Connect with us

Marknadsnyheter

Scania lanserar digital instrumentpanel

Published

on

Scania tar ett stort kliv genom lanseringen av digitala instrumentpaneler som bygger på en modulär elarkitektur med en mängd nya säkerhetsfunktioner. Den digitala instrumentpanelen Smart Dash är byggstenen som banar väg för digitala tjänster, ökad säkerhet och en förbättrad användarupplevelse för Scanias kunder och förare.

– Den här lanseringen utgör ett viktigt steg i Scanias erbjudande inom ekosystemet för transporter, säger Stefan Dorski, chef för Scania Trucks. I fordon som är utrustade med Smart Dash kommer våra kunder att uppleva Scanias erbjudande på en högre nivå och våra ambitioner när det gäller digitalisering, uppkoppling och säkerhet. Det handlar kort sagt om att bana väg för oöverträffade användarupplevelser när vi länkar samman Scanias fordon med våra digitala tjänster och lösningar.

Smart Dash har utvecklats i enlighet med Scanias modulsystem för skräddarsydda digitala lösningar. Den erbjuds i olika prestandasteg men den modulära strukturen är gemensam för samtliga. Härigenom kan dessa utan begränsningar samverka med andra digitala Scanialösningar som My Scania och Scania Driver app.

– Vi betraktar Smart Dash som en central del i vårt digitala ekosystem och ett fantastiskt sätt att stärka förarna, förklarar Stefan Dorski. Det kommer att ge dem en enastående tillgång till all information av betydelse under körning och stödja dem när de utför andra uppgifter efter att ha parkerat sina fordon, till exempel genom Scania Driver app och My Scania. Lösningarna är alla sammanlänkade och ger en verkligt effektiv användarupplevelse. 

Den nya EU-regleringen för fordonsäkerhet innebär att fler säkerhetsfunktioner blir obligatoriska för tunga fordon från juli 2024. De nya FN-bestämmelserna UNECE R155 och R156 omfattar även teknik för datasäkerhet för att förhindra och minska risken för intrång och manipulation av fordon. Scania har utvecklat den nya elarkitekturen som är gemensam för både lastbilar och bussar. Denna nya arkitektur skapar möjligheter till smartare och snabbare kommunikation, datasäkerhet på en ännu högre nivå och uppfyller de nya kraven.

– För Scania sammanfaller de nya kraven med vår ambition att skapa en lösningsinriktad arkitektur som stödjer kunderna på deras digitaliseringsresa, säger Stefan Dorski. Nästa nivå i upplevelsen av premiumkvalitet inom lastbilsbranschen kommer till stor del att handla om uppkopplade funktioner i och kring den lastbil som vi erbjuder. Uppdateringar over-the-air och smarta tjänster skapar nya möjligheter för Scanias kunder och bidrar till att göra deras verksamheter trafiksäkrare och mer lönsamma med ökad tillgänglighet och effektivitet.

Scania är en nyckelspelare när det gäller lösningar för aktiv och passiv säkerhet inom lastbilsbranschen, med unika tillval som den hyllade sidokrockkudden. Samtidigt ökar Scanias fokusering på aktiva säkerhetssystem med nya generationer kameror, radar och sensorer. Införandet av nya stöd- och varningssystem hjälper förare att undvika de tillbud som ofta sker i stökiga och trånga stadsmiljöer.

– Vi har uppmärksammat stigande förväntningar hos kunderna för säkerhetsfunktioner, säger Stefan Dorski. Många har tagit intryck av systemen i personbilar och kommit till insikt om hur nyttiga dessa kan vara. De bidrar inte bara till att rädda liv men även till ökad produktivitet samtidigt som de minskar stress och belastning hos förarna.

Scaniaägarna kommer även att kunna använda smarta uppkopplade kartor för sina navigationssystem och dra fördel av over-the-air uppdateringar i sina fordon. Därigenom minskas kraftigt behovet av att besöka Scanias verkstäder för mjukvaruuppdateringar. De olika prestandastegen i Smart Dash ersätter Scania nuvarande lösningar och kan beställas för lastbilar som kommer att tillverkas i början av 2024.

•    Smart Dash, en digital instrumentpanel med förardisplay
•    Erbjuder smidigt dagligt stöd för förare och åkerier tillsammans med lösningar som My Scania och Scania Driver app.
•    Nytt elsystem i enlighet med EU:s nya bestämmelser för fordonssäkerhet och FN:s nya regler för datasäkerhet
•    Over-the-air, trådlös fjärruppdatering, som dessutom kan ske genom supersnabb 5G-anslutning
•    Förbättrat människa-maskingränssnitt – Smart Dash-lösningen är avgörande för Scanias ökade fokus på säkerhet.

 

För mer information, vänligen kontakta: 

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
Tel: 070 289 83 78, e-post: orjan.aslund@scania.com 

 

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.