Marknadsnyheter
SAS Trafiktal – Juni 2024
2,5 miljoner passagerare reste med SAS i juni
2,5 miljoner passagerare reste med SAS i juni, en ökning om 3 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 8 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 8 procent, jämfört med juni 2023. Kabinfaktorn för juni var 81 procent.
”Vi är glada att gå in i sommarsäsongen med ett växande antal passagerare och en stark regularitet på 99,1 procent. Under juni invigde vi även en ny rutt till Atlanta och vi lanserade ett partnerskap med den digitala utmanarbanken Lunar som innebär att vi lanserar Skandinaviens första betalkort som kan användas för att tjäna EuroBonus-poäng”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
SAS total trafik (reguljär och charter) | Jun24 | Förändring1 | Nov23- Jun24 | Förändring1 |
ASK, säteskilometer (milj.) | 4 313 | 7,7% | 27 808 | 10,0% |
RPK, passagerarkilometer (milj.) | 3 480 | 8,1% | 21 159 | 13,1% |
Kabinfaktor | 80,7% | 0,2 pp | 76,1% | 2,0 pp |
Antal passagerare (000) | 2 461 | 3,1% | 15 454 | 6,7% |
1 Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter
Geografisk utveckling, reguljärtrafik | Jun24 vs. Jun23 | Nov23- Jun24 vs. Nov22-Jun23 | ||
RPK | ASK | RPK | ASK | |
Interkontinentalt | -0,8% | 1,9% | 14,3% | 10,5% |
Europa/Intra-Skand | 22,4% | 21,6% | 19,2% | 16,0% |
Inrikes | -10,2% | -15,6% | -3,3% | -6,1% |
Preliminär yield och PASK | Jun24 | Förändring1 | Valutajusterad förändring |
Yield, SEK | 1,16 | -4,3% | -3,8% |
PASK, SEK | 0,93 | -3,9% | -3,5% |
Jun24 | |||
Punktlighet (avgång 15 minuter) | 78,8% | ||
Regularitet | 99,1% | ||
Förändring av totala koldioxidutsläpp | 15,6% | ||
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer | -1,8% | ||
Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan
Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS Juniktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke