Connect with us

Marknadsnyheter

Scania introducerar G38 – matchad för 770 V8:an

Published

on

På Elmia-mässan i Jönköping introducerar Scania den senaste versionen av växellådorna i G-serien för Scania Opticruise. Det robusta nytillskottet – som benämns G38 – är speciellt utvecklad för att jobba ihop med Scanias mest kraftfulla V8:a, toppmodellen av legendaren som ståtar med 16 liter slagvolym, 770 hästkrafter och inte mindre än 3 700 Nm i vridmoment. Tillsammans ger de allt från bränsle- och viktbesparingar till god körbarhet och bästa startförmåga.

  • G38 är enkom utvecklad för att jobba ihop med Scanias 770 V8:a
  • Klarar att hantera 3 800 Nm – utan extra vikt eller större dimensioner
  • Bränslebesparingar tack vare minskad friktion, bredare spann samt möjligt att välja snabbare bakaxelutväxling med bibehållen startförmåga.

G38 utgör det senaste och sista planerade utvecklingssteget i av växellådorna i G-serien som först introducerades 2019 (med G33). Den är skräddarsydd för att hantera det massiva vridmoment som Scanias 770 V8 producerar. Trots att den kan hantera krafter på upp till 3 800 Nm håller den samma dimensioner och vikt som G33. Så – hur går det till?

− I grunden handlar det om metallurgi, att välja mer extrema stålkvaliteter och att använda sig av processer som kuggpolering och kulpening för att förbättra och ut-veckla härdning och styrka hos de vitala komponenterna, säger Mats Henriksson, Utvecklingsingenjör på Scania R&D. Vi har även försett den med extra oljekanaler där belastningen är som störst, men det är också allt – själva basdesignen av G-serien är väldigt robust i sig själv.

Växellådorna i G-serien är typiskt sett 60-70 kilo lättare än de lådor de ersätter, främst tack vare något minde yttermått och hus helt i aluminium. En annan påtaglig fördel är sänkta ljudnivåer, en förutsättning för att uppfylla även framtida bullerkrav. Själva växlingen i dessa automatiserade manuella lådor sker med hjälp av tryckluftsdrivna ställdon. Och genom att använda axelbromsar har Scania-ingenjörerna kunnat reducera antalet synkroniseringar, vilket ger plats för bredare kugghjul i stället.

G38CM eller G38CH erbjuder precis de förmågor de Scania-kunder som kör en 770 V8 behöver. För att hantera tågvikter på 64 ton och uppåt i krävande drifter som skogsbilar, gruvor och/eller rejält kup-erad terräng och dåliga vägar är ”power-paret” Scania V8 770 och en Scania Opticruise i form av en G38 det rätta valet.

− G-serien och de egenskaper den tillförde var något av en liten revolution vid tiden för introduktionen, och det är den fortfarande om du frågar mig, säger Bo Eriksson, Produktchef på Scania Trucks. Den ger alla de egenskaper du kan önska dig samtidigt som den är flexibel och fungerar i en mängd olika sammanhang där många hästkrafter och mycket vridmoment finns i bilden. Tungdragare till exempel kommer definitivt att kunna dra nya av G38:an. Den utgör ett perfekt och välbalanserat steg i Scanias modulsystem.

Växellådorna i G-serien kan även beställas i ett extra robust HD-utförande (Heavy duty) och G38 är inget undantag. I utförandet G38CH levereras den med en bredare planetväxel för extra robusthet. Det ökar förmågan att hantera höga moment på den utgående axeln till kardanen även under de mest krävande vägförhållandena (dvs.  vanligtvis när det inte är några egentliga ”vägar”).

G38-växellådan är kortare än GRSO926, den tidigare mest vanligt förekommande växellådan för den här typen av drifter. En uppenbar skillnad mellan dem är att G38 endast har en enda momentbegränsning, en neddragning med 100 Nm från motorn vid ett särskilt varvtal på en enda växel, en begränsning så obetydlig att föraren knappt kan märka den. G38 erbjuder 14 växlar framåt, varav en superkrypväxel och en direktväxel, samt möjligheten att beställa den med upp till åtta backväxlar.

För mer information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
Tel: +46 70 289 83 78; email: orjan.aslund@scania.com 

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian Astor Group refinansierar nuvarande lån och meddelar avsikt att byta husbank

Published

on

By

Scandinavian Astor Group AB (publ) (”Astor Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har, genom Swedbank, refinansierat tidigare upptagna lån i koncernen. Syftet med refinansieringen är få en ännu bättre partner för bland annat framtida förvärv och som även kan erbjuda lägre lånemarginaler än Astor Group tidigare haft. Avsikten är även att samla alla bolag och utestående krediter i koncernen hos Swedbank under hösten för att få en bättre ekonomistyrning.

”Styrelsen är mycket nöjda med den nya refinansieringen genom Swedbank. Genom detta får vi en kostnadsreduktion på lånen samtidigt som vi får en stark partner för att fortsätta vara aktiva på förvärvsmarknaden. Därtill ökar det vår flexibilitet för framtida satsningar och investeringar i organisk tillväxt inom koncernen”, säger styrelseordförande Lars Granbom.

Scandinavian Astor Group har idag ingått avtal med Swedbank om upptagande av ett lån om totalt 32 MSEK (”Lånet”). I samband med det kommer Bolaget att återbetala de befintliga lån som idag finns hos Norion Bank i Scandinavian Astor Group AB, Scandinavian Astor Technologies AB samt i dotterbolaget Marstrom Composite AB. Summan av de återbetalade lånen uppgår till cirka 32 MSEK.

Det nya lånet hos Swedbank, löper på 5 år med en ränta uppgående till STIBOR 3M plus 3,25% och amorteras i sin helhet över 5 års löptid. Låneavtalet innehåller även sedvanliga åtaganden för ställda säkerheter, såsom pant i dotterbolagens aktier. Tidigare lån löpte till en ränta på STIBOR 3M plus 7%. Vidare har Bolaget överenskommit om att finansiella konvenanter skall gälla vilka inkluderar proforma EBITDA samt nettoskuld/proforma EBITDA baserat på rullande tolv månader vilka ska uppfyllas på kvartalsbasis.

Mattias Hjorthvd och koncernchef för Scandinavian Astor Group AB (publ)info@astorgroup.se

Om Scandinavian Astor Group AB (publ)
Scandinavian Astor Group är verksamma inom försvarsindustrin. Bolaget är en leverantör av produkter, tjänster och tillhörande tekniska lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet samt produkter för industrier. Koncernen delas in i två affärsområden, Astor Industry och Astor Tech där produktportföljerna exempelvis består av telekrigssystem och militär flygmateriel samt metall- och kompositkomponenter. Bolaget bedriver sin verksamhet i Sverige. Astor Group är ett publikt bolag vars aktie handlas under kortnamn ASTOR på NGM Nordic SME. Shark Communication AB, tel. +46 73-434 45 15, e-post: info@sharkcom.se är Bolagets Mentor. För mer information om Astor Groups verksamhet, besök: www.astorgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen har lyssnat på oss och indexerar assistansersättningen

Published

on

By

Riksföreningen JAG välkomnar idag regeringens initiativ till att indexera assistansersättningen. Det ger en efterlängtad förutsägbarhet för den personliga assistansen. Dessutom höjs assistansersättningen med 3 procent. Ett steg i rätt riktning men tyvärr inte tillräckligt. Föräldraavdraget halveras men det verkliga problemet är Försäkringskassans lagtolkning.

Medlemmarna i Riksföreningen JAG ser mycket positivt på att regeringen tar initiativ till att indexera assistansersättningen.  

– Det är en stor lättnad att regeringen lyssnat på Sveriges funktionsrättsorganisationer, säger Magnus Andén, ordförande i Riksföreningen JAG, genom god man, Cecilia Blanck.

Med en indexering kommer det finnas en säkerhet i vad pengen kommer räcka till och många assistansanvändare slipper oron och kampen varje år för nivån på ersättningen. Nu återstår att se hur och när en indexering träder i kraft. Och till vilket lönegrundande index som ersättningen kommer kopplas.

En höjning av assistansersättningen med 3 procent är ett steg i rätt riktning. Tyvärr är det fortfarande långt kvar till en rimlig nivå för att ligga i fas med löneökningar och inflation. Trots höjningen kommer pengen inte räcka till utbildning, fortbildning, skäliga ingångslöner och investeringar för att uppfylla myndigheters regelverk och krav. Det kommer fortfarande saknas medel för en säker och kvalitativ personlig assistans. Kommer Sveriges regeringar någonsin se till att ersättningen kommer i kapp?

LSS och den personliga assistansen är en gemensam försäkring för alla människor i Sverige att kunna fortsätta leva sitt liv i ett eget hem även efter en svår sjukdom eller allvarlig olycka. Inte bara för dem som föds med stora och svåra funktionsnedsättningar.

Men vad är rättigheten och försäkringen värd om inte ersättningen räcker till?

Regeringen halverar också föräldraavdraget, som en reaktion på kritiken mot effekterna av reformen Stärkt assistans. Riksföreningen JAG ser inte att åtgärden är tillräcklig, och efterlyser fler initiativ för att säkra rätten till personlig assistans för barn. Det är fortfarande allt för många barn med stora behov som går miste om assistans på grund av Försäkringskassans tolkning av föräldraavdraget.

Vår förhoppning står till att regeringen ser över lagändringen Stärkt rätt till assistans. Tidöpartierna pekar själva på att lagändringen inte fick det genomslag som var tänkt och att det är Försäkringskassans tolkning av lagändringen som ställer till problem. Det är inte föräldraavdraget i sig som är problemet, det är de dubbla avdragen som Försäkringskassan gör. Det som skulle bli stärkt assistans för barn har istället blivit strypt assistans.

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
cecilia.blanck@jag.se

Åsa Emtelin
Presskontakt & PR
Riksföreningen JAG
076-545 30 77

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan: Civilministern presenterar budgeten i Linköping

Published

on

By

Torsdag den 19 september reser civilminister Erik Slottner till Linköping för att presentera regeringens budgetproposition för 2025. Efter pressträffen sker ett verksamhetsbesök på Linköpings universitet med fokus på Nationellt superdatorcentrum (NSC) och Nationell akademisk infrastruktur för superdatorer i Sverige (NAISS).

Program torsdag 19 september:

Kl. 14.30 Pressträff om regeringens budgetproposition för 2025, Linköpings universitet, G-huset ”Galaxen”, Olaus Magnussons väg 48.

Kl. 15.15 Verksamhetsbesök på NSC och NAISS

Verksamhetsbesöket och pressträffen är endast öppna för media. Föranmälan krävs och sker senast 19 september kl. 12.00 till pressekreterare Samuel Dalevi (se presskontakt nedan).

Presskontakt:
Samuel Dalevi
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Tel 076 133 51 18
samuel.dalevi@regeringskansliet.se

Läs mer om regeringens budgetproposition för 2025 på www.regeringen.se.

Om NSC och NAISS:
Nationellt superdatorcentrum (NSC) driver och utvecklar storskaliga beräknings- och lagringsresurser för användare inom svensk akademisk forskning samt för Saab och SMHI

Nationell akademisk infrastruktur för superdatorer i Sverige (NAISS) är den största och mest nyttjade forskningsinfrastrukturen i Sverige. Under 2023 betjänades drygt 7 600 användare vid fler än 30 universitet och forskningsinstitut.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.