Connect with us

Marknadsnyheter

Sb-Hem ser goda resultat av fokus på krisledning under coronavåren

Published

on

När coronakrisen slog till i Finland i mars fokuserade Sb-Hem på krisledning och aktiv interaktion med kedjans företagare och mäklare. I den plötsligt och radikalt förändrade verksamhetsmiljön erbjöds mäklarna praktisk hjälp, stöd och handledning för att klara undantagstillståndet och snabbt kunna ta nya rutiner i bruk.

Den utvalda verksamhetsstrategin gjorde att Sb-Hem klarade den tuffa coronavåren bättre än många av konkurrenterna. Handeln med begagnade bostäder sjönk väsentligt mindre på Sb-Hem sett till hela marknaden under tidsperioden mars till maj. I maj skedde 9,8 procent färre affärer i kedjan jämfört med ifjol eftersom mäklarnas försäljning av begagnade bostäder sjönk med 31,5 procent på hela bostadsmarknaden. Även resultaten i enkäten om personalnöjdhet som utfördes i månadsskiftet maj–juni visar att kedjestyrningen fungerade på önskat sätt under krisen.

– Så snart coronabegränsningarna började gälla beslutade vi oss för att fokusera på att stödja företagarna och mäklarna med aktiv krisledning och kommunikation för att förstärka förtroendet och underhålla handlingsförmågan, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem. Ända sedan verksamheten startade för 10 år sedan har vi satsat på att stödja företagarna på många olika sätt.

– Tack vare den krisstrategi vi valde sjönk handeln med begagnade bostäder under perioden mars till maj i mycket mindre omfattning än för vår bransch i snitt, säger Rantanen. Handeln har även återhämtat sig snabbare hos oss sett till hela marknaden. Vår handel och omsättning har ökat med nästan 10 procent under perioden januari till maj i år jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol.

Sb-Hems personal är nöjdare än någonsin med kedjestyrningen

– Vi genomför en årlig enkät om personalnöjdhet i månadsskiftet maj–juni bland våra företagare och mäklare, där vi frågar bland annat om kedjestyrningen och dess kvalitet. Resultaten kan jämföras sinsemellan eftersom samma frågor upprepas från år till år. Vi blev positivt överraskade av resultaten i den färska enkäten. Vi fick rekordhöga poäng på alla delområden, säger Rantanen nöjt.

– Vi fick enastående återkoppling om den aktiva hjälpen och öppna interaktionen under coronakrisen. Till exempel uppskattades våra informativa utbildningar om hur man ansöker om företagsstöd eller eventuell permittering och eventuellt varsel, säger Rantanen.

– Vi höll även videomöten med företagarna varje vecka där vi erbjöd krishjälp och informerade om alla viktiga aktuella frågor. På dessa möten diskuterades och delades erfarenheter öppet om coronakrisens effekter på det egna företaget och den egna branschen. Företagarna erbjöd varandra viktigt kamratstöd och bidrog till att upprätthålla en positiv inställning och framtidstro.

– Även min egen uppskattning för våra företagare och mäklare nådde sin kulmen under krisen. Det var oerhört fint att se hur alla kämpade och hjälpte varandra i den svåra situationen.

– Jag överraskades av hur snabbt de nya rutinerna och verktygen togs i bruk hos oss när coronakrisen slog till, och hur positivt inställda alla var till dem. I normala fall förekommer alltid ett visst motstånd till förändringar. Nu fanns det knappt något alls, säger Rantanen. – Den nya presentationsmetoden livepresentationer togs i bruk i hela kedjan och hos alla mäklare på ungefär en vecka.

Bostadsmarknaden återhämtar sig i rask takt

– Det finns alltid vinnare och förlorare i krissituationer. Så ser det också ut att bli för bostadsmarknaden. Marknadsandelarna och korten inom mäklarbranschen fördelas på nytt, säger Rantanen. – Corona-pandemin har troligtvis lett till en bestående förändring inom bostadsbranschen, bland annat i och med digitaliseringsklivet och de nya verksamhetsmodellerna som har tagits i bruk under krisen.

– Vi på Sb-Hem har återhämtat oss från coronakrisen i normal takt. Antalet nya försäljningsobjekt är uppe i samma tempo som i juni i fjol, säger Rantanen. – Coronapandemin fick behovet av att köpa och byta bostad att dämmas upp och det verkar lossna snabbt. Under sommaren framgår det hur permanent fenomenet är och om intresset för att byta hem jämnar ut sig.

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen 
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi    

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 60 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämman 2024

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB:s (publ) årsstämma 2024 hölls den 22 maj 2024 i Stockholm. Följande beslut fattades.

Det beslutades att omvälja Carl Filip Bergendal, Johan Löf, Günther Mårder, Britta Wallgren och Hans Wigzell till styrelseledamöter i bolaget samt att omvälja Hans Wigzell till styrelsens ordförande.

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna och styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet. Det beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om utdelning om 2 kronor per aktie (varav 0,70 kr per aktie i ordinarie utdelning och 1,30 kronor per aktie i extra utdelning) och att resterande ansamlade vinstmedel, uppgående till 116 836 744 kronor, skulle balanseras i ny räkning. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 24 maj 2024.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöter som inte uppbär lön från något bolag i koncernen ska utgå med 840 000 kronor till styrelsens ordförande och 300 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda ledamöterna.

Det beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att omvälja revisionsbolaget Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Vidare beslutades att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade även att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2023.

Mer information och fullständig dokumentation kring årsstämman finns tillgängligt på www.raysearchlabs.com.

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  
 
Annika Blondeau Henriksson, interim CFO, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00
annika.henriksson@raysearchlabs.com  

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Flaggningsmeddelande i Hunter Capital AB (publ)

Published

on

By

Hunter Capital AB (publ) (”Hunter Capital eller Bolaget”) meddelar härmed att Bolagets VD, Milad Pournouri, utfört en flytt av aktier till Avanza Pension och genom erhållandet av tilläggsköpeskilling avseende förvärvet av Social Assets Intl. AB innehar 10,00% av röstetalet i Bolaget.

Efter den utförda flytten till Avanza Pension samt erhållandet av tilläggsköpeskillingen uppgår Milad Pournouris totala innehav i Bolaget till 1 362 663 aktier vilket motsvarar 38,49% av Bolagets aktier. 1 008 613 aktier som förvaras hos Avanza Pension, motsvarande 28,49% av Bolagets aktier, medför ingen rösträtt. Genom erhållandet av tilläggsköpeskillingen ökar Milad Pournouris röstetal i Bolaget från 321 694 aktier, motsvarande 9,09% av Bolagets aktier och röster till 354 050 aktier, motsvarande 10,00% av Bolagets aktier och röster.

För mer information, vänligen kontakta:
Milad Pournouri, VD
E-mail: milad.pournouri@huntercapital.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké årsstämma 2024-05-22

Published

on

By

Enligt kallelse publicerad den 24 april 2024 avhölls årsstämman i Sustainion Group AB, org. Nr. 556405-9367, den 22 maj 2024.

Vid årsstämman fattades beslut enligt nedan. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till stämman samt fullständiga förslag till beslut, som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.sustainion.se.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultaträkningen och balansräkningen samt koncernens resultat- och balansräkning. Stämman beslutade vidare att överföra bolagets fria egna kapital i en ny räkning.

Ansvarsfrihet

Stämman beslutade att ge ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören för verksamhetsåret 2023-01-01 till 2023-12-31.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsen oförändrat ska uppgå till 6 ledamöter utan några suppleanter.
Följande personer valdes av stämman till styrelse:

–          Magnus Greko                – Omval styrelsens ordförande

–          Ewa Linsäter                   – Omval

–          Göran Nordlund              – Omval

–          Henrik Pålsson               – Omval

–          Carl Schneider                – Omval

–          Anna Skarenhed             – Nyval

Brodde Wetter lämnar sin styrelseplats men kvarstår som föredragande VD och koncernchef.

Stämman beslutade även att välja Frejs Revisorer AB som revisionsbolag med huvudansvarig revisor Jonas Hann.

Fastställande av arvoden till styrelsen och revisor

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 85 950 kronor (ett och ett halvt prisbasbelopp) vardera, totalt 171 900 konor, till de externa styrelseledamöterna Anna Skarenhed och Ewa Linsäter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Övriga styrelseledamöter som även är större aktieägare i Bolaget ska inte erhålla något styrelsearvode. Vidare beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Fastställande av principer för val av ledamöter till valberedning.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att inte göra några ändringar i gällande valberedningsinstruktion. Valberedningens sammansättning offentliggörs senast sex (6) månader före årsstämman.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av totalt högst tjugo (20) procent av totalt antal utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten för emissionsbeslutet. Sådan emission kan göras i samband med företagsförvärv eller för att finansiera framtida expansion.

Vid stämman var ca 66,7 procent av Sustainions aktier och röster representerade.

Göteborg den 22 maj 2024

Styrelsen

För ytterligare information:
Brodde Wetter

VD och koncernchef
Sustainion Group AB
070-799 78 72
brodde.wetter@sustainion.se

Kort om Sustainion Group:
Sustainion Group AB investerar i teknikbolag för en säker och hållbar framtid. Verksamheten bedrivs idag i fyra dotterbolag:
– EHC Teknik AB, som tillverkar och utvecklar partikelfilter och avgasfilter för fordon som används i inomhusmiljö
– EnviroClean Sweden AB, som tillverkar och utvecklar gas- och rökanalysatorer samt partikelmätare för fordonskontroll
– Elpro i Alingsås AB, som bygger apparatskåp och avancerade automationslösningar
– EWF Eco AB, som erbjuder Smart City-produkter såsom den smarta soptunnan Bigbelly och säkra laddskåp,

samt smart belysning genom dotterbolaget Leading Light AB
Sustainion Group är listat på Spotlight Stock Market med tickern SUSG
Läs mer på:
www.sustainion.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.