Marknadsnyheter
Selektope® skyddar Mercy Ships nya sjukhusfartyg

Göteborg den 6 oktober 2020: I-Tech AB: s teknik, Selektope®, har valts för att skydda skrovet på Global Mercy, det sjukhusfartyge som nu byggs för Mercy Ships, från havstulpanpåväxt under långa stillaliggande perioder i områden med högt påväxttryck längs med Afrikas kuster.
Mercy Ships är en välgörenhetsorganisation vars volontärer tillhandahåller medicinsk behandling och utför brådskande operationer ombord på sjukhusfartyg anlagda vid lokala hamnar i några av de fattigaste länderna i världen. Sedan 1978 har organisationen givit medicinskt bistånd till mer än 55 länder, tillhandahållit tjänster till ett värde av över $ 1,7 miljarder USD och hjälpt mer än 2,8 miljoner människor. Välgörenhetsorganisationen driver för närvarande det ombyggda passagerarfartyget Africa Mercy, men när det nya, specialbyggda sjukhusfartyg Global Mercy träder i aktiv tjänst 2021, kommer kapaciteten att hjälpa nödställda mer än fördubblas.
Efter de senaste hälso- och sjukvårdsutmaningarna orsakade av spridningen av COVID-19 och dess inverkan på det redan ömtåliga hälso- och sjukvårdssystemet i Afrika, är Mercy Ships uppdrag att stärka hälso- och sjukvårdssystemen genom att erbjuda både vård och vårdutbildning ombord på Global Mercy än viktigare.
Kontraktet för att bygga Global Mercy tilldelades Xingang-varvet i Tianjin, Kina 2014 och Stena RoRo utseddes till projektledare av Mercy Ships. När man övervägde antifoulingfärg för Global Mercy valde Stena RoRo en färg innehållande Selektope® för att skydda skrovet från hård påväxt under långa statiska perioder. För att stödja det viktiga välgörenhetsarbetet har I-Tech AB donerat de nödvändiga volymerna av Selektope® till Mercy Ships.
Ett fartyg som tillbringar långa perioder stillaliggande löper en mycket hög risk att drabbas av halvtulpankolonier på skrovet. Mercy Ships verksamhet innebär att dess sjukhusfartyg ofta ligger i hamn upp till tio månader åt gången. Detta innebär att påväxt av havstulpaner kan bli ett dyrt problem för Mercy Ships, både på grund av ökade bränslekostnader orsakat av ökat friktionsmotstånd från skrovet när sjukhusfartyget väl seglar mellan hamnar, men också kostnader i samband med torrdockning av fartyget för att mekaniskt ta bort hård påväxt om detta skulle behövas.
Selektope® är ett aktiv ämne i antifoulingfärg som används i väldigt små koncentrationer (cirka 0,1% ) och kännetecknas av ett unikt repellerande verkningssätt som håller fartygets skrov fritt från havstulpaner med en icke-dödlig mekanism. När det organiska, metallfria ämnet frisätts från skrovet aktiverar den tillfälligt sim-reflexen hos havstulpanslarver, vilket gör det omöjligt för dem att fästa på skrovet och omvandlas till det förkalkade vuxenstadiet i deras livscykel.
Per Westling, VD för Stena RoRo säger: ”Stena RoRo är oerhört stolt över att vara med i byggandet av Global Mercy och att hantera produktionsprocessen. Vi identifierade Selektope® som den mest lämpliga, innovativa tekniken för att säkerställa att skrovet på detta nya sjukhusfartyg inte drabbas av de negativa effekterna av havstulpanpåväxt, även när det är stillaliggande under många månader.
Philip Chaabane, VD för I-Tech AB säger: ”Mercy Ships uppdrag är mycket viktigt för att ge kirurgisk hjälp åt de med sämst tillgång till medicinsk vård i Afrika och I-Tech är stolta över att donera den mängd Selektope® som krävs till antifoulingfärgen. Vår snabbväxande teknik, med sitt arv från det vetenskapliga forskningsområdet, passar perfekt för detta fartyg och dess driftsmönster. Vi är stolta partner till Mercy Ships-organisationen och tacksamma för det arbete de gör för att hjälpa mänskligheten.”
Tom Stogner, VD för Mercy Ships säger: ”Vi välkomnar Stena RoRos val av en Selektope®-innehållande antifoulingfärg för Global Mercy och tackar I-Tech för donationen av deras teknik till stöd för vårt uppdrag. Användningen av de senaste tekniska innovationerna för att skydda Global Mercy mot påväxt under statiska förhållanden är av stor betydelse för oss.”
Det 37 000 ton långa sjukhusfartyget Global Mercy, som är 174 meter långt, är ett unikt fartyg utrustat med 12 däck, 6 operationssalar, 102 akutvårdsbäddar och 90 egenvårdssängar. Fartyget rymmer en besättning på upp till 641 volontärer, och kan rymma upp till 950 personer när fartyget ligger i hamn.
Om I-Tech AB (publ)
I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. I-Techs Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank, telefon: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.i-tech.se.
Om Selektope®
Genom Selektope® introduceras för första gången en farmakologisk metod i bekämpandet av hård påväxt. Genom att tillfälligt stimulera oktopamin receptorn, aktiveras havstulpanlarvens simreflex och hålls därigenom borta från skrovet. Denna banbrytande upptäckt innebär en oöverträffad motståndskraft vid väldigt låga koncentrationer och inom gränserna för en rigorös riskutvärdering. Selektope® är en organisk, icke-metallisk, substans med bevisad verkningsgrad vid en koncentration om 0,1 viktprocent. För ytterligare information se: www.selektope.com.
Om Mercy Ships
Mercy Ships använder sjukhusfartyg för att leverera gratis vårdtjänster i världsklass, kapacitetsuppbyggnad och hållbar utveckling till dem med liten tillgång i utvecklingsländerna. Mercy Ships grundades 1978 av Don och Deyon Stephens och har arbetat i mer än 55 utvecklingsländer och tillhandahållit tjänster till ett värde av mer än 1,7 miljarder dollar och gynnat mer än 2,8 miljoner människor direkt. Fartygen är bemannade av volontärer från över 50 länder, med i genomsnitt över 2000 volontärer varje år. Yrkesmän och -kvinnor som kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbrukare donerar sin tid och färdigheter. Med 16 nationella kontor och en Africa Bureau, försöker Mercy Ships att förbättra tillvaron för individer och tjäna nationer. För mer information klicka på www.mercyships.org.
Om Stena RoRo:
Stena RoRo är en av de ledande innovatörerna inom roll on / roll off last- och passagerarkoncept och erbjuder RoRo- och RoPax-fartyg med tillhörande administration. Stena RoRo möjliggör charter av RoRo-fartyg till förstklassiga operatörer över hela världen och kunderna finns både inom och utanför Stena. Stena RoRo är mycket skickliga och erfarna inom design och konvertering av fartyg, vilket kombineras med en unik kunskap om marknaden, för att skapa skräddarsydda lösningar för krävande kunder. Detta kallas Stenability! För mer information klicka på www.stenaroro.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke