Connect with us

Marknadsnyheter

Scania först i sin bransch att återanvända komponenter i produktionen av nya fordon

Published

on

Scania har, som första företag i sin bransch, lyckats integrera återanvända komponenter inom produktionen av nya fordon. En växellåda tillverkades tidigare under året med omkring 50 procent återanvänt material och 45 procent lägre klimatavtryck jämfört med produktionen av växellådor bestående av endast nya delar.

Den historiska bedriften är ett resultat av forskningsprojektet iReGear, där Scania samarbetar med Kungliga Tekniska högskolan och Scandinavian Transmission Service AB, med finansiering från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

Växellådan genomgick precis samma rigorösa kvalitets- och funktionstester som de växellådor som tillverkas med endast nya delar. Den kontrollerades på samma testrigg som dessa växellådor, med övervakning av omkring 100 kvalitets- och funktionsparametrar. 

Växellådan uppfyllde alla krav och bekräftades därmed vara så god som ny, vilket innebär att den kan installeras i ett nyproducerat Scaniafordon. 

Att återanvända gamla delar för att skapa nya produkter med fullgod kvalitet – ”remanufacturing” – ses som en lovande strategi inom fordonsindustrin för att minska klimatutsläpp och stödja övergången till en cirkulär ekonomi. Det kan också bidra till att lösa brist på råvaror. Trots sin stora potential är remanufacturing inom den europeiska fordonssektorn huvudsakligen begränsad till tillverkning av reservdelar för eftermarknaden. 

Förhoppningen är att iReGear-projektet kommer att bana väg för en bredare integrering av återanvända komponenter i nya fordon inom branschen och bidra till en mer hållbar industri.

Vilken fantastisk prestation av projektet och alla inblandade. Vi har nu fått ett tydligt exempel på hur tillverkningen av tunga fordon kan bli mer hållbar, cirkulär och effektiv, samtidigt som de högsta kvalitetsstandarderna bibehålls, säger Fredrik Nilzén, global hållbarhetschef på Scania.

Forskningen i detta projekt bevisar att det är möjligt med en framtida produktion av fordon som sömlöst integrerar återanvända komponenter i ett cirkulärt tillverkningssystem, som förbrukar färre resurser, orsakar färre utsläpp och kostar mindre utan att kompromissa med varken kvalitet eller prestanda, säger Farazee Asif, biträdande universitetslektor vid KTH.

STS har renoverat växellådor i mer än 50 år. Det är positivt att ha utmanat den gamla uppfattningen om att renoverade produkter endast kan användas för eftermarknadsbehov. Idag kan vi med stolthet se tillbaka på ett framgångsrikt projekt, där vi har nått ett genombrott som banar väg för en mer hållbar, cirkulär produktionsteknik. Det här projektet visar att renoverade komponenter i nyproduktion inte bara är en idé, utan kan bli verklighet, säger Ola Stålebo, VD, Scandinavian Transmission Service AB.

Om iReGear-projektet

iReGear-projektet pågick mellan september 2023 och maj 2024 och finansierades av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Projektet koordinerades av Kungliga Tekniska högskolan och involverade även Scania och Scandinavian Transmission Service AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Bratthall, Corporate Public and Media Relations manager, Scania
erik.bratthall@scania.com

Hans Strömberg, PR & Press, Scania Sverige
hans.stromberg@scania.com

Jenny Linde, General Manager, Scandinavian Transmission Service AB
jenny.linde@stsab.net

Farazee Asif, Assistant Professor, KTH
aasi@kth.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys