Connect with us

Marknadsnyheter

Sergel Nordic Talks i Oslo: ekonomiska insikter och strategier

Published

on

Den 17 september arrangerade Sergel sitt Nordic Talks i Oslo, modererat av Christian Hagegård, Head of Marketing på Sergel Group. Under eventet presenterade SEB:s Amanda Sundström den senaste Nordic Outlook-rapporten och diskuterade ekonomiska trender och utmaningar i Norden. Fokus låg på hur Sverige, Norge, Danmark och Finland hanterar olika ekonomiska förutsättningar, medan panelen lyfte fram aktuella insikter och innovationer inom kredithantering. Eventet erbjöd deltagarna värdefulla perspektiv på den nordiska ekonomin och framtida marknadsutveckling.

Möjligheter och utmaningar enligt SEB
Amanda Sundström, chefsstrateg på SEB, gav en djupgående presentation av utsikterna för de nordiska ekonomierna.

I Sverige har inflationen stabiliserats och Riksbanken kan nu sänka räntan snabbt. Den svenska ekonomin är räntekänslig på grund av hushållens höga skuldsättning, vilket hållit tillbaka konsumtionen. Lägre räntor och stöd från finanspolitiken gör dock att den svenska ekonomin väntas återhämta sig och växa snabbt kommande år. I Norge faller inflationen långsammare, vilket gör att landet får vänta längre med räntesänkningar. Hög aktivitet i olje- och gassektorn håller dock tillväxten uppe, och hushållens konsumtion återvänder när räntor och inflation faller kommande år. Danmark åtnjuter hög tillväxt, främst drivet av läkemedelsindustrin. Den starka arbetsmarknaden och framgångsrika industrisektorn bidrar till att ekonomin väntas fortsätta växa snabbt framöver. Finland däremot, kämpar med svaga ekonomiska utsikter, åtstramningar i finanspolitiken och ökad sårbarhet bland hushållen. Konsumtionen och exporten återhämtar sig dock något när räntorna sjunker och tillväxten stiger i omvärlden.

Amanda summerade: ”Varje land hanterar olika utmaningar, men gemensamt är att utsikterna ser bättre ut de kommande åren”.

Sergel Connect rullas ut i Norden
Efter SEB:s presentation om de ekonomiska utsikterna skiftade fokus till digitala sms-och betallösningar. Jörgen Karlsson, Head of Sergel Connect, deltog för att presentera tjänstens expansion i Norden. Efter över tio framgångsrika år i Sverige lyfte han fram fördelarna: ”Med Sergel Connect kan företag skapa smarta betal- och kommunikationskanaler. Vi når 90 % av mottagarna inom 45 minuter, och 20 % agerar omedelbart.”  Med lösningar som Mobile Invoice och Secure SMS bidrar Connect inte bara till snabbare betalningar och säkrare kommunikation, utan också till att stärka kundrelationerna och hjälpa kunder att behålla sina kunder genom moderna, effektiva verktyg.

Paneldiskussion med Sergels strategiska ledare
Därefter följde en paneldiskussion med ledare från Sergel Group som delade sina tankar om marknadens utveckling och framtida strategier. Sven Ingebretsen, vd för Sergel Norge, inledde med att beskriva den stabila volymen av inkassoärenden, men påpekade att energisektorn sett en markant ökning. Han uttryckte oro över den totala ökningen av skuldsatta individer och kopplingen mellan osäkrad skuld och psykisk hälsa.

På frågan om framtiden för Sergel betonade Sven vikten av att vara en strategisk partner: ”Vi satsar på innovation och digitalisering, men också på våra medarbetare. Den kombinationen ger oss förmågan att leverera hög kundnöjdhet och effektivare inkassoprocesser.” Han betonade att hållbara lösningar och långsiktiga samarbeten med kunder är avgörande för Sergel, som strävar efter att vara ”The most caring debt collecting company in the business.”

Louise Matell, Head of Operations för Sergel Danmark, lyfte den positiva utvecklingen på den danska marknaden, där högre löner och lägre arbetslöshet lett till färre inkassoärenden. Hon framhöll vikten av att anpassa sig till marknadens förändringar för att maximera intäkterna: ”Det är viktigt att vi utnyttjar marknadens skifte för att snabbt lösa ärenden och behålla kunderna.” Louise poängterade också betydelsen av den mänskliga faktorn i inkasso, där man agerar som rådgivare och utbildar slutkunder om fördelarna med att betala sina skulder så snabbt som möjligt samt konsekvenserna av att inte betala sina skulder i tid: ”95 % av våra slutkunder är nöjda med sin upplevelse, vilket är exceptionellt för branschen.”

Tapio Ojamo, Head of Product Management för Sergel Finland, beskrev en utmanande finsk marknad där inflation och höga räntor påverkar betalningsförmågan och gör kundretention, särskilt inom telekom- och energisektorn, allt viktigare. Han betonade vikten av att erbjuda en smidig upplevelse för slutkunden: ”Vi erbjuder enkla betalningslösningar, smidiga distributionskanaler och lättanvända onlineportaler. Våra personligt anpassade processer, baserade på scoring och segmentering, gör det möjligt för människor att hantera sina skulder effektivare. Detta skapar både mervärde för företagen och en bättre slutkundupplevelse.”

Niklas Ruus, CTO för Sergel Group, gav en inblick i den svenska marknaden, där skuldnivåerna fortsätter att öka trots att inflationen är under kontroll: ”Antalet konkurser är på en rekordhög nivå, och det finns många tecken på att inkassoärendena kommer att fortsätta öka.” Han betonade också att AI och automatisering är nyckeln till att förbättra slutkundsupplevelsen och effektivisera processerna: ”Vi utvecklar våra interna kompetenser och skapar långsiktiga lösningar som gynnar både kunder, slutkunder och branschen.”

Tillsammans målade panelen upp en bild av en inkassobransch i förändring, där innovation, teknik och mänsklig kontakt spelar en avgörande roll för framgång i en utmanande ekonomisk miljö.

Nästa Nordic Talks
Intresset för evenemanget var stort, och avslutningsvis diskuterade paneldeltagarna vad partnerskap betyder för dem, ett tema som kommer att stå i fokus på nästa Sergel Nordic Talks i november. Niklas betonade vikten av att förstå både data och kunders affärsverksamhet för ett bra partnerskap. Tapio lyfte fram behovet av att anpassa tjänsterna efter kundernas arbetsmetoder. Louise poängterade vikten av att våga utmana kunder, ställa svåra frågor men också erbjuda expertis och rådgivning, medan Sven framhöll vikten av workshops med kunder för att hitta mer effektiva lösningar. Vi hoppas att vi ses då, men tills dess kan du se videon från det
senaste eventet här!

Presskontakt

Christian Hagegård
Head of Marketing 
christian.hagegard@sergel.com
+46 76-141 21 05

Fakta om Sergel

Sergel Kredittjänster grundades 1988 och är idag en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Sverige. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, fakturaadministration och inkasso. Det största affärsområdet är inkasso, men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.