Connect with us

Marknadsnyheter

Scan blir huvudpartner till Svenska Kocklandslagen

Published

on

Scan har sponsrat Kocklandslagen i fem år och kliver nu upp som huvudpartner för kommande tvåårsperiod med siktet inställt på OS 2024 i Stuttgart. Målsättningen med samarbetet är att tillsammans med lagen lyfta svensk gastronomi, svenskt kött och det svenska kötthantverket. Scans provkök kommer att upplåtas som träningskök för Juniorkocklandslaget.

Nu är det klart att Scan blir huvudpartner till Svenska Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget med målsättningen att tillsammans lyfta svensk gastronomi och inspirera såväl bransch som konsumenter. Samarbetet inleds i januari 2023 och pågår fram till Culinary Olympics 2024. Juniorkocklandslaget förlägger alla träningar till Scans provkök och samarbetet kommer inkludera en rad olika aktiviteter så som produktutveckling, master classes och receptframtagning.

– Vi är jättenöjda över att Scan fortsätter att stötta lagen och det känns självklart att en så trygg, pålitlig och stabil livsmedelsaktör som Scan går in som huvudpartner, som liksom lagen står för allra högsta kvalitet och svenskt mathantverk. Vi ser fram emot ett givande samarbete nu när vi startar guldresan mot OS 2024, säger Jens Ericsson, General Manager för Svenska Kocklandslagen.

I över 100 år har Scan varit Sveriges kött- och charkuterimästare – ett mångsidigt livsmedelsvarumärke inom HKScan-koncernen med både köttbaserade och vegetariska produkter i sortimentet.

Som en av livsmedelsbranschens ledande varumärken värnar Scan om det svenska lantbruket och svenska bönder. Scan kommer att bidra med råvaror till båda lagen framför allt i form av svensk gris, svenskt nötkött och svenskt lamm.

­– Vår ambition med samarbetet är att vi tillsammans med lagen ska förmedla kunskap om svenska köttråvaror och höja stoltheten över det svenska mathantverket. Vi är supertaggade på kommande samarbete och att få följa med på resan och stötta lagen fram till OS i Stuttgart 2024, säger Camilla Zander, Marknadschef HKScan Foodservice.

För ytterligare information:

Rafaela Hall, Presskontakt Prat PR, rafaela.hall@prat.se, tel +46 72 142 98 69

Jens Ericsson, General Manager Svenska Kocklandslagen, jens.ericsson@kocklandslaget.se, tel +46 702 54 25 66

Camilla Zander, Marknadschef HKScan, camilla.zander@hkscan.com, tel 070 666 26 21

Med mer än 110 års erfarenhet gör vi på HKScan livet godare – både idag och imorgon. Vårt strategiska mål är att växa till ett mångsidigt livsmedelsföretag. Våra hemmamarknader är Sverige, Finland och Danmark där våra drygt 5400 medarbetare framställer ansvarsfullt och lokalt producerad mat under välkända varumärken som Scan, Pärsons, Bullens, HK, Kariniemen, Via och Rose. Vi arbetar mot en mer klimatvänlig livsmedelsproduktion och vårt Zero Carbon-mål är en värdekedja med netto noll klimatavtryck i slutet av 2040. HKScan är börsnoterat och för 2022 uppgick nettoomsättning till drygt 1.8 miljarder euro.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys