Connect with us

Marknadsnyheter

Singelmingel i uniform

Published

on

ti, feb 06, 2018 11:02 CET

Mingla i uniform och förkovra dig i postens uniformers betydelser genom åren. Kom i en så kommer du in gratis.

Välkommen på singelmingel och visning i utställningen Uniform(t) – om makt, mode och identitet – onsdag 14 februari.
Fri entré för dig som kommer i någon slags uniform.
Samling från 16.30 och framåt.
Visning i utställningen 17.30–18.00.
Restauran
g med fullständiga rättigheter.

För att säkra din plats – ring på telefon: 010-436 44 39 eller mejla postmuseum@postnord.com

För mer information kontakta Hedvig Bruzæus utställningsproducent och eventansvarig: 010-436 44 34

För att veta mer om utställningen Uniform(t) – https://www.postmuseum.se/utstallning/uniformt/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena RoRo tar leverans av batterihybrid-fartyget Guillaume de Normandie

Published

on

By

Stena RoRo har tagit leverans av E-Flexer nr 12 – i en serie av 15 fartyg – från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartyget har namnet Guillaume de Normandie och är långtidschartrat till det franska rederiet Brittany Ferries. I april nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Caen, där hon ersätter fartyget Normandie som seglat på rutten sedan 1992. Detta är det femte av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.

Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererat till Brittany Ferries kommer fartyget drivas av multibränsle motorer samt i tillägg marknadens största ”batteri-hybrid”-paket på hela 12 MWh. Med hjälp av dessa batterier kommer fartyget kunna operera in och ut ur hamn med endast batterier samt även manövrera vid tilläggning och avgång utan att fartygets dieselmotorer är i drift.


Detta är en unik teknisk lösning vilken ger väsentligt lägre CO2-utsläpp för fartyget.

E-Flexer-konceptet har kontinuerligt utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design och höga innovationsgrad uppfylla både existerande och kommande internationella krav med god marginal.

Guillaume de Normandie är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket i tillägg möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet.  Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG), Biodiesel eller Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift till sjöss eller manövrering i hamn. Systemet är skalerbart, vilket innebär att Guillaume de Normandie i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.

Fartygets moderna inredning (med design från Figura Arkitekter AB) är specialdesignad för den aktuella rutten och med tydliga influenser från Normandie. Fartyget är certifierat för 1300 passagerare och har 2410 längdmeter, varav 176 längdmeter avsedda för personbilar.

E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än de flesta existerande färjor av RoPax-typ och mycket flexibelt i sin design. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i absolut framkant med avseende på hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.

Per Westling, VD Stena RoRo AB säger: ”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det tolfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan erbjuda våra kunder flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system, som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Guillaume de Normandie innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”

Guillaume de Normandie är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år.

De av Brittany Ferries totalt fem beställda E-Flexer-fartygen förnyar och moderniserar rederiets nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, den andra i november 2021, den tredje i december 2023. I oktober 2024 levererades Saint-Malo, som är det fjärde fartyget och i december 2024 levererades Guillaume de Normandie, det femte och sista fartyget.

Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tolv fartyg har nu levererats.

Specifikation av Stena E-Flexer-order:

  1. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
  2. Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
  3. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
    Långt charteravtal
  4. Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
  5. DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
    Långt charteravtal
  6. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
    Långt charteravtal; LNG-drift
  7. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
    Förlängd version
  8. Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
    Förlängd version
  9. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
    Långt charteravtal, LNG-drift
  10. Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  11. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  12. Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
    Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
  13. Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
    LNG-drift med batteri-hybrid installation
  14. Attica Group, leverans april 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
  15. Attica Group, leverans augusti 2027
    Metanol-ready, Batteri-hybrid installation

Bakgrundsfakta om E-Flexer nr 12 till Brittany Ferries:

Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1300 passagerare och 2410 längdmeter varav 176 längdmeter avsedda för personbilar
Passagerarhytter: 222 fördelade på fyra däck
Fart: 23 knop (17,5 enbart på batterier)

Foton: CMJS Shipyard

Bildtexter:
1. Guillaume de Normandie – Brittany Ferries

2. Batterirum 1
3. Batterirum 2

4. Les Planches, fartygets bar med tydliga influenser av Normandie på däck 8
5. Dormiory ”pod lounge” area, i centrum av fartygets ”pod” hyttområde som har totalt 80 bäddar på däck 6
6. Riva Bella, restaurang på förkant däck 7

För mer information, vänligen kontakta

Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.
www.stenaroro.com

Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år omsätter företaget cirka 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i MTG under vecka 51, 2024

Published

on

By

Under perioden 16 december till 20 december 2024 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 101 408 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 5 789 385 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 400 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 16 maj 2024. Återköpsprogrammet löper från den 17 maj 2024 och fram till 30 april 2025 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
16/12/2024 21 744 94,2069 2 048 434,83
17/12/2024 13 789 93,4961 1 289 217,72
18/12/2024 22 000 94,5276 2 079 607,20
19/12/2024 21 875 95,7881 2 095 364,69
20/12/2024 22 000 94,9817 2 089 597,40

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 20 december 2024 uppgår till 3 626 932 B-aktier och 6 324 343 C-aktier. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 128 310 627. Antalet egna B-aktier som innehas av MTG och det totala antalet aktier i MTG återspeglar indragningen av 3 358 100 B-aktier den 5 augusti 2024. 

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och midcore-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Implantica offentliggör utbetalning av aktietilldelningar baserade på av bolagsstämman godkända aktierelaterade incitamentsprogrammet genom en riktad emission av egna aktier i bolaget utan betalning

Published

on

By

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att introducera avancerad teknik i kroppen, meddelar att bolaget den 23 december 2024 genomförde en riktad nyemission av aktier utan betalning för att tillgodose delar av aktieincitamentsprogrammet för nyckelpersoner.

Totalt har 100 000 nya depåbevis skapats, vilket motsvarar en ökning med 0,2 % av det totala antalet depåbevis. Det totala antalet utestående depåbevis har ökat till 58 211 537 efter emissionen från 58 111 537 före emissionen.

Årsstämman som hölls den 10 maj 2022 bemyndigade styrelsen att genomföra en långsiktig incitamentsplan enligt vilken ledande befattningshavare och utvalda nyckelmedarbetare belönas med aktierelaterade incitament.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Nicole Pehrsson, Chief Corporate Affairs Officer
Telefon (CH): +41 (0)79 335 09 49

nicole.pehrsson@implantica.com

Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 december 2024 kl. 17:20 (CET).

Om Implantica
Implantica är ett medicintekniskt företag som arbetar med att föra in avancerad teknik i kroppen. Implanticas huvudprodukt, RefluxStop™, är ett CE-märkt implantat för förebyggande av gastroesofageal reflux som har potential att skapa ett paradigmskifte inom anti-refluxbehandling och stöds av framgångsrika kliniska studieresultat. Implantica fokuserar också på e-hälsa inuti kroppen och har utvecklat en bred, patentskyddad produktpipeline som delvis bygger på två plattformstekniker: en e-hälsoplattform som är utformad för att övervaka ett brett spektrum av hälsoparametrar, styra behandlingen inifrån kroppen och kommunicera med vårdgivaren på distans och en trådlös energiplattform som är utformad för att driva fjärrstyrda implantat trådlöst genom intakt hud. Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: IMP A SDB). Besök www.implantica.com för mer information.

Om RefluxStop™
RefluxStop är en ny innovativ behandling med stor potential till ett paradigmskifte inom kirurgi mot sura uppstötningar. Dess unika verkningsmekanism skiljer sig fullständigt från nuvarande kirurgiska lösningar. Befintliga kirurgiska ingrepp omsluter matpassagen för att stödja den nedre esofagusfinkterns stängningsmekanism och är ofta förknippade med biverkningar som sväljsvårigheter, smärta vid sväljning och oförmåga att rapa och/eller kräkas.

RefluxStop däremot behandlar sura återflöden utan att påverka matpassagen. Den återställer och bibehåller den nedre esofagusfinktern i sin ursprungliga, naturliga position. RefluxStops verkningsmekanism är inriktad på att rekonstruera alla tre komponenterna i antirefluxbarriären, som om de äventyras kan leda till sura återflöden. Den gör det genom att återställa och stödja kroppens naturliga anatomiska fysiologi, vilket möjliggör att kroppen själv löser problemet med de sura uppstötningarna.

Nyhetsrum
https://www.implantica.com/media/media-kit

Gemenskap
https://ch.linkedin.com/company/implantica
https://www.twitter.com/implantica

Kontakt för media:
Juanita Eberhart, VP Marketing & Advocacy
M: +1 925-381-4581
juanita.eberhart@implantica.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.