Connect with us

Marknadsnyheter

Så trogna är svenskarna sitt bilmärke

Published

on

Att bilmärket har stor betydelse för ägaren är en vanlig uppfattning, men det stämmer inte helt. I en undersökning från Kamux visar det sig att endast fyra procent av svenskarna anser sig vara helt märkestrogna och aldrig skulle kunna tänka sig att byta bilmärke. Men siffrorna skiljer sig åt bilmärkena emellan.

Det finns mycket att tänka på vid val av bil. Allt från antal sittplatser till ljudsystem – och inte minst märket. Men en undersökning från Kamux visar nu att en stor del av svenskarna inte bryr sig särskilt mycket om det sistnämnda. Endast fyra procent uppger att de aldrig skulle byta bilmärke och 23 procent kan byta ut sitt märke till vilket som helst.

Den överlägset största anledningen till att svenskarna inte vill byta ut sitt bilmärke är kännedomen om bilen och dess egenskaper, det uppger 72 procent. Närmare en femtedel uppger att det beror på bilaffären och att de trivs med att besöka den.

– Trots att en del funktioner kan vara lika märken emellan är varje bilmärke unikt. Därför är det intressant att se att så pass många anser att de inte är lojala till sitt bilmärke. En av anledningarna till detta skulle kunna vara de långa väntetiderna som rått de senaste åren och även ekonomin som inspirerat folk att se sig om efter nya alternativ, säger Kerim Nielsen, VD på Kamux Sverige.

Det finns även stora skillnader i hur märkestrogna förarna av bilmärkena är beroende på vilket märke man kör. Ägare av Mercedes-Benz är mindre benägna att utforska ny mark och 48 procent är antingen helt eller ganska märkestrogna, varav 17 procent inte kan tänka sig att byta märke vid nytt bilköp. Därefter följer Tesla, där 14 procent uppger att de inte kan tänka sig att investera i ett annat märke. För Dacia- och Mitsubishi-ägare är det däremot inte omöjligt med ett märkesbyte. Av dessa ägare är det ingen som är helt märkestrogen, medan 61 respektive 52 procent uppger att de inte är märkestrogna över huvud taget.

För mer information, kontakta:

Linda Viktorin
Marknadschef, Kamux AB
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: linda.viktorin@kamux.se

Om Kamux:

Kamux är en snabbväxande affärskedja specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster. För att kunna erbjuda kunderna en förstklassig service när som helst och var som helst kombinerar Kamux online-försäljning med ett utbrett nätverk av butiker. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 78 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, varav 23 butiker i Sverige. Sedan företaget grundades har Kamux sålt över 450 000 begagnade bilar, varav 62 922 såldes 2022. Kamux omsättning uppgick 2022 till 968,7 miljoner euro och bolaget hade 1 326 anställda i slutet av 2022. Kamux Oy är listat på Nasdaq Helsingfors-börsen. 

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes som en online-undersökning i M3 Panel och har därefter bearbetats av Bilendi Oy mellan 12–23 januari 2023. Undersökningen genomfördes bland 1 017 svenskar med körkort och bil i hushållet i åldrarna 18–70 år.

Bilagor:

Hur märkestrogen upplever du att du är till ditt nuvarande bilmärke?

Total Mercedes Benz Tesla Dacia Mitsubishi
Jag är helt märkestrogen, något annat bilmärke skulle inte duga för mig 4% 17% 14% 0% 0%
Jag är ganska märkestrogen till mitt nuvarande bilmärke 23% 31% 10% 9% 0%
Mitt nuvarande bilmärke är okej, men det kunde också vara ett annat 24% 17% 52% 20% 37%
Jag är inte särskilt märkestrogen 26% 25% 24% 10% 11%
Jag är inte alls märkestrogen, jag kunde byta till vilket märke som helst 23% 9% 0% 61% 52%

Har du tänkt på varför du är märkestrogen?

Total
Jag känner märkets egenskaper 72%
Bekant bilaffär som jag tycker om att besöka 18%
Bekant försäljare som jag tycker om att köpa av 12%
Jag är misstänksam mot andra märken 9%
Annat 8%

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt stark tillväxt – justerad EBITA ökade 13 procent

Published

on

By

ANDRA KVARTALET APRIL-JUNI                   

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 457,7 (386,1) MSEK, en ökning med 19 procent.
  • Koncernens EBITA uppgick till 90,1 (72,2) MSEK, en ökning med 25 procent. Ökningen var 13 procent justerat för jämförelsestörande poster.
  • EBITA-marginalen uppgick till 19,7 (18,7) procent. Marginalen uppgick till 17,8 justerat för jämförelsestörande poster.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 57,1 (46,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 3,8 (3,2) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 70,9 (39,7) MSEK.

HALVÅRET JANUARI-JUNI

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 919,4 (766,3) MSEK, en ökning med 20 procent.

  • Koncernens EBITA uppgick till 178,6 (117,5) MSEK, en ökning med 52 procent. Justerad EBITA uppgick till 169,9 (132,9) MSEK, en ökning med 28 procent justerat för jämförelsestörande poster.

  • EBITA-marginalen uppgick till 19,4 (15,3) procent. EBITA-marginalen justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 18,5 (17,3) procent.

  • Resultatet efter skatt uppgick till 113,2 (71,6) MSEK.

  • Resultat per aktie uppgick till 7,6 (4,8) SEK.

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 163,4 (92,3) MSEK.

Andra kvartalet

Årets andra kvartal fortsatte koncernen att leverera stark tillväxt och ett ökat resultat. Omsättningen ökade med 19 procent varav den organiska tillväxten uppgick till 8 procent.

Affärsområdet Hjälpmedel uppvisade den största tillväxten följt av Medicinteknik som också utvecklades fint i kvartalet, medan Specialistläkemedel hade ett svagare kvartal. Efterfrågan och marknadsförutsättningarna är generellt sett fortsatt goda för koncernens bolag.

Affärsområdet Hjälpmedel utvecklades mycket starkt och levererade en kraftig omsättningsökning drivet av hög efterfrågan inom kognitionsområdet, ökad försäljning i flera av affärsområdets dotterbolag samt genomförda förvärv. Affärsutvecklingsarbetet i flera förvärvade enheter visade också goda resultat. Abilia erhöll i kvartalet godkännande för förskrivning av produkten MemoPlanner i Tyskland, vilket är en milstolpe för att på sikt kunna växa på en ny marknad.

Medicinteknik hade också en stark omsättningstillväxt i kvartalet där samtliga bolag hade en fin organisk tillväxt och utöver det bidrog även förvärv. Den största omsättningsökningen uppvisade Multi-Ply och Cardiolex. I kvartalet genomförde Inpac en flytt av större delen av verksamheten till den nya produktionsanläggningen, vilket hade negativ inverkan på kvartalet. Det var samtidigt glädjande att se att flytten fortlöpte väl och enligt plan.

Specialistläkemedel hade ett svagare kvartal. Konkurrensen på den brittiska marknaden för Melatonin har som väntat haft en negativ inverkan. I viss utsträckning påverkades kvartalet också negativt av leveransproblem både hos externa leverantörer och i den egna tillverkningen, som även om de åtgärdats har skapat förseningar och omsättningstapp.

Det viktiga arbetet med affärsutveckling har fortsatt med oförminskad styrka och vi ser nu konkreta möjligheter till både in- och utlicensiering av produkter för att bredda portföljen. Vi ser god potential att växa specialistläkemedelsplattformen och på nytt nå högre marginal.

Sammantaget levererade koncernen ett starkt andra kvartal med fin omsättningstillväxt och ett ökat resultat. EBITA ökade med 25 procent och justerat för jämförelsestörande poster var ökningen 13 procent trots otillfredsställande resultat inom specialistläkemedel. Koncernen har också ett stort fokus på kapitaleffektivitet och levererade ett starkt kassaflöde i kvartalet.

Förvärv

Vi för kontinuerlig dialog med bolag som kan ansluta till MedCap-gruppen och bedriver också ett aktivt arbete med att initiera nya kontakter och dialoger med Life Science bolag i Europa.

MedCaps starka balansräkning och låga nettoskuld i förhållande till EBITDA ger ett väsentligt finansiellt utrymme till fler förvärv. Förutsättningarna att finna intressanta förvärvsmöjligheter bedöms alltjämt som goda.

Sammanfattningsvis

Koncernens bolag har på det stora hela utvecklats mycket väl i det andra kvartalet både finansiellt och operationellt, även om ett affärsområde var svagare. Efterfrågan är generellt sett fortsatt god för våra verksamheter och operationellt har flera viktiga milstolpar uppnåtts inom försäljning, affärsutveckling och produktion. Sammantaget med förvärvsmöjligheter skapar detta goda möjligheter för koncernens fortsatta tillväxt.

Anders Dahlberg, VD, Stockholm 2024-07-24

Informationen är sådan som MedCap AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-24 06:30 CET.

För mer information, kontakta:

Anders Dahlberg, Verkställande direktör,

Telefon +46 8 34 71 10, mobil +46 704 26 92 62,

e-post anders.dahlberg@medcap.se

Om MedCap:

MedCap bygger framgångsrika företag inom Life Science för att förbättra människors liv. MedCap förenar de större bolagets styrka med de mindre bolagens entreprenöriella kraft, smidighet och affärsmannaskap.

MedCap handlas under symbolen MCAP på NASDAQ Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Abilia förvärvar Picomed och Alert-IT

Published

on

By

Abilia, ett dotterbolag till MedCap AB (publ) och del av Affärsområdet Hjälpmedel, har tecknat avtal om att förvärva Picomed AS i Norge och ITS Designs Limited (Alert-IT) i Storbritannien. Tillträdet förväntas ske i början av oktober.

De förvärvade bolagen omsätter sammanlagt ca 70 MNOK och har 26 anställda. Förvärvet kompletterar Affärsområdet Hjälpmedel och Abilias erbjudande inom Omgivningskontroll, Kommunikation och Larm.

Förvärvet sker till en kontant köpeskilling om 51 MNOK vid tillträdet och en tilläggsköpskilling om upp till 16 MNOK förutsatt att vissa villkor uppfylls senast i slutet av 2027. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv inverkan på MedCaps resultat under innevarande räkenskapsår.

Tove Christiansson, Affärsområdeschef Hjälpmedel och VD för Abilia kommenterar förvärvet: ”Förvärvet av Picomed och Alert-IT kompletterar Abilias portfölj och ligger i linje med strategin att bygga vidare på Abilia’s starka position inom hjälpmedel och välfärdsteknologi. Vi ser framemot att välkomna bolagen till Abilia och affärsområdet Hjälpmedel.”

Denna information är sådan som MedCap AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-24 06:30 CET.

För mer information, kontakta:

Anders Dahlberg, Verkställande direktör, Telefon +46 8 34 71 10, mobil +46 704 26 92 62, e-post anders.dahlberg@medcap.se

Om MedCap

MedCap bygger framgångsrika företag inom Life Science för att förbättra människors liv. MedCap förenar de större bolagets styrka med de mindre bolagens entreprenöriella kraft, smidighet och affärsmannaskap.

MedCap handlas under symbolen MCAP på NASDAQ Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SKF tillkännager förändring i koncernledningen

Published

on

By

Göteborg, 23 juli 2024: Niclas Rosenlew, Senior Vice President och CFO på AB SKF, har beslutat sig för att lämna bolaget för att fortsätta sin karriär utanför SKF. Niclas kommer att arbeta vidare i sin nuvarande position på SKF till januari 2025.

”Jag vill tacka Niclas för hans värdefulla insats på SKF och önskar honom lycka till i framtiden,” säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef.

En rekryteringsprocess för att identifiera en ersättare har initierats.

Aktiebolaget SKF 
      (publ) 

För ytterligare information, kontakta:
PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201 893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Sophie Arnius, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 8072, mobile: 46 705-908 072, e-mail: sophie.arnius@skf.com 

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.