Marknadsnyheter
Samarbete och spets – så tar Göteborg täten i batteriracet

Göteborg är Sveriges innovationsmotor och ligger i framkant vad gäller hållbar industri. Nu tar ett batterikluster form, kännetecknat av något som har tjänat regionen väl: samarbete.
I anslutning till Volvo Cars fabrik i Torslanda bygger Novo Energy – där just Volvo är en part – en stor batterifabrik. Den kommer till hundra procent att drivas med fossilfri energi. Planen är att produktionen startar under andra halvan av 2026 och att fabriken så småningom ska sysselsätta cirka 3 000 personer.
Lite längre in på Hisingen är det redan i slutet av januari 2025 dags för invigning av Battery Centre Gothenburg, ett unikt utbildningscentrum där både industripersonal och studenter ska utbildas inom batteriteknik.
Volvo-bolagen (som står bakom även Battery Centre Gothenburg) är alltså motor när en ny bransch växer fram i Göteborgsregionen och Västra Götaland. Men klustret består av många olika intressenter och är inte begränsat till personbilar. Elektrifieringstrenden är stark inom alla transportslag, om än på olika vis, och i olika takt. Utöver Volvo Cars och Volvo Group (som ska bygga en batterifabrik i Mariestad) ligger bolag som Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Heart Aerospace, Stena Line och Ecocide i framkant. På akademisidan bedriver Chalmers avancerad forskning, och är en partner i Swedish Electromobility Centre.
En av de mest framträdande aktörerna i klustret är SEEL (Swedish Electric Transport Laboratory), en stor testbädd för elektromobilitet. Bakom satsningen står Chalmers och RISE, och på tre olika anläggningar – i Göteborg, Nykvarn och Borås – bygger man kunskap och samarbetar för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter.
– Vi är öppna för aktörer från hela Europa. Ett särskilt uppdrag är att stötta små och medelstora företag, och att stimulera samverkan mellan näringslivet och akademin, säger Henrik Svenningstorp, vd på SEEL.
Han fortsätter:
– Fordon och elektrifiering är två stora kluster i Göteborg, och vi befinner oss mitt i dem, nära kunderna. Vi är en neutral part och hos oss är det helt naturligt att ett start-up-företag diskuterar med en stor batteri- eller fordonstillverkare.
SEEL har snart avslutat sitt första verksamhetsår och intensifierar nu arbetet på alla områden. Henrik Svenningstorp tror starkt på elektrifiering av både flyg och sjöfart, och gläds åt ett samförståndsavtal (kopplat till RISE och tre aktörer inom sjöfart) gällande ökad elektrifiering av sjötransporter.
En annan aktör som med tillförsikt tittar på ökade affärsmöjligheter inom segmenten flyg och marint är Powercell Group, vars teknologi omvandlar vätgas till elektricitet med hjälp av bränsleceller. ”Avgaserna” är vattenånga.
– Vi levererar merparten av den bränslecellsteknologi som används av den internationella flygindustrin, säger försäljningschefen Patrik Brouzell.
Powercell Group har huvudkontor och största delen av verksamheten i Göteborg. Företagets teknologi används förutom i flyg även inom den marina sektorn samt i bilar, lastbilar, tåg och anläggningsmaskiner.
– Och dessutom stationära kraftaggregat, tillägger Patrik Brouzell. Det övergripande målet är att fasa ut fossila bränslen, och att sätta in bränslecellsaggregat på byggarbetsplatser eller som reservaggregat i stora fastigheter, till exempel sjukhus, kan ha stor betydelse.
Att Göteborg spelar en central roll i utvecklingen av fossilfria energilösningar är ingen tillfällighet. Regionen är känd för att uppmuntra samarbete mellan industri, akademi och offentlig sektor, vilket skapar en utpräglad innovationsmiljö. Andelen ingenjörer och sysselsatta med naturvetenskaplig eller teknisk utbildning är väsentligt högre i Göteborg än i övriga storstäder.
På 15 år har staden växt från 500 000 till 600 000 invånare. Göteborg innehåller många jobbmöjligheter för människor som vill vara en del av den gröna omställningen, och många som flyttar hit från andra länder för att arbeta brukar framhålla både work-life balance och de platta hierarkierna som viktiga faktorer. Ett kvitto på att Göteborg ligger långt framme när det kommer till innovation på hållbarhetsområdet är att man som enda svenska stad valts ut som mentor inom Intelligent Cities Challenge (ICC), ett initiativ från EU-kommissionen.
Patrik Brouzell på Powercell Group tror att samverkan är – och kommer att förbli – nyckeln till framgång för Göteborgsregionen.
– Det ligger i vårt DNA, säger han. Här är vi raka, öppna och generösa med att dela med oss av vår kunskap. Denna vilja att hjälpa varandra gör oss snabbfotade och framgångsrika. Tillsammans kan vi bidra med mycket kunskap och göra skillnad i den globala energiomställningen.
Fakta:
Göteborgs fordonskluster Göteborgs fordonskluster är en av de mest betydelsefulla hubbarna för fordonsutveckling i Europa och en drivande kraft i Sveriges gröna omställning inom transportsektorn. Fokusområden är bland annat elektrifiering, autonom körning, hållbar mobilitet och uppkopplade fordon. Branschens hela värdekedja finns representerad i form av innovativa aktörer som Volvo Cars, Volvo Group, Polestar, Stena, Zeekr, Heart Aerospace och Einride.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke