Connect with us

Marknadsnyheter

Scania och sennder skapar JUNA – ett joint venture-bolag som förenklar skiftet till elektriska transporter

Published

on

• Genom att kombinera sennders avancerade teknologi med Scanias premiumutbud av elektriska lastbilar, introducerar JUNA en banbrytande ”pay-per-use”-modell som ger transportföretag tillgång till ellastbils-lösningar samt en garanterad intäkt.

• Den flexibla servicemodellen tar bort förskottskostnader och potentiella problem med restvärde, vilket gör det lättare för transportföretag att byta till elektriska lastbilar. Genom att erbjuda tillgång till garanterade uppdrag på sennders digitala plattform säkerställer JUNA förutsägbarhet för sina kunder.

• JUNA, som precis börjat samarbeta med en första (banbrytande) kund, driver elektrifieringen av vägtransporter och tillgodoser den ökande efterfrågan på hållbara transporter.

Scania och sennder Technologies GmbH, en ledande digital speditör, har startat JUNA, ett joint venture-bolag för att bana väg för elektriska lösningar inom vägtransporter i hela Europa. Företaget, som nyligen lanserades i Tyskland, vill främja användningen av elektriska lastbilar för att påskynda övergången till en hållbar logistikindustri, i linje med ACEA/PIC:s uttalande: ”till 2040 ska alla nya kommersiella fordon som säljs vara fossilfria”.

JUNA, med säte i Berlin, introducerar en innovativ “pay-per-use”-modell för elektriska lastbilar. JUNA banar väg för en storskalig användning av elektriska lastbilar som, i nominellt värde, är två till tre gånger dyrare än motsvarande diesellastbil. Genom att erbjuda tillgång till garanterade uppdrag på sennders digitala plattform minskar JUNA hindren att använda elektriska lastbilar, inklusive de ekonomiska utmaningar som är förknippade med höga initiala kostnader, restvärde och teknikrisk. Det nystartade företaget ger transportföretag möjlighet till förutsägbarhet genom garanterade inkomster. Genom att kombinera Scanias elektriska lastbilar och skräddarsydda tjänster med sennders avancerade teknologi att koppla ihop små och medelstora transportföretag med stora speditörer, nyttjar JUNA styrkan hos båda företagen för att accelerera minskningen av koldioxidutsläppen i Europa.

Den innovativa modellen är ett helhetserbjudande som inkluderar elfordon, reparation, underhåll, försäkring, digitala tjänster och analystjänster. Förutom användningsbaserade avgifter och garanterat nyttjande optimerar JUNA sina kunders elektrifieringsstrategier genom dataanalys och simulerar lämpliga rutter för elektriska lastbilar. Genom att ta bort risker förknippade med övergången till elektriska lastbilar och att effektivisera verksamheten kommer JUNA spela en avgörande roll för att minska koldioxidutsläppen och snabba på övergången till lågutsläppstransporter.

Ett framgångsrikt pilotprojekt har nyligen lanserats. Den första kunden använder en elektrisk lastbil som laddas med förnybar energi. Den presterar precis som sin dieselföregångare. Med potential att nå en årlig minskning av motsvarande 93 ton CO2-utsläpp enbart för denna lastbil, kommer pilotens omfattning utökas till att omfatta fler rutter under 2024. Pilotoprojektet använder befintlig offentlig laddinfrastruktur och kostnaden per kilometer är jämförbar med att köra på diesel.

David Nothacker, VD för sennder, säger: – Detta är en vändpunkt för vår bransch. Vi är glada över att samarbeta med Scania i att skapa ett joint venture-bolag som kommer att driva på användningen av eldrivna lastbilar. Med tanke på att dessa kostar två till tre gånger mer än diesellastbilar och att 70 procent av alla lastbilar i Europa ägs av små transportörer med färre än tio lastbilar, kommer JUNAs ”pay-per-use”-modell och sennders kapacitetsutnyttjande att effektivt undanröja hindren för övergången till elektriska lastbilar.

Gustaf Sundell, SVP och Head of Ventures and New Business på Scania, säger: – JUNA är resultatet av ett samarbete mellan två företag med kompletterande expertis inom elfordon och digital logistik, vilket kommer att påskynda övergången till elektrifierade tunga transporter. Scania undersöker nya lösningar för att hitta sätt att skapa värde för våra kunder nu och i framtiden och vi är stolta över att detta projekt med sennder blir verklighet. Vi tror att det kommer att spela en viktig roll för att driva övergången till ett hållbart transportsystem.

De två parterna undertecknade ett joint venture-avtal i maj i år och har erhållit nödvändiga godkännanden från berörda konkurrensmyndigheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Veronica Nilsson, Scania Corporate Communications Specialist
Telefon: +46 72 084 9843
E-mail: veronica.nilsson@scania.com

Marisa Wagner, sennder
Telefon:  +49 1525 437 2777
E-mail: press@sennder.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.