Marknadsnyheter
Skellefteå Kraft och Umeå Energi i samarbete för att driftsäkra stadsnät
Hur upprätthåller vi driftsäkerheten i stadsnäten under kristider? Hur möter vi samhällets ökade krav på digitalisering? Det är frågor som Skellefteå Kraft och Umeå Energi nu söker svar på med gemensamma krafter. ”Hela länet gynnas om fler stadsnät samverkar och finns i ett och samma ekosystem”, förklarar Anders Pettersson, vd på Skellefteå Kraft Fibernät AB och Mats Berggren, vd på Umeå Energi Umenet AB.
Mats Berggren, vd Umeå Energi Umenet AB, och Anders Pettersson, vd Skellefteå Kraft Fibernät AB. Foto: Fredrik Larsson
I dagarna har Skellefteå Kraft och Umeå Energi skrivit på en avsiktsförklaring som innebär att bolagen undersöker möjligheterna att drifta Skellefteå respektive Umeås stadsnät med gemensamma resurser. Totalt omfattas 60 000 kunder i stadsnäten av planerna.
På så sätt hoppas bolagen öka driftsäkerheten och bättre kunna svara upp mot samhällets ökade behov av digitalisering.
– För att nå dit behöver vi standardisera processer och samordna resurser inom flera områden. När verksamheterna sedan bedrivs på ett likartat sätt kan resurser och kompetenser användas över stadsnätsgränserna, förklarar Anders Pettersson.
Det krävs bland annat att respektive stadsnäts aktiva nät är uppbyggt på samma sätt och med samma typ av utrustning. Men ambitionerna stannar inte vid Skellefteå och Umeå.
– I förlängningen tror vi att hela Västerbottens utveckling inom drift, säkerhet samt digitalisering gynnas av att fler stadsnät finns i ett och samma ekosystem. Det görs ett bra jobb kring detta i länet redan i dag och vi hoppas att ett fördjupat samarbete mellan Umeå och Skellefteå även ska kunna ta samverkan inom länet som helhet till en ny nivå och göra oss starkare tillsammans, säger Mats Berggren och fortsätter:
– Har vi dessutom en gemensam systemmiljö kan vi använda varandras kompetenser och samordna våra resurser på ett ännu bättre sätt, vilket i slutändan kommer att gynna medborgarna i länet, menar han.
Det resonemanget får stöd av en färsk undersökning gjord av konsultfirman Canea, på uppdrag av Svenska stadsnätsföreningen. I den konstaterar Canea att Sveriges offentliga fiberinfrastruktur ”står och faller med förmågan till samverkan”.
– I slutändan handlar det om ekonomisk hållbarhet, rådighet över samhällskritisk infrastruktur och om att skapa nytta för medborgarna, säger Anders Pettersson.
Anders Pettersson, vd Skellefteå Kraft Fibernät AB.
Mobil: 070‐326 98 78
E‐post: anders.v.pettersson @skekraft.se
Mats Berggren, vd Umeå Energi Umenet AB
Mobil: 070‐518 71 28
E‐post: mats.berggren@umeaenergi.se
Skellefteå Kraft möjliggör samhällets elektrifiering och framtida infrastrukturlösningar genom innovation, forskning och investeringar i förnybar energi. Vi är en av Sveriges största producenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi.
Marknadsnyheter
Möjligt att få fler väljare med hundvisslor
Fenomenet ”hundvissling”, att med underförstådda budskap locka vissa typer av väljare utan att riskera att stöta bort andra, har för första gången undersökts brett bland svenska väljare. Studien från forskare vid Göteborgs universitet visar att hundvisslor kan vara en effektiv strategi för politiker att få ökat stöd.
Med hundvissling menas att en person använder sig av ord och uttryck som har en generell, okontroversiell betydelse samtidigt som de har ett dolt och mer kontroversiellt och provocerande budskap, som framförallt en specifik grupp använder och förstår.
I teorin kan politiska partier använda den här tekniken för att vinna stöd från grupper som gillar det mer kontroversiella budskapet, utan att stöta bort de väljare som skulle reagera negativt på ett mer öppet budskap.
– Det har gjorts många studier om hundvisslor, men främst i USA. Vår studie visar att hundvisslor också är effektiva i ett mindre land, med ett annorlunda politiskt system. Som exempelvis Sverige, säger Asad Basheer Sayeed, forskare i språkteknologi.
I studien använde forskarna ett så kallat ordersättningstest och därefter en enkätundersökning med helt andra deltagare för att undersöka om hundvissling kan ge ett ökat stöd från breda väljargrupper i Sverige.
– I ordersättningstestet får deltagarna läsa meningar som innehåller uttryck med ett potentiellt dolt budskap och byta ut dessa ord på ett sätt så det centrala budskapet i meningen finns kvar, säger Elina Lindgren, statsvetare och forskare inom politisk kommunikation.
Genom det första testet kunde forskarna identifiera ett antal ord och uttryck som kunde tolkas på två sätt: en vanlig, icke-provokativ betydelse, och en annan mer negativ underton.
– De fyra uttryck som identifierades i ordersättningstestet var förortsgäng (som en del av deltagarna ersatte med “invandrargäng”), berika (som en del ersatte med “förstöra”), återvandring (som ersattes med “deportation”) och god ordning i migrationspolitiken (som en del ersatte med “begränsa invandringen till Sverige”).
Tilltalar vissa med dolda budskap
Uttrycken användes sedan i en enkätundersökning där 3 200 andra svenska deltagare fick läsa politiska uttalanden från en fiktiv politisk kandidat med antingen hundvisslan (till exempel förortsgäng) eller den ”dolda” alternativa betydelsen som forskarna identifierat i ordersättningstestet (invandrargäng).
Efter att ha läst varje uttalande fick deltagarna svara på hur sannolikt det var att de skulle rösta på kandidaten, hålla med om uttalandet, och dela eller gilla uttalandet på sociala medier.
Resultaten visade att hundvissling kan öka stödet från väljare genom att tilltala de grupper som förstår det dolda budskapet – utan att skrämma bort de som inte uppfattar det.
– Till exempel gav uttrycket förortsgäng större stöd än invandrargäng. Vår slutsats är att hundvissling skulle kunna vara en effektiv strategi för kandidater som vill nå ut med kontroversiella budskap till särskilda väljargrupper utan att riskera att tappa stöd från andra väljargrupper, säger Elina Lindgren.
Asad Basheer Sayeed säger att politiska hundvisslor är en form av manipulativ politisk kommunikation som gör det möjligt att smyga in ett socialt oacceptabelt budskap i ett till synes ”oskyldigt” uttryck. På så sätt kan politiker prata med två olika väljargrupper samtidigt.
– Förmodligen fungerar detta och på så vis kan politiker få ett ökat stöd av väljarna, säger Asad Basheer Sayeed.
Kontakt:
Elina Lindgren, e-post: elina.lindgren@gu.se
Asad Basheer Sayeed, e-post: asad.sayeed@gu.se
Björn Rönnerstrand, e-post: bjorn.ronnerstrand@som,gu,se
Fakta om studien
I forskargruppen ingår:
- Elina Lindgren, forskare vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation JMG, biträdande undersökningsledare vid SOM-institutet
- Björn Rönnerstrand, Fil dr. i statsvetenskap och forskare på SOM-institutet
- Gregor Rettenegger, doktorand vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation JMG
- Ellen Breitholtz, forskare i språkteknologi vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
- Robin Cooper, forskare i språkteknologi vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
- Asad Basheer Sayeed, forskare i språkteknologi vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Studien har finansierats av Marianne och Marcus Wallenberg Stiftelse och ingår i det större forskningsprojektet GRIPES – Gothenburg Research Initiative for Politically Emergent Systems som bland annat undersöker hur AI kan användas för att manipulera budskap.
GRIPES är i sin tur del av det nationella forskningsprogrammet WASP-HS (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanity and Society) som studerar hur artificiell intelligens och autonoma system påverkar vårt samhälle och våra beteenden.
Johanna Hillgren
Kommunikatör, Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Telefon: 076–618 10 68
E-post: johanna.hillgren@gu.se
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se. Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.
Marknadsnyheter
Nivika Fastigheter AB (publ) Delårsrapport september 2023 – september 2024 (13 månader)
Juli– september 2024
(Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år)
– De totala hyresintäkterna ökade med 10 % till 178 Mkr (161)
– Driftnettot ökade med 16 % till 139 Mkr (120)
– Förvaltningsresultatet uppgick till 65 Mkr (55).
– Värdeförändring fastigheter uppgick till 29 Mkr (-192),
varav realiserade värdeförändringar uppgick till 0 Mkr (1)
– Värdeförändringar räntederivat uppgick till -69 Mkr (-2)
– Periodens resultat uppgick till 5 Mkr (-129)
– Resultat per aktie 0,06 kr (-1,95)*
*) Nyemission genomförd i maj 2023 samt i november 2023.
September 2023 – september 2024 (13 mån)
(Siffror inom parentes avser period 2022-09-01 till 2023-08-31)
– De totala hyresintäkterna ökade med 20 % till 735 Mkr (612)
– Driftnettot ökade med 26 % till 525 Mkr (415)
– Förvaltningsresultatet ökade till 211 Mkr (134)
– Värdeförändring fastigheter uppgick till 95 Mkr (-458)
varav realiserade värdeförändringar uppgick till 11 Mkr (38)
– Värdeförändring räntederivat uppgick till -145 (8)
– Periodens resultat uppgick till 119 Mkr (-283)
– Resultat per aktie 1,29 kr (-4,39)*
– Långsiktigt substansvärde per aktie 64,58 kr (69,86)*
*) Nyemission genomförd i maj 2023 samt i november 2023.
VD Sverker Källgården kommenterar:
Mycket talar för Nivika just nu. Räntorna som legat på höga nivåer är successivt på väg ner och Bolagets nyckeltal stärks, nettobelåningsgraden är låg och på Nivikas hemmamarknader finns många intressanta affärer att räkna på. Nivika anser att lokal närvaro och närhet till såväl kunder som fastigheter skapar den effektivaste organisationen och genererar de bästa affärerna, vi har hittills i år förvärvat fastigheter för cirka en halv miljard kronor. I samband med denna delårsrapport kommer Nivikas kvartalsrapportering i fas med kalenderår och Bolaget blir enklare för analytiker och investerare att jämföra med resten av branschen, vilket kommer öka synligheten för Nivika.
Ökande hyresintäkter och god kostnadskontroll skapar ökande resultat
Den finansiella utvecklingen för kvartalet visar på finansiell stabilitet och att vi successivt fortsätter att öka intäkter och resultat. Det är ett styrkebesked och ett kvitto på att Nivika gör rätt saker och att affärsmodellen fungerar. Hyresintäkterna steg med 10 procent till 178 miljoner kronor (161), nettouthyrningen var +3 miljoner kronor i kvartalet. Driftnettot ökade med 16 procent till 139 (120). Det ökade driftnettot drevs i huvudsak av ökade intäkter och god kostnadskontroll. I kvartalets resultat om 5 miljoner kronor (-129) ingår orealiserade värdeförändringar av fastighetsportföljen om 29 miljoner kronor (-192) samt orealiserade värdeförändringar avseende räntederivat om -69 miljoner kronor (-2). Fastighetsportföljen uppgår till 11,5 miljarder kronor (10,6) per 30 september 2024 med ett totalt aktuellt hyresvärde om 766 miljoner kronor. Fastighetsportföljen utgörs, vid periodslut, av 61 procent kommersiella fastigheter och 39 procent bostäder, sett till fastighetsvärde.
Nivika har under kvartalet tecknat avtal om att bygga- och hyra ut en fastighet på Bredastens industriområde i Värnamo till Rudhäll Industri AB, ett supply chain-bolag inom Bufab Gruppen. Efter kvartalet har avtal tecknats om förvärv av två industrifastigheter i Jönköping vilka kommer stärka resultatet per aktie samt det operationella kassaflödet.
Rustade för tillväxt
Nivika har de senaste två åren genomfört en stor omställning där Bolaget har haft kostnadsfokus och optimerat balansräkningen. Det innebär att nu när räntorna är på väg ner står Bolaget väl rustat för fortsatt tillväxt. Bolaget har efter periodens slut framgångsrikt emitterat en grön, icke säkerställd, obligation, för att ytterligare stärka kassan.
Primärt förvärvar Nivika högavkastande fastigheter inom Bolagets hemmamarknad, hittills i år har vi förvärvat fastigheter för cirka en halv miljard kronor och har ett flertal intressanta objekt i pipeline. Nivika arbetar även på att renodla portföljen, har genomfört avyttringar och är fortsatt öppna för att sälja fastigheter som inte ligger i linje med Nivikas strategi. Bolaget är verksamt i Småland med omnejd, ett område i Sverige känt för Gnosjöandan, entreprenörskap och många duktiga industriföretag som klarar av att driva sin verksamhet oavsett konjunktur.
Tillväxten i geografin drivs av bra kommunikationer där de tre viktigaste vägarna E4, Riksväg 40 samt E6 bildar den Västsvenska triangeln. Nivika har framgångsrikt, tillsammans med Värnamo kommun, byggt ett industrikluster vid det Sydsvenska krysset även känt som Bredasten. Det ligger invid E4 där europavägen korsas av riksväg 27 som sammanbinder Karlskrona med Göteborg via Växjö. Området har på kort tid blivit populärt och är nu det viktigaste industriområdet inom regionen, ett flertal internationella företag har valt Bredasten för sin svenska verksamhet. Nivika har lärt mycket av etableringen av Bredasten och letar aktivt efter liknande områden inom den Västsvenska triangeln för att duplicera affärsmodellen på andra ställen inom sydvästra Sverige.
Fortsatt fokus på resultat per aktie och kassaflöde
De styrräntesänkningar som Riksbanken genomfört och spås fortsätta med under vintern kommer bidra positivt till Nivikas intjäningsförmåga och resultat per aktie. Detta i kombination med förbättrat driftnetto och lönsam tillväxt kommer stärka Bolagets nyckeltal ytterligare och positionera oss än mer som ett attraktivt bolag att göra affärer med.
Denna information är sådan information som Nivika Fastigheter AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2024 kl. 07.00 CET.
För ytterligare information kontakta:
Sverker Källgården, verkställande direktör, telefon 010-263 61 61, email: sverker.kallgarden@nivika.se
Kristina Karlsson, CFO & IR, telefon 010-263 61 32, email; kristina@nivika.se
Om Nivika
Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se
Marknadsnyheter
Bixia blir ny sponsor för Växjö Vipers
Elhandelsbolaget Bixia med verksamhet i Växjö ingår sponsoravtal med Växjö Vipers. Bixia stöttar föreningens elitlag men riktar framförallt sin satsning mot klubbens projekt mot psykisk ohälsa.
Bixia ingår nu sponsoravtal med Växjö Vipers, en av Sveriges ledande innebandyklubbar och en av Växjös största föreningar med över 1500 aktiva medlemmar. Föreningen har ett stort socialt engagemang, bland annat genom sitt nya projekt ”Aldrig ensam” som innebär att alla ledare och vårdnadshavare ska utbildas i ämnet psykisk ohälsa.
– Det känns både roligt och givande att samarbeta med Växjö Vipers. Det är en förening som på många sätt har samma värdegrund som oss och projektet ”Aldrig ensam” kändes som en självklarhet att stötta. säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.
Växjö Vipers erbjuder bred verksamhet för alla åldrar. Klubben, har även en framgångsrik elitsatsning, med ett damlag som leder Allsvenskan och ett herrlag som är topp tre i Svenska Superligan.
– Bixia blir en av våra viktigaste samarbetspartners och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete. De bidrar till vår ungdomsverksamhet, vår elitsatsning och till att vi kan genomföra en föreläsningsserie om psykisk ohälsa, där vi når över 2000 spelare, ledare och anhöriga, säger Albin Sköld, verksamhetschef för Växjö Vipers.
För mer information kontakta:
Peter Janefjord, marknadschef Bixia
E-post: peter.janefjord@bixia.se
Telefon: 0708-24 05 05
Presskontakt Bixia
013-20 91 40
Albin Sköld, verksamhetschef, Växjö Vipers
E-post: albin@vaxjovipers.se
0709-712864
Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 5,9 mdkr under år 2023.
Läs mer på www.bixia.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke