Connect with us

Marknadsnyheter

Sergel svarar på utmaningen med fler konkurser

Published

on

Sergel har svarat på den ökande trenden av företagskonkurser och ekonomiska svårigheter genom att introducera två nya scoringmodeller för att effektivisera inkassoprocessen.

På Sergel är vi medvetna om de utmaningar som den ökande trenden av företagskonkurser och ekonomiska svårigheter skapar för våra kunder. Under det senaste året har antalet konkurser stadigt ökat – inte minst under augusti, där vi såg en ökning på hela 35 % jämfört mot samma månad föregående år. Detta har resulterat i att Sverige nu upplever den högsta nivån av företagskonkurser på ett decennium, med runt 5 000 företag i konkurs hittills under året, enligt Tillväxtanalys. Det ökade antal konkurser har inte bara påverkat olika regioner och branscher, utan har också resulterat i en ökad belastning av företagsärenden. 

För att möta utmaningarna i en instabil ekonomisk miljö krävs en partner som kan agera i ett tidigt skede och som fokuserar på rätt åtgärder. För att ytterligare effektivisera och förbättra inkassoprocessen har Sergel nyligen introducerat två nya scoringmodeller. Dessa scoringmodeller syftar till att öka precisionen och effektiviteten i hur ärenden hanteras. 

Scoring för ökad precision och effektivitet  
”Företag som börjar få ekonomiska svårigheter har ofta problem med att återhämta sig, därför gäller det att vara först med att få betalt av sina företagskunder. Den första scoringmodellen fokuserar på snabbare inkassering, och ger våra kunder ännu ett verktyg för att få sina fordringar prioriterade av sina kunder. Vid behov kan scoringen även användas som underlag för att påbörja en tillgångsundersökning hos Kronofogden, vilket kan resultera i inledandet av en konkursprocess”, säger Jesper Dahl, Specialist & Client Advisor på Sergel Kredittjänster.  
 
Den andra scoringmodellen syftar till att öka precisionen i hur kundärenden hanteras. Genom att analysera slutkundsaktivitet, betalbeteendemönster och förändringar i den ekonomiska skuldbilden hos slutkunden kan Sergel anpassa sina åtgärder och resurser för att passa varje specifikt ärende. Vi kan redan se att modellen gör oss ännu mer träffsäker i de beslut som fattas och att vi därmed undviker onödiga kostnader för kund samtidigt som vi säkerställer att slutkundens skuldsituation inte förvärras. 

”Som en effekt på den ökande trenden av företagskonkurser har Sergel förbättrat inkassoprocessen och infört innovativa scoringmodeller. I en tid där tekniska framsteg och digitalisering är avgörande, har Sergel investerat i ytterligare automatisering för att förbättra effektiviteten. Vi strävar efter att vara en strategisk partner som driver utveckling och är i framkant, både genom innovation och AI, för att addera ett mervärde till våra kunder och vår affär”, säger Pamela Clark, Head of Business Development på Sergel Kredittjänster.  

På detta sätt positionerar sig Sergel som en pålitlig partner för kunder i en tid av ekonomisk osäkerhet. Det gör vi med en stark inriktning på att hjälpa kunderna övervinna utmaningarna trots ökande företagskonkurser och ekonomiska svårigheter. 

Anmäl dig till höstspaning med Sergel och Reinfeldt.  Under eventet kommer vi bland annat prata mer om möjligheterna med teknisk utveckling.

Kontakt

Christian Hagegård
Head of Marketing Sweden
christian.hagegard@sergel.com
076-141 21 05

Fakta om Sergel

Sergel Kredittjänster grundades 1988 och är idag en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Sverige. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, fakturaadministration och inkasso. Det största affärsområdet är inkasso, men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys