Marknadsnyheter
Securitas AB Delårsrapport Kv 2 2024 | Januari–juni
April–juni 2024
- Försäljning 40 638 MSEK (39 909)
- Organisk försäljningstillväxt 5 procent (11)
- Valutajusterad försäljningstillväxt inom teknik och säkerhetslösningar 7 procent (73)
- Rörelseresultat före avskrivningar 2 801 MSEK (2 620)
- Rörelsemarginal 6,9 procent (6,6)
- Vinst per aktie 2,28 SEK (2,05)
- Vinst per aktie före jämförelsestörande poster
- 2,60 SEK (2,46)
- Rörelsens kassaflöde 60 procent (46)
Januari–juni 2024
- Försäljning 79 898 MSEK (77 660)
- Organisk försäljningstillväxt 6 procent (11)
- Valutajusterad försäljningstillväxt inom teknik och säkerhetslösningar 7 procent (75)
- Rörelseresultat före avskrivningar 5 158 MSEK (4 800)
- Rörelsemarginal 6,5 procent (6,2)
- Vinst per aktie 4,12 SEK (3,71)
- Vinst per aktie före jämförelsestörande poster 4,72 SEK (4,49)
- Nettoskuld i relation till EBITDA 2,9 (3,3*)
- Rörelsens kassaflöde 26 procent (29)
* Jämförelsetalet är justerat och inkluderar STANLEY Securitys 12-månaders justerad uppskattad EBITDA.
Koncernchefens kommentarer
Solid utveckling i alla affärssegment
Utveckling var god i hela verksamheten och vi redovisade en rörelsemarginal på 6,9 procent (6,6) i det andra kvartalet med en förbättrad marginalutveckling i vår europeiska verksamhet. I enlighet med vår strategi stöttades rörelsemarginalen i koncernen av en stark förbättring både inom säkerhetstjänster såväl som teknik och säkerhetslösningar.
Organisk försäljningstillväxt uppgick till 5 procent. Valutajusterad försäljningstillväxt inom vår verksamhet för teknik och säkerhetslösningar var god och uppgick till 8 procent i det andra kvartalet exklusive påverkan från avyttringen av Securitas Argentina, vilket stödjer vår förändring av affärsmixen till verksamheter med högre marginal.
Rörelsens kassaflöde förbättrades i det andra kvartalet jämfört med föregående år, i linje med våra förväntningar efter det svagare första kvartalet. Vi har en stabil position för att redovisa ett starkt utfall för helåret 2024.
ATT FORMA SECURITAS FÖR LÅNGSIKTIGT HÅLLBART AKTIEÄGARVÄRDE
Vi formar Securitas för långsiktigt hållbart aktieägarvärde och kärnan i genomförandet av detta är operativt värdeskapande genom tillväxt i teknik och säkerhetslösningar, lönsamhet i portföljen för säkerhetstjänster, kostnadseffektivitet och digital innovation.
Hanteringen av vår kontraktsportfölj ger goda effekter vilket framgår i lönsamhetsutvecklingen i portföljen för säkerhetstjänster. Nya affärer fortsätter att komma in med högre marginaler. Även återhämtningen inom flygplatsverksamheten i Europa stöttade.
Två år efter förvärvet av STANLEY Security är vår globala Technology-verksamhet starkare än någonsin. Baserat på vår ledande globala marknadspoition och vårt unika kunderbjudande redovisade vi en bra organisk försäljningstillväxt om 8 procent inom Technology i det andra kvartalet. Idag uppgår de återkommande månatliga intäkterna till mer än 1,25 BSEK i den strategiskt viktiga övervaknings- och underhållsverksamheten med höga marginaler vilket, kombinerat med att främja bäst praxis och realisera kostnadssynergier, har stöttat en markant ökad rörelsemarginal sedan slutförandet av förvärvet.
Då majoriteten av integrationsaktiviteterna är slutförda i Nordamerika och med goda framsteg i Europa kan vi öka vårt fokus på kommersiella aktiviteter för att fortsättningsvis växa vår verksamhet framgent.
UNIKT VÄRDESKAPANDE ERBJUDANDE I SAMARBETE MED VÅRA KUNDER
Vi driver en kundorienterad transformation inom Securitas för att kunna erbjuda det starkaste värdeskapande erbjudandet i hela säkerhetsbranschen. Med förhöjd global osäkerhet och med en ökad hotbild söker kunderna en framtidsinriktad partner med djup säkerhetskunskap som kan hjälpa dem att forma deras säkerhetsprogram många år framöver. Vår långsiktiga inställning till partnersamarbeten i kombination med vår närvaro, teknik och digitala möjligheter är viktiga faktorer som särskiljer oss och som gör att vi är den förstahandspartner som våra kunder väljer.
Förra månaden undertecknade vi, som den första i branschen, det första globala outputbaserade kundkontraktet med ett teknikbolag där vi tillsammans skall utveckla deras säkerhetsprogram med hela vår säkerhetsportfölj.
För att stärka vår utveckling och konkurrensposition ytterligare fortsätter vi också att utvärdera vår affärsmix och närvaro.
Vår utveckling i det andra kvartalet och förtroendet från våra kunder bekräftar att vi är på rätt väg och vårt åtagande att uppnå marginalmålet på 8 procent vid utgången av 2025 kvarstår.
Magnus Ahlqvist
VD och koncernchef
PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN
Analytiker och media är välkomna att delta i en telefonkonferens den 30 juli 2024 kl. 14.30, där Securitas VD och koncernchef Magnus Ahlqvist och finansdirektör Andreas Lindback presenterar rapporten och svarar på frågor. Telefonkonferensen kommer också att ljudsändas via Securitas hemsida, www.securitas.com/sv
Ljudsändningen av telefonkonferensen kan följas på denna länk
www.securitas.com/sv/investerare/finansiella-rapporter-och-presentationer/
En inspelad version av ljudsändningen kommer att vara tillgänglig på
www.securitas.com/sv/investerare/finansiella-rapporter-och-presentationer/efter telefonkonferensen.
För ytterligare information kontakta: Micaela Sjökvist, IR-chef, 076-116 7443
OM SECURITAS
Securitas är en världsledande partner inom säkerhetslösningar som bidrar till att göra världen till en tryggare plats. Med 90 års gedigen erfarenhet ser vi vad andra missar. I partnerskap med våra kunder nyttjar vi teknik och i kombination med vårt innovativa, holistiska tillvägagångssätt transformerar vi säkerhetsbranschen. Tillsammans med våra omkring 341 000 medarbetare på 44 marknader ser vi en annorlunda värld, och skapar hållbart värde för våra kunder genom att skydda det som är viktigast för dem – deras medarbetare och tillgångar.
Koncernens finansiella mål
Securitas har fyra finansiella mål:
- 8–10 procents genomsnittlig årlig valutajusterad försäljningstillväxt inom teknik och säkerhetslösningar
- 8 procents rörelsemarginal för koncernen till utgången av 2025 med en ambition om >10 procents rörelsemarginal på lång sikt
- En nettoskuld i relation till EBITDA under 3,0x
- Rörelsens operativa kassaflöde ska vara 70–80 procent av rörelseresultatet före avskrivningar
För ytterligare information om Securitas IR-aktiviteter, se www.securitas.com/sv/
Securitas AB (publ.)
Box 12307, 102 28 Stockholm,
Sverige
Besöksadress:
Lindhagensplan 70
Telefon: +46 10 470 30 00
Organisationsnummer: 556302–7241
www.securitas.com
Denna information är sådan som Securitas AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbrukförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 13.00 tisdagen den 30 juli 2024.
Marknadsnyheter
Efter många år uppfylls elevernas önskan – nu blir mensskydd tillgängligt på skolor i Västerås
Nu får elever i Västerås tillgång till gratis mensskydd. Det är RedLocker som installerar automater i skolorna och bakom satsningen står en finansiär från privata näringslivet, nämligen det Västeråsbaserade företaget Loopia.
– Vi är stolta över att vara del av RedLockers projekt Jämställd Ungdom. Genom att bidra med automater för gratis mensskydd vill vi göra en verklig skillnad i Västerås skolor och bryta tabun. Det är en viktig del av vårt engagemang för samhällsansvar, vi vill att fler unga ska känna sig trygga, säger Anna Pettersson, Head of Brand, Loopia.
Faktum är att frågan om gratis mensskydd i Västerås skolor lyftes redan i november 2020 då Västerås Tidning skrev en artikel om att Vänsterpartiet lämnat in en motion om att införa gratis mensskydd på kommunens skolor. Dessutom har elever själva länge drivit frågan vilket P4 Västmanland rapporterade om i mars 2023 när elevkåren från Rudbeckianska gymnasiet kämpade för mensskydd på deras skola. Nu blir det äntligen verklighet då Rudbeckianska gymnasiet är en av de sex skolorna som har beviljat att vara med i projektet.
Initiativet innebär att skolor i Västerås har blivit erbjudna kostnadsfria mensskydd i tre år framöver samt en mensskyddsautomat för att kunna erbjuda eleverna bindor och tamponger på skoltoaletterna. Projektet som ingåtts är RedLockers satsning “Jämställd Ungdom” och lanserades för ett år sedan med syfte att ta hjälp från näringslivet för att tillsammans göra mensskydd tillgängligt i fler skolverksamheter och idrottsföreningar i Sverige.
Fler skolor som omfattas av projektet är bland annat Hahrska gymnasiet, Edströmska gymnasiet och Nybyggeskolan.
– Vårt projekt Jämställd Ungdom är nödvändigt eftersom frågan om fria mensskydd i skolverksamheter har varit på tapeten politiskt samt inom kommuner sedan vi själva gick i skolan men inget har realiserats än. Att tillsammans med Loopias hjälp kunna förse unga i Västerås Kommun med mensskydd på skolan är ett stort steg mot vårt mål att alla Sveriges skolverksamheter ska tillhandahålla fria mensskydd, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker
RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Företaget utvecklar automater för gratis mensskydd, där ett digitalt lås gör att endast en tampong eller binda kan tas ut åt gången.
För ytterligare information:
Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker +46 70 272 2301
liza.eriksson@redlocker.se
Anna Pettersson, Head of Brand 076 554 82 36 anna.pettersson@loopia.se
RedLocker har sedan 2018 lett en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler människor ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna för mensskydd har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.
Loopia är Sveriges största webbhotell och är en del av Loopia Group med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och östra Europa. Vi erbjuder innovativa lösningar för hantering av hemsidor och e-post till både privatpersoner och företag. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser.
Marknadsnyheter
Nyemission tecknades för ca 4.03 miljoner kronor
I PharmaLundensis nyemission inkom teckningar på totalt 8 058 631 units motsvarande 4 029 315,50 kronor, vilket gav en teckningsgrad på ca 44,3 %. Teckningen inkluderar planerad kvittning för ca 1 miljon kronor. Efter emissionskostnader på ca 200 000 kr tillförs bolaget således ca 2,83 miljoner kronor. En miljon aktier tecknades utan företräde, medan resten (87,6 %) tecknades med företräde. Samtliga tecknare erhöll önskat antal aktier.
Betalning för aktier tecknade utan företräde
Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde kommer att skickas ut de närmaste dagarna. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Mangold tillhanda inom 5 dagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.
Handel med BTU och erhållande av aktier och teckningsoptioner
När emissionslikvid för aktier tecknade utan företräde har inkommit till Mangold kommer BTU (betald tecknad unit) bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTU till ordinarie aktier och teckningsoptioner. Handel med BTU bedrivs för närvarande på Spotlight, och upphör då BTU har omvandlats till ordinarie aktier och TO.
VD Dr Staffan Skogvall
Jag vill framföra ett varmt tack till alla som tecknat i emissionen! Vi kommer att använda emissionslikviden till fortsatta förberedelser inför vår kliniska studie med Phal-501 mot kronisk bronkit som avses inledas under 2025. Jag har stora förhoppningar om utfallet på denna studie!
Marknadsnyheter
Effektiva besök och bokningar på World of Volvo
World of Volvo har fått hjälp av Two att säkra upp både en effektiv besökshantering och ett smidigt sätt att visa mötesinformation för sina eventlokaler i Göteborg. Detta tack vare innovativa lösningar inom Microsoft Power BI och Azure Logic Apps. Med en tydlig vision om att förbättra flödet av information och översikt över besökare och bokningar, har World of Volvo nu två kraftfulla verktyg för att driva sin interna kommunikation och planering.
En framgångssaga med Power BI och Azure Logic Apps
När World of Volvo slog upp sina portar i april i år fanns ett behov av att kunna se besökstrycket både under dagen och inför morgondagen. Detta löste Two genom en lösning i Microsoft Power BI.
Vad händer i huset? Besökshantering med Power BI
Behovet av att förstå och hantera besöksflödet i lokalerna var en central utmaning för World of Volvo. Genom Power BI har Two utvecklat en lösning som mäter antalet besökare baserat på sålda biljetter. Informationen är integrerad i en omfattande Power BI-dashboard som visar antalet biljetter, gäster och bokningar i realtid.
Dashboarden möjliggör för personalen att planera sitt arbete effektivt. Här får de en tydlig översikt över besökstrycket både för aktuell dag och dagen efter. Detta är särskilt värdefullt för de medarbetare som arbetar med samordningen. Nu kan de övervaka och mäta ”fiskstimmet” av människor i lokalerna.
Ett snabbt och responsivt samarbete
-Two har genom hela projektets gång varit responsiva och vi har snabbt hittat sätt att lösa utmaningar längs vägen, säger Therése Lewrén, IT-projektledare på World of Volvo, och fortsätter: -Vi hoppas nu att alla som jobbar i huset ska känna sig trygga med att de har all information de behöver för att få en bra arbetsmiljö och leverera kvalitet till våra besökare.
Den noggranna planeringen och det gemensamma engagemanget för att uppnå tydliga förväntningar har resulterat i en snygg och smidig lösning för både besökshantering och bokningsinformation. IT-arkitekturen som nu är på plats säkerställer att systemet är både hållbart och lätt att underhålla.
World of Volvos satsning på innovativa teknologiska lösningar har inte bara förbättrat deras interna processer. Det har också satt en ny standard för hur besökshantering och bokningssystem kan integreras och användas effektivt.
Bokningshantering med Azure Logic Apps
Det är inte bara besöksflödet som är viktigt att ha koll på. För att förbättra hanteringen av mötesrum och bokningar har World of Volvo implementerat en lösning baserad på Azure Logic Apps. Lösningen ger detaljerad information om samtliga mötesrum i anläggningen. Inklusive vem som har bokat rummet, vilken tid som bokningen gäller och vilka möten som följer. Skärmar utanför varje mötesrum visar informationen för både besökare och personal, vilket skapar en sömlös och transparent översikt.
Alla projekt innebär utmaningar, och tack vare ett fint samarbete mellan Two och World of Volvo kunde teamet hantera och lösa dem på ett bra sätt. En tydlig projektplan och kravspecifikation var avgörande för framgången, och projektet blev en lärorik upplevelse för alla inblandade.
Framtiden ser ljus ut med planer på att utöka systemet. Snart kommer översiktstavlor att installeras i entrén, vilka kommer att hjälpa besökaren att hitta till rätt våning.
En framgångsrik implementation med värdeskapande resultat
– Från början var vårt behov att ligga steget före och identifiera utmaningar innan de uppstår. För att uppnå detta insåg vi att det var nödvändigt att samla in data från alla våra stödsystem och visualisera den på ett enkelt och överskådligt sätt genom rapporter, säger Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo, och fortsätter:
– Redan innan jag tog över efter projektfasen hade Two utfört ett enastående arbete med att koppla samman data från våra olika system och dra nytta av Power BI. Detta har gett verksamheten de verktyg som behövs för att kunna reagera snabbare och vara bättre förberedda på kommande utmaningar.
– De direkta effekterna av lösningen ser vi redan idag i form av förbättrad effektivitet och snabbare beslutsfattande. De största fördelarna är att vi nu kan agera proaktivt tack vare realtidsdata och intuitiva rapporter. Lösningen har skapat betydande värde genom att minska manuellt arbete och ge oss en djupare förståelse för vår data, vilket leder till mer informerade beslut, konstaterar Anton Samuelsson.
– Nu när verksamheten har varit igång i snart ett år har behovet av tillgänglighet till information ökat markant. Vi har identifierat flera nya datakällor som vi vill kunna spåra och analysera dagligen för att ytterligare förbättra vår effektivitet och beslutsfattande.
Two och World of Volvo i ett långsiktigt partnerskap
Anton Samuelsson ser fler möjligheter framöver: – På längre sikt förväntar vi oss att lösningen kommer att fortsätta stödja vår tillväxt genom att möjliggöra ännu djupare insikter och ökad anpassningsförmåga. En av de största utmaningarna vi står inför är att hantera den ständigt växande mängden data. Vi tror att Power BI kommer att fortsätta vara en avgörande faktor för att hjälpa oss analysera och visualisera denna data på ett effektivt sätt, vilket i sin tur underlättar strategiskt beslutsfattande.
– Samarbetet med Two har varit exceptionellt; de har varit både tillgängliga och lyhörda för våra behov. Deras stöd har varit ovärderligt i vår strävan att förbättra vår datahantering och analys. Jag vill också tillägga att vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Two. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår framgång hittills, och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta vara en värdefull partner i framtiden, avslutar Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo.
Christofer Järlesjö
VD
070-2387829
christofer.jarlesjo@two.se
På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och bunsiness intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke