Connect with us

Marknadsnyheter

Sergel – så blir vi en pålitlig partner åt våra kunder

Published

on

Sergel – din strategiska och pålitliga partner inom inkassohantering. Med dedikerat engagemang, anpassade lösningar och värdefulla insikter bygger vi starka affärsrelationer som optimerar resultat och skapar mervärde.

För att uppnå långsiktig framgång inom inkassohantering krävs en kombination av strategisk planering, skicklig kommunikation och en djup förståelse för både kunden, kundens bransch och kundens kunder (gäldenärer). Nedan presenteras en översikt över hur jag efter 8 år på Sergel, tillsammans med mina kollegor, aktivt och metodiskt arbetar för att uppnå just detta.

Förståelse för produkten

Det är avgörande att ha god förståelse för inkassoprocessen i sin helhet. Detta inkluderar att känna till de olika del-stegen i summariska processen, de rättsliga val som finns till hands, begränsningar och fördelar som anpassad hantering ger, både för kunderna och deras gäldenärer. Som säljare kan man bygga upp mycket av detta genom tid och erfarenhet i branschen, men det krävs även att man är uppbackad av bolagets samlade spetskompetens för att få den riktiga bredden när nya skräddarsydda affärsförslag tas fram. Det är ett ”korsfunktionellt” lagarbete.

Kundanpassad kommunikation

Varje kund och bransch har unika behov och utmaningar. Dessa behöver man förstå innan man kan skapa ett riktigt anpassat lösningsförslag. När upplägget är fastställt är det viktigt att det enkelt och tydligt förklaras, detta för att kunden måste förstå hur mervärdet i upplägget kan lösa just deras specifika utmaningar och ekonomiska läge. Sergels huvudsakliga specialistsområden är inom Telco, Bank & Finans, B2B samt Fastighet och inom dessa områden har alla våra säljare spetskompetens.

Förtroendefulla relationer

Att bygga förtroendefulla relationer med våra kunder är avgörande. Det handlar inte bara om att sälja en tjänst, utan också om att visa att Sergel är på kundens sida och att vi löpande hjälper till att optimera inkassoprocessen för att skapa bästa möjliga kommersiella läge. För oss på Sergel innebär det att alltid vara ärliga, transparenta och tillgängliga, detta skapar ett bra fundament för starka och långsiktiga affärsrelationer.

Utbildning som skapar mervärde

Många kunder är inte helt insatta i hur inkassoprocessen fungerar eller vad deras möjligheter och skyldigheter är. Genom att löpande erbjuda våra kunder utbildning och information inom inkasso har Sergel positionerat sig som en pålitlig källa till kunskap och hjälp. Vi vill agera som kundens så kallade ”trusted advisor”. Genom det bidrar vi till bättre förståelse för gäldenärernas situation och minska osäkerheten i de vägval som finns för att uppnå både betalande gäldenär och nöjda kunder som väljer att stanna.

Data och analys för insiktsfulla beslut

Sergels kund- och branschspecifika dataanalyser ger våra kunder värdefull insikt i gäldenärernas betalningsvanor och beteendemönster. Genom att använda oss av denna enorma mängd data kan Sergels analytiker och BI-team skapa skräddarsydda lösningar och föreslå åtgärder som är anpassade efter varje kund och gäldenärs specifika situation.

Flexibla lösningar

Inkassotjänster är inte en ”one size fits all”-lösning. Att kunna erbjuda olika alternativ och flexibla lösningar såsom, anstånd, avbetalningsplaner eller rättsliga åtgärder ökar inte bara sannolikheten att få tillbaka fordran utan även att få behålla en nöjd kund. Vår expertis inom detta kommer alltid kunden till godo.

Din partner för långsiktig framgång

Sergels försäljningsprocess slutar inte vid avtalets undertecknande, den börjar där. Varje kund till Sergel får ett dedikerat kundteam som ser till att alla delar av samarbetet fungerar och kontinuerligt utvecklas, både operationell, taktiskt och strategiskt- vi jobbar enligt överenskommen ”Governance plan”. Detta ömsesidiga engagemang skapar förutsättningar för kontinuerlig förbättring, både för kunden, dess gäldenärer och samarbetet med Sergel i stort.

Sammanfattningsvis kräver framgångsrika samarbeten inom inkassoområdet en kombination av professionalism, empati och förståelse för gäldenären, teoretisk kunskap och anpassad kommunikation. Genom att skapa detta värde för våra kunder och alltid agera som en pålitlig partner bygger Sergel långsiktiga och framgångsrika affärsrelationer. Är du intresserad av att veta mer om hur det är att vara kund till Sergel, hör gärna av dig så bokar vi upp en halvtimme och diskuterar.

Rickard, Business Area Manager – Bank & Finance

076-109 46 46, rickard.brolin@sergel.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.