Connect with us

Marknadsnyheter

Scania, SKF och LOTS Group lanserar rutt för batterielektriska lastbilar

Published

on

Scania, SKF och LOTS Group samarbetar för att främja hållbar logistik genom att lansera en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV).

Rutten, som körs i samarbete med Ahréns Åkeri förväntas minska utsläppen avsevärt. Målet är att nå en minskning på 97% av koldioxidutsläpp (WtW) samtidigt som transportflödet effektiviseras i och med att 85% av bilens årliga körsträcka körs med full last.

Rutten blir totalt 221 000 km/år vilket innebär en besparing på 298 ton CO₂ utsläpp. Detta motsvarar CO₂ utsläpp från 210 personbilar under ett år i Sverige. Initiativet visar att implementering av elektriska transporter är en genomförbar strategi för att skapa hållbara logistiklösningar. I Europa körs 60% av all vägfrakt över 300 km per dag, vilket visar att även de mer komplexa och omfattande delarna av transportsystemet har potential att elektrifieras.

Ett samarbete för reducerade utsläpp

– Detta partnerskap är ett stort steg framåt i övergången till hållbar logistik. Genom samarbete mellan transportköpare, transportörer och laddpartners reducerar vi inte bara utsläppen utan maximerar nyttjandegraden vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist, Managing Director Europe, LOTS Group.

– Detta samarbete hjälper oss att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter till våra kunder som stödjer vår ambition att nå nettonoll klimatpåverkan i hela värdekedjan,” säger Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige.

Partnerskap

Målet är att skapa återkommande rundturer med garanterade volymer och hög nyttjandegrad av fordonen för att sänka den finansiella risken för investeringar i grön teknik. På så sätt visar projektet att hållbar logistik är miljövänlig och kostnadseffektiv. Planen för implementeringen av elektriska fordon sker stegvis, där flöden verifieras under första delen av 2025 och fullskalig drift planeras till mitten av året.

Hampus Ahrén, Verksamhetsansvarig på för Ahréns Åkeri, säger:
– Genom att säkerställa full beläggning i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara stora miljöfördelar utan också en betydande effektivisering av vår verksamhet. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer ger oss möjlighet att investera i grön teknik vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt.

Partnerskapet kommer att verifiera alla operativa parametrar, inklusive optimering av energianvändning, prissättning av el och maximalt utnyttjande av fordonen, innan övergången till full drift i två skift sker.

– På Scania är vi entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för elektriska transporter och en omdefiniering av logistiksystemet i stort. Partnerskapet mellan SKF, LOTS och Scania visar att frakt med batterielektriska fordon är möjligt, inte bara för kortare stadsrutter utan också för långdistans- och tyngre transporter. Partnerskapet går i linje med Scanias syfte, att driva skiftet till ett hållbart transportsystem, säger Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business. 

LOTS Group är ett helägt dotterbolag till Scania och en plattform som för samman transportköpare för att optimera logistiktjänster. Genom Scanias kontrolltorn samordnas transportflöden, medan LOTS Group utför ruttoptimering och laddningshantering med digitala verktyg för att effektivisera resursanvändningen. LOTS och Scania utvecklar elektriska transporter och erbjuder kunder hållbara och effektiva lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Bratthall
Corporate Public and Media Relations manager
Telefon: +46 76 724 45 27
erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Preliminärt resultat för fjärde kvartalet

Published

on

By

Årets fjärde kvartal avslutades inte lika starkt som föregående år. Den största avvikelsen mot föregående år består i den väsentligt lägre intjäningen inom affärsområdet Specialistläkemedel till följd av ökad konkurrens på den brittiska marknaden för Melatonin. Affärsområdena Hjälpmedel och Medicinteknik hade stabil försäljning men lägre marginaler än i jämförelsekvartalet föregående år, och kompenserar därmed inte för den lägre intjäningen inom Specialistläkemedel. Marginalen påverkas bland annat av produktmix och lagernedskrivningar, som påverkar samtliga affärsområden i kvartalet.

Omsättningen för det fjärde kvartalet bedöms uppgå till ca 474 MSEK, vilket motsvarar en ökning med 4 procent jämfört med föregående år. EBITA förväntas uppgå till ca 71 MSEK, vilket är 23 procent lägre än föregående år. Justerad EBITA förväntas uppgå till ca 67 MSEK vilket är 27 procent lägre jämfört med föregående år.

Omsättning för respektive affärsområde bedöms uppgå till 215 MSEK för Hjälpmedel, 153 MSEK för Medicinteknik och 106 MSEK för Specialistläkemedel. Justerad EBITA i respektive affärsområde förväntas uppgå till 48 MSEK för Hjälpmedel, 19 MSEK för Medicinteknik och 7 MSEK för Specialistläkemedel.

Efterfrågan är generellt sett god men året avslutades inte resultatmässigt på samma höga nivå som föregående år. Den minskade försäljningen av Melatonin sammantaget med produktmix och lagernedskrivningar ger en lägre marginal och resultat än föregående års starka fjärde kvartal. Kvartalets resultat är otillfredsställande men påverkar inte vår syn på koncernens fina utveckling under året och fortsatta goda möjligheter.”, säger Anders Dahlberg, VD MedCap  

Rapporten för det fjärde kvartalet publiceras den 31 januari 2025.

Stockholm den 16 januari 2025

MedCap AB (publ)

Anders Dahlberg, VD

Informationen är sådan som MedCap AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-16 18:30 CET.

För mer information, kontakta:

Anders Dahlberg, Verkställande direktör, Telefon +46 8 34 71 10, mobil +46 704 26 92 62, e-post anders.dahlberg@medcap.se

Om MedCap:

MedCap bygger framgångsrika företag inom Life Science för att förbättra människors liv. MedCap förenar de större bolagets styrka med de mindre bolagens entreprenöriella kraft, smidighet och affärsmannaskap.

MedCap handlas under symbolen MCAP på NASDAQ Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Korrigering av kallelse till extra bolagsstämma i Lyckegård Group AB

Published

on

By

I det pressmeddelande om kallelse till extra bolagsstämma som publicerades den 16 januari 2025 kl. 08.31 är datum gällande avstämningsdagen för framställandet av aktieboken felaktigt (måndagen den 27 januari 2025). Det korrekta datumet är fredagen den 24 januari 2025. Sista datum för när röstregistreringar beaktas korrigeras följaktligen till tisdagen den 28 januari 2025. Detta har rättats i kallelsen som följer nedan.

 

Kallelse till extra bolagsstämma i Lyckegård Group AB, 556757-7597

 

Aktieägarna i Lyckegård Group AB (publ), 556757-7597, (”Lyckegård” eller ”Bolaget”) kallas härmed till extra bolagstämma måndagen den 3 februari 2025, klockan 10.00, Trollebergsvägen 102-28, 245 61 Staffanstorp för att behandla förslag till beslut om nyemission innebärande ett kapitaltillskott om maximalt SEK 15 000 000.

 

Rätt till deltagande

Aktieägare som önskar deltaga i bolagsstämman ska:

 

• vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast fredagen den 24 januari 2025, och

• anmäla sig till Lyckegård Group AB (publ), Snogerödsvägen 9, 243 95 Höör eller per e-post till daniel@lyckegard.com senast fredagen den 31 januari 2025. Vid anmälan ska aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer och, i förekommande fall, uppgift om biträde (högst två biträden).

 

Förvaltarregistrerade aktier

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, begära att förvaltaren registrerar aktierna i aktieägarens eget namn i aktieboken, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 24 januari 2025 (s.k. rösträttsregistrering). Sådan registrering kan vara tillfällig. Aktieägare som önskar registrera aktierna i eget namn måste, i enlighet med respektive förvaltares rutiner, begära att förvaltaren gör sådan rösträttsregistrering. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 28 januari 2025 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

 

Ombud m.m.

Om aktieägare ska företrädas av ombud måste en skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt överlämnas till ordföranden på bolagsstämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också lämna över aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen till ordföranden på bolagsstämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt att ladda ner via www.lyckegard.com samt sänds ut till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

 

Förslag till dagordning

1. Val av ordförande vid bolagsstämman

2. Upprättande och godkännande av röstlängd

3. Val av två justerare

4. Prövning om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad

5. Godkännande av dagordning

6. Beslut om nyemission av aktier

7. Bolagsstämmans avslutande

 

Punkt 6 Förslag till beslut om nyemission

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om att genomföra nyemission i enlighet med styrelsens förslag, Bilaga 1.

 

Personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

Övrigt

Vid tidpunkten för denna kallelse uppgår det totala antalet aktier och röster i Bolaget till 58 062 584. Lyckegård innehar inte några egna aktier.

 

Lyckegårds Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), i enlighet med reglerna för Nasdaq First North Growth Market.

 

Fullständiga förslag till beslut och andra relaterade handlingar kommer att hållas tillgängliga på Bolagets kontor Snogerödsvägen 9, 243 95 Höör och bolagets hemsida www.lyckegard.com, från och med två (2) veckor före bolagsstämman och skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

 

Aktieägare som är närvarande vid bolagsstämman har rätt att begära upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen (2005:551). Upplysningar lämnas om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget. Den som vill skicka in frågor i förväg kan göra det till Bolaget på adressen ovan.

___________________________

Staffanstorp 16 januari 2025

Lyckegård Group AB (publ)

STYRELSEN

Continue Reading

Marknadsnyheter

Publicering av patentansökan för Phal-501

Published

on

By

Europeiska Patentverket (EPO) har nu publicerat PharmaLundensis patentansökan som skyddar Phal-501 och liknande tungmetallbindande föreningar. Som framgår av ansökningstexten är ansökan bred, och omfattar ett stort antal möjliga substanser, vilket ger flexibilitet för PharmaLundensis samtidigt som det försvårar för potentiella konkurrenter.

Phal-501 består av en kvicksilver bindande ring med fem svavelatomer, samt en linker som fäster ringen på en liten plastkula (ca 0.1 mm i diameter). På varje plastkula har vi satt fast tusentals svavelinehållande ringar, vilket ger en mycket effektiv och stark bindning av kvicksilvret. Plastkulorna är så stora att de bara går rakt igenom tarmen utan att absorberas till blodet.

På Phal-501 är svavelringen fäst på en plastkula som består av Hypogel, vilket är en plast som är mycket hydrofil (vattenlöslig). Våra tester har visat att en hydrofil bärare är mer effektiv för att binda vattenlösliga kvicksilverföreningar än hydrofoba (vattenavvisande) bärare. De vanligast organiska kvicksilverföreningarna är hydrofoba i sitt naturliga tillstånd. Dock ändras detta när levern försöker utsöndra dem via gallan. Då sätter levern på en glutationgrupp, vilket gör komplexet betydligt mer vattenlösligt. I denna situation är det följaktligen lämpligt med en hydrofil bärare (plastkula) för att på ett effektiv sätt fånga upp det kvicksilver som utsöndras från levern i gallan.

I vissa situationer kan det vara önskvärt att även binda upp organiska kvicksilvervarianter som inte har glutation. En del organiskt Hg passerar sannolikt från blodet genom tarmväggen direkt ut i tarmvätskan, utan att gå via levern. Att vissa tungmetaller kan gå rakt igenom mänsklig vävnad visas tydligt av ett exempel där en kemist fick några droppar av dimetylkvicksilver på sin handske, varvid kvicksilvret gick rakt igenom både handsken och skinnet vilket ledde till hennes död. Exemplet visar också på dimetylkvicksilvers extrema toxicitet! Vårt patent skyddar även en kombination av hydrofila och hydrofoba bärare.

Sammanfattningsvis är vi mycket glada att EPO avser godkänna vårt patent, eftersom vi är övertygade om att de kommer att möjliggöra behandling av en rad sjukdomar, samt generera mycket stora intäkter!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.