Connect with us

Marknadsnyheter

Så undviker du kaos på familjesemestern

Published

on

Att resa med familjen kan vara en underbar upplevelse men även ett stressigt moment för alla inblandande. Vare sig du ska resa nu eller planerar höstens resa gäller det att vara väl förberedd. Researrangören Club Med ger därför sina bästa tips för att säkra en lyckad resa för hela familjen.

Att resa med familjen är ett underbart tillfälle att skapa livslånga minnen tillsammans. För att kunna njuta av resan gäller det dock att vara ordentligt förberedd. Ingen vill börja semestern med ett missat flyg så se till att vara på flygplasten i god tid innan, den rekommenderade tiden är tre timmar. Reser du med mindre barn kan du även få förmånen att slippa köerna med ”Fast Track” annars kan du även betala en extra peng för det.

På flygplasten vill du inte bära på allt för mycket bagage samtidigt som du har barn att hålla reda på. För handbagaget är det däremot mycket som kan vara nödvändigt. Här behövs minst ett ombytte ifall en olycka sker. Se även till att ha med diverse underhållning som håller barnen stimulerade under resans gång. Detta kan vara exempelvis kortspel, portabla sällskapsspel, målarböcker och leksaker. Glöm inte heller att ladda ned familjevänliga filmer och serier på plattan inför resan. Barn kan även få problem med lock eller ont i öronen under flygets resa vilket kan förhindras med öronproppar och tryckutjämning. För spädbarn som inte kan göra det själva kan du låta de amma eller suga på en napp.

– En familjeresa kan vara ett minne för livet på både gott och ont. För att det ska bli så bra som möjligt gäller det att planera och boka så mycket som möjligt i förväg. Låt även barnen vara med och bestämma, det är trots allt deras resa också. Lämna också luckor för fritid och allt som kan tänkas uppstå. Det är även viktigt att vara förberedd på att allt inte kommer gå som planerat och bara rulla med svängarna säger Estelle Giraudeau, Managing Director Northern Europe, Club Med.

Valet av destination kan avgöra om semestern slutar i succé eller inte. Reser du med barn finns det många resorter som är familjeanpassade men se även till att destinationen har något som intresserar dig också. På resorter med Mini Club Med + får barnen njuta av gemensamma aktiviteter som syftar till att skapa minnen för livet samtidigt som de är pedagogiskt utvecklande. Samtidigt kan du få välbehövd avkoppling vid poolkanten med en bok ena handen och en iskall dryck i andra.

Fem snabba tips för dig som reser med barn:

  • Välj familjeanpassade destinationer
  • Var alltid redo med snacks och vatten
  • Glöm inte Solkräm och UV-skyddande kläder
  • Låt barnen vara med och bestämma
  • Förbered dig på att allt inte kommer gå som planerat

Resorter med Mini Club Med +:

Magna Marbella
Club Med Magna Marbella ligger ett stenkast från Marbella pittoreska gamla stad, i mitten av en tolv hektar stor terrasserad trädgård. Det här är en idealisk utgångspunkt för att utforska Andalusiens rika kulturarv och fantastiska landskap; på väg till Sevilla och Grenada finns mängder av måleriska byar att upptäcka, i en miljö med olivträd som växer hela vägen till horisonten.

Gregolimano
Club Med Gregolimano är ett idealiskt val för familjer eller par som längtar efter fullständigt välbehag. Resorten ligger på den grekiska ön Euboia intill en fantastisk strand vid det djupblå Egeiska havet, en riktig drömplats för alla som älskar vattensporter. Vid dagens slut väntar avkoppling vid poolen med barnen.

La Plantation d’Albion
Upptäck Club Med La Plantation d’Albion under din semester i Mauritius, inbäddat i grönska med utsikt över havet eller de tropiska trädgårdarna. Det är en sann lyxupplevelse mitt ute i Indiska oceanen. Utforska den nya golfbanan Mont Choisy, ritad av Peter Malkovich, som ligger invid ett vackert naturreservat i närheten av kusten.

För mer information, vänligen kontakta:
Nicolas Bresch, Marknadschef, Club Med
E-post : nicolas.bresch@clubmed.com
Tel: +44 (0)20 369 260 12

Peter Larsson, presskontakt
Tel: +46 (0)736 64 04 48
E-post:
peter@agency.se

Om Club Med
Club Med grundades 1950 av Gérard Blitz och är en av pionjärerna inom all inclusive-konceptet. Club Med erbjuder resor till fler än 80 premiumresorter på fantastiska platser världen över. Däribland Nord- och Sydamerika, Karibien, Asien, Afrika, Europa och Medelhavet. Varje Club Med resort har en autentisk lokal stil och bekvämt exklusiva boenden, överlägsna sport- och aktivitetsprogram, barnaktiviteter, gourmetmat och fantastisk service av sin personal med en alltomfattande energi och olika bakgrunder.

Club Med är aktiva i fler än 30 länder och fortsätter att upprätthålla sin autentiska Club Med-anda med en internationell personal på mer än 23 000 anställda med mer än 110 olika nationaliteter. Drivna av sin pionjäranda fortsätter Club Med att växa och anpassa sig efter varje marknad med fler än 14 nya resorter som öppnar inom de kommande tre åren. Club Med är ett dotterbolag till Fosun International, som är listade i Hong Kong. Dess räkenskapsår sträcker sig därför från 1 januari till 31 december. Företagsrapporter görs som en del av de finansiella rapporterna från moderbolaget.
 

För mer information, besök https://www.clubmed.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.