. Spelare är utsatta för cyber-säkerhetsrisker samt orättvisa affärspraktiker såsom manipulerade spel, riggade odds och bedrägerier från mindre seriösa aktörer. Detta är en utmaning som branschen såväl som regeringen och spelmyndigheter behöver arbeta med aktivt. Ett exempel är förekomsten av nätfiske (phishing), där bedragare försöker lura spelare att avslöja sina personliga uppgifter och lösenord. Andra risker inkluderar hackare som bryter sig in i spelarens konto eller spelbolagens system. Detta innebär att spelindustrin online måste investera både tid och resurser i att förhindra sådana attacker och skydda sina spelares information.

3. Ökad konkurrens

Den snabbt växande spelindustrin innebär också att konkurrensen blir allt mer intensiv. Nya företag försöker ständigt att etablera sig på marknaden och locka spelare från de mer vinstrelaterade aktörerna. Detta tvingar spelbolagen att kontinuerligt förnya sig och hitta nya sätt att locka och behålla kunder. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för marknadsföring och utveckling av nya produkter.

4. Tekniska problem och kapacitetsbegränsningar

I takt med att spelindustrin växer och kraven på teknik och infrastruktur ökar möter företagen också utmaningar som rör hårdvara och mjukvara. Spelbolagen måste ständigt anpassa sig till nya tekniker och system, samt säkerställa att deras plattformar kan hantera den ökande mängden användare och transaktioner. Detta kan innebära stora investeringar

Så hanterar vi den snabba utvecklingen av det digitala spelandet

Det digitala spelandet har utvecklats snabbt de senaste åren och det finns många sätt att hantera den snabba utvecklingen. För det första bör föräldrar se till att de ger sina barn rätt verktyg för att kunna navigera den digitala världen. Det innebär att man ska ge dem tillgång till lämpliga spel som inte är för svåra eller innehåller något skadligt material. Man bör också se till att man begränsar tiden som barnen spenderar på datorer eller andra enheter så att de inte blir beroende av dem. Förutom detta bör du även se till att du uppmuntrar barnen att delta i andra aktiviteter som exempelvis idrott eller musik så att de kan få en balanserad livsstil. Genom att ta dessa steg kan vi hjälpa våra barn att hantera den snabba utvecklingen av det digitala spelandet på ett ansvarsfullt sätt. Med en snabbt växande digital spelindustri har även frågan om hur samhället ska hantera denna utveckling dykt upp på många människors radar. 

Så kan samhället hantera det digitala spelandets utmaningar

Det talas om att ungdomar som tillbringar mycket tid framför skärmen kan komma att sakna sociala färdigheter som kommer med personlig interaktion. Ibland kan det även istället handla om att de digitala interaktionerna fungerar som en social livlina för de som har svårt att skapa fysiska kontakter och föredrar anonymiteten som nätet kan ge. För att uppnå en balans mellan det digitala nöjet och dess inverkan på svenska samhället så finns det ett antal initiativ som kan övervägas, såsom:

1. Öka medvetenheten och förebygga spelmissbruk

Ett viktigt steg i att hantera digitala spel skulle vara att införa utbildningsprogram och kampanjer för att öka medvetenheten om riskerna med spelmissbruk. Både skolor och föräldrar kan vara delaktiga i dessa program för att förmedla vikten av ansvarsfullt spelande.

2. Reglering av åldersbegränsningar och innehåll

En annan utmaning är att säkerställa att minderåriga spelare inte får tillgång till olämpliga spel. Den svenska regeringen kan överväga att följa Norges exempel där de har infört stränga regler som kräver att åldersgränser tydligt anges på alla spel, både online och offline.

3. Implementera spärr och begränsningar

Genom att använda verktyg för att övervaka och begränsa tiden som spenderas på digitala spel så kan samhället hjälpa individer att upprätthålla en hälsosam balans mellan spelande och andra aspekter av livet. Till exempel har Belgien framgångsrikt infört spelgränser där spelare måste registrera sig och ange tidsintervall för spelande och pauser så att naturliga uppehåll ska kunna ge sunda perspektiv på spelandet. 

Ny teknik, nya möjligheter – Hur ser framtidens spelande ut?

Med den ständigt växande tekniken har möjligheterna för spelande ökat enormt. Framtidens spelande kommer troligtvis att se helt annorlunda ut än det vi ser idag. Vi kommer att se mer av virtuella verkligheter där spelare kan uppleva ett helt nytt sätt att interagera med spelet och andra spelare. Ännu mer avancerad och proffsig grafik med högupplösliga bilder och känsla av verklighet. Dessutom med ännu fler realistiska miljöer och interaktiva upplevelser som aldrig tidigare varit möjliga. Det kommer också att finnas fler alternativ för social interaktion såsom chattrum och online-turneringar. Spelare kommer också att ha tillgång till en mängd olika typer av innehåll. Allt från traditionella brädspel till de senaste VR-spelen. Förutom detta kommer det att finnas ett stort utbud av olika typer av betalningsmetoder vilket gör det lättare för spelare att handla in-game objekt och tjänster. Allt detta gör framtidens spelande mycket mer intressant och roligare än någonsin tidigare!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Annica Bresky och Henrik Jonsson nya styrelseledamöter i Nordstjernan AB

Published

on

By

Vid dagens årsstämma i Nordstjernan AB omvaldes följande styrelseledamöter: Viveca Ax:son Johnson (ordförande), Axel Mörner (vice ordförande), Johan Blomquist och Peter Leimdörfer. Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum har avböjt omval. Som nya ledamöter till Nordstjernans styrelse valdes Annica Bresky och Henrik Jonsson.

Annica Bresky har en civilingenjörsexamen från Uppsala universitet samt en Executive MBA från M-gruppen/Handelshögskolan i Stockholm. Annica har lång erfarenhet från svenska industriföretag och har tidigare bland annat haft roller på Holmen samt på Stora Enso där hon också var VD och koncernchef från 2019 till september 2023. Annica Bresky är idag ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) samt ledamot i styrelserna för vindkraftsbolaget Ørsted och i teknik- och sensorbolaget Vaisala.

Henrik Jonsson har en civilingenjörsexamen från KTH samt har genomgått Diplomutbildning för finansanalytiker (CEFA) vid Handelshögskolan i Stockholm. Henrik Jonsson har en bred erfarenhet från investeringar, kapitalförvaltning och styrelsearbete. Han är sedan 2020 VD för Interogo Holding en tjänst som han lämnar i augusti 2024. Dessförinnan var Henrik Jonsson Chief Investment Officer för Interogo Holding mellan 2018 och 2020, VD för Nalka Invest mellan 2009 och 2018 och innan dess VD för Catella Investments.

“Vi är mycket glada över att ha kunnat locka både Annica och Henrik till vår styrelse. Annicas gedigna erfarenhet från stora industribolag och Henriks mångåriga erfarenhet av internationell investeringsverksamhet är utmärkta tillskott till vår styrelse” säger Viveca Ax:son Johnson, ordförande för Nordstjernan. ”Jag vill också ta tillfället i akt att tacka både Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum för sina mångåriga insatser för bolaget”.

 
Frågor besvaras av:
Tor Krusell, mediekontakt Nordstjernan

Mobil: +46 70 543 87 47
E-post: tor.krusell@nordstjernan.se

 

 

Nordstjernan ägs i huvudsak av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Sedan grundandet år 1890, har Nordstjernan ägt och utvecklat hundratals bolag inom en mängd branscher. Idag har Nordstjernan investeringar i ett drygt tjugotal bolag inom fem fokuserade sektorer. Tillsammans omsätter bolagen 120 miljarder SEK och har över 50 000 medarbetare. Läs mer på www.nordstjernan.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Alleimas årsstämma 2024

Published

on

By

Alleima AB (publ):s årsstämma hölls den 2 maj 2024 i Sandviken.

Anföranden på stämman av styrelsens ordförande Andreas Nordbrandt och koncernchefen och verkställande direktören Göran Björkman kommer att finnas tillgängliga på Alleimas hemsida.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Kontantutdelning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en kontantutdelning om 2,00 kronor per aktie. Avstämningsdag för erhållande av utdelning bestämdes till måndagen den 6 maj 2024. Utdelningen beräknas utbetalas av Euroclear Sweden AB fredagen den 10 maj 2024.

 

Styrelse

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag att omvälja styrelseledamöterna Göran Björkman, Claes Boustedt, Ulf Larsson, Andreas Nordbrandt, Susanne Pahlén Åklundh och Karl Åberg samt att som ny styrelseledamot välja Victoria Van Camp. Andreas Nordbrandt omvaldes till styrelseordförande. De fackliga organisationerna har till ordinarie styrelseledamöter utsett Tomas Kärnström och Mikael Larsson samt till suppleanter Niclas Widell och Maria Sundqvist.

 

Arvode till styrelsen

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag om arvode till styrelsen enligt följande fördelning: 1 470 000 kronor till styrelsens ordförande, 510 000 kronor till vardera övrig styrelseledamot som inte är anställd i bolaget, 217 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet, 108 000 kronor till vardera övrig ledamot i revisionsutskottet, 108 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 76 000 kronor till vardera övrig ledamot i ersättningsutskottet.

 

Revisor

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag att omvälja PricewaterhouseCoopers AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

 

Instruktion för valberedningen

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om att anta en reviderad instruktion för valberedningen.

 

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram (LTI 2024)

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om ett långsiktigt aktierelaterat incitamentsprogram för 30 ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom koncernen (LTI 2024). Deltagandet förutsätter en investering i Alleima-aktier. Varje förvärvad Alleima-aktie ger deltagaren rätt att efter en treårsperiod vederlagsfritt tilldelas ett visst antal aktier, förutsatt att vissa prestationsmål rörande vinst per aktie och reduktion av koldioxidutsläpp uppfylls. LTI 2024 omfattar högst 452 020 aktier. Leverans av dessa aktier kommer att säkras genom ett aktieswapavtal med tredje part. Den totala kostnaden för LTI 2024 uppskattas till högst 27,7 miljoner kronor baserat på ett pris per Alleima-aktie om 55 kronor, och till högst 29,4 miljoner kronor baserat på ett aktiepris om 95 kronor.

 

Bemyndigande om förvärv av bolagets egna aktier

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, under tiden intill årsstämman 2025, besluta om förvärv av bolagets egna aktier, dock högst 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

 

 

Sandviken den 2 maj 2024

 

Alleima AB (publ)

 

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från TF Banks årsstämma 2024

Published

on

By

Nedan redovisas de väsentliga beslut som fattades vid TF Banks årsstämma tidigare idag den 2 maj 2024. Stämman hölls i Wigge & Partners Advokat KB:s lokaler i Stockholm samt genom poströstning. Samtliga beslut fattades i överensstämmelse med styrelsens och valberedningens förslag såsom de presenterats i kallelsen till årsstämman.

Fastställande av balans- och resultaträkning

Stämman beslutade att fastställa balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

Stämman beslutade att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelseledamöter och revisor

Stämman beslutade att genom omval välja John Brehmer, Niklas Johansson, Michael Lindengren, Sara Mindus, Fredrik Oweson och Arti Zeighami till styrelseledamöter. John Brehmer omvaldes till styrelseordförande.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes som revisor. KPMG AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Dan Beitner kommer att vara huvudansvarig revisor.

Arvode till styrelseledamöter och revisor

Stämman beslutade om följande arvode och annan ersättning för styrelseuppdrag till styrelseledamöter som är stämmovalda och inte anställda av bolaget:

  1. 1 200 000 (1 200 000) kronor till ordförande och 400 000 (400 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i styrelsen
  2. 150 000 (150 000) kronor till ordförande och 75 000 (75 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i revisionsutskottet
  3. 100 000 (100 000) kronor till ordförande och 50 000 (50 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i ersättningsutskottet
  4. 150 000 (150 000) kronor till ordförande och 75 000 (75 000) kronor till övriga ledamöter i risk- och complianceutskottet.

Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier på eller utanför Nasdaq Stockholm eller i enlighet med förvärvserbjudande till samtliga aktieägare. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma.

Högst så många aktier får förvärvas att bolagets innehav, inklusive aktier som i övrigt har förvärvats och innehas, vid var tid ej överstiger fem procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse enligt bemyndigandet får ske av samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen ökat handlingsutrymme och möjlighet att fortlöpande anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde samt tillvarata attraktiva affärsmöjligheter genom att helt eller delvis finansiera företagsförvärv med egna aktier samt för att säkra åtaganden och sociala avgifter inom ramen för incitamentsprogram.

Beslut om antagande av aktieprogram

Stämman beslutade att anta Aktieprogram 2024 enligt styrelsens förslag. Programmet har en treårig löptid och innebär att ledande befattningshavare och vissa andra anställda, sammanlagt upp till 30 personer, under förutsättning av att vissa villkor är uppfyllda, kan erhålla upp till 46 000 aktier i TF Bank förutsatt att de själva förvärvat motsvarande antal aktier.

Stämman beslutade att högst 46 000 förvärvade aktier i bolaget för överlåtas eller tilldelas. Företrädesrätt att tilldelas aktier ska tillkomma de som är berättigade att få aktier enligt Aktieprogram 2024.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier. Antalet aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet får motsvara en ökning av aktiekapitalet om högst tjugo procent vid tidpunkten för stämmans beslut om detta bemyndigande. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, med apportegendom och eljest med andra villkor. Styrelsen kan besluta om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med skälet att tillföra nya ägare av strategisk betydelse för bolaget samt för att genomföra förvärv eller för att anskaffa kapital till förvärv.

Aktier kan även emitteras för att säkerställa åtaganden enligt bolagets aktieprogram. En sådan emission kan genomföras till en kurs som understiger aktiernas marknadsvärde, men inte till lägre kurs än aktiernas kvotvärde.

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Meomuttel, CFO och Head of Investor Relations +46 (0)70 626 95 33

Informationen lämnades för offentliggörande den 2 maj 2024 kl. 17:00 CET.

Kort om TF Bank
TF Bank bildades 1987 och är en digital bank som erbjuder konsumentbanktjänster och e-handelslösningar genom en egenutvecklad IT-plattform med hög grad av automatisering. In- och utlåningsverksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Österrike, Spanien, Irland och Nederländerna via dotterbolag, filial eller gränsöverskridande med stöd av det svenska banktillståndet. Verksamheten är indelad i tre segment: Consumer Lending, Credit Cards och Ecommerce Solutions. TF Bank är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.