Marknadsnyheter
Scania Smart Dash ger lastbilschaufförer nya perspektiv


Scanias nya digitala instrumentpanel Smart Dash skapar bättre, smartare och säkrare körupplevelser för alla förare. De senaste digitala lösningarna och en modulär uppbyggnad säkerställer att Scanias lastbilar erbjuder en trygg, uppkopplad och komfortabel miljö bakom ratten. Scania-förare kommer att ha utmärkt överblick och kontroll över både sitt fordon och om¬givningen och får tydlig information så fort en potentiell fara dyker upp eller en åtgärd krävs.
• Scania Smart Dash är den senaste pusselbiten i Scanias strävan att transformera transportindustrin så att den blir smart och hållbar
• Obegränsade möjligheter att skräddarsy körupplevelsen samtidigt som aktuell data och information alltid finns tillgänglig
• En blandning av manuella reglage och digitala displayer ger först¬klassigt stöd och underlättar för föraren
• Scania har lagt mycket möda på att göra stöd- och säkerhetssystemen intuitiva och användarvänliga
− Förutom fantastisk överblick och närmast ändlösa möjligheter att skräddarsy förarmiljön, är Smart Dash också en möjliggörare för ökad digitalisering och kom-munikation i och från lastbilen, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Våra bilar kan nu integreras tätt ihop med allt från flotthanterings-system till den faktiska trafikmiljön och diverse molnbaserade tjänster för förbättrad säkerhet, tillgänglighet och produktivitet.
Scania Smart Dash representerar de senaste framstegen beträffande samspelet mellan människa och maskin i tunga fordon. Föraren väljer vilken information som ska visas och hela lösningen är utvecklad för att vara intuitiv och användarvänlig med en blandning av fysiska och digitala reglage som ger överblick och kontroll.
I en Smart Dash-förarplats ingår alltid två skärmar: Driver Display framför föraren och Centre Information Display (en pekskärm som är valbar i två storlekar: 10,1 eller 12.9 tum). Föraren kan reglera inställningar via pekskärmen, via fysiska knappar eller med
hjälp av röststyrning. Scania har valt en balanserad blandning av de olika typerna av reglage, allt i syfte att undvika att vitala funktioner ligger dolda en eller ett par nivåer ner i en meny.
− De funktioner som används mest ska självklart vara enkla att nå, säger Eduardo Landeo, Product Manager på Scania Trucks. Allt handlar om att erbjuda förarna bästa tänkbara förutsättningar och upplevelser genom att säkerställa att ny teknologi stöttar dem snarare än irriterar. Eller till och med, i värsta fall, skapar situationer där uppmärksamheten dras från vägen och upp¬sikten över närområdet för att kunna fixa något så enkelt som att justera tempera¬turen i hytten.
Alla fordon i Scanias senaste lastbilsgeneration erbjuder en mängd säkerhetsfunk-tioner som standard när de säljs på europeiska marknader. Andra funktioner är tillval och erbjuder egenskaper långt bortom vad olika lagkrav föreskriver som minimum. Ett exempel är AEB VRU (Advanced Emergency Braking Vulnerable Road Users): i stället för att enbart varna föraren för att det exempelvis finns en oskyddad fot¬gängare framför lastbilen så bromsar fordonet automatiskt om nödvändigt.
− Med den här introduktionen öppnar vi en digital och uppkopplad miljö som både förare och åkeriägare drar nytta av, säger Eduardo Landeo. Smarta och säkra lastbilar levererar ökad produktivitet, färre incidenter och tryggare förare. Förarna kommer att uppleva att deras arbetsredskap stöttar dem i jobbet genom att erbjuda allt från information om själva fordonet till potentiella risker.
Kundernas förväntningar beträffande uppkopplade fordon och aktiva säkerhetsfunk-tioner ökar ständigt. Scania Smart Dash möter den trenden med sitt användarvän-liga, digitala och modulära gränssnitt som erbjuder potential både för OTA (uppdat-eringar via nätet) och kommunikation via 5G. Det stöd som säker¬hets¬systemen bidrar med är förarens bästa redskap för att undvika allvarliga olyckor.
− Det spelar ingen roll hur erfaren och försiktig man är som förare, givet hur mycket tid de tillbringar på vägarna kommer det alltid att komma en dag i varje förares liv när han eller hon är tacksam för varningen från ett säkerhetssystem, säger Eduardo Landeo.
Örjan Åslund, Head of Product Affairs & Press Testing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.
Marknadsnyheter
SBB stärker likviditeten med cirka 8 miljarder kronor och presenterar en decentraliserad koncernstruktur
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (“SBB” eller ”Bolaget”) säljer 1,16 procent av SBB EduCo AB (”EduCo”) till Brookfield Super-Core Infrastructure Partners (”Brookfield”) för cirka 242 miljoner kronor och blir en minoritetsägare. EduCo kommer återbetala delar av dess koncerninterna lån från SBB, vilket innebär att SBB erhåller en likvid om cirka 7,8 miljarder kronor. SBB har idag även beslutat om en decentraliserad koncernstruktur som förstärker transparens och finansieringsmöjligheter.
‘’Jag är mycket nöjd över att idag kunna presentera ett betydande likviditetstillskott och ett fortsatt starkt samarbete med Brookfield. Vidare skapar SBB en decentraliserad koncernstruktur som positionerar SBB för att ytterligare stärka bolagets balansräkning och för fortsatt tillväxt. Styrelsen avslutar härmed den strategiska översynen och SBB fokuserar nu på exekvering,” säger Lennart Schuss, styrelseordförande för SBB.
Sammanfattning av EduCo-transaktionen
EduCo samägs av SBB och Brookfield och är den huvudsakliga plattformen för SBB:s affär inom den offentliga utbildningssektorn.
Som en del av transaktionen genomför EduCo en delvis återbetalning av det koncerninterna lånet från SBB med ett belopp om cirka 9,1 miljarder kronor samt potentiellt även en refinansiering av befintlig säkerställd skuld med ett belopp om högst cirka 6,9 miljarder kronor. Transaktionen resulterar i en likvid om totalt cirka 8 miljarder kronor till SBB, efter erläggande av kompensation för förtidsåterbetalning och transaktionskostnader. SBB kommer att ha ett kvarstående lån till EduCo om cirka 5,5 miljarder kronor. SBB avser använda likviden för att hantera närliggande finansiella åtaganden, inklusive avtalade investeringar, beslutade utdelningar samt låneförfall.
Efter genomförd avyttring om 1,16 procent av aktierna i EduCo till Brookfield kommer SBB att äga cirka 49,84 procent av EduCo. Som en följd av avyttringen kommer EduCo att kontrolleras av Brookfield och upphöra att vara ett dotterbolag till SBB och EduCo kommer inte att konsolideras i SBB:s räkenskaper.
Vidare, efter genomförd avyttring kommer EduCo att drivas fristående av sin styrelse bestående av representanter från SBB och Brookfield.
Transaktionen är föremål för sedvanliga fullföljandevillkor, inklusive konkurrensgodkännanden, och förväntas slutföras under oktober 2023.
Transaktionen understöds av EduCo:s sunda och stabila finansiella ställning och säkerställer att verksamheten fortsätter att vara en långsiktig leverantör av högkvalitativa utbildningsanläggningar i hela Norden. Brookfield är en mycket erfaren ägare av infrastrukturtillgångar globalt och investeringen i EduCo genom dess perpetual fund tillhandahåller långsiktigt, stabilt kapital för att stödja EduCo:s framtida tillväxt tillsammans med SBB för att EduCo ska kunna uppnå en investment grade-rating.
EduCo:s ambition är att på sikt enbart finansieras med långfristig kapitalmarknadsfinansiering med stark investment grade-rating.
Sammanfattning av EduCo
EduCo är en unik infrastrukturplattform inom offentlig utbildning med ett fokus på tillväxt inom den offentliga utbildningssektorn i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
EduCo:s portfölj om 43 miljarder kronor består av fastigheter inom den offentliga utbildningssektorn i Norden (23,6 miljarder kronor GAV i Sverige, 16,0 i Norge, 2,2 i Finland och 1,0 i Danmark). Portföljen gynnas av långsiktiga hyresavtal med väldigt lågt byte av hyresgäster: 13 års viktad genomsnittlig återstående löptid.
Decentraliserad koncernstruktur
Den 29 maj 2023 beslutade SBB:s styrelse att påbörja en strategisk översyn av alternativ för att maximera värdet för SBB:s aktieägare. SBB presenterar idag en ny koncernstruktur som decentraliserar Bolaget genom etablering av helägda och delägda affärsenheter och avslutar därmed den strategiska översynen.
Koncernen kommer att bestå av tre affärsenheter: Utbildning, Samhälle och Bostäder. Affärsenheterna kommer att verka med ett tydligt fokus. Från och med Q3-rapporten kommer rapportering att ske enligt den nya koncernstrukturen. Implementeringen har ingen planerad inverkan på antalet anställda inom SBB.
’’Idag presenterar vi en ny decentraliserad koncernstruktur. Den nya strukturen bygger på våra styrkor, adresserar våra utmaningar och grundar sig på ett antal viktiga slutsatser. SBB har i grunden en portfölj av högkvalitativa fastighetstillgångar med en stark underliggande utveckling och med attraktiva tillväxtutsikter. SBB gynnas av att skapa helägda eller delägda affärsenheter som på egna meriter kan anskaffa såväl eget som lånat kapital. Därför etablerar vi nu en ny decentraliserad koncernstruktur med syfte att öka SBB:s transparens och finansieringsmöjligheter, vilket i förlängningen maximerar aktieägarvärdet,’’ säger Leiv Synnes, vd för SBB.
Den nya koncernstrukturen ska:
- Öka tillgången till bankfinansiering. Etableringen av enskilda affärsenheter kommer att stärka SBB:s finansiella flexibilitet avseende finansiering.
- Möjliggöra anskaffning av eget kapital. SBB kommer fortsätta utforska möjligheter att göra bostadsverksamheten till ett minoritetsägt bolag genom att ta in ytterligare ägare, med en målsättning att presentera en lösning under 2024, beroende på marknadsförhållandena.
- Förbättra finansiell rapportering och transparens. Decentraliseringen möjliggör förbättrad finansiell rapportering, tydligare specialisering, snabbare beslut, närmare samarbete med hyresgästerna och synliggörande av värden.
En översikt av den nya koncernstrukturen biläggs detta pressmeddelande och finns tillgänglig på SBB:s hemsida.
Rådgivare
Advokatfirman Vinge är legal rådgivare och DNB Markets och J.P. Morgan Securities Plc. finansiella rådgivare till SBB i samband med transaktionen. Linklaters är legal rådgivare till Brookfield.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se
Denna information utgör insiderinformation som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2023 kl. 18:20 CEST.
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.
Marknadsnyheter
Boken som ställer nya skakande frågor om Palmemordet

Den avlidne Stig Engström, Skandiamannen, kom att officiellt pekas ut som Palmemördare utan att ens få en försvarare.
Det avslutade en 34 år lång mordutredning. Poliserna i Palmegruppen hade sett tydliga tecken på en mordkomplott med möjliga trådar in i svenska staten och de hade arbetat hårt med att få fram sanningen. Men de fick dåligt med hjäp av andra myndigheter och personer som kunde vara inblandade ville inte prata. Till sist gav utredarna upp. Inget av detta dramatiska utredningsarbete redovisades på åklagarens avslutande presskonferens. Här kommer nu en ingående och delvis chockartad beskrivning av sådant åklagaren och Palmegruppen arbetat med innan de motvilligt släppte de känsliga frågorna.
Gunnar Wall är en av Sveriges främsta experter på mordet på Olof Palme och har arbetat med den här boken i tre år. Här berättar han om hur det egentligen gick till när utredningen av mordet på Sveriges statsminister fick sitt förbryllande slut.
Läs mer på Gunnar Walls blogg.
Utgivning: 2023-09-26 Isbn: 9789155272630
Bokförlaget Semic
08-799 30 50
info@semic.se
Press- och marknadskontakt: Cilla Wikström, cilla.wikstrom@semic.se
Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 80 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i stora upplagor, säljer dem till bra priser och når många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker. Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Bokförlaget Semic är en del av Bonnierförlagen AB.
Taggar:
Marknadsnyheter
Uppdatering skred vid E6 Stenungsund
Räddningstjänsten är fortsatt på plats vid skredet vid E6 Stenungsund.
Under gårdagen arbetade räddningstjänsten med eftersök av människor i de delar av området, där det varit möjligt, med hjälp av specialutbildad personal för ras och skred samt sökhundar. Ett antal personer hjälptes under gårdagen ur fordon på rasområdet med hjälp av räddningstjänstpersonal samt helikopter från Sjöfartsverket. Sökarbetet avslutades igår eftermiddag.
Räddningstjänsten har under natten och morgonen arbetat med att besikta den drabbade bensinstationen för att säkerställa om läckage kan ha skett och har för närvarande avfärdat att den skulle utgöra en miljöskada. Vi undersöker ett mindre dieselläckage från en lastbil. Tillsammans med Trafikverket och geotekniker pågår även en besiktning av ytterområden kring Norumsån för att se om det kan innebära ytterligare konsekvenser.
Under dagen kommer räddningstjänsten att medverka på ett samverkansmöte med kommunen på plats i Stenungsund.
Allmänheten uppmanas fortsatt att inte vistas i området och respektera avspärrningar.
Räddningstjänsten bedömer att vi kommer att vara kvar till imorgon måndag, och ny bedömning görs då av ytterligare insatser.
//Daniel Lyckelid, Vakthavande befäl
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter7 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients