Connect with us

Marknadsnyheter

Sellforte tar in 40 miljoner kronor för att ytterligare accelerera expansionen i Europa

Published

on

Efter en tredubblad tillväxt de senaste 12 månaderna kommer finansiering från Sonae IM, Bonnier Ventures och Icebreaker.vc användas till att ytterligare accelerera Sellforte’s expansion i Europa

Sellforte, en AI-driven plattform för marknadsföringsoptimering, har säkrat drygt 40 miljoner kronor (4 miljoner euro) i en investeringsrunda som leddes av Sonae IM. Bland övriga väsentliga investerare finns Bonnier Ventures och Icebreaker.vc. Företaget kommer använda kapitalet till att anställa nya talanger med målet att skala R&D och produktutveckling, samt ytterligare expandera sin verksamhet internationellt. “Vi har redan öppnat kontor i Stockholm där vi jobbar framgångsrikt med flera Nordiska kunder och den här investeringen är ett sätt för oss att kunna växa ännu snabbare i Norden tillika expandera internationellt”, säg Ian Wikström, Regional VP Sellforte.

Komplexiteten inom marknadsföring och dess effektivitet har ökat under de senaste åren, bland annat på grund av faktorer som mer fragmenterade medier, och utökad komplexitet i kampanjer, prissättning och sortimentsförändringar. En undersökning från Gartner visar att endast 54 procent av marknadsföringsbesluten baseras på dataanalyser. Bland de främsta anledningarna till att marknadsförare inte har kunnat använda dataanalys i sitt beslutsfattande är, enligt undersökningen, undermålig datakvalitet (32 procent) och otydliga rekommendationer (31 procent).

Traditionellt har företag använt sig av ”one-off” konsultprojekt för att mäta effekten av marknadsföringskampanjer och olika mediers effekter. Sellfortes plattform kombinerar all befintlig kommersiell data och mäter kontinuerligt effektiviteten av marknadsföringen. Genom att använda plattformen kan företag undvika att betala för dessa typer av enskilda konsultprojekt för att mäta effekten av marknadsföring.

”Sellforte-plattformen är hem för all intern och extern marknadsföringsdata. Genom att ha dessa uppgifter samlade på ett ställe kan våra dataanalysmodeller ta fram jämförbara ROI-siffror för varje marknadsföringsinvestering i olika mediekanaler och kampanjer. Detta innebär att olika mediespecifika mätvärden som Facebook-intryck, Google-klick, TV-tittarsiffror konverteras till en “gemensam valuta”. En kontinuerlig uppdatering av ROMI-resultaten möjliggör för våra kunder att genomföra kontrollerade tester avseende sina olika marknadsföringskampanjer – såväl i digitala som i traditionella medier och försäljningskanaler”, säger Juha Nuutinen, VD och medgrundare av Sellforte.

Sellfortes SaaS-plattform använder egenutvecklad dataanalys och artificiell intelligens för att mäta effektiviteten av marknadsföringsinvesteringar. Därtill erbjuder den kontinuerliga och anpassade rekommendationer för tillväxt och hjälper marknadsförare att bearbeta miljontals rader av försäljnings- och marknadsföringsdata för att fatta korrekta affärsbeslut. Sellforte används idag av flera branschledande företag såsom C&A, Elgiganten och Cloetta.

”Marknadsföringschefer satsar tiotals eller hundratals miljoner i marknadsföring varje år, men de har begränsade verktyg för att optimera den totala investeringen. Sellforte finns för att hjälpa våra kunder att identifiera vilka investeringar som har varit lönsamma och hur effekterna av framtida kampanjer kan optimeras. Vanligtvis lyckas våra kunder att förbättra effektiviteten av sin marknadsföring med 20 till 30 procent genom att optimera kombinationen av media, kampanjer, varumärken och geografiska områden samt tidpunkten för investeringarna. Att se våra kunder lyckas är fantastiskt!” Nuutinen fortsätter.

Att mäta marknadsföring online och offline med jämförbara ROI-mätmetoder har blivit en utmaning för alla marknadsförare, särskilt eftersom teknikjättar som Google och Apple har definierat nya riktlinjer för konsumenternas dataskydd och tagit bort cookies från tredje part från sina produkter. Sellfortes plattform förlitar sig inte på cookie-data från dessa källor, vilket gör det möjligt för slutanvändare att fortfarande mäta effektiviteten av sin marknadsföring.

”Sellfortes toppmoderna artificiell intelligens-lösning skakar om en stor marknad som domineras av ett servicebaserat utbud. Sellfortes team är väl positionerade för att uppnå sina ambitiösa mål avseende internationell tillväxt inom stora sektorer såsom detaljhandel, telekommunikation och dagligvaror. Vi imponerades av produktens förmåga att producera exponentiell tillväxt i en mycket utmanande kontext. Det visar att det finns ett verkligt behov av ROI-mätning av marknadsföring”, säger Miguel Bagulho, investeringsansvarig, Sonae IM.

”Sellforte löser ett kritiskt problem för marknadschefer genom att erbjuda en unik produkt som hjälper dem att optimera sina marknadsföringsinvesteringar. Som en investering uppfyller Sellforte flera av de kriterier vi söker: bolaget erbjuder en högpresterande unik plattform som löser ett problem med global potential uppbackat av ett starkt team,” säger Dajana Mirborn, investeringsansvarig på Bonnier Ventures.

Sellforte grundades 2017 och har hittills tagit in totalt 4,5 miljoner euro i finansiering. Företaget har kunder i 14 länder med kontor i Finland, Sverige och Nederländerna. Med den nya finansieringen avser Sellforte att fortsätta sin expansion i Europa, i ett första led genom att öppna ett kontor i Tyskland.

Den finska VC-bolaget Icebreaker.vc investerade i Sellforte redan i ett tidigt skede, och fonden har valt att investera i bolaget även i denna runda:

”Sellforte-teamet har omvandlat passion och branschexpertis till en mjukvaruprodukt som ger sina kunder extremt starka resultat. Vi är stolta över att kunna bidra till Sellfortes utveckling även framöver”, säger Riku Seppälä, grundande partner på Icebreaker.vc.

###

Ytterligare information:

Media kit med bilder

Juha Nuutinen
VD, Co-Founder, Sellforte
+358 402 205 196
juha.nuutinen@sellforte.com 

Om Sellforte
Sellforte har sitt huvudkontor i Helsingfors och är en AI-baserad plattform för marknadsföringsoptimering som hjälper marknadschefer och den övriga ledningen att fatta beslut baserat på egen marknadsförings-, försäljnings- och reklamdata. Med kunder i 14 länder som C&A, Elgiganten och Cloetta mäter Sellfortes plattform effektiviteten av marknadsföringsinvesteringar och ger rekommendationer för tillväxt – både online och offline. För mer information, besök www.sellforte.com.

Om Sonae Investment Management
Sonae IM är ett teknologiorienterat investeringsbolag inom den multinationella Sonae-gruppen med investeringar i varumärken inom detaljhandel och telekommunikation. Sonae IM investerar i teknologi för detaljhandel, digital infrastruktur och cybersäkerhet i global skala. Sonae IM har över 30 direktinvesteringar, omfattande andelar i företag från tidigt stadium till tillväxtfas samt indirekta investeringar genom andra VC-fonder.

Om Bonnier Ventures
Bonnier Ventures är Bonnierkoncernens finansiellt drivna VC-arm. Bonnier Ventures investerar i betydande minoritetsinnehav i digitala bolag i olika tillväxtfaser. Bonnier Ventures har ett starkt fotfäste i de nordiska länderna och en ambition att skala upp globalt. Verksamheten drivs av ett dedikerat team med bas i Stockholm, och med hjälp av partners i flera geografiska områden i USA och Europa.

Om Icebreaker.vc
Icebreaker.vc specialiserar sig på att investera i företag i mycket tidiga skeden – till och med på idénivå och i etableringsfasen. Fondens modell inkluderar stöd för bildandet av grundarteam och grundandet av ett företag. Icebreaker.vc har ett team på 12 personer varav de flesta fokuserar på den operativa utvecklingen av portföljbolagen och hjälper dem till exempel i rekrytering och marknadsföring. Fondens investeringar varierar från 150 000 till 800 000 euro beroende på företagets utvecklingsstadium. Förutom nystartade finska bolag investerar fonden också i svenska och estniska teknikföretag.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.