Connect with us

Marknadsnyheter

Så säkrar du kapital till ditt företag

Published

on

Läs original

Hur skaffar man kapital till sitt företag? Det är viktigt att förbereda sin kapitalanskaffning, påpekar Elina Åkerlind, grundare och vd på Nordic Node, och Chalmers Ventures vd Sara Wallin. Här förklarar de hur. 

Kapitalanskaffning är en viktig del av företagandet, som kräver förberedelser. I det populära avsnitt 43 av podden Business Göteborg diskuterar Elina Åkerlind och Sara Wallin olika typer av rörelsekapital, och hur tillgången ser ut i Göteborg. I den här artikeln sammanfattar vi deras viktigaste tips till dig som behöver medel.  

Emanuel Karlsten är programledare och ställer frågorna.  

Att navigera i djungeln av finansieringsmöjligheter kan vara svårt. Det finns ju olika typer av kapital, allt från lån till riskkapital och allting däremellan. Hur funkar det egentligen? 

Det finns egentligen tre typer, inte bara lån och investeringskapital. Det finns även offentliga medel i form av bidrag. Viktigt med lån är att du måste kunna återbetala lånet med ränta. Så om du har en affär eller ett bolag som har en affärsmodell och du behöver utveckla många saker först, då är det ju svårt att låna de pengarna. Eftersom du inte har några intäkter att betala tillbaka med. Ingen bank vill då gå in med lån. Så det är ju där riskkapital kommer in, för att någon måste ta risken och tro att du kan bygga någonting stort på sikt. Då får du en ägare i bolaget som går in med kapital, mot ett lån som du kan amortera bort, som försvinner, säger Elina Åkerlind. 

Här blir det kanske lite komplext också, för det finns olika aktörer att vända sig till beroende på vilken fas bolaget är i. Nordic Node och Chalmers Ventures, och sen nätverk som Connect Väst och aktörer som ni har redan nämnt, Almi och GU Ventures.  Hur ska man veta? Kan ni botanisera lite i den här djungeln, Sara?  

Det finns ju många olika finansieringsmöjligheter och man ska ju verkligen titta på de olika möjligheterna och se var jag är någonstans, i vilken fas. Vilken typ av finansiering kan vara aktuellt för mig? Och det kan ju vara både som Elina var inne på med betalningsförmåga av räntor. Men det kan också vara: Vad är din ambition med bolaget, vart vill du någonstans? Om du vill växa snabbt och komma ut globalt och göra skillnad, då är ju riskkapital ofta en bra väg för att både få in det här utvecklingskapitalet, men också att få in ett nätverk med det kapitalet. Så beroende på vem du tar in som investerare eller riskkapitalist så spelar det roll vad du får mer än pengar. Det är någonting som man alltid ska titta på, säger Sara Wallin. 

Hur ska man nå in till de där olika nätverken? Det känns som att om det nu finns kapital i Göteborg, men att det kan vara svårt att veta vad första steget är för att byggas sitt eget nätverk i de här frågorna.  

Jag vet att Business Region Göteborg har en fantastisk eventkalender för de här eventen, där man kan börja nätverka. Almi och deras innovationsprogram är ju en fantastisk början också, där finns sätt att hamna i andra sammanhang tillsammans med andra entreprenörer. Om ditt företag har en idé som passar i någon av de olika inkubatorerna som finns så är det ju en otroligt viktig och bra början. Man behöver inte vara student på ett universitet för att kunna komma till om man har ett Deep Tech-bolag, eller har en klimatsmart idé. Founders Loft finns också. Där går det att få olika typer av affärscoaching, säger Elina.   

Vi har ju hundra bolag i portföljen och startar mellan tio och femton bolag varje år. De bolagen som relativt tidigt får in – antingen till teamet eller till styrelsen – någon person som har gjort resan förut, kanske en, två eller tre gånger, och tagit in kapital och har med sig nätverket. Det är klart att det går mycket snabbare, säger Sara.  

Och det är väl ofta där det börjar, såklart, att bygga nätverken. Jättebra tips! Men om vi ska vara ännu mer konkreta, om vi tänker oss ett bolag som idag har fem, tio anställda, vad behöver man ha på plats för att få pengar, eller kunna ta in pengar om vi börjar där?  

Du behöver ha en innovativ eller ny idé med tillväxtpotential. Det är ju någonstans grunden. En bra affärsidé är en förutsättning. Och att du kan visa hur du kan göra vinst på idén. Hur kan du skala upp den globalt? Först då är det aktuellt med riskkapital. Är du bra på att göra en produkt men inte vill vara entreprenör finns det möjligheter, som bland annat vi erbjuder, att koppla ihop dig med någon som är bra på att driva bolag, säger Sara.  

Vad ska man göra innan man går till en investerare?  

Förbereda dig väl inför de mötena. Ibland missa folk sina chanser genom att inte ha förberett sig. Och där finns ju som sagt Almi. Även verksamt.se har en sammanställning. Det finns många olika organisationer som jobbar med att hjälpa företagare och entreprenörer, säger Sara. 
 
Connect Väst är också en väldigt bra part med sitt program Språngbrädan. Som hjälper bolag att bli just kapitalredo, få de verktyg som krävs för att förstå vad innebär det för mig och mitt företag. Vilken hemläxa vi behöver göra för att bli ett företag som är redo att ta in externa ägare och riskkapital, säger Elina.  

Men också förstå vad det innebär för mig. För att sälja en del av sitt företag, det är ju din min bebis! Man brinner för sin idé. Jag vet inte hur många entreprenörer jag har träffat som säger: Jag har lagt 20 000 timmar på det här, jag har tänkt på det här i tio år. Så är syftet att förbereda bolaget för att du ska sälja av en bit, och få in andra personer som också har åsikter om hur den här bebisen ska växa upp.  

Har ni fler tips? 

Förutom att nätverka är en av de viktigaste sakerna som vi har stött på väldigt ofta: att tänka långsiktigt istället för här och nu. För det är väldigt många saker man ska tänka på här och nu. Och inte helt sällan att vi har ett kontoutdrag som varje månad blir lite mindre. Så det finns en väldigt tydlig tidsgräns på när vi behöver pengar. Och då är det också lite lätt att det är det vi styr mot. Snarare än den långsiktiga planen. Man måste hålla båda sakerna i huvudet samtidigt. Vad ska vi göra här och nu? För att också kunna ta nästa kliv, när pengarna är på kontot. Det är ju egentligen då jobbet börjar, säger Elina. 

Och kanske mitt viktigaste tips: Vem är din kund? Vem är det som ska betala? Och vad har du för relationer där? Och har du provat din idé med dem? Har du redan börjat utveckla tillsammans med någon kund? Det öppnar väldigt många dörrar när det gäller att skaffa kapital: att du har en bra kundrelation, en förståelse för vem som är din kund. Och att kunden har betalningsförmåga, avslutar Sara. 

Här lyssnar du på hela podden: 
Så säkrar ditt företag kapital om finansiering i Göteborg

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.