Connect with us

Marknadsnyheter

Så vill europeiska metropoler få bukt med respektlösa turister

Published

on

Under pandemin tog den växande turismen en paus. Invånarna i Barcelona, Amsterdam och andra populära turistmagneter fick – för första gången på länge – tillbaka sina städer. Nu bävar man inför överturismens återkomst och nya lokala åtgärder för att komma till rätta med problemen ser dagens ljus. Forskare vid Lunds universitet har studerat olika initiativ för hållbar turism genom att mildra konflikter mellan invånare och turister i fem europeiska turiststäder.

Världens sammanlagda turism fördubblades mellan åren 2000 och 2018. I Europa är det framför allt storstadsturismen som har ökat. Och vissa storstäder är mer populära som besöksmål än andra. För flera av dessa har framför allt partyturismen blivit ett verkligt problem.

– Gemensamt för de städer som ingår i studien är att de traditionellt har haft en liberal inställning till exempelvis droger som delvis har lett till en okontrollerad partyturism, säger Cecilia Cassinger, forskare i strategisk kommunikation.

En stor del av ökningen beror på lågprisflyg som för några hundra kronor tar dig till en av Europas metropoler. En annan bov i dramat är digitala plattformar som Airbnb och Booking. Den lönsamma uthyrningen av bostäder till turister har blivit en okontrollerad marknad med diverse aktörer. Ofta handlar om utländska ägare som köper upp lägenheter i historiska stadskärnor och kulturkvarter och tjänar stora pengar. Konsekvensen blir att lokalbefolkningen inte har råd att bo kvar.

– Missnöje och protester mot turismen har ofta med just bostadssituationen att göra. Man upprörs över att bostäder hyrs ut till festande turister när stadens invånare inte har någonstans att bo, säger Cecilia Cassinger och fortsätter:
– 
Festturisters ofta respektlösa uppförande väcker också ilska. Man tycker att de beter sig som om de vore kunder med rätt att uppföra sig hur som helst.

I vissa extremfall har det lokala missnöjet lett till stenkastning mot turistbussar, men den vanligaste protestformen är klotter på husfasader och banderoller i stil med ”Tourist go home!”.

I Barcelona hanteras nu problemen på högsta politiska nivå, av stadens borgmästare Ada Colau, tidigare aktivist, som själv har lobbat för att komma tillrätta med stadens undermåliga bostadssituation för invånarna.

Även de enorma kryssningsfartygen betraktas som problematiska av aktivisterna och precis som när det gäller uthyrningen av innerstädernas lägenheter så hamnar turisternas pengar i fickan på andra aktörer än lokalbefolkningen och städernas skattekistor. Visserligen tjänar man stora pengar på hamnavgifterna men den lokala turistindustrin gynnas inte eftersom turister på kryssningsfartyg ofta både sover och äter på båten.

Cecilia Cassinger och hennes kollega Jörgen Eksell har intervjuat aktörer inom kommunen, turismnäringen och medborgaraktivister i Barcelona, Berlin, Amsterdam, Köpenhamn och Stockholm för att få en bild av vad som görs för att mildra turismens framfart och vilka åtgärder som verkar fungera.

Nedan listas några av åtgärderna:

  • Utforma städernas butiksutbud så att det även är intressant för lokalborna. I Barcelona har man exempelvis infört en regel att det endast får finnas ett begränsat antal souvenirbutiker inom samma område. Man har också stängt ner stora festlokaler som endast riktat sig turister. I Amsterdam har kommunen på liknande sätt försökt styra vilka näringsverksamheter som etablerar sig olika stadsdelar. I en stadsdel (De 9 straatjes) finns ett medvetet fokus på exklusivare butiker och etablerade nischade kedjor.
  • Satsningar på innovation, kultur och mötesevents istället för marknadsföring av staden som ett turistmål för korta besök, till exempel weekendresor.
  • Säkerställa att kommunal service och gemensamma platser är tillgängliga för lokalbor. I en av Barcelonas kända parker – Parque Güell – har stadsdelens invånare fritt tillträde genom sitt bibliotekskort medan turister får betala.
  • Upprätta en god relation mellan kommunen, turismnäringen och invånarna. I Amsterdam finns en kampanj som fått namnet ”We live here” som uppmärksammar att turistkvarteret Red Light District, välkänt för att vara prostitutions- och drogliberalt, också är ett vanligt bostadsområde i vilket allt från barnfamiljer och pensionärer till poliser och skådespelare bor. Genom skyltar och riktad reklam, framtagna av turismorganisationen i Amsterdam, uppmanas besökare att uppföra sig i området. Via bokningsplattformar riktas information mot riskgrupper, ofta unga vuxna, som planerar att besöka Amsterdam om hur turister förväntas uppföra sig, till exempel understryks att det inte är tillåtet att konsumera alkohol och urinera offentligt.

Cecilia Cassinger framhåller den gemensamma kampanjen mellan lokalbor och kommunen i Amsterdam som särskilt lyckosam. Konfliktytorna mellan besökare och de boende finns dock kvar i de studerade städerna.
– Medborgaraktivister menar att de flesta åtgärder som införs är bra, dock finns det ingen som ser till att de verkligen efterlevs i praktiken.

Fakta om turism:
Antalet internationella turistresor mer än fördubblades mellan år 2000 och 2018, från 699 till 1451 miljoner. (UNWTO, 2019). Ökningstakten är snabbast i Asien och Afrika, men även europeiska ökningstakter på 3-5 procent per år ger stora förändringar över tid.
I ett urval av tolv europeiska storstäder ökade antalet övernattningar i genomsnitt med 43 procent mellan 2004 och 2017 (Eurostat, 2019). Detta är troligen en stark underskattning eftersom den officiella statistiken inte räknar in dagsbesökare, besökare från kryssningsfartyg eller personer som övernattar hos släktingar och vänner eller hos andra aktörer som inte syns i statistiken.

Om forskningsprojektet:
Forskningen om relationen mellan invånare och besökare för att åstadkomma en hållbar urban turism bedrivs inom ramen för det av Formas finansierade större projektet ”Urban turismutveckling i förnyelse: Hantera hållbarhet i tilltagande turismflöden” vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet. Projektet består av fem delprojekt med fokus på hållbar urban turism och beräknas avslutas i slutet av 2023. Projektledare är fil dr Jörgen Eksell och fil dr Maria Månsson vid Institutionen för strategisk kommunikation.

Cecilia Cassinger, docent strategisk kommunikation, cecilia.cassinger@isk.lu.se, 042 – 35 25 65

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Phase Holographic Imaging PHI AB (publ) den 2 december 2024

Published

on

By

Phase Holographic Imaging PHI AB (publ), 556542-7811 (“Bolaget”) håller extra bolagsstämma den 2 december 2024 kl. 15.00 i Bolagets lokaler på Skiffervägen 48 i Lund.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska:

  • vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena på avstämningsdagen den 22 november 2024, och
  • anmäla sig till Bolaget senast den 26 november 2024. Anmälan kan ske skriftligen till Phase Holographic Imaging PHI AB, Skiffervägen 48, 224 78 Lund, eller per e-post, ir@phiab.com.

I anmälan ska aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer, e-postadress samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare och biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Ombud

Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt i original till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta registreringen vid stämman bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.phiab.com, och tillhandahålls även av Bolaget på begäran.

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i stämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, genom bank eller annan förvaltare låta registrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 22 november 2024. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer.

Rösträttsregistrering som har gjorts senast den 26 november 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förslag till dagordning:

  1. Öppnande av stämman.
  2. Val av ordförande på stämmans.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission.
  8. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Punkt 7 – Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission

Styrelsen har den 12 november 2024, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, beslutat om en företrädesemission av högst 35 729 342 aktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 7 145 868,40 kronor.

För emissionen ska i övrigt följande villkor gälla.

  1. Rätt att teckna de nya aktierna ska med företrädesrätt tillkomma aktieägarna i förhållande till det antal aktier de förut äger. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Tretton (13) teckningsrätter berättigar till teckning av sjutton (17) aktier.
  1. Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna aktier ska vara den 4 december 2024.
  1. För det fall inte samtliga aktier tecknas med företrädesrätt ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier till annan som tecknat aktier utan stöd av företrädesrätt.
    • I första hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter därvid ske till sådana tecknare som även tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut, ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal teckningsrätter som utnyttjats för teckning av aktier och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
    • I andra hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till andra som tecknat utan stöd av teckningsrätter, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal aktier som var och en tecknat och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
    • I tredje hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till emissionsgaranterna i förhållande till storleken av de ställda garantiåtagandena, och i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
  1. Teckning av aktier ska ske under perioden från och med den 6 december 2024 till och med den 20 december 2024.
  1. För varje tecknad aktie ska erläggas 1,80 kronor.
  1. Överkursen ska tillföras den fria överkursfonden.
  1. Teckning av aktier med stöd av teckningsrätter ska ske genom samtidig kontant betalning senast den 20 december 2024. Teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter ska ske på särskild teckningslista och betalas kontant senast fyra (4) bankdagar efter avsändande av avräkningsnota som utvisar besked om tilldelning av aktier.
  1. Styrelsen äger rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.
  1. De aktier som emitteras genom företrädesemissionen berättigar till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att emissionen registrerats vid Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.
  1. Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket.

Tillgängliga handlingar

Det fullständiga beslutsförslaget, övriga handlingar enligt aktiebolagslagen och fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängligt på Bolagets kontor på Skiffervägen 48 i Lund och på Bolagets webbplats, www.phiab.com, minst två veckor innan bolagsstämman samt skickas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Upplysningar på stämman

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas i samband med bolagsstämman, se: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Lund i november 2024

Phase Holographic Imaging PHI AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 11.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
11.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 11.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

142 942

10,66

1 523 475,84

XSTO

112 918

10,66

1 203 851,06

XCSE

27 900

10,66

297 500,99

Summa

283 760

10,66

3 024 827,90

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5655 och DKK till EUR 7,4584
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 718 321 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Woody Habo inleder pilotprojekt för att modernisera butiksmiljön

Published

on

By

Woody Habo har lanserat ett pilotprojekt som syftar till att skapa en mer interaktiv och modern butiksmiljö med hjälp av digital teknik. Projektet, i samarbete med techbolaget Digmi, ska bidra till att förbättra kundupplevelsen och effektivisera butikspersonalens vardag.

Pilotprojektet innebär installation av surfplattor och större skärmar på strategiska platser i butiken. Surfplattorna används för att visa information om produkter och tjänster, medan de större skärmarna vid entrén och i butiken visar kampanjer och aktuella budskap som når kunderna redan när de kommer in. Surfplattorna ger dessutom möjlighet att samla in kundnöjdhets-data och visa profiler för specifika avdelningar, vilket skapar en mer personlig och anpassad upplevelse för varje kund.

– “Vi ser detta som ett viktigt steg för att modernisera vår butik och ge kunderna en mer engagerande upplevelse. Det är en lösning som gör att vi kan anpassa oss efter kundernas behov,” säger Andy Dahlberg, ansvarig på Woody Habo.

Ett viktigt steg mot tillväxt och digitalisering
För Digmi markerar detta projekt ett viktigt första steg in på detaljhandelsmarknaden. Företaget arbetar med att utveckla innovativa och flexibla lösningar som kan anpassas efter företagets och kundernas behov. Projektet hos Woody Habo ses som en betydelsefull milstolpe för framtida tillväxt och expansion inom detaljhandeln.

Digitaliseringen av butiksmiljöer är en viktig trend när kundernas köpbeteenden förändras. Genom att implementera ny teknik visar Woody Habo att de är redo att möta framtida utmaningar och skapa en butiksmiljö som stärker kundupplevelsen och differentierar sig från konkurrenterna.

För mer information:
Jon Berglund, VD Digmi, jon.berglund@digmi.se, +46 70 609 99 99
Andy Dahlberg, IT Ansvarig Woody Habo

Om Digmi:
Digmi levererar digitala verktyg via surfplattor och TV-skärmar som stödjer både frisörsalonger och andra branscher i att effektivisera sina arbetsdagar. För frisörer innebär det stöd för att planera sin dag, ta betalt direkt vid stolen och skapa kampanjer som visas på alla skärmar i salongen. Våra verktyg integreras sömlöst med befintliga boknings- och betalningssystem, utan behov av att byta ut befintlig infrastruktur. Samtidigt expanderar Digmi till fler branscher för att hjälpa företag att förbättra kundupplevelsen och driva försäljning genom enkel och flexibel digitalisering.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.