Connect with us

Marknadsnyheter

Satsningar på artificiell intelligens kan öka företagens intäkter med 38 procent och sysselsättningen med 10 procent, enligt ny studie från Accenture

Published

on

ti, jan 30, 2018 10:00 CET

Stockholm, 30 januari 2018 – Företag riskerar att gå miste om stora tillväxtmöjligheter om företagsledare inte förser sin personal med nödvändiga verktyg för att hänga med i utvecklingen av intelligenta teknologier – det visar en ny studie av Accenture

I rapporten ”Reworking the Revolution: Are you ready to compete as intelligent technology meets human ingenuity to create the future workforce”, undersöker Accenture Strategy företagsledares och anställdas inställning till och beredskap för att arbeta tillsammans med intelligent teknologi.

I studien uppger både företagsledare och anställda världen över att de tror att artificiell intelligens kan påverka såväl finansiella resultat som företagets arbetsklimat positivt. Bland företagsledarna säger 72 procent att intelligent teknologi kommer vara avgörande för att man ska kunna differentiera sig på marknaden, och 61 procent tror att andelen anställda som kommer att arbeta med AI kommer att öka under de kommande tre åren.

Bland de anställda anger drygt två tredjedelar att de tycker att det är viktigt att man ges möjlighet att utveckla sin kompetens för att arbeta med intelligent teknik. Enligt studien finns det mycket att vinna på att investera i AI. Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området gör, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022. Sammanlagt skulle detta motsvara en global ökning i företagsvinster på 4 800 miljarder dollar under samma period.

Men många företag riskerar att gå miste om den potentiella tillväxtmöjligheten. Trots att 54 procent av företagsledarna säger att samarbete mellan mänsklig kompetens och intelligent teknik är högt prioriterat inom det egna företaget, uppger endast 3 procent att de planerar att göra någon större ekonomisk satsning på att vidareutbilda personal inom området under de tre kommande åren. Det finns alltså ett glapp mellan viljan att implementera AI i verksamheten och de faktiska satsningarna som görs.

”Företag kommer i allt större uträckning att bedömas utifrån sin förmåga att uppnå det vi kallar Applied Intelligence, det vill säga förmågan att säkra tillväxt genom att kombinera mänsklig kreativitet och uppfinningsrikedom med artificiell intelligens, och sedan implementera denna kunskap i alla delar av företagets verksamhet. För att lyckas med det måste företag satsa mer på utbildning, och verkligen förbereda sin personal på att arbeta med den nya tekniken”, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

Studien visar hur företag som kombinerar mänsklig förmåga och AI inte bara lyckas med att öka verksamhetens effektivitet, utan också öka tillväxten genom att erbjuda innovativa kundupplevelser. Hos ett klädföretag med online-handel kan AI exempelvis hjälpa stylister att ta fram en unik och personlig produkt genom att förse stylisterna med information om kundernas köppreferenser. Ett företag som säljer sportskor kan exempelvis optimera sin speed-to-market – det vill säga tiden det tar från det att en produkt designas och tillverkas till det att den är färdig att lanseras på marknaden – genom att kombinera kompetens från erfarna skomakare med intelligens från robotar, för att designa och tillverka skräddarsydda skor på lokala marknader.

“Företagsledare måste vara handlingskraftiga, och försöka anpassa företaget till en ny tid där mänsklig kreativitet möter intelligent teknologi för att skapa nya tillväxtmöjligheter, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy.

För att hjälpa företag att förbereda sig för en ny tid där samarbete med AI står i centrum, har Accenture tagit fram följande rekommendationer:

  1. Omdefiniera arbetet genom att förändra verksamheten. Definiera uppgifter istället för tjänster, och låt uppgifterna lösas av människor tillsammans med AI. Försök att balansera behovet av automatiserat arbete med behovet av att stärka den mänskliga kompetensen. Närmare hälften av alla företagsledare säger att företagets arbetsbeskrivningar är förlegade.

  2. Omplacera arbetskraft till områden där arbetskraften kan bidra till nya former av värdeskapande. Tänk bort traditionella effektiviseringsprocesser och allokera istället resurserna dit de kan skapa nya kundupplevelser. Öka tillväxten genom att investera besparingar, från automatiserat arbete, i den framtida arbetskraften.

  3. Öka kompetensen. Ta reda på nuvarande kompetens och öppenhet till att arbeta med AI. Använd digitala plattformar för att erbjuda personliga utbildningsprogram beroende på graden av mognad och intresse.

Metod

Accenture har kombinerat kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder för att analysera anställdas och företagsledares attityder samt anpassningsförmåga till användandet av intelligenta teknologier. Studien baseras på en enkätundersökning med 14 078 arbetstagare med olika kompetens och nivå inom företaget, samt en enkätundersökning med 1 201 seniora chefer. Undersökningarna genomfördes mellan september och november 2017 i 11 länder (Australien, Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA) och i följande sektorer: fordonsindustri, konsumentvaror- och tjänster, hälsovård, infrastruktur och transport, energi, media och underhållning, mjukvaruprodukter och it-plattformar, bank, försäkring, detaljhandel, telekom och förbruksvaror.  

Studien innefattar även ekonomisk modellering för att fastställa korrelationen mellan investeringar i artificiell intelligens och finansiella resultat. Intervjuer utfördes på ett djupgående plan med 30 chefer och etnografiska intervjuer genomfördes med 30 individer som arbetat med AI.    


Om Accenture

Accenture är ett ledande globalt företag med verksamhet inom strategi, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom branschledande erfarenhet och specialistkunskap inom över 40 branscher och olika affärsfunktioner hjälper vi våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi jobbar i gränslandet mellan IT och affär, och har över 435 000 medarbetare som arbetar tillsammans med kunder i drygt 120 länder. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Besök oss gärna på https://www.accenture.com/se-en/

# # #

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Markelius
Marknadschef, Accenture
Tel: +46 (0) 73 051 34 52
E-post:
anna.markelius@accenture.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren

Published

on

By

Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow

Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare

Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.

TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare

Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:

”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”

TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.

Export och internationell expansion

TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.

”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.

Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.

Utmaningar på vägen

Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.

”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”

Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.

Framtidsutsikter: 2025 och framåt

För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.

”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”

En vision för en modern hantverksbransch

Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.

”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.

Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024

Published

on

By

Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.  

Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.

Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.

Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.

Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han  konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.

Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.

Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.

Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.

Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.

Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.

Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.

Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också. 

Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.

Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.

Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig. 

Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.

Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.

Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc

En bild som visar himmel, utomhus, text, moln Automatiskt genererad beskrivning

                                                     

Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen  i Idre!

 

 

 

 

 

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie

Published

on

By

En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.

medicalxpress.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.