Connect with us

Marknadsnyheter

Så trogna är svenskarna sitt bilmärke

Published

on

Att bilmärket har stor betydelse för ägaren är en vanlig uppfattning, men det stämmer inte helt. I en undersökning från Kamux visar det sig att endast fyra procent av svenskarna anser sig vara helt märkestrogna och aldrig skulle kunna tänka sig att byta bilmärke. Men siffrorna skiljer sig åt bilmärkena emellan.

Det finns mycket att tänka på vid val av bil. Allt från antal sittplatser till ljudsystem – och inte minst märket. Men en undersökning från Kamux visar nu att en stor del av svenskarna inte bryr sig särskilt mycket om det sistnämnda. Endast fyra procent uppger att de aldrig skulle byta bilmärke och 23 procent kan byta ut sitt märke till vilket som helst.

Den överlägset största anledningen till att svenskarna inte vill byta ut sitt bilmärke är kännedomen om bilen och dess egenskaper, det uppger 72 procent. Närmare en femtedel uppger att det beror på bilaffären och att de trivs med att besöka den.

– Trots att en del funktioner kan vara lika märken emellan är varje bilmärke unikt. Därför är det intressant att se att så pass många anser att de inte är lojala till sitt bilmärke. En av anledningarna till detta skulle kunna vara de långa väntetiderna som rått de senaste åren och även ekonomin som inspirerat folk att se sig om efter nya alternativ, säger Kerim Nielsen, VD på Kamux Sverige.

Det finns även stora skillnader i hur märkestrogna förarna av bilmärkena är beroende på vilket märke man kör. Ägare av Mercedes-Benz är mindre benägna att utforska ny mark och 48 procent är antingen helt eller ganska märkestrogna, varav 17 procent inte kan tänka sig att byta märke vid nytt bilköp. Därefter följer Tesla, där 14 procent uppger att de inte kan tänka sig att investera i ett annat märke. För Dacia- och Mitsubishi-ägare är det däremot inte omöjligt med ett märkesbyte. Av dessa ägare är det ingen som är helt märkestrogen, medan 61 respektive 52 procent uppger att de inte är märkestrogna över huvud taget.

För mer information, kontakta:

Linda Viktorin
Marknadschef, Kamux AB
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: linda.viktorin@kamux.se

Om Kamux:

Kamux är en snabbväxande affärskedja specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster. För att kunna erbjuda kunderna en förstklassig service när som helst och var som helst kombinerar Kamux online-försäljning med ett utbrett nätverk av butiker. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 78 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, varav 23 butiker i Sverige. Sedan företaget grundades har Kamux sålt över 450 000 begagnade bilar, varav 62 922 såldes 2022. Kamux omsättning uppgick 2022 till 968,7 miljoner euro och bolaget hade 1 326 anställda i slutet av 2022. Kamux Oy är listat på Nasdaq Helsingfors-börsen. 

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes som en online-undersökning i M3 Panel och har därefter bearbetats av Bilendi Oy mellan 12–23 januari 2023. Undersökningen genomfördes bland 1 017 svenskar med körkort och bil i hushållet i åldrarna 18–70 år.

Bilagor:

Hur märkestrogen upplever du att du är till ditt nuvarande bilmärke?

Total Mercedes Benz Tesla Dacia Mitsubishi
Jag är helt märkestrogen, något annat bilmärke skulle inte duga för mig 4% 17% 14% 0% 0%
Jag är ganska märkestrogen till mitt nuvarande bilmärke 23% 31% 10% 9% 0%
Mitt nuvarande bilmärke är okej, men det kunde också vara ett annat 24% 17% 52% 20% 37%
Jag är inte särskilt märkestrogen 26% 25% 24% 10% 11%
Jag är inte alls märkestrogen, jag kunde byta till vilket märke som helst 23% 9% 0% 61% 52%

Har du tänkt på varför du är märkestrogen?

Total
Jag känner märkets egenskaper 72%
Bekant bilaffär som jag tycker om att besöka 18%
Bekant försäljare som jag tycker om att köpa av 12%
Jag är misstänksam mot andra märken 9%
Annat 8%

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 25.10.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
25.10.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 25.10.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 977

10,87

1 510 276,96

XSTO

109 312

10,88

1 188 876,31

XCSE

27 154

10,87

295 103,97

Summa

275 443

10,87

2 994 257,24

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4427 och DKK till EUR 7,4601
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 1 380 977 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024

Published

on

By

Juli – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
  • EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).

Januari – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
  • EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).

VD-kommentar

Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.

EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.

WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.

Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.

Våra finansiella mål är:

  • Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
  • Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
  • Soliditet på minst 40%
  • Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation

Mobil: 070-486 99 83 
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se

www.wonderfultimes.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024

Published

on

By

Juli – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
  • EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).

Januari – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
  • EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).

VD-kommentar

Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.

EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.

WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.

Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.

Våra finansiella mål är:

  • Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
  • Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
  • Soliditet på minst 40%
  • Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation

Mobil: 070-486 99 83 
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se

www.wonderfultimes.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.