Connect with us

Marknadsnyheter

SAS SCANDINAVIAS PILOTFÖRENINGAR VÄLJER ATT GÅ I STREJK

Published

on

Medlemmar i SAS Scandinavias pilotföreningar har kallats ut i strejk. Strejken leder till inställda flyg och att tusentals resenärer påverkas.

Sedan varslet lämnades den 9 juni har medling pågått mellan pilotföreningarna och SAS. Strejken följer som en konsekvens av att parterna inte har lyckats komma överens om ett nytt avtal. SAS önskar fortsätta medlingen för att kunna nå en överenskommelse och avsluta strejken så snart som möjligt.

”Vi beklagar djupt att våra kunder påverkas av denna strejk, den leder till förseningar och inställda flyg. Vi vet att alla våra passagerare har längtat efter sina sommarsemestrar och har bokat resor för sig och sina nära och kära. SAS anställda arbetar hårt för att hjälpa våra kunder som påverkas av denna olyckliga situation. En strejk vid den här tidpunkten är förödande för SAS och sätter företagets framtid på spel, inklusive tusentals kollegors jobb. Beslutet att gå ut i strejk visar ett vårdslöst beteende från pilotföreningarna och en chockerande låg förståelse för den kritiska situation som SAS befinner sig i”, säger Anko van der Werff, President & CEO.

Strejken beräknas leda till att cirka 50 % av alla SAS-flygningar ställs in och kommer påverka cirka 30 000 passagerare per dag. De flygningar som genomförs av SAS Link, SAS Connect och SAS externa partners berörs inte av strejken.

Strejken har en negativ effekt på bolagets likviditet och finansiella ställning och denna effekt kan komma att bli väsentlig om strejken blir långvarig.

Anko van der Werff avslutar ”Vi är redo att återuppta medlingen så snart som möjligt och vi kommer att göra vårt yttersta för att nå en överenskommelse som säkerställer företagets långsiktiga konkurrenskraft och finansiella hållbarhet. Vi förutsätter att SAS Scandinavias pilotföreningar inser vad som står på spel och väljer att fortsätta arbetet med att nå en överenskommelse.”

Kunder som har bokat biljetter med SAS uppmanas att kontrollera om deras flyg berörs av strejken på www.sas.se/travel/flightstatus/

På grund av högsäsong kommer möjligheten att boka om berörda kunder till likvärdiga flygningar att vara mycket begränsad. Kunder vars flyg är inställda, som vi inte kan hitta likvärdigt alternativ till, erbjuds att antingen acceptera en återbetalning, eller boka om sin biljett till ett senare datum eller att själva ordna alternativa resesätt och söka ersättning från SAS.

SAS kommer att skicka uppdateringar via SMS och e-post till de kunder som berörs. Det finns en hemsida för all information om trafikstörningar: www.flysas.com/en/disruptions/, som kommer att uppdateras kontinuerligt. Alla som har biljetter bokade rekommenderas att kontrollera statusen för sitt flyg på SAS hemsida innan de åker till flygplatsen eftersom information om flygstatus uppdateras löpande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:                                             

SAS pressjour, +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, strävar SAS efter att vara världsledande inom hållbart flyg. Vi ska minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle och vår moderna flotta med bränsleeffektiva flygplan. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds ett stort antal destinationer runt om i världen.
För ytterligare information besök
https://www.sasgroup.net

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Louise Bergström för offentliggörande den 4 juli 2022 kl. 12:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Getinge introducerar DPTE-BetaBag® med material från förnybara källor

Published

on

By

Getinge visar sitt engagemang för hållbara innovationer genom att lansera en ny version av DPTE-BetaBag®, som används vid steril överföring. En ny betadel tillverkad huvudsakligen av plast från förnybara källor gör att påsens koldioxidavtryck minskar utan att kompromissa med den sterila överföringsförmågan.

– Allt fler kunder kräver miljömässiga åtgärder och vi antar utmaningen, säger Anis Kara, Product Line Manager Life Science på Getinge.

DPTE® lanserades för 60 år sedan som världens första mekaniska inneslutningssystem. Det helt läckagetäta systemet är försedd med en alfaport i väggen på ett barriärsystem samt en beta-container eller beta-påse. Att docka och rotera betadelen 60 grader skapar en säker anslutning till alfaporten.

Genom att nyttja den ökade tillgången på hållbara råvaror har Getinges utvecklingsteam fokuserat på att introducera förnybar plast i betadelen, som tidigare tillverkades av polykarbonat (PC) från fossil olja, utan att äventyra engångspåsens prestanda.

– Resultatet är att merparten av plasten kommer från förnybara resurser som biomassaavfall och rester av biologiskt ursprung, till exempel använd matolja, förklarar Anis.

För att säkerställa korrekt funktion har den nya betadelen genomgått flertalet tester, bland annat funktionstester med standarddelar, autoklaverade och gammastrålade delar, drift- och läckagetester, måttjämförelse av delar, kemisk analys för både råmaterial och injekterade delar samt injektionstester.

Det holistiska perspektivet, från utvinning av råvaror till produktion, distribution och användning, återvinning och kassering, är en viktig faktor i Getinges ekodesignarbete.

– Vi har också gjort en livscykelanalys (LCA) av DPTE-BetaBag® för att fastställa dess koldioxidavtryck. För att transparens ska säkerställas verifieras resultatet och påståendena av en tredje part, säger Anna Runa Kristinsdottir, Environmental and Sustainability Specialist Life Science på Getinge.

Läs mer om Getinges DPTE®-system och DPTE-BetaBag® >>

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Tel.: +46 (0)10-335 0041
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Getinge introducerar DPTE-BetaBag® med material från förnybara källor

Published

on

By

Getinge visar sitt engagemang för hållbara innovationer genom att lansera en ny version av DPTE-BetaBag®, som används vid steril överföring. En ny betadel tillverkad huvudsakligen av plast från förnybara källor gör att påsens koldioxidavtryck minskar utan att kompromissa med den sterila överföringsförmågan.

– Allt fler kunder kräver miljömässiga åtgärder och vi antar utmaningen, säger Anis Kara, Product Line Manager Life Science på Getinge.

DPTE® lanserades för 60 år sedan som världens första mekaniska inneslutningssystem. Det helt läckagetäta systemet är försedd med en alfaport i väggen på ett barriärsystem samt en beta-container eller beta-påse. Att docka och rotera betadelen 60 grader skapar en säker anslutning till alfaporten.

Genom att nyttja den ökade tillgången på hållbara råvaror har Getinges utvecklingsteam fokuserat på att introducera förnybar plast i betadelen, som tidigare tillverkades av polykarbonat (PC) från fossil olja, utan att äventyra engångspåsens prestanda.

– Resultatet är att merparten av plasten kommer från förnybara resurser som biomassaavfall och rester av biologiskt ursprung, till exempel använd matolja, förklarar Anis.

För att säkerställa korrekt funktion har den nya betadelen genomgått flertalet tester, bland annat funktionstester med standarddelar, autoklaverade och gammastrålade delar, drift- och läckagetester, måttjämförelse av delar, kemisk analys för både råmaterial och injekterade delar samt injektionstester.

Det holistiska perspektivet, från utvinning av råvaror till produktion, distribution och användning, återvinning och kassering, är en viktig faktor i Getinges ekodesignarbete.

– Vi har också gjort en livscykelanalys (LCA) av DPTE-BetaBag® för att fastställa dess koldioxidavtryck. För att transparens ska säkerställas verifieras resultatet och påståendena av en tredje part, säger Anna Runa Kristinsdottir, Environmental and Sustainability Specialist Life Science på Getinge.

Läs mer om Getinges DPTE®-system och DPTE-BetaBag® >>

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Tel.: +46 (0)10-335 0041
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

CAG tecknar avtal med norska Servi Group

Published

on

By

CAG Ateles har tecknat avtal med norska Servi Group för att samla företagets fyra webbplatser under domänen servi.no. Som en del av avtalet ska CAG genomföra en översyn av Servi Groups digitala närvaro för att förbättra användarupplevelse och affärsupplägg. Detta innebär att strömlinjeforma hela spektrat av Servi Groups erbjudanden samtidigt som kundupplevelsen förbättras.

Den nya designen är baserad på Pimcore-plattformen och kommer att innehålla ett modernt, lättnavigerat gränssnitt som stödjer ökat användarengagemang och effektiv innehålls-hantering för Servi Groups administratörer.
 

Målen för den nya lösningen är att:

  • Samla alla nuvarande sidor under en enda, enhetlig domän med en konsekvent design
  • Förbättra informationsstrukturen och tydligheten kring Servis erbjudanden
  • Etablera effektiva uppmaningar till handling för att öka webbplatsens roll som försäljningskanal
  • Förenkla plattformshanteringen för innehållsuppdateringar

— Genom att vitalisera vår webbplats skapar vi inte bara förutsättningar för att möta dagens digitala krav utan också att överträffa dem och kunna erbjuda både våra kunder och vårt team en effektiv, skalbar och engagerande online-upplevelse, säger Tom-Arne Solhaug, CEO Servi Group. Servi Group har valt CAG Ateles som leverantör på grund av bolagets erkända expertis inom B2B-lösningar och fokus på kvalitet och datasäkerhet.
 

— CAG Ateles välkomnar stolt Servi Group som ny kund. Med ett nytt CMS/PIM/DAM från Pimcore kommer Servi att kunna skapa en bättre användarupplevelse för både medarbetare och slutanvändare samt öka effektiviteten i sina interna processer, säger CAG Ateles Country Manager Norge, Sverre Øier.

CAG Ateles är Pimcores ledande partner i Norden med många av regionens mest kända företag på sin kundlista.
 

Servi Group är Norges största producent och leverantör av hydraulik, pneumatik, elektromekanik, provningsutrustning och lager och omsatte NOK 1,4 miljarder 2023.
 

För ytterligare information, kontakta:        

Åsa Landén Ericsson, VD CAG Group AB, +46-70-208 64 90, Asa.landen[a]cag.se
Sverre Øier, Country Manager Norway, CAG Ateles, +47-41 61 14 15

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank.

Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj kl. 09:00 (CET).

Besök www.cag.se för mer information.

We accelerate digital innovation for people. Leading technology. Lasting impact.

CAG är ett IT-konsultbolag specialiserat inom Technology Management, Systemutveckling, Cyber Security, Drift & Förvaltning samt Utbildning. Vi skapar långsiktig samhällsnytta med hjälp av den vassaste kompetensen och den modernaste tekniken. Våra kunder återfinns inom Försvar, Bank & Finans, Industri & Infrastruktur, Handel & Tjänster samt Hälsa & Vård. CAG erbjuder omfattande strategi- och implementationskompetens och hjälper våra kunder att lyckas i små som stora projekt. Vi är cirka 450 medarbetare i självständiga operativa dotterbolag under ett gemensamt varumärke. CAG är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market sedan 2018. Bolagets Certified Advisor och likviditetsgarant är Carnegie Investment Bank.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.