Marknadsnyheter
Sjukhusfartyget Global Mercy har genomfört provtur till havs

Stena RoRo projektleder byggnationen av Global Mercy™, världens största civila sjukhusfartyg. Efter flera års byggnation på varvet Tianjin Xingang i norra Kina har nu det avslutande testet, den officiella provturen, genomförts med gott resultat. Till sommaren blir det leverans från varvet och sedan går jungfruresan till Antwerpen i Belgien där delar av besättningen ansluter och den medicinska utrustningen kompletteras. Därefter blir det ett besök i Rotterdam och sedan är Global Mercy™ redo för sitt första viktiga uppdrag i västra Afrika.
Stena RoRo bygger Global Mercy på uppdrag av den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships, som erbjuder gratis, livsförvandlande sjukvård till människor i några av världens fattigaste länder. Projektet inleddes år 2013 och Stena RoRo ansvarar för design, kontrakt och genomförande. Byggnationen är unik i sitt slag och ställer stora och specifika krav på såväl utformning som layout beroende på de särskilda behov som sjukhusverksamheten medför. Ombord finns operations- och sjukhussalar och allt som behövs för både inneliggande patienter och de som arbetar ombord, inklusive skolor och förskolor för arbetande volontärers barn.
Testas till havs
Provturen, som Global Mercy just genomgått innebär att fartygets system och funktioner, såsom motorprestanda och bränsleförbrukning, navigations- och radioutrustning, manövrerbarhet och säkerhetssystem, testas under flera dagar ute till havs.
”Sjukhusverksamheten som ska bedrivas på Global Mercy innebär utökade krav på till exempel god ventilation och minimering av vibrationer. Detta kontrollerades också och hon fick godkänt på alla punkter”, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.
Globalt projekt under svensk ledning
Global Mercy är ett globalt samarbetsprojekt med deltagande av en mängd underleverantörer från hela världen. Svenska Stena RoRo projektleder, design levereras av finska Deltamarin, en fransk skeppsmäklare Barry Rogliano Salles, (BRS Group), bistod i kontraktsskrivningen och hon byggs vid varvet Tianjin Xingang i norra Kina. Fartyget, som är klassificerat av Lloyd´s Register i Storbritannien, kommer att segla under maltesisk flagg och tjänstgöra i Afrika.
Stena RoRo har utgått från ett koncept för passagerar- och fraktfartyg för internationella resor i den så kallade RoPax-klassen. Konceptet har modifierats till ett rent passagerarfartyg med sjukhusverksamhet. Global Mercy kommer att ha sex operationssalar, 200 sjukhussängar, laboratorium, patientmottagning och ögon- och tandvårdskliniker. Totalt kommer hon att kunna hysa 950 personer varav 641 utgör besättning.
”Vi har sedan några år varit ett team på upp till 16 personer, som varit stationerade på varvet Tianjin Xingang. Teamet har blandade nationaliteter och en del av jobbet har varit att jämka mellan de olika kulturerna. En viktig uppgift har varit att övervaka att fartyget byggs enligt specifikationen. För det här varvet är det första gången man bygger den här typen av fartyg, som kan jämföras med ett kryssningsfartyg. Vi har jobbat hårt med att upprätthålla standarden, något som gått väldigt bra och vi är mycket nöjda med samarbetet med varvet”, säger projektledare och sitemanager Rikard Olsson, som i stort sett sedan 2016 varit på plats med sin familj vid varvet i Kina.
Förutom att ge gratis sjuk- och tandvård bidrar Mercy Ships till uppbyggnad av den lokala infrastrukturen för vård genom att utbilda lokal vårdpersonal. Därför utrustas Global Mercy också med förstklassiga utbildningsfaciliteter inklusive utrustning för VR-användning och annan simulering av vård och metoder som fungerar i miljöer med begränsade resurser.
”Global Mercy är ett speciellt projekt som vi är stolta över att vara en del av. Mercy Ships gör ett fantastiskt arbete och med det nya fartyget blir deras kapacitet att ge vård till många utsatta människor mer än dubbelt så stor”, säger Per Westling som 2017 själv besökte systerfartyget Africa Mercy, då stationerat i Madagaskar.
Till sommaren levereras Global Mercy från varvet. Jungfruresan går till Antwerpen i Belgien där delar av besättningen ansluter och den sista medicinska utrustningen installeras, vilket tar några månader. Därefter väntar två veckor i Rotterdam i Nederländerna där fartyget under festliga former ska visas upp för sponsorer, potentiella volontärer och andra intresserade.
Stor skillnad för många människor
Under 2022 beräknas Global Mercy anlöpa Senegal för sin första insats. Då med fler än sexhundra volontärer från hela världen med en mängd yrkeskategorier ombord, som alla gör verksamheten möjlig genom att bidra med sin kompetens och sin tid.
Mer än 93 procent av befolkningen i länderna söder om Sahara saknar tillgång till säker kirurgisk vård*. Redan mycket bräckliga vårdsystem riskerar att försämras ytterligare av coronapandemin och behoven av basal men livsviktig vård är större än någonsin i många fattiga länder. Global Mercy kommer att göra stor skillnad för många människor i södra och västra Afrika.
*Enligt Lancet Global Surgery 2030 Report
Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 4 500 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter
För mer information om Stena RoRo / Global Mercy www.stenaroro.com
Länk till intervju med VD Per Westling, Stena RoRo, lång version https://vimeo.com/546015410
Länk till intervju med VD Per Westling, Stena RoRo, kort version https://vimeo.com/546010008
Mercy Ships B’roll of the sea trial here: https://vimeo.com/540774984/cfccb272e9
General Mercy Ships B’roll here: mercyships.box.com/generalbroll
För mer info om www.mercyships.se
Foto: (Stena RoRo)
- Global Mercy under sea trial
- Tandläkarklinik, Global Mercy
- Familjehytt, Global Mercy
- Plats team i Tianjin, China
För mer information, vänligen kontakta
Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com
Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg.
www.stenaroro.com
Om Mercy Ships
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.
www.mercyships.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke