Connect with us

Marknadsnyheter

SENS offentliggör delårsrapport för perioden januari – mars 2022

Published

on

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB publicerar härmed delårsrapport för perioden januari – mars 2022. Nedan följer en kort sammanfattning av rapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på SENS hemsida (www.sens.se) samt som bifogad fil.

Kommentar från Henrik Boman:

Som ny VD för SENS kommer jag att axla ansvaret för att leda oss framåt och för att lyfta fram värdet av våra lösningar som erbjuder våra kunder en kostnadseffektiv och fossilfri energiförsörjning. Jag är både tacksam för och stolt över att jag har fått den här möjligheten, då det känns både spännande och utmanande att få vara med att driva vidareutvecklingen av SENS samtidigt som vi värnar om klimatet.

Jag vill vara ödmjuk och medge att den senaste perioden har varit turbulent för Bolaget med förändringar i ledningen. Dock har SENS nu tydligt visat vägen att bringa ordning på detta, då huvudägaren har tagit ordförandeposten samt tillsatt en VD med långsiktiga mandat att bygga upp SENS till en ledande aktör inom hållbara energilösningar. Tillsammans med Bolaget ser jag nu fram emot att utveckla SENS till en ledande aktör i den pågående energiomställningen.”

Jan-mar 2022    Jan-mar 2021                   Helår 2021
Nettoomsättning (Mkr)  8,5 8,5 32,2
EBITDA -3,0 -5,9 -23,0
Rörelseresultat (Mkr)  -7,4 -8,2 -37,7
Resultat efter skatt (Mkr)  -7,6 -9,1 -40,0
Resultat per aktie (kr) -0,03 -0,34 -0,18
Eget kapital (Mkr)  35,71 -45,47 43,69
Eget kapital per aktie (kr) 0,16 -1,67 0,20
Totalt antal aktier 220 402 725 27 179 026 220 402 725

Finansiella data

Väsentliga händelser under perioden (januari – mars 2022)

  • Den 24 januari meddelade SENS att Bolaget har tecknat en överenskommelse med Veidekke om att gemensamt utreda och genomföra pumpkraftverk i nedlagda nordiska gruvor. Mark- och gruvägare får nu ett möjligt användningsområde för uttjänade gruvor som bidrar till en positiv påverkan på elnäten och som minskar CO2-utsläppen.
  • Den 2 februari meddelade SENS att Bolaget har blivit medlemmar i Long Duration Energy Storage Council (”LDES-rådet”). LDES-rådet tillhandahåller vägledning för regeringar, nätoperatörer och elanvändare om utbyggnaden av långvarig energilagring och medlemmarna inkluderar bland annat teknologiinovatörer, energianvändare och investerare.
  • Den 16 februari meddelade SENS att Bolaget har beslutat att uppta ett konvertibelt lån om 17,0 MSEK. Bolaget har genomgått en omvandling av verksamheten och går in i en expansionsfas där bolaget väljer att säkra upp finansieringen av expansionen genom ett konvertibelt lån. Löptiden för det konvertibla lånet är från 15 mars 2022 till 30 juni 2023 med en konverteringskurs om 0,35 SEK/aktie.
     
  • Den 17 mars meddelade SENS att optionsserier TO 2 samt TO 4 har fastställts i enlighet med gällande optionsvillkor till 0,25 SEK per aktie. Anmälningsperioden inleds 18 mars och pågår till och med den 31 mars 2022.
  • Den 18 mars meddelade SENS att Bolaget tecknat ett Letter of Intent med Veidekke Entreprenad AB och Filipstads kommun. Parterna ska samverka i en förstudie i syfte att utröna möjligheterna att använda nedlagda gruvor i Filipstads kommun för energilagring och söka skapa och utveckla ett grönt kluster/testbädd för energilagring i kommunen.  
  • Den 28 mars meddelade SENS att Bolaget har beslutat att utöka sin verksamhet med projekt inom sol-och vindkraft som ett komplement till SENS proprietära energilagringslösningar. Förutom att bredda erbjudandet mot marknaden kommer projekten i det relativt korta perspektivet även bidra till SENS intjäningsförmåga och kassaflöden, samt ytterligare förstärka möjligheterna för SENS kunder att reducera sina CO2 utsläpp.
  • Den 31 mars meddelade SENS att i samband med den pågående anmälningsperioden för teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO2 och TO4 har Bolaget inhämtat teckningsförbindelser och garantiåtaganden uppgående till 1,0 MSEK. Detta innebär att teckningsoptionerna till 27% är säkerställda, motsvarande 4 000 000 aktier.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Den 1 april meddelade SENS att Bolagets VD Lise Toll meddelat sin uppsägning. Styrelsens ordförande har tillsammans med styrelsen tillfälligt förordnat Otto Werneskog som tf VD. 
  • Den 11 april meddelade SENS att Bolaget har utsett Hans Andréasson till tillförordnad styrelseordförande då Mikael Odenberg valt att avgå.
     
  • Den 11 april meddelade SENS utfallet i inlösen av teckningsoptioner av serie TO 2 respektive serie TO 4.  Totalt nyttjades 11 437 047 teckningsoptioner, varav 10 828 711 TO 2 och 608 336 TO 4, vilket motsvarar en nyttjandegrad om cirka 78 procent. SENS tillförs därmed cirka 2,8 MSEK genom nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 2 och TO 4.
  • Den 13 april meddelade SENS att samarbetet med IKEA går mot färdigställande kring byte av kylsystem i flertalet varuhus i Sverige. SENS har haft i uppdrag att i samarbete med Alfred Consulting, projektera och handla upp kylsystem, för att ersätta kylmaskinerna med mer miljövänligt köldmedium, samt att öka tillvaratagandet av spillvärme från kylmaskinerna.
     
  • Den 14 april meddelade SENS att energiåtervinningsprojekt för Uppsala Hem går in i slutfasen och förbereds för slutbesiktning.
     
  • Den 19 april meddelade SENS projektet för Catena i Årsta och Linköping fortskrider och beräknas slutföras under andra kvartalet 2022. Projektet har ett sammantaget värde om ca 28 MSEK.
     
  • Den 20 april meddelade SENS att Bolaget har erhållit ordrar för effektrevideringar av Bolagets återkommande fjärrvärmekunder med värde om 0,5 MSEK. De återkommande kunderna inkluderar bland annat Norrenergi AB, Sollentuna Energi och Miljö AB, Pite Energi AB, Arvika Fjärrvärme AB, Norrtälje Energi AB, Sandviken Energi AB med flera. 
  • Den 28 april meddelade SENS att Bolaget har erhållit order från fjärrvärmekunder om 300 tkr för alternativkostnadsanalys som tas fram med SENS egenutvecklade alternativkostnadsverktyg Kundkalkylen.
  • Den 5 maj tillträdde Henrik Boman som ny VD i SENS med omedelbar verkan. Vidare kommer Hans Andréasson föreslås till ordinarie styrelseordförande vid den kommande bolagsstämman då Mikael Lundin meddelat att han inte står för förfogande som ny styrelseledamot som tidigare meddelats.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Boman, VD; Tel: 070-232 24 45

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj 2022 18:00.

Om SENS
Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ), SENS, tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS utvecklar, bygger och säljer storskaliga projekt inom sol- och vindkraft och energilager. Bolaget bedriver även konsultverksamhet mot energibolag och fastighetsägare inom hållbara energisystem. Företaget är också aktivt inom teknikutveckling kopplad till förnybara energislag och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SUST.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.