Connect with us

Marknadsnyheter

Så skapar företag djurvänliga kontor – och här är fördelarna

Published

on

Sedan Folkhälsomyndigheten tog bort rådet att arbeta hemifrån den 29 september kommer allt fler successivt återgå till sina arbetsplatser. Samtidigt har rekordmånga skaffat hund det senaste året och arbetsgivare kan stå inför beslutet att tillåta sällskapsdjur på kontoret. Sex av tio amerikanska företag uppger i en undersökning att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för hundägare. Bland yngre medarbetare kan möjligheten att ta med sällskapsdjur till kontoret vara avgörande för valet av arbetsgivare.

På Royal Canin utgör djurvänliga kontor en väsentlig del av arbetsplatskulturen. Företaget delar här med sig av tips på hur du som arbetsgivare anpassar arbetsplatsen och tar hänsyn till dina medarbetares såväl som de fyrbenta vännernas välmående.

– Gränsen mellan hem och jobb har förändrats de senaste 18 månaderna. Nu står vi alla inför ett nytt skede, där nya perspektiv och en annan flexibilitet än de klassiska kontorsnormerna efterfrågas, säger Tessi Romell, vd på Royal Canin Nordics.

Majoriteten planerar att välkomna sällskapsdjur till kontoret efter pandemin
En undersökning bland 500 amerikanska chefer utförd av Banfield Hospital, som ägs av Mars Inc., uppger sex av tio företag i USA att de vill göra kontorslivet mer flexibelt för sällskapsdjursägare efter pandemin. Dessutom visar ytterligare en undersökning att en av två i generation Z, och en av tre millennials, överväger att söka andra jobb efter pandemin om arbetsplatsen inte välkomnar sällskapsdjur.*

– Jag skulle rekommendera arbetsgivare att läsa på och tänka till kring frågan om djurvänliga kontor. Att som arbetsgivare kunna erbjuda flexibla lösningar och bidra till balans mellan medarbetarnas arbetstid och deras privata tid tror jag kommer vara en konkurrensfördel i allt större utsträckning, säger Tessi Romell.

En policy är viktigast
På Royal Canins Nordenkontor i Köpenhamn är hundar inte bara välkomna, utan de utgör en väsentlig del av arbetsplatskulturen. På kontoret finns ett hundrum där ljussättning, luft och bakgrundsmusik är anpassade efter hundarnas bästa. Innan en medarbetare tar med sin hund till kontoret för inskolning så skriver ägaren under ett avtal som bland annat ställer krav på vaccinationer, rumsrenhet och hundens beteende.

– Om en verksamhet beslutar sig för att tillåta att medarbetarna tar med sin hund till kontoret är det viktigt att det finns en tydlig policy. Till exempel får inte hundar störa arbetet genom att skälla eller vara lösa på Royal Canins kontor, säger Tessi Romell.

Jonas Dahlqvist arbetar på ekonomiavdelningen på Royal Canin och tycker att hundarna tillför glädje men även en lugnande miljö. Hundarnas närvaro leder dessutom till ökad gemenskap medarbetarna emellan. Han uppskattar även att kontoret är flexibelt planerat så att det finns olika möjligheter vid val av arbetsplats.

– Vi har ett öppet kontorslandskap där hundar tillåts, men även djurfria avdelningar. Utöver det finns även bokningsbara mötesrum och enskilda rum som är ljudisolerade om man behöver arbeta ostört, säger Jonas Dahlqvist, Finance Associate på Royal Canin. 

Prioritera det som är bäst för hunden
Det är ett stort ansvar för den som vill ha med sin hund till sin arbetsplats. Hunden måste vara tränad och redo, men framför allt måste den må bra av alla de intryck som en djurvänlig arbetsplats innebär.

– En hund som har vuxit upp under en pandemi, och därmed haft ett ganska skyddat liv under sin första levnadstid, kan bli nervös eller stressad över nya saker den ser och upplever. För att förbereda hunden bör den få träna på att vistas i olika miljöer och att hantera att lämnas av sin husse eller matte, ensam eller i en annan ”flock”, utan att bli osäker och börja gnälla, skälla eller yla. Det viktigaste är att alltid utgå från hundens individuella förutsättningar, säger Åsa Dufva husdjursagronom på Royal Canin.

Royal Canins tips på hur en policy tas fram på bästa sätt:

  1. Skapa ett dedikerat team
    Det är bra om teamet består av medarbetare från HR, någon med juridisk kompetens och representanter från olika delar av organisationen. För att inkludera allas åsikter och engagemang kan en enkät skickas ut till alla medarbetare. Denna kan innehålla vilka sällskapsdjur som avses, hur ofta de ska få vara på kontoret samt vilka regler som är viktigast för ägarna respektive de medarbetare som inte äger sällskapsdjur.
  2. Ta fram en tydlig policy 
    Vilka sällskapsdjur är det som får vara på arbetsplatsen? När och hur ofta? Var får sällskapsdjuren vistas? Dessutom bör policyn inkludera en process som beskriver hur eventuella problem ska hanteras
  3. Skriv avtal med medarbetarna
    Ta även fram ett avtal som medarbetare som vill ha med sina hundar och katter på arbetet kan underteckna. Detta för att garantera att de är införstådda med policyn och de förutsättningar som gäller.

Fler verktyg för att ta fram en policy för djurvänliga kontor finns här: https://www.bettercitiesforpets.com/resource/petsworkatwork/

Fyra fördelar med djurvänliga kontor

  1. Minskar stress och ångest: Djurägare slipper ha dåligt samvete över att ha lämnat sitt sällskapsdjur hemma och hunden eller katten får tillsyn och omsorg under större delen av dygnet.
  2. Bättre fokus och hälsa: Medarbetare som tar en promenad med sin hund under lunchen får både mental avkoppling och fysisk aktivitet och kan därmed fokusera bättre på arbetet under övrig tid.
  3. Främjar sociala interaktion: Hundar och katter fungerar som sociala länkar mellan människor och ökar interaktionen mellan medarbetare på kontoret.
  4. Ökar lojaliteten: Anställda som upplever att de har en bra balans mellan arbete och privatliv är ofta mer lojala till sin arbetsgivare och får en högre arbetsmoral.

*Undersökningen, som genomfördes bland 500 amerikanska chefer samt 1500 sällskapsdjursägare, beställdes av Banfield Pet Hospital och genomfördes av OnePoll. Studien släpptes den 4 mars 2021. Resultatet går att läsa i sin helhet här.

 

För ytterligare information kontakta:
Tessi Romell, vd Royal Canin Norden, tessi.romell@royalcanin.com
Åsa Dufva, Scientific & Regulatory Affairs Manager Royal Canin: asa.dufva@royalcanin.com, 0767-877798 
Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com, 0707-272278

Om Royal Canin
Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1968 i södra Frankrike. Verksamheten ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 100 marknader. Royal Canin har lång erfarenhet av att ta fram näringsrik djurmat grundat på forskning och observationer och samarbetar tätt med veterinärer, uppfödare och andra partners. Globalt har företaget cirka 7 800 medarbetare, varav 500 är veterinärer och näringsexperter. Mer information hittas på www.royalcanin.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.