Connect with us

Marknadsnyheter

Scania och sennder skapar JUNA – ett joint venture-bolag som förenklar skiftet till elektriska transporter

Published

on

• Genom att kombinera sennders avancerade teknologi med Scanias premiumutbud av elektriska lastbilar, introducerar JUNA en banbrytande ”pay-per-use”-modell som ger transportföretag tillgång till ellastbils-lösningar samt en garanterad intäkt.

• Den flexibla servicemodellen tar bort förskottskostnader och potentiella problem med restvärde, vilket gör det lättare för transportföretag att byta till elektriska lastbilar. Genom att erbjuda tillgång till garanterade uppdrag på sennders digitala plattform säkerställer JUNA förutsägbarhet för sina kunder.

• JUNA, som precis börjat samarbeta med en första (banbrytande) kund, driver elektrifieringen av vägtransporter och tillgodoser den ökande efterfrågan på hållbara transporter.

Scania och sennder Technologies GmbH, en ledande digital speditör, har startat JUNA, ett joint venture-bolag för att bana väg för elektriska lösningar inom vägtransporter i hela Europa. Företaget, som nyligen lanserades i Tyskland, vill främja användningen av elektriska lastbilar för att påskynda övergången till en hållbar logistikindustri, i linje med ACEA/PIC:s uttalande: ”till 2040 ska alla nya kommersiella fordon som säljs vara fossilfria”.

JUNA, med säte i Berlin, introducerar en innovativ “pay-per-use”-modell för elektriska lastbilar. JUNA banar väg för en storskalig användning av elektriska lastbilar som, i nominellt värde, är två till tre gånger dyrare än motsvarande diesellastbil. Genom att erbjuda tillgång till garanterade uppdrag på sennders digitala plattform minskar JUNA hindren att använda elektriska lastbilar, inklusive de ekonomiska utmaningar som är förknippade med höga initiala kostnader, restvärde och teknikrisk. Det nystartade företaget ger transportföretag möjlighet till förutsägbarhet genom garanterade inkomster. Genom att kombinera Scanias elektriska lastbilar och skräddarsydda tjänster med sennders avancerade teknologi att koppla ihop små och medelstora transportföretag med stora speditörer, nyttjar JUNA styrkan hos båda företagen för att accelerera minskningen av koldioxidutsläppen i Europa.

Den innovativa modellen är ett helhetserbjudande som inkluderar elfordon, reparation, underhåll, försäkring, digitala tjänster och analystjänster. Förutom användningsbaserade avgifter och garanterat nyttjande optimerar JUNA sina kunders elektrifieringsstrategier genom dataanalys och simulerar lämpliga rutter för elektriska lastbilar. Genom att ta bort risker förknippade med övergången till elektriska lastbilar och att effektivisera verksamheten kommer JUNA spela en avgörande roll för att minska koldioxidutsläppen och snabba på övergången till lågutsläppstransporter.

Ett framgångsrikt pilotprojekt har nyligen lanserats. Den första kunden använder en elektrisk lastbil som laddas med förnybar energi. Den presterar precis som sin dieselföregångare. Med potential att nå en årlig minskning av motsvarande 93 ton CO2-utsläpp enbart för denna lastbil, kommer pilotens omfattning utökas till att omfatta fler rutter under 2024. Pilotoprojektet använder befintlig offentlig laddinfrastruktur och kostnaden per kilometer är jämförbar med att köra på diesel.

David Nothacker, VD för sennder, säger: – Detta är en vändpunkt för vår bransch. Vi är glada över att samarbeta med Scania i att skapa ett joint venture-bolag som kommer att driva på användningen av eldrivna lastbilar. Med tanke på att dessa kostar två till tre gånger mer än diesellastbilar och att 70 procent av alla lastbilar i Europa ägs av små transportörer med färre än tio lastbilar, kommer JUNAs ”pay-per-use”-modell och sennders kapacitetsutnyttjande att effektivt undanröja hindren för övergången till elektriska lastbilar.

Gustaf Sundell, SVP och Head of Ventures and New Business på Scania, säger: – JUNA är resultatet av ett samarbete mellan två företag med kompletterande expertis inom elfordon och digital logistik, vilket kommer att påskynda övergången till elektrifierade tunga transporter. Scania undersöker nya lösningar för att hitta sätt att skapa värde för våra kunder nu och i framtiden och vi är stolta över att detta projekt med sennder blir verklighet. Vi tror att det kommer att spela en viktig roll för att driva övergången till ett hållbart transportsystem.

De två parterna undertecknade ett joint venture-avtal i maj i år och har erhållit nödvändiga godkännanden från berörda konkurrensmyndigheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Veronica Nilsson, Scania Corporate Communications Specialist
Telefon: +46 72 084 9843
E-mail: veronica.nilsson@scania.com

Marisa Wagner, sennder
Telefon:  +49 1525 437 2777
E-mail: press@sennder.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys